Mijn spannetjes

MZintruder

MF veteraan
23 jun 2006
1.365
0
NH
Nieuw hier op het forum, dus eerst maar eens mijn spannetjes hier neerzetten :]

schot2.JPG

Weekje Schotland
2lampen.JPG

MZ 500 R met super elastiek

Daarnaast mijn eerste span die er tot vorige week zo bijstond:
exspan.JPG

MZ ETZ 251, super elastiek
Maar daar gaat verandering in komen, plaatjes gaan nog wel volgen :)
 
Laatst bewerkt:
Welkom hier :}
Mooi spul allemaal,heb je site ook even gekeken leuk gedaan :9~
Je hebt een uitgesproken meening over chrome haha,dus ga ik maar niet over de Magna beginnen :P ;)
Ben zelf n Rd aan het opknappen,was er eigelijk net mee klaar maar de pret duurde kort.....
Motor kort dus,ben em weer aan het opbouwen met van alles en nog wat onderdelen die ik nog had.
Sleutelse en we gaan het volgen,succes.

Groeten Magnamannetje.
 
leuk, maar wat er nu precies elastiek?
ik heb korte tijd een es gehad met spannetje, maar het was een zwabber...
de vering was te slap denk ik..
hoewel de sporing klopte, was hij bijna niet op de weg te houden!
 
leuk, maar wat er nu precies elastiek?
ik heb korte tijd een es gehad met spannetje, maar het was een zwabber...
de vering was te slap denk ik..
hoewel de sporing klopte, was hij bijna niet op de weg te houden!
Super elastiek, super elastic, hoe je het schrijven wil. Dat is het span wat door/voor MZ gebouwd is. Heeft zijn naam te danken aan het feit dat de bak in rubbers gevat is, en zeker met het onafgeveerde spatbord (aan mijn rotax) lijkt het wel of de boel alle kanten opstuitert, vandaar. De vering van de bak kan zo "slap" zijn omdat er een stabilisatorstang loopt tussen zijspanvering en achtervering, en dat werkt ech wel :] Met een te stugge veer aan het zijspanwiel wil een MZ span juist onbestuurbaar worden. Bij een ES kunnen er meerdere dingen fout zitten, voorvork (2 standen (solo/zijspan)), bevestiging frame (frame ES bestaat uit 2 delen), vering/demping. Wat me bijstaat is dat er voor de ES ook een 4punts aansluiting bestaat ipv een 3 punts (en stabilisatorstang)
 
Welkom op dit forum, blijven toch geinige dingen die MZ spannen.
Heb er op het elefanten treffen ook heel wat gezien.
 
hoi, welkom hier.
leuk spul mz-ten, ik hou er toch altijd een zwak voor.
heerst er soms een rattenplaag langs die noordzeekust?
het zal wel in de zeelucht zitten :X
maar hij is toch lekker opgeknapt, die indringer :}
 
er zat inderdaad een schoor onder het span door, maar wat hij precies deed..
heb je met slappe vering niet snel dat hijj de neiging heeft te kantelen?
in ieder geval, we willen volgende week op vakantie maar de instantie waar ik de koppen heb afgegeven voor andere geleiders en kleppen wil niet opschiete, nu zag ik wel eens een 250 TS staan met spannetje voor niet erg veel... ben aan het kijken of er niet toevallig zoiets is.
ik heb een ts 150 gehad, ging vreselijk trillen op hogere toeren. de etz 251 was een fijn ding en volgasbestendig..
hoe zit dat met de TS 250?
 
er zat inderdaad een schoor onder het span door, maar wat hij precies deed..
heb je met slappe vering niet snel dat hijj de neiging heeft te kantelen?
je hebthet niet helemaal begrepen sam.
wat jij een schoor noemt is de torsiestang.
als je in een linker bocht het achtewiel indrukt verplaatst de torsiestang de druk naar het zijspanwiel.
als je in een rechterbocht het zijspanwiel omlaag drukt verplaatst deze de druk naar het achterwiel.
je hebt dus in alle omstandigheden een stabiele combinatie zonder de kneppelharde vering die onder spannen zonder torsiestang zit.
van kantelen is geen sprake.
als je een goed zijspan wil voor niet teveel geld is een MZ/superelastic eigenlijk de enige optie!
 
Kewl, die MZ-tjes :} :}

Blijven hele geinige dingen hè? Ik heb er nooit een met zijspan gereden, maar solo moet je ze echt neerslaan anders blijven ze gaan!
 
je hebthet niet helemaal begrepen sam.
wat jij een schoor noemt is de torsiestang.
als je in een linker bocht het achtewiel indrukt verplaatst de torsiestang de druk naar het zijspanwiel.
als je in een rechterbocht het zijspanwiel omlaag drukt verplaatst deze de druk naar het achterwiel.
je hebt dus in alle omstandigheden een stabiele combinatie zonder de kneppelharde vering die onder spannen zonder torsiestang zit.
van kantelen is geen sprake.
als je een goed zijspan wil voor niet teveel geld is een MZ/superelastic eigenlijk de enige optie!
ikk snap het! mooi systeem man!, werkte dus niet bij de mijne, was vast iets niet goed gemonteerd.
(alleen bedoelt halfleven het andersom met bochten en wielen duwen neem ik aan..)
 
Kewl, die MZ-tjes :} :}

Blijven hele geinige dingen hè? Ik heb er nooit een met zijspan gereden, maar solo moet je ze echt neerslaan anders blijven ze gaan!
Volgas bestendig heet dat geloof ik. En heb je ook wel nodig wil je een beetje tempo rijden. :z Maarre, dan moet niet je smering het op gaan geven, want dan krijg je een vierkant bigend (eh, ja, ervaring O-) )
 
Van de week voor de Rotax een nieuw spruitstukrubber gehaald bij v/d Kuinder, want de originele was toch wel erg poreus geworden (tape en siliconenkit werkte ook niet meer :P ) Moest er wel 30 euro voor neerleggen :r , dus wees zuinig op je rubbertjes ;)
Rubber gemoneerd en gelijk de koppeling maar eens afgesteld, en dat bleek achteraf ook wel nodig, het ding loopt nu weer een stuk beter. Misschien dat het ooit nog goed gaat komen. Even een korte opsomming:
- uitgebrande massakabel --> vervangen door dikker exemplaar
- gevolg of oorzaak: kapotte spanningsregelaar --> vervangen en op een rijwind gekoeld plekje gehangen
- kapot aanzuigrubber --> vervangen
- poreus spruitstukrubber --> gerepareerd en nu vervangen
- gebroken distributieriem --> eh, vervangen? O-)
- ergens nog olielekkage/zweten --> nog niks aan gedaan :Z
En nog genoeg aanpassingen gedaan en te doen om haar naar mijn zin te maken *D

Ach ja, zo blijft een mens bezig 8-)
 
Laatst bewerkt:
zo erg heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt.
dan kan je ook wel gelijk een landbouwvoertuig meenemen, dat ga ik niet redden met mijn smart bandjes :N
 
Hummmm, het olie zweten was na het ritje naar huis vanavond toch ietsjes meer dan zweten. Het blok is vet rond het achterste deel van de pakking (echt vet :N ) Loopt van links van de cilindervoet van achter de distributiebandbehuizing achterlangs naar rechts waar er een heel mooi spoortje over het rechter karterdeksel loopt :N Tis geen stroompje, maar je ziet het er wel op liggen (meer dan zweet dus) Nu heb ik aan de linkerkant een carterbout provisorisch vastgezet omdat het schroefdraad uit het carter was gedraaid. Ik denk (en hoop) dat het daardoor lekt. Om zeker te weten moet ik de distributiebehuizing uitbouwen :( Mocht het zo zijn dan is het carterdeksel demonteren, helicoil erin en boel weer monteren. We zullen zien.
Wel vanmiddag het spannetje nog even gepoetst met een busje matzwart O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan