mijn mz met span

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
JEEEJ ze is goedgekeurd bij het RDW, het viel uiteindelijk wel mee,
nadat ik binnenkwam eerst de papieren doorgenomen, dit wal in orde toen door naar de keurmeester die de motor toch grondig nakeek, tot mijn schrik hoorde ik hem zeggen dat het framenr niet klopte met die op het kentekenbewijs :o dus ik kijk naar het nummer bleek het wel te kloppen met een dremel haalde de keurmeester wal lak weg en jawel het nr. klopte gewoon :9
vervolgens merkte hij op dat ik geen voetsteuntjes achter had en die moesten er wel op, verder had hij geen opmerkingen ( ook niet over het feit dat er geen spiegel op zit ), motor hoefde niet eens te lopen dus ook geen geluid gemeten, hij zei ik zag je net aan komen rijden dus dat is wel goed.. Vervolgens ging hij opzoek naar het typegoedkeuring ofzo maar die kon die niet vinden dus moest hij een blaadje invullen wat er op neer kwam dat ik 20 euro extra kon betalen. Toen met alle papiertjes naar de douane om de motor aan te melden maar ik hoefde natuurlijk niets te betalen.. Als het goed is ligt het kentekenbewijs volgende week op de deurmat !!
toch nog zo'n 2 uur bezig geweest bij het rdw inclusief wachten maar dat boeit nu niet meer ;)
:] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :]

p.s. zegt die keurmeester wat een lelijk ding, ik zeg pardon; ja sorry zegt ie maar vind het maar een aparte verscheining, maar eigenlijk toch mooi van lelijkheid.. *D :W
 
Dank julie wel,, morgen kan ik de blauwe plaat halen dacht hem vandaag al te kunnen halen maar moest elders gedrukt worden,,, :)

Dacht haal ik gelijk ff zo'n 6v lampje ergens in de 18 watt zijn gewoon nergens te krijgen die krengen, zijn van die lampjes die lijken op zo'n glaszekering.. morge nog ff paar zaakjes hier in Zwolle af en anders maar op internet zoeken en als t een beetje droog is een lekker stukje :]
 
zoiets?
1ceb_1_sbl.JPG


hebben ze bij ons gewoon bij de fietsenmaker in 6 volt.

geen 18 watt denk ik, maar 15 zal ook wel goed zijn?
 
perfect dat is m je wilt niet weten wat voor winkels ik al allemaal ben afgegaan motorzaken autozaken autodealers electronika specialisten halfords etc etc. Ik zal het hier ook eens bij de fietsenmaker proberen dank je voor de tip
 
ja datis inderdaad ook een optie maar laat ik net bij een scooterspecialist wegkomen die de lampjes hadden :) t was ff zoeken maar dan heb je ook wat..
thanx voor de tip
 
Het zonnetje schijnt weer en de mz is uit de stalling,

heb voor het eerst mn span gemonteerd. Was een klusje van niets, drie van die bevestigings punten vastzetten en natuurlijk de bedrading aansluiten. Toen ik van een afstandje keek naar de combi leek het geheel niet met elkaar te kloppen het span stond er scheef naast. Ik heb toen die bevestigingspunten losgedraaid, ff geschud met de motor en weer vastgezet... Stukken beter!

En dan.... de verlichting deed het.... de motor gestart.... op de motor gaan zitten.... geen voeten aan de grond :?

... heel appart allemaal het was dan ook mijn eerste ervaring met zijspan....

Toen maar de eerste meters de oprit afrijden,,, dat ging goed. Maarja dan moet je toch een bocht naar links maken, voor mijn gevoel reageerde de motor als een niet luisterend paard zonder zadel en teugels.. naar links en ik zie de zijspan met de neus naar de grond wijzen en naar rechts rijd je plots weer op twee wielen, bij remmen trekt ie naar rechts en bij optrekken het stuur goed vast houden.
de eerste kilometers waren erg spannend maar vooral leuk *D gaat nu al stukken beter en ik durfde zelfs mijn vriendin voor een ritje mee te nemen.. Nu vraag ik mij wel af of ik een cruciaal onderdeel mis van de zijspan.. Ik had laats een vriend in het spannetje die ongeveer 80 kg weegt tijdens rijden wilde de combi continu naar rechts... IS dat normaal. Ik las eerders eens een stukje van MZ intruder over een stabilisatorstang die loopt tussen zijspanvering en achtervering. Volgens mij mis ik dit onderdeel. Zou dit een verklaring zijn voor het rare weggedrag met een zwaarder persoon. Had zelf het idee dat de vering van het span aan de slappe kant was... OF misschien moet ik maar leren leven met dit weggedrag.. ik kan nu in ieder geval wel zeggen" IK RIJ ZIJSPAN ;) *D
 
ja dat kan normaal zijn. bij de bevestiging van het zijspan moet je op 2 dingen letten;
1 de toespoor. dit is een vaste waarde. je spanwiel moet een beetje naar het midden toe wijzen. er zijn zijspansites met tekeningetjes voor vluggere betere uitleg dan ik hier kan geven.

2 de vlucht; dit is het aantal graden dat je motor t.o.v het span naar buiten hangt. dit moet je zelf uitproberen. hoe meer de fiets naar buiten hangt, hoe meer hij naar links wil.
Ik stelde de vlucht van mij spanfietsen altijd zo af, dat met kruissnelheid en belasting in de bak waar je het meest mee rijd, de fiets rechtuit gaat.
Dit was voor mij met passagier.
en; als je dit afstelt, compenseren voor een passagier van 80kg. is zwwarder dan compenseren voor een lege bak die iets naar links wil..
zet je banden verder min. op 2,5 bar en zet je schokbrekers op de strakste stand.
 
ja dat kan normaal zijn. bij de bevestiging van het zijspan moet je op 2 dingen letten;
1 de toespoor. dit is een vaste waarde. je spanwiel moet een beetje naar het midden toe wijzen. er zijn zijspansites met tekeningetjes voor vluggere betere uitleg dan ik hier kan geven.

2 de vlucht; dit is het aantal graden dat je motor t.o.v het span naar buiten hangt. dit moet je zelf uitproberen. hoe meer de fiets naar buiten hangt, hoe meer hij naar links wil.
Ik stelde de vlucht van mij spanfietsen altijd zo af, dat met kruissnelheid en belasting in de bak waar je het meest mee rijd, de fiets rechtuit gaat.
Dit was voor mij met passagier.
en; als je dit afstelt, compenseren voor een passagier van 80kg. is zwwarder dan compenseren voor een lege bak die iets naar links wil..
zet je banden verder min. op 2,5 bar en zet je schokbrekers op de strakste stand.

kijk daar heb ik wat aan bedankt! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan