Mijn "nieuwe" tweetakt-brikje

Deputy Duc

Moderator
Crew
Donateur
2 aug 2004
33.745
22.264
Hallo luitjes, ook ik ben gezwicht voor de verleiding. Gezien mijn zeer beperkte sleutelervaring houd ik het maar bij een tweetakt. In dit geval een Suzuki GT380J, uit 1972 en dus van de allereerste serie. Eentje met trommelremmen en dat maakt het een redelijk uniek fietsje. Het ding staat inmiddels in mijn schuur en ik ga maar eens beginnen met het rijwielgedeelte aan te pakken. Dat betekent dus een hoop poets- en schoonmaakwerk. Daarna komt het blokje aan de beurt, dat ligt nu in de schuur met een kromme drijfstang. Ben al begonnen met het verzamelen van onderdelen. Ik zoek nog een linkerzijkapje in de juiste kleur en een achterspatbord. Mocht iemand zoiets hebben liggen en ervan willen scheiden......
 
Ik wil graag even een plaatje posten, maar hoe krijg ik een bestand gecomprimeerd naar 100 Kb of minder?
 
Even een piccie proberen....

full






Gelukt!!! Daar is-ie-dan! Zal vanavond nog een foto van het blokje, met kromme drijfstang plaatsen.
 
prachtig ding :} .. van alle klassiekers zijn in mijn ogen de suzuki's de mooiste .. heb zelf een GT 250 uit 74 :}
 
Hierbij een foto van de drijfstang. Krom, zoals je ziet.

full


Verder even een korte samenvatting van de staat. Het chroom is redelijk tot goed, het voorspabord heeft wat plekjes. De uitlaten zijn uiterlijk in uitstekende staat, goed chroom en geen deuken of laswerk. De lak is uiteraard 33 jaar oud, maar niet slecht. Het rechterzijkapje is in de juiste kleur, het linker is de vorige eigenaar een keer verloren. Als vervanging kon hij alleen nog maar een blauwe vinden, gelukkig wel het juiste model. Dat wordt dus ruilen of naar de spuiterij. De bodemplaat van de buddy is goed, de buddy is heel, maar de overtrek is niet origineel. Daar komt dus een andere voor. Ik mis 3 van die opschroef-reflectortjes aan de knipperlichten. Het achterspatbord ziet er wel glad uit, maar is om de een of andere reden zwart gespoten. De velgen zijn prima, de spaken moeten wat aandacht hebben.

Het blok heeft een kromme drijfstang, dat moet dus uit elkaar. Ik heb inmiddels twee sloopblokjes op de kop getikt, zonder zuigers/cilinders en carburateurs, maar mét drijfstangen, krukas en versnellingsbak. Op aanraden van diverse mensen heb ik besloten het heel erg rustig aan te gaan doen, temeer daar ik maar een zeer geringe ervaring heb op gebied van sleutelen.

Mocht er iemand zijn die mij aan het juiste zijkapje kan helpen, of aan een achterspatbord voor een 72-er J-model, dan hoor ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
Waterslag. Dat was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht, juist omdat er geen schade aan cilinder of zuiger is te vien, en ook de krukas draait gewoon. Tenminste, tot de drijfstang hem stopt. Ik vraag mijn alleen af hoe dat water, of een grote hoeveelheid benzine in die cilinder is gekomen.
 
Nitromax.....Joehoe!!! Wil je mij wat wijzer maken? Wat heeft dit voor gevolgen voor mijn krukas?
 
Hierbij een foto van de drijfstang. Krom, zoals je ziet.

(Afbeelding)

Verder even een korte samenvatting van de staat. Het chroom is redelijk tot goed, het voorspabord heeft wat plekjes. De uitlaten zijn uiterlijk in uitstekende staat, goed chroom en geen deuken of laswerk. De lak is uiteraard 33 jaar oud, maar niet slecht. Het rechterzijkapje is in de juiste kleur, het linker is de vorige eigenaar een keer verloren. Als vervanging kon hij alleen nog maar een blauwe vinden, gelukkig wel het juiste model. Dat wordt dus ruilen of naar de spuiterij. De bodemplaat van de buddy is goed, de buddy is heel, maar de overtrek is niet origineel. Daar komt dus een andere voor. Ik mis 3 van die opschroef-reflectortjes aan de knipperlichten. Het achterspatbord ziet er wel glad uit, maar is om de een of andere reden zwart gespoten. De velgen zijn prima, de spaken moeten wat aandacht hebben.

Het blok heeft een kromme drijfstang, dat moet dus uit elkaar. Ik heb inmiddels twee sloopblokjes op de kop getikt, zonder zuigers/cilinders en carburateurs, maar mét drijfstangen, krukas en versnellingsbak. Op aanraden van diverse mensen heb ik besloten het heel erg rustig aan te gaan doen, temeer daar ik maar een zeer geringe ervaring heb op gebied van sleutelen.

Mocht er iemand zijn die mij aan het juiste zijkapje kan helpen, of aan een achterspatbord voor een 72-er J-model, dan hoor ik het wel.

Je kunt voor onderdelen op de site van de GT club kijken (suzukigtclub.nl).

Overigens denk ik niet dat je de krukas van die sloopblokjes zonder meer kan overzetten.
Waarschijnlijk zijn de keerringen/lagers niet goed meer, zeker als het blok een tijdje open gelegen heeft kan er enige roestvorming zijn ontstaan op het loopvlak van de keerringen en als ze al goed waren zijn zijn ze dat na een paar honderd kilometer niet meer. '(
Dus m.i. of op zoek gaan naar een gereviseerde ruil krukas of een krukas laten reviseren.

Gertwin
 
Hallo luitjes, ook ik ben gezwicht voor de verleiding. Gezien mijn zeer beperkte sleutelervaring houd ik het maar bij een tweetakt. In dit geval een Suzuki GT380J, uit 1972 en dus van de allereerste serie. Eentje met trommelremmen en dat maakt het een redelijk uniek fietsje. Het ding staat inmiddels in mijn schuur en ik ga maar eens beginnen met het rijwielgedeelte aan te pakken. Dat betekent dus een hoop poets- en schoonmaakwerk. Daarna komt het blokje aan de beurt, dat ligt nu in de schuur met een kromme drijfstang. Ben al begonnen met het verzamelen van onderdelen. Ik zoek nog een linkerzijkapje in de juiste kleur en een achterspatbord. Mocht iemand zoiets hebben liggen en ervan willen scheiden......
Het is geen 380 J bij mijn weten. Ik heb namelijk een 'J' gehad en die was van 1975 (met rechte zijkappen en gladde ram-air).
 
Het is toch écht een J model, het allereerste 380 model uit 1972. Daarna kwam er een K model (1973) en ook nog een L (1974) een M (1975) en in 1976 begonnnen ze weer met een A. Daarna een B in 1977 en als laatste bouwjaar in 1978 een C. Ik weet wél heel zeker dat dit een J is. Wat de krukas betreft, die gaat eerst in de revisie voor hij gemonteerd gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan