Mijn Suzuki GS850G

Wilfred88

MF'er
8 mei 2014
149
3
Groningen
Hallo,

in mijn voorsteltopic had ik aangegeven te gaan kijken naar een Suzuki GS850G. Nou, die heb ik gisteren opgehaald.

6T3T2D_rNmVFYiY0pA25qqp1FrjEHxFZSZlM2vqkYoQ=w945-h709-no


Er zit wat werk aan. Dat hoop ik te doen in de komende maand zodat de motor klaar is op het moment dat ik mijn rijbewijs hoop te halen.

De uitlaat is lek:
DSC02033.JPG


Dat wordt vervangen.

Het blok zweet een beetje op 1 plek, maar ik kan nog niet goed zien waar. eerst maar eens schoonmaken en dan bepalen waar het vandaan komt.
DSC02030.JPG

Lijkt achter het klepje voor de nokkenas vandaan te komen.

tapeindje afgebroken van de uitlaat:
DSC02032.JPG


De spiegels wil ik ook vervangen door ronde, chroom spiegels
DSC02038.JPG


benzine meter functioneert niet. Even zoeken waar em dat in zit.
DSC02037.JPG


hij staat nu op de motortafel, om hem eens goed schoon te maken en een flinke onderhoudsbeurt tegeven.
DSC02031.JPG


hij loopt op zich wel goed, maar slaat wat lastig aan koud, je moet wat met gas spelen om hem de eerste minuut aan te houden. Daarna loopt ie best mooi. Om dit te verhelpen ga ik de klepjes stellen, carburateurs even demonteren, schoonmaken en dan met de vacuum meter afstellen. Misschien nog even nieuwe bougiekabels en bougies. alle olie vervangen, dan zou die er weer even tegen moeten kunnen.
 
Leuke motor! Heeft wel wat weg van een mix tussen chopper en naked als ik het goed zeg ;)
Ben benieuwd wat voor vacuümmeter je hebt voor het afstellen van je carburateur? Zelf heb ik nu een 1cilinder, maar in de toekomst zal dat wel anders worden :P

En mooie werkplaats heb je btw!
 
Dank je. Wat betreft carburateur afstelling, daar kom ik wel op terug als ik er aan toe ben.

Ik wilde inderdaad een beetje een chopper, maar ik wil ook wel rechtop zitten om lekker te kunnen rijden. Ik vind zelf dat ik dit wel een beetje gevonden heb in deze motor. :-)

Helaas niet mijn werkplaats, maar van mijn pa. zelf woon ik in een flat en heb alleen een parkeervak....
 
Wat betreft dat hij koud slecht loopt, misschien iets heel sufs, maar heeft dat ding misschien een choke vanwaar jij het bestaan niet weet? :P
 
Haha :) Leuke suggestie.

Ja, de motor heeft een choke. Maar die weet ik ook wel te vinden. ;)

De vorige eigenaar heeft aangegeven dat hij een rijder is, en weinig tot niets aan onderhoud gedaan heeft. Dat is denk ik ook de reden van koud wat minder lopen. Het is niet heel dramatisch, hooguit dat je de eerste minuut paar keer gas moet geven. als je meteen wegrijdt heb je daar natuurlijk geen last van.

Ik ga er vanuit dat een grote onderhoudsbeurt dit zal verhelpen. Helaas deze week geen moment de tijd, dus zal pas over 14 dagen voor het eerst weer een dagje vrij zijn om aan de motor te werken.
 
Leuk ding!
Die uitlaat ga je nog het meeste moeite mee hebben denk ik.
De lekkage is een rubbertje achter het dekseltje dat zweet. Om dat te verhelpen moet je de kleppendeksel er even af lichten en alles netjes opnieuw insmeren met vloeibare pakking.

Dit is een echte jaren 80 custom, eigenlijk een middelzware toerfiets met een chopper uiterlijk.
Rijdt erg relaxt met z'n dikke 80 pk en veel koppel in combinatie met het cardan.
Een wat rechter, breder stuur is nog fijner, ook voor de zithouding.
Besteed extra aandacht aan alle stekkerverbindingen, haal alles los, controleer op oxidatie en spuit alles lekker in met wit vet of spuit vaseline ofzoiets. Dat voorkomt een hoop ellende.
Het moeilijke starten herken ik wel, ze moeten soms een beetje op gang geholpen worden.
Als je de benzinekraan op Pri zet lopen je vlotterkamers vol met verse benzine en gaat het ook alweer iets gemakkelijker is mijn ervaring.

Mijn vrouw heeft jaren met veel plezier op haar GL rond getuft. En als het moest liep het gekke ding nog dik 180 km/u ook.
 
Zaterdag ben ik even bezig geweest met de motor. 10 juni staat examen AVD gepland, en daarvoor wil ik hem eigenlijk af hebben.

Remlichtschakelaar van de voorrem deed het niet, probleempje bij de handle. Doet nu wel.
beide uitlaten zijn straal verrot. De linkerzijde heb ik eraf gehaald, en alle gaten dicht gelast. Nu zit ik nog een beetje te zoeken wat ik er het beste op kan smeren. De rechter uitlaat is veeeel beter, maar ik had geen tijd meer die dicht te maken.

De olielekkage lijkt iets lager te ontstaan dan het dekseltje voor de nokkenas. Jammer, wat ik heb eigenlijk weinig zin de kop van het blok te trekken. De motor heb ik bij mijn pa in de garage gezet, nadat ik hem opgehaald heb. Geen drup olie op de vloer, en zijn vloer kan je vanaf eten dus iedere spetter zie je meteen.

Later stukje gereden, en toen weer teruggezet. toen lag er wel een plasje olie op de vloer. Toch maar zoeken waar het weg komt.

Komende woensdag verder met de rechter uitlaat.
 
Hallo Oma, ja ik ben een beetje traag!

toen ik mijn GS850l kocht had ik nog geen rijbewijs, maar nu wel. Dus inmiddels de eerste paar honderd kilometer naar volle tevredenheid getoerd!

Ik zal eerst even vertellen wat ik gedaan heb. De uitlaten waren op het laagste punt straal verrot. Ik heb ze doorgeslepen, een nieuwe buis aan de einddemper gelast en die met uitlaat klemmen op de voorste bochten gezet. Dus het zag er zo uit:
O3AwNki7TaS9qIqrjKNQSOu2ByPjuoC9cLAybSmGRkI=w958-h719-no


en nu zo:
20140730_192110.jpg

20140730_192105.jpg

(Ik had op de foto alleen nog slangklem omdat ik even geen goede uitlaatklem had. Inmiddels vervangen)

Ook waren de bandjes op. Dus verwisselen.
20140722_181724.jpg


en nieuwe banden:
gIl59wkJJ1EaD_nFNgNKXIByAc_j7Jt8VznaCK8QHqc=w640-h480-no


De straps van de tassen waren compleet verstafd. Dus zodra die je aantrok, brak je ze af. Daarom aan de achterzijde een nylon strap van een oude rugtas er tegen aan gelijmd:
20140730_192135.jpg

Hartstikke sterk, en je ziet er niets van aan de voorzijde:
20140730_192125.jpg


En even een voor en na foto:
Zo gekocht:
DSC02025.JPG

Zo nu:
20140730_192205.jpg


Helaas wel al 1 probleempje gehad. De tank zit vol rommer, dus soms slaat ie stationair af. Ik vermoed door rommel in de carb, en die moet ik dus even aanpakken. Gebeurt denk ik 1 keer op een rit van 100 kilometer gemiddeld.

Laatst had mijn vrouw dit dus ook, bijna thuis sloeg ie af voor stoplicht. Normaal duw je dan een halve tel op de startknop en meteen weer door. Maar de startmotor liep niet meer zo vlot rond! oh oh. niet aanslaan. Gelukkig kon ze vlot van de weg af, en stond ze bovenaan een lichte heuvel. Dus rollend naar beneden, koppeling op laten komen en ja hoor. De machine slaat aan en ze rijdt door.

Maar is de accu nu leeg of zijn de contacten van de startmotor/massa slecht. gisteren bleek in ieder geval dat de - pool van de accu erg verroest was. Dus ik heb alle contacten schoon gemaakt. Extra massa draad aangelegd naar het blok, en toen startte de motor weer (inmiddels had ik ook de accu weer opgeladen). Vervolgens heb ik gemeten wat de spanning was. 13 Volt ongeveer, met verlichting aan. Zowel stationair als bij 6000 toeren. Dus de regelaar lijkt me in orde, en ook de dynamo maar 13 Volt vind ik nog niet veel. Dit is mijn eerste motor, maar ik heb al wel veel ervaring met auto's. Daar is het toch meestal 14,5 volt.

Is mijn dynamo op? Is 13 volt acceptabel? (voor volledigheid, bij motor uit is de spanning op de accu 12,22 volt. Graag jullie mening/ervaring! :)
 
Het laadcircuit van een GS is niet al te sterk maar 13 volt is wel erg weinig. Vanaf 13.5 zou ik tevreden zijn.
Alle stekkers loshalen, schoonmaken en kritisch bekijken helpt echt. Je wint zomaar een volt!
 
Laatst bewerkt:
Ga ik zeker doen! Wel grappig, omdat je dit ook meteen al zei nadat ik de motor gekocht had. Je bent een orakel! :-)
 
Om nog een beetje terugkoppeling te geven:

Ik heb de meeste contacten schoongemaakt. Helaas nog niet de massa naar het blok, want ik had mijn doppenset niet thuis (ik heb een klusloods bij mijn ouders, en daar laat ik vaak mijn gereedschp. woon zelf in een flat) en zonder die set had ik even geen gereedschap voor handen om dat boutje los te krijgen. Een gewone steeksleutel kwam er niet bij. Maar goed, dat ga ik zeker nog doen.

Nadat ik de accu weer had opgeladen, en teruggeplaatst maar weer eens gestart. voltmeter erop: 13.6 Volt. Dit is dus al echt vooruitgang. Tijdje op ongeveer 6000 toeren laten draaien, en hij bleef rond de 13.6, dus de regelaar doet ook iets.

Ik hoop dat ik met het schoonmaken van de dikke massakabel nog een beetje erbij krijg, en dan zit ik hopelijk al weer op 14v, en dan ben ik wel tevreden. Voorlopig lijkt alles dus op zich te werken, alleen de verbindingen zijn super slecht onderhouden. Mooi werkje om de komende tijd eens na te zien.

Bedankt voor de tips!
 
Whoea. Ik ben een maand op vakantie geweest naar Afrika, maar nu weer volop met de motor bezig. Zaterdag wil ik een rondje ijsselmeer gaan doen namelijk.

Om even op bovenstaande vraag te reageren: De olielekkage kwam achter het dekseltje voor de nokkenas vandaan. Je zit de twee ronde dekseltjes wel zitten op de foto. Daarachter zit een halve maan vormig rubber, en die lekte wat. Heb er wat vloeibare pakking op gedaan, en sindsdien is het droog.

Maar de motor liep steeds slechter, en startte ook niet meer na vakantie. Ik wist dat er heeel veel rommel in tank zit, dus gister tank gedemonteerd en carbs.

VRAAG: als ik mijn tank eraf haal, en de benzine kraan staat open en de tank zit halfvol met benzine, hoort er dan geen benzine uit de aansluiting te stromen? Bij mij blijft het namelijk droog.... oftewel, volgens mij komt er helemaal geen benzine meer in de carbs... :-)

nou ja, dat ga ik dus eens lekker schoonmaken, en ook de carbs. Daarna nog even synchroon afstellen, en hopelijk weer toeren.

ook komt er nieuw luchtfilter op.
 
Nou, de tank zat vol rommel. Het lijkt wel alsof iemand de tank van binnen wilde verven (rood), en deze verf bladderd er compleet af. Allemaal schilfers in de tank...

Helemaal schoon gespoeld, en verse benzine erin. Carbs los gehaald, maar die waren vrij schoon. Benzine filter heeft dus wel zijn werk gedaan.

Bij terugmontage lekten de carbs...oeps, vlotterkamer beluchting per ongeluk afgedicht. Goed, weer open en nu zijn de carbs weer netjes droog.

Dus ik dacht dat ik klaar was.

Starten... alleen een klikje. Accu opgeladen... weer alleen klikje. startkabels naar auto... ok slechts een klikje.

Massakable, en voeding startmotor schoon gemaakt. Nog alleen een klikje. Tjah, dan is de startmotor zelf toch hoofdverdachte. Startmotor eruig, en losmaken. Komt me een berg verpulverd kool om de oren vliegen. Duidelijk gevalletje versleten. Vandaag hopelijk nieuwe ophalen en monteren en dan morgen rondje ijsselmeer!

nog even aanzetten, maar dan kan ik hopelijk weer cruisen.

(oh jah, inmiddels heb ik de tank, luchtfilter en carbs er binnen 4 minuten af! :-) )
 
Nou, vrijdag bij Biggelaar motorservice in Boxtel een startmotor opgehaald, en ook nieuw luchtfilter. Beide gemonteerd en de machine loopt als nooit tevoren.

Oftewel, een startmotor die alleen werkt bij koude motor kan een voorteken zijn voor een startmotor die aan het overlijden is. Bij mij was dit duidelijk het geval.

Zaterdag een toch van 260 kilomter gedaan door friesland/drenthe en overijssel. De suzuki loopt echt weer geweldig. het vermogen is meer dan genoeg voor mij. Rond de 5-6000 toeren heeft ie maximaal vermogen, en daar krijg je me nog eens een duw in de rug! heerlijk.

er is nu nog 1 probleem, en dat betreft de voorband. Die wilde ik vrijdag laten balanceren, want die had ik paar maand terug er nieuw opgezet maar nog geen tijd gehad voor balanceren. Motorzaak vertelde mij toen dat er een hoogteslag in de band zit, dus dat valt niet goed te krijgen. Bij rijden op cruise control, en met losse handen begint stuur dan ook ernstig te schudden. Dit rijdt niet zo rustig als zou kunnen. Contact opgenomen met verkoper van de band en ik kan een nieuwe krijgen. Dus dat wordt het laatste klus dingetje voor dit seizoen denk ik.
 
8 jaar later en de GS850 is nog steeds in mijn bezit, en nog steeds een genot om op te rijden. En dat voor 250 euro destijds :-)

Ik vond echter de achterrem wat minder worden. Dus ik heb even de blokjes eruit gehaald.

6ytHhOA.jpg

zHHGD1y.jpg


Die zijn goed gebruikt :-(

nieuwe zitten erin. overal ook maar even nieuwe remvloeistof in gedaan. Voor waren de remblokken trouwens top hoor, nagenoeg onversleten.

Komend weekend weer 3 dagen naar de ardennen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan