Mijn "nieuwe" BMW K 100 RT vraagjes!!

Silent Simon

Rookie
27 feb 2004
15
0
43
Utrecht
www.geocities.com
Hallo allemaal!
Eindelijk heb ik een motor! Dus ik helemaal gelukkig en rijden maar :]
Ben nog een onervaren rijder maar er vielen mij een paar dingen op die mij niet bevallen:

De motor voelt in de bochten niet echt stabiel aan (deinend gevoel) :r
Bandenspanning aangepast (2.5 voor en 2.8 achter) Dat werd al beter maar voel me nog niet helemaal lekker ermee. Iemand tips? ervaring hiermee?
Wat moet de bandenspanning zijn bij zo'n motor? (alleen erop, ben een toerrijder)

Als ik op de motor zit zit ik met mijn knieen net tegen de kuip aan. (ben vrijlang) Zijn daar eenvoudige oplossingen voor? :?

Het is overigens een BMW K 100 RT uit 1985 met ongeveer 100.000 km.

Alle tips zijn welkom!!! :}

Alvast bedankt!!!
 

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
1
Dursley, Gloucestershire (UK)
Deinen zou wel es een versleten achter-schokbreker kunnen zijn met deze km stand. De originele shocks zijn geloof ik van Boge en die dingen lekten nogal eens wat natuurlijk de demping ondermijnt. Probeer dus liever een nieuwe te krijgen voor niet al te veel (misschien dat Koni of Hagon iets heeft?) ipv een gebruikte originele shock.
Check ook speling op balhoofd, achterbrug en wiellagers (bok de motor op en wrik de boel beetje heen en weer). De aangegeven bandenspanning lijkt me wel OK, alleen als de banden beetje vlak zijn geworden (voelbare richel?) voelt de motor ook wat wiebelig in de bochten. Kan het dus ook zijn.

Knieen tegen kuip: Op een R1100RT had ik dit ook als ik de buddy niet in de hoogste stand had staan: als je hoger zit is de hoek van je knieen kleiner en steken dus minder ver naar voren. Op een K100 is de buddy niet te verstellen maar misschien kun je de buddy wat laten opvullen of misschien een ander zitje? Probeer es of je iemand kan vinden met een LT (opvolger model), die heeft een andere buddy misschien dat dit zou helpen (kan ook juist erger worden dus ff proef zitten). Intussen kun je natuurlijk even een testen met een dun kussentje en zien of dat helpt, maar natuurlijk niet mee gaan rijden ;)
Als je niet te strak tegen de kuip aanzit rijd er dan es dan een tijdje mee voor je geld investeert in een andere buddy, misschien wil je straks niet meer anders :P

100.000 km op een K100? Net lekker ingereden, kun je nog lang plezier aan beleven. 8-)
 

MeanBlueMan

Moderator
Crew
Donateur
8 jan 2003
103.446
1.469
www.motor-forum.nl
Bandenspanning 2.5 en 2.8 is volgens mij exact zoals volgens het boekje de bedoeling is ;) , iig precies zoals ik het zelf ook heb.

Van de eerste K100's is mn de vering aan de voorzijde niet om over naar huis te schrijven, er zit als het goed is ook nog geen "brug" tussen beide onderpoten ??

Wat al een hele verbetering moet zijn is het plaatsen van progressieve veren, geloof dat je daar zo'n euro of 80-90 voor kwijt zult zijn. (alleen de veren, rest zelf doen ;) )

En men heeft de hoeveelheid vloeistof in de vork later bijgesteld, eerst was t 220 ml per poot maar gezien het gewicht van subframe en kuip van de RT is dit later bijgesteld naar 235 ml per poot.

En idd de achter veer bekijken!!

En dat tegen de kuip aanzitten....dat went ;)

Succes!!
 

BMW K1100LT

Die hard MF'er
6 jul 2003
532
0
Banden kunnen ook een negatieve invloed hebben. Met Metzelers onder m'n K1100LT (voor ME33 Laser, achter ME55A Metronic V270) kwam alles hard door. Nu heb ik achter een BT-45 zitten, en worden oneffenheden bij lange na niet meer zo erg doorgegeven :) Bovendien kan ik met de BT-45 ook veel harder bochten door rijden dan met de ME55A. Dus dat is misschien een aanbeveling voor als je banden aan vervanging toe zijn :)
 

Silent Simon

Rookie
27 feb 2004
15
0
43
Utrecht
www.geocities.com
Bedankt allemaal voor de reacties!
Heb dit weekend weer vrijveel gereden (met dank aan de weer goden :}

@Baksteen :
Er zit idd niet iets van een brug tussen de voorpoten, kan je zo'n brug gewoon los kopen en er tussen zetten? en wat is precies het effekt ervan?

Wat betreft de achter veer / demper dat hoor ik van bijna iedereen. Maar zit dat probleem nu meestal in de veer of in de demper?

De dempers zien er droog uit maar dat zegt natuurlijk niet zoveel.

Wil op korte termijn iets aan het rijgedrag laten doen want als onervaren rijder wordt je er niet vrolijker van.

Weet iemand een goed adres in de buurt van Utrecht waar ze de ziektes '( van mijn BMW kunnen oplossen?

 
Laatst bewerkt:

Kingy!

MF'er
27 sep 2002
92
0
Rijswijk
He Silent ik heb nog ff navraag gedaan. Het schijnt dat met die brug tussen de voorpoten en iets meer olie in de poten ( en een dikkere variant ) hij veel stabieler wordt.

ff off topic... lekker gereden van het weekend :}
 

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
294
0
44
Ergens in de buurt van Joure
Weet iemand een goed adres in de buurt van Utrecht waar ze de ziektes '( van mijn BMW kunnen oplossen?
Siem de Vos; een echte BMW specialist die tegenwoordig op de Parkerbaan 7 in Nieuwegein zit...
Mijn pa doet er het onderhoud van zijn K75RT, bevalt hem tot nu toe goed.
 

Silent Simon

Rookie
27 feb 2004
15
0
43
Utrecht
www.geocities.com
ff off topic... lekker gereden van het weekend :}
[/quote]

Was wel lekker afgelopen weekend, beetje veel wind, maar toch erg leuk. :]

Binnekort eens even bij De Vos in Nieuwegein binnen wandelen om een en ander even te regelen voor mijn fiets, dan wordt het allemaal nog even wat leuker!!

:} Bedankt allemaal voor de tips!!! :}
 

LBreuckers

Rookie
16 okt 2004
3
0
Hoensbroek
Hallo

Heb zelf ook een BMW K 100 LT,bij 100,000 km kun je er vanuit gaan dat je Monodemper stuk is.
Naar vernieuwing dat was mijn ervaring zal je zeker merken dat je wegligging,veel beter wordt.




Groetjes L Breuckers
 

Fuck Het Milieu

MF veteraan
2 jun 2003
14.232
8
48
Delft
www.fuckhetmilieu.nl
Ja ja ja.

De standaard BMW vering is vooral voor toeren ingesteld.
Het eerste wat ik vervangen heb zijn de voorveren door WP's (die progressive veren waar Baksteentje het al over had).
Dan ben je al een heel eind.
8r had de vorige eigenaar al een KONI-schokbreker zitten dus dat was ook klaar, rijden maar