mijn R1(2002) trilt met zeer hoge frequentie. help

R1Zz_'02

Rookie
17 jun 2004
2
0
leek
Ik heb een R1 gekocht van het bouwjaar 2002 met nu 12000 km.
Nu ervaar ik dat er een zeer hoge irritante trilling onstaat voornamelijk tussen de 4000 en 8000 toeren. Deze trillingen zijn vergelijkbaar alsof je een dag achter een trilplaat hebt gestaan. Als ik van de motor afstap voelt het alsof mijn handen en voeten 'slapen' cq natrillen.

Volgens de verkoper, waar ik nog garantie heb, hebben alle R1's dit in meer of mindere mate. Volgens mij is het niet normaal.

Wie kan mij dit vertellen of het inderdaad zo hoort. De CBR600rr van mijn vriendin heeft het toaal niet nl.
 
tja, het is ook geen Honda R1.. hoe het specifiek bij die r1 zit weet ik niet, maar een beetje trillen doet het wel.
zou ook even standaard dingen als banden en ketting checken.
 
Ik hoor wel vaker dat Yamaha problemen heeft met trillingen.
Wat ik laatst las was dat de kleppen niet goed sloot met het blok waardoor je trillingen krijgt.
Als ik jou was zou ik dat eens melden bij je dealer. Mocht hij geen gehoor geven kan je altijd Yamaha Nederland bellen. Zij hebben ook wel vaker met zulke problemen te maken.

Succes!!

En ik dacht nog eraan om een Yamaha R1 2004 te kopen maar ik hou het liever toch bij mijn VOXAN Cafe Racer!
 
Hoi....Ik weet zeker dat jou probleem te maken heeft met jou motor en niet iets
wat elke R1 heeft...is onzin natuurlijk.
Ik rij al jaren R1, en ik wil nooit iets anders.jou probleem zit echt in een of andere afstelling, motorisch en/of in combinatie met verkeerd uitgebalanceerde wielen...succes.
 
heeft een r1 2002 dan geen injectie? ik dacht het toch wel...

Misschien handig om te weten dat elke motorfiets gasschuiven (soms zelfs 2 per inlaatkanaal) heeft, of er nu wel of geen injectie opzit, om de luchttoevoer (en dus indirekt de hoeveelheid benzine) te regelen. Wat denk je wat er open gaat als je gas geeft?

Synchroniseren is o.a. noodzakelijk om in elk inlaatkanaal dezelfde onderdruk te krijgen, zodat in elke cilinder in principe dezelfde hoeveelheid lucht (dus benzine) per arbeidsslag wordt verbrand.
Gevolg: gelijkwaardige verbrandingsdrukken, minder trillingen.
 
Hoi....Ik weet zeker dat jou probleem te maken heeft met jou motor en niet iets
wat elke R1 heeft...is onzin natuurlijk.
Ik rij al jaren R1, en ik wil nooit iets anders.jou probleem zit echt in een of andere afstelling, motorisch en/of in combinatie met verkeerd uitgebalanceerde wielen...succes.
mee eens. mijne trilt een heel klein beetje bij bepaalde toerentallen maar bv nauwelijks meer dan die van mijn vriendin, die op een CBR rijdt.
En de mijne is uit '99 die van jou is dus op 58 punten beter.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen want wat jij beschrijft dat zit gewoon niet goed.
 
Ha, er zijn zelfs brommers die dat opvallend sterk hebben en als je in de kou rijdt wordt het dubbel erg. Ik heb zelfs de indruk dat dit ook in auto's enigszins zo kan werken, bij een boottocht al helemaal (deining en motortrillingen) en nog erger: verscheidene kantoor-collega's kregen na een paar bureau-uren zulke verschijnselen aan voeten/ dijen/ enkels.

Iets wat echt STUKKEN scheelt:
- handschoenen mogen nergens knellen
- enigszins sponzige/ verende handvatten gebruiken
- sokken na aantrekken bij de tenen een centimetertje "los"trekken naar voren
- kleding/ schoeisel mogen op geen enkel punt nauwsluitend zijn; let ook op hemd/ shirt (oksels) onderbroek (liezen, t/m enkels) èn houd in de gaten dat binnen een uur in zithouding minstens voeten/ enkels reeds meetbaar opzwellen.
- check ook vooral in zithouding dat een broek niet mag "trekken", let op vooral bij knie en lager want dat lijkt aanvankelijk niet ernstig, trek vooral op kniehoogte de broekspijpen een stukje op naar de dijen toe. Houd ook veterspanning/ klittenbanden etc., in de gaten en stop na een half of heel uur even om die dingetjes eventueel bij te stellen.

Het lijkt mierenneukerij misschien, maar probeer het maar uit, ik had het op mijn 19e al in de gaten met mijn eerste brommertje en dat lijkt gevoelsmatig kort geleden maar dat was dus wel in 1959 reeds; heeft ook niks met postuur of zo te maken want ik ben 1.79m, weeg 74kg en marcheer "van nature" 7 km per uur (áls ik lopen wil/moet)
:r
 
volgens mij bedoel je gaskleppen. gasschuiven zijn die dingen waar bij een cabr de naald in zit. al heb je bij een 2002(?) R1 een soort van gasschuifconstructie die dan weer de dosering van carburateurs moet immiteren

Sorry, leek mij logisch. Natuurlijk heb je allerlei combinatie's, m'n Bandit heeft b.v per kanaal een klep + een schuif, nieuwe Suzuki's GSX'en/Kawa ZX10 2 kleppen, m'n oude Kawa 750 H2 (tweetakt) alleen een schuif.
 
had ik ook met mijn 99 r1

gewoon een 02 r1 gekocht en hier heb ik absoluut geen probleempjes mee, ik kan je niet zeggen waar het wel aan kan liggen.

wel veel succes met het hopelijk snel oplossen van je probleem
 
Nou die van mijn is van 98" maar die heeft nergens geen last van geen trillingen,of vreemde geluiden.gaat gewoon als een speer.kan bij 200 gewoon het stuur los laten.ik heb alleen alles vernieuwd.banden,ketting,tandwielen.remmen.motor af laten stellen,ivm KN sproeiers en luchtfilter.erg tevreden met deze motor.na wat vervelende dingetjes.
 
Ik heb ook een r1 uit 2002 en heb inderdaad ook dit irritante trillen.Ik rijd nu met een contiforce max en het is een stuk erger geworden sindsdien.Hiervoor zat er een sporttec om en toen had ik weinig last.Denk toch dat t in de bandjes zit. :(
 
Hoog frequent vibraties worden veroorzaakt door het motorblok. Elke 4-in-lijn heeft dit probleem, ongeacht wat de eigenaren hier zeggen. Hoort bij het ontwerp. Het is alleen wel zo dat sommige motoren het meer doen dan anderen, en dat sommige eigenaren er meer last van hebben dan anderen. Feit is ook dat deze trillingen gemilimaliseerd kunnen worden door een goede afstelling. Laat je gaskleppen maar eens synchroniseren.
 
Ben gister terug geweest naar de dealer.En het zat inderdaad in de banden.Dus niet in het blok of weet ik wat nog meer maar puur in de banden.Dus probleem opgelost...Heb nog wel lichte trilling in het stuur maar dat hoort bij de brommer inderdaad. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan