Mijn nieuwe rijden..

Dat maakt wel degelijk uit. Wil je zo weinig mogelijk verbruiken bij een bepaalde acceleratie dan moet je optrekken bij het toerental met het beste rendement. Dat toerental ligt meestal iets boven het toerental met het hoogste koppel...

Maar mijn reactie sloeg op dit:
"En wegrijden bij verkeerslichten doe ik net zo snel als auto's want kost minder brandstof"

En bovenstaande is geen ongefundeerd geblaat, probeer het maar 's in de bergen, meer gas geven maakt 'm echt zuiniger.

Dat klopt. Een hogere druk in de cilinder zorgt voor een hoger rendement, dus inderdaad kun je beter meer gas geven bij lagere toeren, dan met minder gas naar de rode lijn doorjanken. Even uitgaande van een gelijke versnelling natuurlijk.

Neemt niet weg dat dat een rendement verhaal is. Als je in 4 sekonden naar de 100 trekt heb je net zoveel energie nodig als wanneer je dat in een kwartier doet. Verschil in verbruik heeft dan te maken met alle verliezen en het rendement. Komt natuurlijk ook bij dat je als je hard op trekt, eerder een hogere snelheid hebt en dus langer meer winddruk en wrijving moet overwinnen en dát veroorzaakt grotendeels de misvatting dat langzaam optrekken zuiniger is :)
 
natuurlijk moeten we zijn zijn met het milieu, kleine stukjes doe ik op de fiets, eerder schakelen in de auto, voor de rest het afval scheiden. maar als het regent breng ik de kids met de auto naar school....

maar motorrijden is voor de fun en het vrije gevoel, dus het gas er op en een sprintje bij het stoplicht.


gr
 
En een nieuwe generatie mooi-weerrijders wordt alweer klaar gestoomd :z
_O-


verder over dit GL-hippie topic... :Z

dat nieuwe rijden daar doe ik ook wel een beetje aan... want ze zeggen dat je dan bij de 2500 touren moet schakelen.... en daar wil ik me best aan houden hoor :Y

alleen schakel ik dan TERUG!!!
 
Als je met een motor/auto continue te weinig toeren draait krijg je koolafzetting op de cilindekop dus regelmatig een keer opentrekken is beter voor je blok :Y
 
opwarmen de aarde! weg met gladheid en pekel en van onze belastingcenten een extra strook met verwarmd asfalt speciaal voor de motorrijders in de winter :]

iedereen lekker het hele jaar op de motor! dat scheelt enorm hoor,

als ik met de auto in de file sta is veeeeel vervuilender! :Y
 
Hoe zat dat ook alweer.... ohja...
De toyota Prius:
Op basis van het gemiddelde gebruik van 15k/jaar over een tijd van 10 jaar is vanwege het moeilijke proces van de fabricage van de accu's, het speciale vervoer van Japan naar de rest van de wereld en de restanten (de versleten accu's en andere ellende die nodig is voor electrisch rijden) een HUMMER beter voor het milieu.
Daarbij rijdt de gemiddelde zakenauto rond de 1:12 dus kan ik met mijn rijstijl best milieuvriendelijk genoemd worden met m'n 1:16,5 gemiddeld 8-)
 
Ik zal mn pintjes sneller drinken om te voorkomen dat de bellen naar de dampkring vertrekken. Daarna een dagje afzien en niet rijden zolang de dooie vogels nog niet zijn vertrokken. Dat moet voldoende zijn toch.
 
Hoe zat dat ook alweer.... ohja...
De toyota Prius:
Op basis van het gemiddelde gebruik van 15k/jaar over een tijd van 10 jaar is vanwege het moeilijke proces van de fabricage van de accu's, het speciale vervoer van Japan naar de rest van de wereld en de restanten (de versleten accu's en andere ellende die nodig is voor electrisch rijden) een HUMMER beter voor het milieu.
Daarbij rijdt de gemiddelde zakenauto rond de 1:12 dus kan ik met mijn rijstijl best milieuvriendelijk genoemd worden met m'n 1:16,5 gemiddeld 8-)
Absoluut niet. Ik rijd veel zakenmensen en de meesten zullen rond de 1:18/1:20 zitten. Dan heb ik het over een BMW 5-serie met een 2.5 of 3.0 of een A6/V70 met 2 a 3 liter. Waarom denk je dat die mensen allemaal Diesel rijden?
 
Gewoon je motor efficiënter gebruiken. Scheelt weer busjes op de weg.
Het kan namelijk ook allemaal makkelijk op 1 motor en die verbruikt weer minder.

full
 
Laatst bewerkt:
Absoluut niet. Ik rijd veel zakenmensen en de meesten zullen rond de 1:18/1:20 zitten. Dan heb ik het over een BMW 5-serie met een 2.5 of 3.0 of een A6/V70 met 2 a 3 liter. Waarom denk je dat die mensen allemaal Diesel rijden?
Ik ken er geen, met een gemiddeld lagere motorinhoud en minder zware auto dan degene die jij noemt. Ik zit volgens mijn lease administratie 30% boven de norm, net als zoals zoveel van mijn collega's. 1:18, 1:20 is voor hippies die 90 op de snelweg vrachtwagenchauffeurs treiteren...

En de positieve bijdrage van de prius, ik heb er mijn twijfels bij. Een prius wordt zakelijk vaak gekozen vanwege de lage bijtelling, vervolgens wordt hij dwars door midden getrapt om een beetje door te kunnen rijden. Ja ik ben overtuigd dat de prius bijdraagt aan het milieu alleen ik vraag me af met de huidige lease regeling welke kant op.

Persoonlijk zou ik pas een prius gaan rijden, indien hij gereden mag worden met dichtgelaste ramen en een periscoop.
 
Ik ken er geen, met een gemiddeld lagere motorinhoud en minder zware auto dan degene die jij noemt. Ik zit volgens mijn lease administratie 30% boven de norm, net als zoals zoveel van mijn collega's. 1:18, 1:20 is voor hippies die 90 op de snelweg vrachtwagenchauffeurs treiteren...
Wat een onzin. Ik rijd 10 tot 15 verschillende klanten, met name advocaten en daar wordt stevig doorgereden omdat er vaak tijd ingehaald moet worden. 1:20 halen we meestal niet, maar 1:18 is een aardig gemiddelde. Soortgelijke cijfers gelden voor m'n collega's en die moeten 'm geregeld opentrappen tot 40 km/h te hard...

Houd ff in de gaten dat leaserijder niet gelijk is aan zakenman, paupers die flink gassen in een golfje of 147 zijn zelden zakenmensen en bovendien zorgt flink gasgeven er alleen maar voor dat je later op je bestemming bent ipv eerder. Verstandig rijden levert veel meer op *D Niet op de geitenwollensokkenmanier, maar vroegtijdig de goede baan kiezen, de alternatieve routes kennen enz.
 
Wat een onzin. Ik rijd 10 tot 15 verschillende klanten, met name advocaten en daar wordt stevig doorgereden omdat er vaak tijd ingehaald moet worden. 1:20 halen we meestal niet, maar 1:18 is een aardig gemiddelde. Soortgelijke cijfers gelden voor m'n collega's en die moeten 'm geregeld opentrappen tot 40 km/h te hard...

Houd ff in de gaten dat leaserijder niet gelijk is aan zakenman, paupers die flink gassen in een golfje of 147 zijn zelden zakenmensen en bovendien zorgt flink gasgeven er alleen maar voor dat je later op je bestemming bent ipv eerder. Verstandig rijden levert veel meer op *D Niet op de geitenwollensokkenmanier, maar vroegtijdig de goede baan kiezen, de alternatieve routes kennen enz.

Haha dan ben ik zo'n pauper. Ik zou alleen niet weten wat het kiezen van de goede baan om 5 uur 's ochtends helpt of een alternatieve route. Ik vind het knap, ik zal mijn werkgever inlichten dat we niet meer van die paupersauto's moeten rijden, maar gewoon bmw 5 series, veul goedkoper :X
 
Mooi omschreven Structor :} Medewerkers die bij ons boven de 1:16 scoren geef ik met direkte ingang amerikaans verlof. :/
 
Absoluut niet. Ik rijd veel zakenmensen en de meesten zullen rond de 1:18/1:20 zitten. Dan heb ik het over een BMW 5-serie met een 2.5 of 3.0 of een A6/V70 met 2 a 3 liter. Waarom denk je dat die mensen allemaal Diesel rijden?


mijn koekblik doet ongeveer een op zes/zeven, en als ik me beheers een op 10, maar ik kan me gvd niet beheersen, automaat-turbo-LPG Tjesus elke keer die duw in mijn rug...
Ging voor de eerste keer mijn bejaarde moeder halen met dat ding, rijdt heel rustig en relaxed naar huis, maar het laatste stukje kon ik me niet beheersen, terwijl ze net had gezegd dat hij zo mooi en stil liep, dus laatste stukje kickdown, 3 versn. terug, werden dus gelanceerd, arme mens schrikt lijkbleek op, kon niet naar voren in de stoel, en schreeuwde nogal hard .....WAT GEBEURT ER...... :X :X :X :X






Toen wist ik dat het goed zat }) }) }) }) dat is mijn nieuwe rijden
 
Is er een goede reden dan?

Ik zal mijn volgend cafégesprek, zwaar onder invloed van Orval/Gulden Draak/Duvel of La CHouffe hier ook posten

* Sorry, majesteit vindt de groene gedachte goed maar heeft een hekel bodemloze discussies over geitenwollen sokken oplossingen en vegetariërs die denken zo de wereld te redden *
:$

don't shoot me O-)
 
de replies in dit topic zijn echt geniaal.. ik heb mn lachbui vandaag wel weer gehad XD keep it up TS, vooral dat uitroepteken in [ b] ~[/ b] doet het hem steeds XD

*O*
 
waarom zouden wij hier in Nederland om het milieu gaan denken terwijl er in Amerika om de seconden een 8 liter v12 van de band af rolt????? laat eerst de grote naties hier maar eens wat aan gaan doen en ga het dan pas regelen in de kleine landen die toch al veel schoner zijn.
Dus lekker blijven doorjagen in die toerenbegrenzer alsof dit zoveel meer schade veroorzaakt. Wat denk je van al die oefeningen van de Landmacht(zit er zelf ook bij) om een tank te laten starten kost dit al 13 liter dus doe dat keer of tien per tank per dag en reken maar uit.


geniet nou maar van je leven of check anders ff op google of youtube december 2012
 
Terug
Bovenaan Onderaan