Mijn tank lijkt wel gekrompen?!?

Lart

Rookie
22 apr 2003
25
0
Maastricht
Als newbie zoek ik hulp bij het volgende probleem.

Ik rij een Kawa GT 550 (Z-serie, 4 cilinder-lijn, luchtgekoeld)en heb probleem met mijn benzinetoevoer. Ik heb al twee keer een paar kilometer met motor in de hand langs de snelweg gelopen omdat mijn benzinetank leeg was. Echter: deze was niet leeg!

Normaal rij ik zo'n 300 a 320 km op de tank zonder de reservetank aan te spreken. De Tank is totaal zo'n 19 liter, waarvan 3,5 reservetank. Nu stond ik twee keer na 260 km langs de kant, Pruttel pruttel en niks meer.
De benzinemeter geeft nog voldoende aan om 50 km mee te rijden, ik zie de benzine in de tank liggen, de reservetank is nog niet eens aangesproken, maar mijn motor denkt daar anders over.
De tank weer helemaal volgooien hielp, maar lost het probleem natuurlijk niet op. Het lijkt wel alsof hij de laatste paar liter van de gewone- en de totale inhoud van de reservetank niet kan aanspreken. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
De standen van mijn kraantje zijn "ON" "RES" en "PRI", op ON rijdt ie nu dus minder dan normaal, RES doet helemaal niets en PRI weet ik niet wat het is dus daar blijf ik nog maar even vanaf... Overigens hij loopt nog netjes 1 op 20. Dus dat is het probleem niet. Help!
 
1) Checken of je tank wel goed staat gemonteerd
2) Al je benzine slangen nakijken (soms te lange er op gezet of knellen ze ergens?)
3) Ontluchting idd checken
4) Wellicht vuil benzine filter (dus zo'n randje). Dus ff je benzine kraan loshalen (maar wel met nieuwe pakking monteren) Wees voorzichtig een tank welke leeg staat is nog gevuld met dampen en die zijn zeer explosief..lees mijn stofzuiger verhaal maar eens ergens op dit forum.
5) Als dit niet helpt, de tank wit spuiten dan groeit die weer.
 
Laatst bewerkt:
oudere type motoren hebben vaak een brandstof filter aan de benzine kraan zitten, met name als je op reserve moet rijden, spreek je dus het gedeelte aan waar de meeste prut (water en roestdeeltjes zitten)zit, en dus ook de grootste kans dat die daar verstopt is. probeer hem eens schoon te maken, wie weet...
 
Wanneer de tank weer bijna leeg is,
de rest van de benzine in een jerrycan ofzo
gieten (slang losmaken, en stromen maar)

Vervolgens de tank (beetje) op de zijkant,
zodat dat wat er alsnog overgebleven is er
zo niet uitkomt.

Dan: benzinekraan er uit. Waarschijnlijk een kwestie
van twee schroefjes losdraaien.
Voorzichtig doen hiermee!
En oppassen dat er nog benzine in de tank zit.

Groot kans dat er twee "filters" bovenop de kraan zitten.
Een lange buis, met bovenaan een gaasfilter,
en een kortere.
Aangezien je ook een PRI hebt, heb je misschien nog een
derde.

Deze er afhalen, goed schoonmaken, en weer plaatsen.
Meteen ook een goed moment om je slangen eens door te blazen.
En de ontluchting (in de benzinedop? (verschilt per motor))
eens na te kijken/schoon te maken.

Let er op dat je bij het indraaien van de schroefjes van
de benzinekraan niets forceert.
Vaak draai je de schroeven in vrij zacht materiaal,
wat dus snel kapot gaat.
 
De standen van mijn kraantje zijn "ON" "RES" en "PRI", op ON rijdt ie nu dus minder dan normaal, RES doet helemaal niets en PRI weet ik niet wat het is dus daar blijf ik nog maar even vanaf...

Je benzinekraan werkt op onderdruk. Er loopt daarom een (dun) slangetje van één je carbs naar de kraan, door de onderdruk (vacuüm) dat in je carbs ontstaat als je je motor start, wordt via dit dunne slangetje je benzinekraan open gezet, zodat de brandstof via de dikkere slang naar de carbs kan.

Je kraan zal daarom niet door blijven stromen als je de benzineslang losmaakt, tenzij je de kraan op 'PRI' zet. Met PRI zet je de kraan namelijk permanent open (los van de brandstofvraag van de motor) en blijft de benzine door stromen. Je carbs kunnen nu ook over lopen. Je gebruikt PRI als je motor een tijd heeft stilgestaan en/of als de carbs helemaal leeg zijn, om weer een verse voorraad brandstof in de vlotterkamers van de carburateurs te laten stromen. Dat kan dus ook (indien nodig) bij het overschakelen van 'ON' naar 'RES'.
 
Dank jullie voor de tips.

Ik heb gisteren alles wat jullie geoppert hebben geprobeerd. Oftewel eigenlijk alles los gehaald wat maar los kan, doorgespoten, schoongemaakt etc. Sommige onderdelen waren wel een beetje vies (filtertjes van de benzinekraan bijvoorbeeld) maar ik heb niet het idee dat ik het euvel gevonden heb. Maar mede dankzij MarkCBR's uitleg over PRI, en de onderdruk vanuit de carburators snap ik nu wel een stuk meer van hoe het allemaal werkt.
Ik hoop dat het probleem nu gewoon verholpen is en anders post ik wel wat er nog niet werkt. Trouwens: is het erg dat er een luchtbel in mijn benzinefilter zit (het filter tussen de uitgang van het kraantje en de carb's?) Of trekt die vanzelf weer weg. Ik heb geprobeerd met de PRI stand de leidingen weer te vullen en de lucht te verdrijven maar dat is niet totaal gelukt. Iemand?
Ik hou jullie op de hoogte, heel erg bedankt voor de reacties!!
 
oudere type motoren hebben vaak een brandstof filter aan de benzine kraan zitten, met name als je op reserve moet rijden, spreek je dus het gedeelte aan waar de meeste prut (water en roestdeeltjes zitten)zit, en dus ook de grootste kans dat die daar verstopt is. probeer hem eens schoon te maken, wie weet...
:^

Tank leegmaken, benzinekraan demonteren en kraan+filter in benzine schoonspoelen (niet roken ondertussen :) ), gelijk met een beetje benzine de tank schoonspoelen (vuile benzine weggooien bij chemisch afval dumpen), en de boel weer netjes monteren.

Succes
 
Trouwens: is het erg dat er een luchtbel in mijn benzinefilter zit (het filter tussen de uitgang van het kraantje en de carb's?) Of trekt die vanzelf weer weg. Ik heb geprobeerd met de PRI stand de leidingen weer te vullen en de lucht te verdrijven maar dat is niet totaal gelukt. Iemand?
Luchtbel is niet erg.
Als het losse benzinefilter erg vervuild is kan deze ook de benzinedoorvoer beperken. Ook iets om in de gaten te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan