Mijn reisvideo van Tajikistan

Ook weer genoten *O*
En super leerzaam ook! Niet alleen weet ik nu hoe je een berg beklimt, ik had dus ook nog nooit van sneeuwpapier gehoord 8)7
 
Ook weer genoten *O*
En super leerzaam ook! Niet alleen weet ik nu hoe je een berg beklimt, ik had dus ook nog nooit van sneeuwpapier gehoord 8)7

En dat het ook nog goed werkt verwacht je dan ook weer niet.

Ik vraag me trouwens af of @HayeOpReis nog wat statistieken heeft bijgehouden. Zoals hoe vaak zijn motor is omgevallen, hoe vaak hij is gevraagd waar hij vandaan komt, welk land de goedkoopste fastfoodketens en andere interessante informatie. Of anders de wat minder interessante zoals hoeveel kilometers hij heeft gereden en benzineverbruik enzo.
 
Persoonlijk vind ik die -stan landen niet héél erg de moeite waard, dat heb ik ervan geleerd (persoonlijke mening). Het leven is er erg goedkoop, dat is een plus!
Heb wel veel respect voor Haye en dattie in z'n uppie die landen doorkruist heeft.
 
@ SR-71
De tags, titel en thumbnail bij mijn video’s ben ik de laatste tijd bewuster mee bezig, maar dat is ook nog een wetenschap op zich.

@ 350-v-twin en anderen:
Ja, Itchy Boots heeft vele malen meer views. Video’s in Engels is daarvoor toch beter, denk ik. Zij doet één dag reizen, één dag video monteren. Ik gok dat zij wel “fulltime werkweken” maakt als je kijkt naar het aantal uren per week achter de laptop. Het is een andere manier. Zoiets kan je alleen volhouden bij voldoende inkomsten. Ik heb wel een “digitale fooienpot” neergezet, maar om hiervan echt een volgende reis te betalen, dat is niet een realistisch doel. En ik ben (natuurlijk) ook geen video’s gaan maken om geld te verdienen. Het doel was iets maken dat leuk en interessant is om te kijken.

@ Miglowie
je vroeg om statistieken:
- 10 maanden gereisd
- 23 landen
- ongeveer 25Mm (megameter is de juiste term:P) gereden. Teller ging kapot, dus is schatting.
- op drie achterbanden en één voorband, nul lekke banden
- bij een benzineverbruik van 1:17 zou dat uitkomen op ongeveer 1500 liter benzine wat ongeveer 1300 euro kost.
- totaal 10k euro uitgegeven tijdens de reis, 5k euro vooraf aan motor en materiaal e.d.
- Slaapplaats, schat ik: 65%hotel en hostel, 20% kamperen, 10% Airbnb, 5% Couchsurfing
- Ongeveer 1/3de van de dagen waren reisdagen, dus van de ene overnachtingsplaats naar de andere gereden. En ongeveer 2/3de van de dagen op één plaats gebleven. De dagen dat ik op één plaats bleef bestaan voor een klein deel uit motoronderhoud, visa regelen, plannen maken, etc. En voor het grootste deel uit leuke dingen; zoals de omgeving verkennen (op motor of lopend of wat dan ook) en mensen leren kennen. Dit laatste is waardoor ik de reis leuk ben blijven vinden. In de video’s komt mijn sociaal contact nauwelijks in beeld omdat ik dit lastig vond om te filmen.
- Ik schat zo’n 200km gereden voor een gemiddelde reisdag en zo’n 25km voor dagen dat ik op één plaats bleef.

@ 350-v-twin
Over de stan-landen: zelf vond ik Kirgistan en Tajikistan interessant en mooi motorrijden; door de heuvels en bergen. Ik vind zelf Rusland en Kazakhstan minder geschikt voor motorrijden; weinig variatie.

@ dgr
Sneeuwpapier is heel cool;)
 
@ SR-71
De tags, titel en thumbnail bij mijn video’s ben ik de laatste tijd bewuster mee bezig, maar dat is ook nog een wetenschap op zich.

@ 350-v-twin en anderen:
Ja, Itchy Boots heeft vele malen meer views. Video’s in Engels is daarvoor toch beter, denk ik. Zij doet één dag reizen, één dag video monteren. Ik gok dat zij wel “fulltime werkweken” maakt als je kijkt naar het aantal uren per week achter de laptop. Het is een andere manier. Zoiets kan je alleen volhouden bij voldoende inkomsten. Ik heb wel een “digitale fooienpot” neergezet, maar om hiervan echt een volgende reis te betalen, dat is niet een realistisch doel. En ik ben (natuurlijk) ook geen video’s gaan maken om geld te verdienen. Het doel was iets maken dat leuk en interessant is om te kijken.

@ Miglowie
je vroeg om statistieken:
- 10 maanden gereisd
- 23 landen
- ongeveer 25Mm (megameter is de juiste term:P) gereden. Teller ging kapot, dus is schatting.
- op drie achterbanden en één voorband, nul lekke banden
- bij een benzineverbruik van 1:17 zou dat uitkomen op ongeveer 1500 liter benzine wat ongeveer 1300 euro kost.
- totaal 10k euro uitgegeven tijdens de reis, 5k euro vooraf aan motor en materiaal e.d.
- Slaapplaats, schat ik: 65%hotel en hostel, 20% kamperen, 10% Airbnb, 5% Couchsurfing
- Ongeveer 1/3de van de dagen waren reisdagen, dus van de ene overnachtingsplaats naar de andere gereden. En ongeveer 2/3de van de dagen op één plaats gebleven. De dagen dat ik op één plaats bleef bestaan voor een klein deel uit motoronderhoud, visa regelen, plannen maken, etc. En voor het grootste deel uit leuke dingen; zoals de omgeving verkennen (op motor of lopend of wat dan ook) en mensen leren kennen. Dit laatste is waardoor ik de reis leuk ben blijven vinden. In de video’s komt mijn sociaal contact nauwelijks in beeld omdat ik dit lastig vond om te filmen.
- Ik schat zo’n 200km gereden voor een gemiddelde reisdag en zo’n 25km voor dagen dat ik op één plaats bleef.

@ 350-v-twin
Over de stan-landen: zelf vond ik Kirgistan en Tajikistan interessant en mooi motorrijden; door de heuvels en bergen. Ik vind zelf Rusland en Kazakhstan minder geschikt voor motorrijden; weinig variatie.

@ dgr
Sneeuwpapier is heel cool;)

Tnx, leuk beeldmateriaal is zeker gelukt! Ik vond het tanken ook erg bijzonder, kiep er maar wat in. Gewoon emmers met benzine in een schuurtje, lekker dampen met dat spul, maakt allemaal niets uit.
 
@ SR-71
De tags, titel en thumbnail bij mijn video’s ben ik de laatste tijd bewuster mee bezig, maar dat is ook nog een wetenschap op zich.

@ 350-v-twin en anderen:
Ja, Itchy Boots heeft vele malen meer views. Video’s in Engels is daarvoor toch beter, denk ik. Zij doet één dag reizen, één dag video monteren. Ik gok dat zij wel “fulltime werkweken” maakt als je kijkt naar het aantal uren per week achter de laptop. Het is een andere manier. Zoiets kan je alleen volhouden bij voldoende inkomsten. Ik heb wel een “digitale fooienpot” neergezet, maar om hiervan echt een volgende reis te betalen, dat is niet een realistisch doel. En ik ben (natuurlijk) ook geen video’s gaan maken om geld te verdienen. Het doel was iets maken dat leuk en interessant is om te kijken.

@ Miglowie
je vroeg om statistieken:
- 10 maanden gereisd
- 23 landen
- ongeveer 25Mm (megameter is de juiste term:P) gereden. Teller ging kapot, dus is schatting.
- op drie achterbanden en één voorband, nul lekke banden
- bij een benzineverbruik van 1:17 zou dat uitkomen op ongeveer 1500 liter benzine wat ongeveer 1300 euro kost.
- totaal 10k euro uitgegeven tijdens de reis, 5k euro vooraf aan motor en materiaal e.d.
- Slaapplaats, schat ik: 65%hotel en hostel, 20% kamperen, 10% Airbnb, 5% Couchsurfing
- Ongeveer 1/3de van de dagen waren reisdagen, dus van de ene overnachtingsplaats naar de andere gereden. En ongeveer 2/3de van de dagen op één plaats gebleven. De dagen dat ik op één plaats bleef bestaan voor een klein deel uit motoronderhoud, visa regelen, plannen maken, etc. En voor het grootste deel uit leuke dingen; zoals de omgeving verkennen (op motor of lopend of wat dan ook) en mensen leren kennen. Dit laatste is waardoor ik de reis leuk ben blijven vinden. In de video’s komt mijn sociaal contact nauwelijks in beeld omdat ik dit lastig vond om te filmen.
- Ik schat zo’n 200km gereden voor een gemiddelde reisdag en zo’n 25km voor dagen dat ik op één plaats bleef.

@ 350-v-twin
Over de stan-landen: zelf vond ik Kirgistan en Tajikistan interessant en mooi motorrijden; door de heuvels en bergen. Ik vind zelf Rusland en Kazakhstan minder geschikt voor motorrijden; weinig variatie.

@ dgr
Sneeuwpapier is heel cool;)

Heb je visa voor de Stan landen vooraf aangevraagd of kan je dat ook terplekke doen?
 
Heb je visa voor de Stan landen vooraf aangevraagd of kan je dat ook terplekke doen?

Ik deed laatst een escape-room en dat lijkt er wel een beetje op. Als je de puzzeltjes oplost mag je naar het volgende land :P . Wat ik heb gedaan is vooraf een lijstje gemaakt van alle landen waar ik door wilde (op volgorde) en dan per land gekeken waar (welke ambassade), wanneer en hoe ik iets moest regelen. Ik heb hier mijn info gehaald: A Pretty Good Guide to Silk Road Visas | Caravanistan Visa voor sommige landen moet je in Nederland vooraf regelen (voor mij was dit alleen Rusland) en sommige andere landen kan (of wil) je niet vooraf regelen. Mijn advies: je moet een goed plan hebben, maar probeer niet meer te vast te zetten dan nodig is.

Regels zijn per land verschillend en ook afhankelijk van welk paspoort je zelf hebt. Een Nederlands paspoort is gelukkig een goed paspoort om te reizen. Als ik geboren zou zijn in één of andere bananenrepubliek dan zou ik zo’n reis niet kunnen maken, dan kom je veel landen niet in, maar dit terzijde.

En kijk ook naar hoe lang het duurt om een visum aan te vragen: als je er drie weken op moet wachten, maar het land waarin je wacht mag je nog maar twee weken blijven, dan krijg je het puzzeltje niet opgelost binnen de tijd :P. Dan moet je misschien met het vliegtuig het land verlaten en je motor achterlaten of je blijft stiekem krijgt een boete of moet naar de gevangenis (en niet langs start). Maar met een goed plan gebeurd dat niet, hoor.

Ow ja, en éénmaal in de buurt van een land is dit kaartje handig om te kijken welke grensovergang je wilt nemen: Border crossings on the Silk Road | Caravanistan
 
@ SR-71
De tags, titel en thumbnail bij mijn video’s ben ik de laatste tijd bewuster mee bezig, maar dat is ook nog een wetenschap op zich.

@ 350-v-twin en anderen:
Ja, Itchy Boots heeft vele malen meer views. Video’s in Engels is daarvoor toch beter, denk ik. Zij doet één dag reizen, één dag video monteren. Ik gok dat zij wel “fulltime werkweken” maakt als je kijkt naar het aantal uren per week achter de laptop. Het is een andere manier. Zoiets kan je alleen volhouden bij voldoende inkomsten. Ik heb wel een “digitale fooienpot” neergezet, maar om hiervan echt een volgende reis te betalen, dat is niet een realistisch doel. En ik ben (natuurlijk) ook geen video’s gaan maken om geld te verdienen. Het doel was iets maken dat leuk en interessant is om te kijken.

@ Miglowie
je vroeg om statistieken:
- 10 maanden gereisd
- 23 landen
- ongeveer 25Mm (megameter is de juiste term:P) gereden. Teller ging kapot, dus is schatting.
- op drie achterbanden en één voorband, nul lekke banden
- bij een benzineverbruik van 1:17 zou dat uitkomen op ongeveer 1500 liter benzine wat ongeveer 1300 euro kost.
- totaal 10k euro uitgegeven tijdens de reis, 5k euro vooraf aan motor en materiaal e.d.
- Slaapplaats, schat ik: 65%hotel en hostel, 20% kamperen, 10% Airbnb, 5% Couchsurfing
- Ongeveer 1/3de van de dagen waren reisdagen, dus van de ene overnachtingsplaats naar de andere gereden. En ongeveer 2/3de van de dagen op één plaats gebleven. De dagen dat ik op één plaats bleef bestaan voor een klein deel uit motoronderhoud, visa regelen, plannen maken, etc. En voor het grootste deel uit leuke dingen; zoals de omgeving verkennen (op motor of lopend of wat dan ook) en mensen leren kennen. Dit laatste is waardoor ik de reis leuk ben blijven vinden. In de video’s komt mijn sociaal contact nauwelijks in beeld omdat ik dit lastig vond om te filmen.
- Ik schat zo’n 200km gereden voor een gemiddelde reisdag en zo’n 25km voor dagen dat ik op één plaats bleef.

@ 350-v-twin
Over de stan-landen: zelf vond ik Kirgistan en Tajikistan interessant en mooi motorrijden; door de heuvels en bergen. Ik vind zelf Rusland en Kazakhstan minder geschikt voor motorrijden; weinig variatie.

@ dgr
Sneeuwpapier is heel cool;)
Ik vond je manier van vertellen heel bijzonder. erg vermakelijk om mee op reis te zijn. blijf je zelf en word niet zoals velen
 
Hi Haye,
Ik kwam je filmpje tegen omdat deze post omhoog geschopt is. Waarvoor veel dank! Ik heb enorm genoten van je videos en ook mijn vrouw heeft met veel plezier meegekeken.

Zo te zien ben je ook aardig technisch, dat lijkt mij toch verdomd handig als je zo’n reis onderneemt. Zou voor mij nog wel een uitdaging worden.

Mocht je nog eens een reis maken sponsor ik je ook graag ik ruil voor meer leuke reisverslagen 😃!
 
Dat was ook mijn trigger om deze eens te gaan kijken. Wat een heerlijk nuchtere verademing tussen alle hyperactieve, commerciële, veel te overdreven vloggerts zeg. :} Diep respect dat je zo'n reis in je eentje onderneemt, van de categorie 'wat zou ik het graag doen, en wat durf ik het niet aan'. Je staat in ieder geval tussen mijn volglijst, mocht je ooit weer gaan reizen, dan mis ik het in ieder geval niet!
 
Ik heb met enorm veel plezier die epische reis gevolgd op YT, leuk gefilmd, leuk gemonteerd. Heb je nog zo een trip op het programma staan in de toekomst?
 
Ik vind Haye ook met afstand één van de leukste vloggers. Hij brengt de reis goed in beeld, geeft broodnuchter commentaar. Genot om naar te kijken. Zelfs het voorval met de (bijna)oplichting in Rusland laat hij gewoon zien, terwijl menig ander dit uit schaamte misschien niet zou publiceren. Blij dat Haye dat wel gedaan heeft, juist ook om anderen te waarschuwen.

@Haye, mocht je weer een (verre) reis maken en op YouTube verslag doet, laat het hier dan svp weten, zodat we je vorderingen kunnen volgen.
 
Hallo allemaal! Weer positieve reacties hier, het moet niet gekker worden ;)

@TheStef : Ik heb nog steeds geen reisplannen.

Off-topic: ik heb een vier jaar oudere tweelingbroer die in een video een langdradig verhaal verteld over coronamaatregelen. Voor de mensen die daar 1 uur en 10 minuten van hun leven aan willen verspillen, zijn Youtube-kanaal heet “Overdenksels”. Reacties hierop misschien beter op zijn kanaal, dan blijft het hier over motorrijden gaan.

Groet,
Haye Thuis
 
Ik ontdek nu pas je video over Tajikistan en man wat heb ik hier van genoten, dit zit op hetzelfde niveau als Ewan en Charley.
Ga de rest zeker kijken, dank voor het delen!
 
Ik heb ook genoten van je vlog Haye. Inderdaad een fatsoenlijk eerlijk reisverslag van hoogwaardige kwaliteit. Normaal hou ik niet zo van ‘vloggers‘ maar dit is fantastisch.
 
Haye ook op MF :o :}

Heb de afleveringen (een tijdje terug) met plezier gekeken :t
 
Zo, begonnen aan het begin van @HayeOpReis, een Hayestafette.
Ha, ik heb precies dit gedaan :Y. Heerlijke afleiding van het (bijna een jaar) thuiswerken nu. Leuke filmpjes, heerlijk commentaar, fantastisch *O*. Het weekend is voorbij, heb bijna alle filmpjes gekeken. Straks in de pauze nog maar eentje aanklikken met een boterhammetje erbij *D.

Complimenten @HayeOpReis voor het leuke filmwerk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan