Dat maakt wel degelijk uit. Wil je zo weinig mogelijk verbruiken bij een bepaalde acceleratie dan moet je optrekken bij het toerental met het beste rendement. Dat toerental ligt meestal iets boven het toerental met het hoogste koppel...
Maar mijn reactie sloeg op dit:
"En wegrijden bij verkeerslichten doe ik net zo snel als auto's want kost minder brandstof"
En bovenstaande is geen ongefundeerd geblaat, probeer het maar 's in de bergen, meer gas geven maakt 'm echt zuiniger.
Dat klopt. Een hogere druk in de cilinder zorgt voor een hoger rendement, dus inderdaad kun je beter meer gas geven bij lagere toeren, dan met minder gas naar de rode lijn doorjanken. Even uitgaande van een gelijke versnelling natuurlijk.
Neemt niet weg dat dat een rendement verhaal is. Als je in 4 sekonden naar de 100 trekt heb je net zoveel energie nodig als wanneer je dat in een kwartier doet. Verschil in verbruik heeft dan te maken met alle verliezen en het rendement. Komt natuurlijk ook bij dat je als je hard op trekt, eerder een hogere snelheid hebt en dus langer meer winddruk en wrijving moet overwinnen en dát veroorzaakt grotendeels de misvatting dat langzaam optrekken zuiniger is