Mijn spannetje :-)

Lassen kan ik niet, spijtig want dan had ik al veel zelf aan de motors kunnen doen.

Och het zal wel lukken met een setje goede nieuwe spaken. Spaken hebben ook hun charme.
Als de naaf niet meer goed is heeft Doudou nog eentje liggen en dan beginnen we gewoon opnieuw en rijd ik niet meer achter die dolle DT-piloten aan.
Nu het is hun schuld niet hoor. Het gewiegel was al langer bezig, maar ik had niet door dat het aan de spaken lag. Ik heb daar eigenlijk nooit op gelet, maar de kettingtunnel liep tegen de band aan en nu heb ik door dat die altijd tegen de band loopt als ik een linkerdraai doe, heel duidelijk op een rond punt. En steeds meer en meer. Zonder het te merken (gebrek aan ervaring) is dit steeds erger geworden tot gelukkig een achterrijder dit opmerkte.

Op het plein in Moergestel maakte iemand er mij ook op attent dat mijn uitlaatdemper verroest is. Nu is een verroeste demper nog altijd een demper. Daar lig ik niet van wakker, als die maar dempt.


Vraagje aan Janneman: hoe zit het met jouw spaken na die hele zware Mongoliëreis :?

Zou het trouwens veel verschil maken voor een zijspan of een motor mono of twinshock geveerd is ?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lieve, de Yam heeft zich prima gehouden, geen spaak los, geen spaak gebroken. Maar die is toch wel voor dat werk gemaakt!
 
Oke Jan, misschien wel voor offroad, maar toch niet voor zijspan, terwijl mijn MZ'tje wel voor zijspan is gemaakt (jaren 50 techniek, dat wel).
Wij hebben op de terugweg van Moergestel naar Bladel (verzamelplaats DT-groepje) nog gereden in een bos. Een heel hobbelig bospad. Hier kon ik hun snelheid niet aanhouden, maar reed toch veel te snel waardoor ik bijna van het pad af vloog. Vooral sporen zijn moeilijk en ik moet met de motor zelf zoveel mogelijk op het middenspoor rijden, met de motor in een diep spoor en het bakje bovenop is link, de motor vliegt dan heel gemakkelijk naar de linkerkant. Ook een vrij breed en recht zandpad waar veel paarden gelopen hadden was heel lastig. Moest de hele tijd aan jou en Mongolië denken toen en vaart minderen...
Ik denk er weer veel aan om de KLE om te bouwen zoals jij het met de XTZ hebt gedaan, moet er echt eens van komen, maar ik moet hier ook nog een half dak op de schuur leggen, eeuwige dilemma's en vooral geldgebrek, anders was het al lang gedaan......
 
Laatst bewerkt:
Is de uitlaat nu weer geroest? De vorige brak precies op lasnaad bij bevestigingsbeugel...
Toch meer poetsen hoor 8-) ..
MZlllss,Rob.
 
Alle spaken zaten niet alleen los maar ook heel wat hebben hun kopje erafgebroken. Die kopjes zwierven vrolijk rond in de remtrommel...

DSCN7590kl.JPG


DSCN7591kl.JPG
 
Dat is niet zo gek. De gaten in je naaf wijzen naar een andere kant als de gaten in je velg. De spaken steken nu haakser uit de naaf als MZ bedoeld heeft. De koppen van de spaken dragen maar aan één kant.
Om het goed te doen moet je alle verzinkseltjes in de naaf een stukje om frezen.
 
Hoi halflive.
Daar kan wat in zitten....
Als ik naar de 2e foto kijk is het net of de spaken te haaks op de velg staan.
Misschien moeten ze steeds 1 gat verder in de naaf, om een betere hoek te krijgen, zowel in de velg als in de naaf.
Dat zal het uitzoeken waard zijn.
Goede tip.
Groeten,
Doudou
 
Als ik Halflive goed begrepen heb past die velg niet bij die naaf.
Is het dan niet beter om gewoon MZ wielen terug te zetten? Want dat frezen zie ik eigenlijk niet zo zitten, hoe moet je dat wel uitmeten en de gaten zijn dan weer groter...
Dan is er ook weer meer keus aan bandjes. Die kleintjes zijn wel leuk om te zien, maar ik zie op tegen het werk.
Rijden grote wielen echt moeilijker of zetten ze die kleintjes er alleen op voor de leuk?
 
Als ik Halflive goed begrepen heb past die velg niet bij die naaf.
Is het dan niet beter om gewoon MZ wielen terug te zetten? Want dat frezen zie ik eigenlijk niet zo zitten, hoe moet je dat wel uitmeten en de gaten zijn dan weer groter...
Dan is er ook weer meer keus aan bandjes. Die kleintjes zijn wel leuk om te zien, maar ik zie op tegen het werk.
Rijden grote wielen echt moeilijker of zetten ze die kleintjes er alleen op voor de leuk?
Ik heb ooit een keertje proef gereden op dat span van je toen'ie nog van Rob was en -samen met de naloopverkortende balhoofdplaten- reed dat toch een stuk makkelijker en lekkerder dan mijn MZ-span met grote -originele maat- wielen :Y
 
He Starteke, de velgen zijn van Suzuki , van Savage en Intruder..
Ik heb nog originele velgen liggen als je intersse hebt moet je wel idd de banden aanpassen en het voorspatbord..ik heb wel interesse in de spullen.. ;)
MZlllsss,Rob.
 
Ik zoek gewoon de weg van het minste werk of het blijft gewoon een tijdje helemaal aan de kant staan, ben echt in een beu-periode wat sleutelen (en alle werk eigenlijk) betreft -O-
Ik praat er nog wel met Eduard over.
 
Ik zoek gewoon de weg van het minste werk of het blijft gewoon een tijdje helemaal aan de kant staan, ben echt in een beu-periode wat sleutelen (en alle werk eigenlijk) betreft -O-
Ik praat er nog wel met Eduard over.

Kan me d'r wel iets bij voorstellen...... Heb hier op zolder schoorstangen, een Hagon schokbreker van enkele maanden oud, lepels en zo voor je liggen om je span aan de KLE te knopen; enkel ff een frame-pje lassen, naar de sloop voor een velg (VW Golf, zijn er meer dan genoeg van) en op Marktplaats een flightcase scoren! Dan heb je een lekkere KLE mét span!!
Toch maar even doorbijten...??
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Jan, ik ga het binnenkort eens komen bekijken.
Nu eerst KLE maken... ER is hier nu zelfs geen motor meer waar ik de weg mee op kan. KLE start niet meer, XL heeft geen licht meer, lampen branden altijd op, TY heeft geen kenteken, MZ de spaken...
En de noordkant van de grote schuur heeft bijna geen dakpannen meer _O-
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Jan, ik ga het binnenkort eens komen bekijken.
Nu eerst KLE maken... ER is hier nu zelfs geen motor meer waar ik de weg mee op kan. KLE start niet meer, XL heeft geen licht meer, lampen branden altijd op, TY heeft geen kenteken, MZ de spaken...
En de noordkant van de grote schuur heeft bijna geen dakpannen meer _O-
_O-

Ik ken dat, van de 7 motoren kan ik er op maar ééntje legaal rijden op dit moment ( de K 75 voor dagelijks gebruik ;) )
 
Ik zoek gewoon de weg van het minste werk of het blijft gewoon een tijdje helemaal aan de kant staan, ben echt in een beu-periode wat sleutelen (en alle werk eigenlijk) betreft -O-
Ik praat er nog wel met Eduard over.
Ik denk dat je alle spaken nieuw moet kopen, maar dan net buiten de naaf een knikje moet geven.
De naaf is voor een groot wiel bedoeld, de hoek van de spaken klopt nooit meer. Als je nu alle spaken een klein knikje de goede kant op geeft kan je ze wel spanningsvrij monteren.
 
Hoe dan ook met nieuwe spaken ben je het beste af en dat zit echt goed.
Mijn maat ragt er flink mee en met de nieuwe spaken blijft het allemaal goed zitten...
Zal nog eens vragen waar hij de spaken gehaald heeft..
Ja gegeven moment had ik ook nog maar net 1 rijdende motor..mijn span had ik al vorige winter klaar willen hebben, zal ook wel volgende winter worden zelfde geld voor de MZ en ben nu met de Beemer bezig maar vlot nog niet..
Zit er biojna aan te denken om BMW in te ruilen voor een MZ span wat ergens te koop staat 8-)
Gelukkig is het niet schitterend weer anders rij ik 's avonds ook nog lekker...en dan helemaal geen tijd meer :]
Succes, MZlllsss,Rob.
 
Als je alleen de kapotte spaken vervangt gaan achter elkaar de oude spaken stuk. Je moet allemaal dezelfde spaken hebben die even rekbaar zijn. Alles nieuw dus.
 
Jaja, dat waren we zeker van plan, om ze allemaal te vervangen. De spaken die nog niet gebroken zijn zitten ook allemaal los en de nippels zijn vastgeroest.
Wat is beter: stalen spaken of roestvrije, op gebied van taaiheid dan?
Zal er alleen nog over nadenken wat ik zal doen: nieuwe spaken of terug MZ wielen eronder.
Ik ga kiezen voor de gemakkelijkste, goedkoopste en snelste weg O-)

Hier is het ook al een tijdje echt kloteweer. Waar blijft die zomer om lekker buiten te sleutelen en allerlei plannen te maken? Ik haat binnen zitten B|
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik niks mee, maar toch bedankt. Mijn MZ heeft een schijfrem voor en maar goed ook :)
En als ik voor MZ wielen zal gaan komen daar gegarandeerd noppenbanden op })
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan