Mijn Snelheidsmeter is aan het flippen

Mr. Fazer

MF'er
10 okt 2002
64
0
Noordwijkerhout
Rij ik net lekker over de A9, laat ik het gas los
vanwege een naderende flitspaal zie ik opeens de naald
van mijn snelheidsmeter omhoog springen.

Wat blijkt nu, als ik het gas constant hou blijft
de naald op zijn plek. Laat ik het gas los dan gaat de naald
heen en weer springen totdat ik weer gas bij geef
dan hersteld hij zich weer.

Iemand enig idee hoe dit komt, en hoe ik het op kan
lossen?

Het gaat om een fazer 600 uit 1999
 
check es je handleiding.
Naalden die andere dingen doen dan ze zouen moeten doen, worden veelal gebruikt om technische/elektronische storingen aan te duiden.
vb: als de toerental naald direkt na het starten naar 9000rpm springt daar efkes blijft hangen en dan pas normaal aanduid, en dan om de zoveel seconden terug naar 9000 springt en terug naar normaal, dit alternerened, dan duid dt op een zeer foute injectie .... meschien dat uwe fiets iets dergelijks doet met de snelheidsnaald ...
 
check es je handleiding.
Naalden die andere dingen doen dan ze zouen moeten doen, worden veelal gebruikt om technische/elektronische storingen aan te duiden.
vb: als de toerental naald direkt na het starten naar 9000rpm springt daar efkes blijft hangen en dan pas normaal aanduid, en dan om de zoveel seconden terug naar 9000 springt en terug naar normaal, dit alternerened, dan duid dt op een zeer foute injectie .... meschien dat uwe fiets iets dergelijks doet met de snelheidsnaald ...

Ik denk niet dat het iets te maken heeft met mijn blok.
Want volgens mij wordt de snelheid alleen gemeten
door de sensor die meeloopt met je wiel. De sensor draait
samen met de band om de as heen.

Begin van de week heb ik mijn voorband eraf gehaald
en weer opnieuw gemonteerd. En daarna 300 km zonder
problemen gereden en nu doet opeens het probleem zich
voor.
 
Ik weet niet of je teller mechanisch of electronisch wordt aangedreven maar als het mechanisch is met een draaiende binnen kabel dan kan het zijn dat deze versleten is. Had ik ook met een XT600, nieuwe kabel erop en weg probleem.
 
Heb een keer met een Blade gereden waarvan de accu allang overleden was..... nagenoeg constant flipperende tellernaalden en digitale displays die de meest vreemde tekens aangaven.
 
die naald is elektronisch. en het kan dus aangeven dat er een probleem is.
ik zal even kijken of ik in een haynes manual kan kijken wat er kan worden aangeduidt met de snelheids meter qua problemen.
 
Zoek eens op waar precies je snelheidsensor zit. Bij mij zit die naast het ketting tandwiel met een klein tandkransje. Als je het gas loslaat, dan duwt je ketting i.p.v. trekken, met gas erop. Het zou kunnen dat er wat los zit bij je kettingtandwiel en dat daardoor de afstand van de tandkrans wisselt. Hierdoor kan je sensor/opnemer misschien niet goed functioneren.

Het geven van fout codes tijdens het rijden op een toerenteller, kan natuurlijk niet.
 
Bij het oude model Fazer zit de tellerkabel op het voorwiel aangesloten. Met regelmaat geeft dat storingen, met name als er iets aan het voorwiel is gebeurd, zoals banden of remmen. Kijk eens of daar niets beschadigd is aan de meenemer?

Storingsmeldingen bij de Fazer gebeuren op de toerenteller (die springt dan enkele seconden naar bepaalde toerentallen, het toerental geeft de storing aan), dus dat kan het niet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan