Mijn nieuwe rijden..

There you go... nou ben ik geen wiskundige, maar volgens mij komt dat dus neer op een rendement van 10%, waarmee de mens volgens mij de inefficiëntste krachtbron aller tijden is :X

Ze moeten mensen gewoon duurder maken, dat is het!
Nee het bewijst dat onze voedselproductie inefficiënt is. Als we nu allemaal eens vegetarisch worden scheelt dat een heleboel. Vlees kost namelijk enorm veel energie om te produceren. Kan je beter gelijk het voedsel eten dat het vee eet.
 
Het moet niet gekker worden... Gilles, die serieus genomen wordt...

En nee, ik ga geen vegerarier worden B|. Wel ga ik een dikke amerikaanse bak kopen.
 
ik eet ook vegetarisch met kerst.
dan slepen we met de hele familie zo'n irritant zeurende groenlinkser van de straat en dan gaat die aan het spit.
 
Op het moment wordt misschien nog veel elektriciteit uit olie en kolen gehaald, alhoewel er al heelveel met windmolens wordt opgewekt tegenwoordig. Over een aantal jaar zal dat aantal steeds groter worden, dus dan is een elektrisch voertuig wel 'beter' :O
Dat riepen ze 40 a 50 jaar geleden ook. Als je enig inzicht hebt in natuurkundige basisprincipes begrijp je ook direct waarom de meeste groenen ideeen lachwekkend onhaalbaar zijn :) En de reden dat intelligente mensen er toch in geloven, je kan er heel veel geld mee verdienen...

There you go... nou ben ik geen wiskundige, maar volgens mij komt dat dus neer op een rendement van 10%, waarmee de mens volgens mij de inefficiëntste krachtbron aller tijden is :X

Ze moeten mensen gewoon duurder maken, dat is het!
Dat blijkt. De mens is namelijk veel efficienter dan welke machine dan ook. Alhoewel de omzetting niet al te efficient is (25/30%, net als een benzinemotor) is het verbruik belachelijk veel zuiniger. Als je kijkt hoe ver jij komt op een pot pindakaas en hoever een auto, motor of fiets zou komen op diezelfde hoeveelheid energie dan ben je waarschijnlijk verbijsterd. En dat heeft dan weer te maken met de efficientie van de menselijke wandelgang :)


@ Jeltel, ook dat is niet correct, die meststoffen dragen namelijk direct weer bij aan nieuw voer. Zelfs als je niet meeneemt dat bloed, botten en andere "niet-vlees" allemaal worden gebruikt is vleesproductie verrekte efficient.
De meeste olie wordt namelijk niet verstookt tijdens de productie, maar bij de distributie en da's een economische afweging. Vlees uit Argentinie is goedkoper als locaal geproduceerd vlees, zelfs met transportkosten, maar kost wel bakken vol olie.
 
Laatst bewerkt:
ik eet ook vegetarisch met kerst.
dan slepen we met de hele familie zo'n irritant zeurende groenlinkser van de straat en dan gaat die aan het spit.

_O-
met een granny smit in d'r mond want het moet wel groen blijven :')
 
Mijn vader zei het al, als zoon van een kroegbaas: jongen, ga niet naar de kroeg, daar komt aleen maar narigheid van. En zie daar. Dat GL gespuis: ik zeg opstoken!
 
Ik ga binnenkort ook wat aan het millieu doen. Nieuw werk, 2,5 km van m'n voordeur. En wat ik het meeste ga missen? M'n ritjes naar het werk met de motor.

Maaruh, TS, goed he?
 
Ik ga binnenkort ook wat aan het millieu doen. Nieuw werk, 2,5 km van m'n voordeur. En wat ik het meeste ga missen? M'n ritjes naar het werk met de motor.

Maaruh, TS, goed he?


heb je katten en hou jij van tasjes en combineer jij toevallig die twee :P
 
Nee het bewijst dat onze voedselproductie inefficiënt is. Als we nu allemaal eens vegetarisch worden scheelt dat een heleboel. Vlees kost namelijk enorm veel energie om te produceren. Kan je beter gelijk het voedsel eten dat het vee eet.
Nee dat kan niet, de mens is een omnivoor van nature.
Dat blijkt. De mens is namelijk veel efficienter dan welke machine dan ook. Alhoewel de omzetting niet al te efficient is (25/30%, net als een benzinemotor) is het verbruik belachelijk veel zuiniger. Als je kijkt hoe ver jij komt op een pot pindakaas en hoever een auto, motor of fiets zou komen op diezelfde hoeveelheid energie dan ben je waarschijnlijk verbijsterd. En dat heeft dan weer te maken met de efficientie van de menselijke wandelgang :)
Sja, maar dan vergeet je de energie die die pot pindakaas zelf al verbruikt heeft in zijn leven van pinda tot pot in mijn keukenkastje (naast de borden). Dan redeneer je net als een milieuterrorist die claimt dat een Prius goed voor het milieu is :z
Het moet niet gekker worden... Gilles, die serieus genomen wordt...
:^ :?
 
Sja, maar dan vergeet je de energie die die pot pindakaas zelf al verbruikt heeft in zijn leven van pinda tot pot in mijn keukenkastje (naast de borden). Dan redeneer je net als een milieuterrorist die claimt dat een Prius goed voor het milieu is :z
Laten we dan een kilo suiker nemen. Die dingen trek je gewoon uit de grond, dus da's redelijk straightforward. Dan zijn we nog steeds een factor 10 efficienter als mechanisch vervoer.
 
Niet! Het maakt niet uit in wat voor tijd je een massa versneld, er is evenveel energie voor nodig.
Dat maakt wel degelijk uit. Wil je zo weinig mogelijk verbruiken bij een bepaalde acceleratie dan moet je optrekken bij het toerental met het beste rendement. Dat toerental ligt meestal iets boven het toerental met het hoogste koppel...

En bovenstaande is geen ongefundeerd geblaat, probeer het maar 's in de bergen, meer gas geven maakt 'm echt zuiniger.
 
Laten we dan een kilo suiker nemen. Die dingen trek je gewoon uit de grond, dus da's redelijk straightforward. Dan zijn we nog steeds een factor 10 efficienter als mechanisch vervoer.
Ja, alleen leeft niemand op suiker, en dan nog komt die suiker niet zomaar in je keukenkastje terecht. Om maar niet te spreken van de energie die de tandarts gaat gebruiken bij het vervangen van je tanden :X
 
En hoe hebben ze Denemarken gemaakt? Nou? NOU??? NOU?????
Volgens mij heeft moeder natuur dat gemaakt. Tenzij je de thgttg gelooft natuurlijk.
:+

ik eet ook vegetarisch met kerst.
dan slepen we met de hele familie zo'n irritant zeurende groenlinkser van de straat en dan gaat die aan het spit.
_O-
En jij vraagt je af waarom je in het blunder topic niet gelooft wordt _O-

Geen idee, het lag er al toen ik geboren werd :+
_O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan