Mijn motortje

Zeta-boy

MF veteraan
17 feb 2002
2.108
6
Roosendaal
Ik ben hier dus nieuw en wil ff laten zien hoe mijn motor eruit ziet. Klik maar ff op de attachement. Het is een honda xl 500 sz uit 1979. En in Juli mag ik er hopelijk legaal op rijden :)
Ik heb alleen 1 probleem. Hij schiet de hele tijd uit de eerste versnelling. Hij wilt hem wel pakken maar hij gaat dan schokken. Het is in ieder geval niet een tandwiel, want ik heb de de olie meerdere malen afgetapt en er zat geen ijzerdeeltjes in. Ook de schakelvergrendeling is het niet, want deze heb ik ook al vervangen. Hebben jullie enig idee wat het is?? Ik zelf nog te denken aan misschien een vulring in de bak die er niet in zit.

misc.php


edit pooh: att->img

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/1178/7b0a65d905cd3c93287214a841064a11 (036_33A.JPG)​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eindelijk eens iemand met ook een oud \'gebakje\'
Bij mijn xs750 (1978) heb ik hetzelfde probleem met de 2de versnelling. Als ik niet bij het juiste toerental en met de juiste kracht de 2de erin gooi dan schiet zij terug in de vrij. Geen idee wat het is, maar ik ben er nu al aan gewend. Dat probleem lossen we wel op als zij toe is aan revisie.
Veel plezier alvast met je 500... :]
 
tandwielen in de bak slecht.
waarschijnlijk ronde kanten aan de nokken.
blok open maken en nieuwe tandwielen erin of
nokken lichtje negatief afvijlen(zwaluwstaart achtig).
 
tandwielen in de bak slecht.
waarschijnlijk ronde kanten aan de nokken.
blok open maken en nieuwe tandwielen erin of
nokken lichtje negatief afvijlen(zwaluwstaart achtig).
Dat is nou het gekke, ik denk dus niet dat het de tanwielen zijn, want dan zou je ijzerdeeltjes in de olie moeten vinden. ik heb het blok nou al 3 keer gedeeltelijk open gehad. En tussen die keren heb ik wel eens in zijn 1 gereden. Dus zou je in principe de tandwielen, als dat het is, moeten beschadigen en moeten er dus ijzerdeeltjes in de olie zitten. Het is ook niet dat hij naar zijn vrij gaat, maar hij pakt hem met schokken wel. Behalve als je de toeren laag en constant houdt. Dan wilt hij hem nog wel houden. Maar als ik geld heb wil ik hem toch een keer uit elkaar halen en dan kunnen we kijken of er wat beschadigd is.
 
Zoals ik ook al heb gereplied in het \"welkom\" topic:
Is die XL terug-getuned? Ik neem toch aan dat je met een 25 kw rijbewijs niet op een XL 500 mag rijden?? :?
 
Zoals ik ook al heb gereplied in het \"welkom\" topic:
Is die XL terug-getuned? Ik neem toch aan dat je met een 25 kw rijbewijs niet op een XL 500 mag rijden?? :?
Fabrieksopgave van Honda zegt 23 kw, dus dat lijkt me geen probleem. Het is overigens maar een 1 cilinder.
 
Zoals ik ook al heb gereplied in het \"welkom\" topic:
Is die XL terug-getuned? Ik neem toch aan dat je met een 25 kw rijbewijs niet op een XL 500 mag rijden?? :?
Mijn xl is uit \'81 en heeft nieuw 34 pk, dus nu wel een paar minder. Ook is de \'R\' iets sterker dan een \'s\', dus deze machine kan best onder de 25kw zitte. Het zijn trouwens koppelbakken, geen pk monsters....
 
Mijn xl is uit \'81 en heeft nieuw 34 pk, dus nu wel een paar minder. Ook is de \'R\' iets sterker dan een \'s\', dus deze machine kan best onder de 25kw zitte. Het zijn trouwens koppelbakken, geen pk monsters....

De XL is inderdaad minder krachtig dan XR, maar wil je op een geknepen fiets rijden, dan is die 34 PK van een XL500 toch te veel, omdat je dan nog met de 0,16kw/kg zit. Erg vervelend en lastig om dat allemaal uit te gaan zoeken en te regelen met de verzekering. mijn XR 250 heeft 25pk, dus 18kw en het kon er geloof ik net doorheen, ja misschien 1 of 2 pk te veel vergeleken met z\'n 112 kilootjes.
 
Word tijd dat je dat hok waar ie in staat eens opruimt })

Ik wou dat mijn garage zo netjes was....
Bij mij ligt een halve MB op de grond, overal gereedschap en andere troep.

Maar komt nog wel verandering in; vakantie!!!
Maar bij mij is het toch binnen een week weer rotzooi.
 
Gelukkig is het ook niet mijn hok. Ik sleutel altijd bij een maat van me. Op sommige momenten staat daar wel eens 7 brommers en 2 motoren ofzo. + dat al het gereedschap over de vloer ligt verspreid. Kan je dus zoeken totdat je ons weegt naar bijvoorbeeld dop 8 :)
 
IK heb ook zoiets samen met een maatje van mij..

een XT 550 voor Wheelie practise. Oefenen we altijd nieuwe stunts op voordat we die op onze wegmotor doen..
 
Gelukkig is het ook niet mijn hok. Ik sleutel altijd bij een maat van me. Op sommige momenten staat daar wel eens 7 brommers en 2 motoren ofzo. + dat al het gereedschap over de vloer ligt verspreid. Kan je dus zoeken totdat je ons weegt naar bijvoorbeeld dop 8 :)

Tijd voor een oplossing dat alles bij elkaar ligt of op volgorde aan de muur hangt ? Scheelt veel zoeken :)
 
Tijd voor een oplossing dat alles bij elkaar ligt of op volgorde aan de muur hangt ? Scheelt veel zoeken :)
Dat hadden we in eerste instantie ook. Al 5 keer geprobeerd, maar je kent het wel, je bent lekker bezig met je brommertjes/motors, je bent klaar met sleutelen, ff een testrondje en dan is het al weer tijd om te stoppen.
 
Het is in ieder geval niet een tandwiel, want ik heb de de olie meerdere malen afgetapt en er zat geen ijzerdeeltjes in.
Heeft ie het 1e versn.probleem al zolang je hem hebt? Dan verwacht ik nl. dat die ijzerdeeltjes al jaren geleden het blok hebben verlaten, bij 't olieverversen. 't zal waarschijnlijk echt wel slijtage zijn van schakelvork/tandwielen of iets dergelijks.

Succes!
 
Ik heb mijn xl nu uit elkaar liggen en ben bezig met het blok te demonteren dus wel zullen zien. Ik ben overigens wel goedkoop uit met pakkingen. Ik hoef alleen een nieuwe koppakking te kopen en de rest doe ik met vloeibare pakking.
 
Ik ga dus nooit proberen te stunten op een machine van een ander.

Ik rijd sowiezo niet graag op de motor ( of auto) van een ander (sommige familieleden daargelaten). Ik mocht van de nieuwe vriend van mijn nichtje (ik had hem nog nooit gezien) ook wel in zijn net aaangeschafte Celica. Heb ik voor bedankt. Ik laat een ander ook niet op mijn fiets of in mijn auto, dus doe ik dat zelf ook niet

Zeta: Welkom en veel rijplezier!!
 
Ik rijd sowiezo niet graag op de motor ( of auto) van een ander (sommige familieleden daargelaten). Ik mocht van de nieuwe vriend van mijn nichtje (ik had hem nog nooit gezien) ook wel in zijn net aaangeschafte Celica. Heb ik voor bedankt. Ik laat een ander ook niet op mijn fiets of in mijn auto, dus doe ik dat zelf ook niet

Zeta: Welkom en veel rijplezier!!

Ach het was ook een beetje hoge bullshit factor van jackass om eerst te oefenen op een XL en het dan op een Duc te doen. Yeah right. 2 machines die gigantisch anders reageren..ik leen mijn auto en motor ook nie graag uit. Ok, XR maakt me niet zoveel uit, die is goedkoop :) maar een motor van een paar duizend euro dus echt niet.

Gister trouwens in Utrecht een Suzuki DR350 (model van begin jaren 90) een paar wheelies zien trekken langs rijdende auto's :} hahaha.. had meteen zin om m'n XR te pakken en ook nog weer een beetje te gaan oefenen....
 
Heey, XR gast. Wat voor XR heb je? Ik rij zelf Mito, maar ben ook van plan XR te gaan rijden. Ik las dat een XR400 precies 25kw heeft. Nou weet ik dat dat natuurlijk boven de 0.16kw/kg ligt. Maar een kennis van me had een XL 500 met 23,5 kw, dit lag ook boven de 0.16 kw/kg, maar dit mocht bij bepaalde verzekeringsmaatschappijen wel. Ik ben een beetje op zoek naar een type van eind jaren '90. Je komt ze helaas niet super vaak tegen :(
Dan wil ik er een SuperMotard van maken. Zoals op www.xr-italia.com staat.

Ennuuh, Dave (Zeta Boy), Bas is heel blij met z'n 20mm mikuni carbje :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan