Mijn nieuwe BMW R1150R EZS combinatie

Popopeter

MF veteraan
13 okt 2012
2.670
101
Gemert
Na een lange tijd rijd ik weer op drie wielen. Ik heb de BMW combinatie gekocht die werd aangeboden in dit draadje: Tk/Ruil/Inruil. BMW R1150R EZS Rally zijspancombinatie 2001.
Ik heb van 1991 tot 2001 met een ouder HD zijspan gereden: een 1946 1200 Flathead en 1946 1200 Knucklehead, waaraan ik afwisselend een zijspan had.
Deze combinatie is duidelijk anders, veel stijver, een geschikte voorvork, meer power en veel slanker en lager. Ik rijd nu rond met het scherm gedemonteerd omdat dat beter 'smoelt'.
De aanvankelijke probleempjes die ik eerder noemde zijn bijna opgelost: alle veren stonden in de maximale voorspanning. Nu weeg ik ongeveer 120 kg, maar met het reduceren van die voorspanning loopt het span veel vloeiender.
Ik heb net alle vloeistoffen en het oliefilter vervangen, nu nog kleppen stellen en synchroniseren. Er is geen achterstallig onderhoud of zo, maar dan begin ik met een schone bladzijde.
Ik heb de indruk dat zijspannerds vaak sleutelaars en uitvinders zijn, daar voel ik mij bij thuis en hoop veel te leren en desnoods ook mijn steentje bij te dragen. Hieronder de foto's na het poetsen op de avond van aankoop.
full

full

full

full

full

full

full

Peter D
 
Prachtige combi hoor!
Welkom!

Heb je toevallig nog foto's van je voorgaande spannen? Ik heb niks met HD maar klassieke combi's zijn altijd mooi.
 
Ha die Peter!

Mooie motor heb je! Haha!
Veel plezier en geluk ermee. Ik tuffel in de Mergellandroute eo buurt met de HD. Misschien komen we mekaar nog tegen en anders kom je maar eens aan op de koffie.

Ik lees iets van een verkeerd om gemonteerde voorband
Citaat:
Heren, het is een Bridgestone Battlax BT 012 in de maat 160/60 R15 M/C.
Hij zit uiteraard verkeerd om gemonteerd ( het pijltje wijst tegen de draairichting in) en er staat zo mooi bij: rear use only.
Ik kan vrij hard remmen voordat hij blokkeert met een luid gehuil. Zie foto hieronder van deze middag.

Tja, van de dure specialisten moet je het maar hebben. Alle 3 de banden waren nieuw en gemonteerrd bij EZS.
Misschien kan je een foto van dat mooie plaatje dat speciaal custom made bij EZS gemaakt is voor deze combinatie ook eens plaatsen, misschien er een puzzel of vraagstuk van maken.

In ieder geval veel plezier en succes ermee en gefeliciteerd dat jij die zijspan specialisten niet nodig hebt!
 
Misschien kan je een foto van dat mooie plaatje dat speciaal custom made bij EZS gemaakt is voor deze combinatie ook eens plaatsen, misschien er een puzzel of vraagstuk van maken.

Welk plaatje bedoel je dan :?



@popopeter ; nogmaals gefeliciteerd hoor !
Windschermpje er af staat hem een stuk beter !
 
@Jastul,
Dank je wel. Ik stuur vanmiddag nog het vrijwaringsbewijs en het oude kaartje op, als souvenir.
Die voorband verkeerd om monteren dat hoort zo, hij is gebouwd om als achterwiel krachten op te vangen. Bij een voorwiel is de remkracht tegengesteld, vandaar.
@Hellracer, Ik heb waarschijnlijk nog wel foto's van het HD span in een schoenendoos op zolder die ik kan scannen, het kan even duren.
@Dropje 73 en bert111, dank jullie wel. Het door Jastul bedoelde plaatje was besteld om de stuurdemper wat onder een betere hoek te plaatsen. Wij konden beide niet zien hoe dat dan gemonteerd kon worden....op de binnenkant stond geschreven: past niet! Humor zullen we maar zeggen.

Zonet de kleppen gesteld, dwz alleen links de uitlaatkleppen iets ruimer gezet, de rest was prima. Ik gebruik nu die gekleurde losse voelermaten en heb een dubbele set voor de BMW's. Het kleppendeksel rechts kan maar ternauwernood verwijderd worden, gezien de nabijheid van het span. Daarna gesynchroniseerd en ook daar nagenoeg geen correcties nodig. Ik moest er natuurlijk toch wat aan draaien.....
In heel Nederland zijn geen houders voor mijn Zumo 390 te koop (we waren in Vessem op bezoek), ik ga het systeem van mijn RS maar overzetten en een gemakkelijker toegankelijk voedings punt zoeken (de accu bij de 4-kleps BMW's is nogal lastig te bereiken).
PeterD
 
Ik lees iets van een verkeerd om gemonteerde voorband
Citaat:
Heren, het is een Bridgestone Battlax BT 012 in de maat 160/60 R15 M/C.
Hij zit uiteraard verkeerd om gemonteerd ( het pijltje wijst tegen de draairichting in) en er staat zo mooi bij: rear use only.
Ik kan vrij hard remmen voordat hij blokkeert met een luid gehuil. Zie foto hieronder van deze middag.

Tja, van de dure specialisten moet je het maar hebben. Alle 3 de banden waren nieuw en gemonteerrd bij EZS.
Misschien kan je een foto van dat mooie plaatje dat speciaal custom made bij EZS gemaakt is voor deze combinatie ook eens plaatsen, misschien er een puzzel of vraagstuk van maken.
Het is normaal dat achterband om de voorkant verkeerd om gemonteerd worden. Tenminste vanuit de tijd dat zijspannen nog op motorwielen stonden.
De aandrijfkrachten die op het achterwiel komen zijn namelijk omgekeerd van de remkrachten op het voorwiel.
Ik zou het ook zo doen.
Alleen flauw van de fabrikant dat ze van die teksten op de band zetten. Vroeger stondern er twee pijltjes op de band.
 
Het is normaal dat achterband om de voorkant verkeerd om gemonteerd worden. Tenminste vanuit de tijd dat zijspannen nog op motorwielen stonden.
De aandrijfkrachten die op het achterwiel komen zijn namelijk omgekeerd van de remkrachten op het voorwiel.
Ik zou het ook zo doen.

Ik heb juist de scooterachterband op mijn voorwiel wel in de juiste draairichting gemonteerd. Het profiel is richtingafhankelijk, en anders durf ik er niet mee in de regen te rijden. ( ik ben nogal angstig aangelegd....... O-) )
 
Ik geniet steeds meer van het zijspan rijden. Ook het comfort is geweldig: wachten voor een stoplicht, afstappen, alle spullen, jas, helm, handschoenen even in de koffer, afsluiten en naar het terras.
Ik merk dat ik voor kortere ritjes geen motorbroek meer draag, soms ook geen motorlaarzen, alleen vinger handschoenen en mijn oude enduro jas (en helm). Ik ben ook niet meer zo streng voor mijn dochter qua motorkleding in het span...
Is een van jullie wel eens met een solo motor omgedonderd voor het stoplicht omdat je vergat je been uit te steken??
Ik ga zondag met een toer rit meerijden in Mariaheide en dan vanaf donderdag tm zondag naar het Sauerland met de BMW club.
Dat weekend (zondag 1 juni) is hier in Gemert ook de Diomage zijspan rit, waaraan ik dus helaas niet mee kan doen. Ze komen nog wat zijspannen te kort.....
Graag jullie reacties of commentaar.
PeterD
 
Is een van jullie wel eens met een solo motor omgedonderd voor het stoplicht omdat je vergat je been uit te steken??

Ik ben zelf met de zijspan wel eens omgedonderd omdat ik vergat m'n been uit te steken.
:+

En dat kleding verhaal herken ik.
Ik ben ook gemakkelijker met het bakje aan de fiets dan op de solo.
 
Toen ik net begon met zijspanrijden zette ik voor het stoplicht m'n linkervoet aan de grond,zal vast ook wel een lullig gezicht zijn geweest. :+
 
Met de kleding is het bij mij net andersom. Als ik mijn (leren) motorbroek niet aan heb op het span schuif ik alle kanten op. Het rijdt voor mij veel lekkerder met motorbroek.

Maar de ruimte is inderdaad geweldig. Met kamperen is ook zoiets. Alle solorijders staan smorgens hun tentje te strijken omdat het anders niet meer past en met een span gooi je het er zo in. Drogen doen we dan thuis wel.
 
Ik heb zondag met een toerrit van een lokale motorclub meegereden, als enig zijspan tussen solomotoren. Het was heel leerzaam en ook vermoeiend. Vooral de vele drempels in Brabant waar ik iets langzamer overheen moet dan de meeste anderen. Dus hard remmen, over de bult en dan weer vol gas om de groep in te halen, dan weer een drempel etc. Mijn voorwiel wordt erg licht als ik hard accelereer, ik meen zelfs dat het af en toe los komt. Ook bij linker bochten kan ik vrij voorspelbaar onderstuur (naar buiten dribbelen van het voorwiel) oproepen met het gas.
Nu weer een vraag: rijden jullie met ballast en hoe/waar/wat?? Ik heb nu 10 kg onderin de rugleuning en 15 kg plat voorin de koffer, dus net achter het zijspanwiel. Dan nog 7 of 8 kg bagage.
PeterD
 
Ik rij het liefst met een lederen pantalon. Gewoon omdat de pasvorm beter is als een spijkerbroek.
Gewicht in de bak heb ik niet, of je moet een campingtafel en bandenplak tellen. Mijn bak is is zo lomp zwaar dat ik dat niet nodig heb.
 
Ik heb zondag met een toerrit van een lokale motorclub meegereden, als enig zijspan tussen solomotoren. Het was heel leerzaam en ook vermoeiend. Vooral de vele drempels in Brabant waar ik iets langzamer overheen moet dan de meeste anderen. Dus hard remmen, over de bult en dan weer vol gas om de groep in te halen, dan weer een drempel etc. Mijn voorwiel wordt erg licht als ik hard accelereer, ik meen zelfs dat het af en toe los komt. Ook bij linker bochten kan ik vrij voorspelbaar onderstuur (naar buiten dribbelen van het voorwiel) oproepen met het gas.
Nu weer een vraag: rijden jullie met ballast en hoe/waar/wat?? Ik heb nu 10 kg onderin de rugleuning en 15 kg plat voorin de koffer, dus net achter het zijspanwiel. Dan nog 7 of 8 kg bagage.
PeterD

Toen ik nog met de EZS Kompakt rondreed had ik zo'n 20 kg aan gietijzer in de kofferbak. Anders wassie wel erg licht.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Kwastert. Ik ga ook nog even proefrijden met een 'lege' bak om te zien hoe hij zich dan gedraagt. Het gewicht achterin houdt niet van drempels en 'springt' zoetjesaan naar achter. Ik zal dat dan moeten vastzetten. Jastul had allemaal kleine flesjes water achterin staan, dat werkte wel maar neemt ook ruimte in + kans op vochtigheid.
PeterD
 
Terug
Bovenaan Onderaan