Mijn nieuwe oude Honda CBX 550 F2

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Hoera, een motor heb ik al (nu het rijbewijs nog)

full

32000 miles
1984
nieuwe remblokken, voorwiel, olie, remvloeistof en beurt
voor EU 750,= gekocht

Hij loopt nog niet helemaal lekker (slaat om de 10-20 min. plotseling even af en paar seconden later weer aan) maar klinkt helemaal goed. (heeft bijna een jaar stilgestaan)
Als 't niet overgaat mag ik terugkomen voor een reinigingsbeurt.

Ik zou 't ook leuk vinden als iemand 'm eens zou willen 'keuren'.
Ik woon in Amsterdam (de Aker) en hoop ook nog anderen tegen te komen die me de beginselen van 't zelf klussen willen leren.

Leuke Bike, ik zou als ik jouw was even carberateur reiniger kopen , dat spul wat ze voor de auto's ook gebruiken, even een paar slokken in een volle tank benzine gooien en dan maar rijden, na een paar keer rijd je motor wel beter.

Succes

Ik heb precies zo'nzelfde gehad als 1e motor. Heerlijke machientjes :) :) Je wordt er alleen niet zo vrolijk van als je bij de remmen moet werken door de ingekapselde schijven :( . Maar daar tegenover staat dattie ook bij regen perfect remt.

Weet iemand hoe ik de hoogte v.d. koplamp kan verstellen? Hij verblindt nogal :-)

Weet iemand hoe ik de hoogte v.d. koplamp kan verstellen? Hij verblindt nogal :-)

De kuip lijkt een beetje op de kuip van mijn 900f2. hier kan ik de hoogte instellen door een stelschroef. Deze kun je het beste bereiken door het stuur naar rechts te laten wijzen, dan zie je het wat beter. In de kuip achter de lamp zitten bij mij twee "knoppen" de linker kan ik de hoogte mee regelen (staat er ook op)

Ah, ik heb achterop idd ook twee schroeven zitten. Zal echter wel allemaal niet meer origineel zijn:
De ene (rechter) is gewoon een bout die volgens mij gewoon strak aangedraaid is (kan dus ook bevestiging of zo zijn)

De andere (links) lijkt net een asje waar een draad door heeft gelopen; ik zal straks eens kijken of ik daaraan kan draaien...

Ik snap het nog niet. Achterop zitten 2 schroeven:

full

Allebei hartstikke vast (met tang lukt t wel) en lijken niet om zo ff aan te draaien...

Iemand hiermee bekend?

Aan de voorkant heb ik ook nog een schroefje, maar ik zie geen verschil tussen helemaal in- of helemaal uitdraaien (trekt een beetje naar rechtsonder)

full

Veel plezier met je 1e masjien! :]

Denk je dat je je rbw begin aug. al hebt? Kun je meteen mee met de OBT. Aan zo'n groepsrit heb je veel als je na het halen van je rbw verder gaat met leren rijden, althans dat is mijn ervaring.

Begin aug. gaat niet lukken '(
Als het allemaal meezit doe ik 16/7 BV-examen en dan pas na m'n vakantie en wat lessen (ong. dikke maand later) mijn VD-examen.

En dan nog alles in 1x halen ook })

Heb forte in de tank gegooid en uurtje gereden (langzaam door de wijk ivm nog geen rijbewijs).
Heb nog niet het idee dat het helpt. Hij loopt wat onregelmatig. Moet ik het meer tijd geven of moet 'ie toch ff een lekker stuk snelweg rijden?

Carbs reinigen, is dat moeilijk voor een leek? Kan ik ze er zo af halen of moet daarna alles weer ingesteld worden?
Ik haal liever niet zomaar iets los zonder er ook maar iets van af te weten, maar wil wel alles leren :-)

Wil het ook best graag met iemand doen die er verstand van heeft...

Heb forte in de tank gegooid en uurtje gereden (langzaam door de wijk ivm nog geen rijbewijs).
Heb nog niet het idee dat het helpt. Hij loopt wat onregelmatig. Moet ik het meer tijd geven of moet 'ie toch ff een lekker stuk snelweg rijden?

Carbs reinigen, is dat moeilijk voor een leek? Kan ik ze er zo af halen of moet daarna alles weer ingesteld worden?
Ik haal liever niet zomaar iets los zonder er ook maar iets van af te weten, maar wil wel alles leren :-)

Wil het ook best graag met iemand doen die er verstand van heeft...
Ik heb zelf mijn carburateurs laatst ook schoongemaakt, het grootste probleem waren nog de gaskabels.. :P
Heb niet echt ervaring, tja een enkele carburateur van m'n brommer opengehaald maar dat is net iets anders als 4 aan een bank. Vlotterbakken kun je weinig in fout doen als je het voorzichtig doet, dan gelijk even de sproeiers schoonblazen liefst met compressor(nadat je ze er uit hebt gedraait natuurlijk).

Oja, houdt die carburateurs NIET op je schoot als er nog benzine inzit dat eruit kan. Dat gaat nogal prikken daar beneden.. :+

En nog gefeliciteerd! 8-)

bedankt!
Ben toch nog wel wat huiverig, vroeger alleen een keer carb van Puchje schoongemaakt.
Weet v.d. motor nog niet eens hoe 'ie eraf moet...
Moet ie daarna weer afgesteld worden?

Als je voor de rest nergens aan schroefjes/moertjes draait dan hoef je verder niets af te stellen.

Het eruit halen is niet echt super moeilijk:
- Gaskabels los
- Benzineslang(en) los
- 4 parkers bij cilinder los(die ringen)
- 4 parkers bij luchtverdeler los(ook die ringen)
- luchtverdeler tussenuit halen(zit waarschijnlijk ook nog vast met een grotere ring)
- Dan controle of alles eraf/los is en dan kan heel het handeltje eruit, kan even strak zitten doordat de carburateurs met groeven in de inlaatrubbers geklemd zitten

Daarna buitenkant schoonmaken, dan pas de binnenkant. En voor de vlotterbakken, er zit hetzelfde in als bij je Puch: 2 sproeiers, een hoofdsproeier en een stationairsproeier en een vlotter natuurlijk. Die vlotter lekker laten hangen als het goed staat, zo min mogelijk mee doen. Sproeiers kun je eruit draaien en doorblazen met compressor. Alles weer netjes op z'n plaats en klaar. Dan heb je nog de bovenkant van de carburateur met tuimelaars die de gasschuiven per set carburateurs bewegen. Je kunt controleren of dat nog goed is maar ik heb dat gedeelte lekker laten zitten, moet je namelijk tuimelaar voor los halen en dan de gasschuif eruit halen.

Maar het belangrijkste lijkt mij de vlotterbak, onderin zit een puntje waar vuil indaalt, dat moet weer schoongeblazen worden. Voor de rest heb ik het gepoetst met wasbenzine, geen idee wat je er anders voor kunt gebruiken. Heb gehoord van WC-Eend, maar het grove vuil eruit leek mij voldoende. Je kunt er altijd nog carburateurreiniger doorgooien om de aanslag te verwijderen.

Maar als je een beetje kunt sleutelen moet het wel lukken, beetje snuffelen waar alles zit en dan komt het best goed.. :) Succes!

Dank. Nu zie ik het al veel meer zitten :)
Ga ik binnenkort eens lekker naar kijken.

proficiat met je brik (mooie staat blijkt)

Voor het werken aan motoren (over het algemeen dan) moet je vooral volgende zaken voor ogen houden:

1) Kijk vanaf de buitenkant hoe dingen vast zitten, met welke bouten, moeren, clips.... en neem je tijd voor alle werken

2) Gebruik kwaliteitsgereedschap: dit is vrij duur, maar het is een levenslange aanwinst en het kost je op lange termijn minder dan de onderdelen die je met goedkoop gereedschap kapot maakt.

3) Kijk goed naar de werkwijze van mensen met ervaring, door te kijken leer je veel!

4) Koop het werkplaatshandboek voor jouw motor. Is ZEKER de investering waard, want zelf al denk je iets nooit meer in elkaar te krijgen, meestal staat wel in het WPH beschreven hoe het terug in elkaar moet

5) Probeer te functie van alle onderdelen te begrijpen => dan kan je makkelijker storingen lokaliseren.

6) Als je ten einde raad bent, vraag het dan op het MF!!!

Als je dit in je hoofd houdt, kan je meer dan je zelf denkt! (Heb dit zelf gedaan en werk ondertussen als mekanieker bij PEUGEOT zonder dat ik ooit scholing heb gevolgd over mekaniek!)

Wat betreft het uitvallen van de motor: Probeer eens te gaan rijden met de startonderbreker overbrugd. Heb hetzelfde probleem gehad met een Suzuki TS250 Lang naar gezocht, maar was een slecht contact in de 'engine stop switch' waardoor soms de ontsteking wegviel!

mijnbroertje heeft ook zo'n ding gehad een jaar of 3 terug die werd ook inderdaad door een handelaar opgekocht voor export naar japan. ik geloof dat hij er toen iets van 2000 gulden voor kreeg en die was niet zo mooi als de jouwe, een goede investering dus.

als je nog niet zo veel sleutelervaring hebt zou ik de carburateurs laten zitten.
de rubbers van de inlaat en luchtfilter kanalen zijn inmiddels kneppelhard geworden en zijn er bijna niet meer tussen te krijgen en dat maal 8.
je moet wel even de carbs leeg laten lopen door de schroefjes onder op de vlotterkamer los of eruit te draaien.
dan ben je het water en bezinksel kwijt.
verder moet de carburateurreiniger het doen, dan moet je wel minstens een liter of dertig veertig aan benzine verstookt hebben, dus dat redt je niet met vier keer de straat heen en weer.
uit betrouwbare bron(mijn buurman is automonteur) heb ik vernomen dat je het beste injectiereiniger kan nemen omdat dat krachtiger schijnt te zijn.
mooie fiets en veel plezier ermee :}

Hartstikke toffe replies!

Ga idd WPH kopen en nog ff niks losmaken zonder kundige erbij.
Vanmiddag heeft ie 30min achtereen gelopen zonder af te slaan
Volgens mij loopt ie ook al steeds rustiger.

wel opletten met het lang laten draaien in stilstand. vergeet niet dat dit beestje luchtgekoeld is en dus sneller vastloopt als hij stationair draait. als je de motor voor langere tijd wilt laten draaien zonder er mee te rijden, zet dan voor de motor een ventilator!

Laatst bewerkt:
Nog weer ff het afslaan-probleem aankaarten:
Ik snap eigenlijk nog niet goed hoe het te maken kan hebben met vuiltjes in de sproeiers of carbs:
- Als 'ie loopt, loopt ie prima
- Dan slaat ie om de 5 a 10 min plotseling af (ook tijdens t rijden)
- Tijdens t rijden: pakt na een paar seconden weer vanzelf op
Stilstaand: lastig aan te krijgen, maar uiteindelijk toch weer

Ik zou denken dat met 4 carbs toch niet alle 4 tegelijk verstopt kunnen zijn?
Tijdens t lopen heb ik niet t idee dat ie soms op 3 cyls loopt.

Kan t toch brandstof-toevoer zijn? alle 4 carbs tegelijk? brandstofleiding? (alle vlotterbakkies leeggereden??)
Of kan t ook duiden op elek.ontsteking die telkens ff uitvalt?

Hoe kan ik uitvinden waar t probleem mee te maken heeft: brandstof? lucht? ontsteking?

Benzine toevoer kan je wel sjekken.

Wanneer de motor stilvalt gelijk contactsleutel om en dan kijken of er benzine in de vlotterbakjes zit. Neem dan aan dat je een vacuumgestuurde benzine kraan heb.

Terug
Bovenaan Onderaan