mijn virago doet vreemd

skoepje

Die hard MF'er
13 dec 2003
570
0
Hoi,

Ik heb weer eens ruzie met mijn virago. Op een of andere manier wil hij volgensmij niet mijn vriendje worden.....

Ik wou vandaag een eind gaan rijden en merkte al bij het starten dat ie er niet zo heel veel zin in had. Ik had hem even stationair laten lopen om alvast wat warm te draaien, en mezelf te voorzien van helm en handschoenen. Toen sloeg ie al af. Om hem weer aan de gang te krijgen was nog niet zo makkelijk, maar uiteindelijk lukte het wel.
Ik moest tanken, en op weg naar het tankstation sloeg ie weer af toen ik af moest remmen voor de kruising (lage toeren dus, nog geen 500m). Toen ik bij het tankstation mijn koppeling in kneep leek het wel of ik de dodemansknop indrukte, ook hier hield ie meteen op...

Getankt, start knopje, niks.... G*dver...
Iets naar voren gewandeld zodat andere mensen gewoon konden tanken, nog een paar keer geprobeerd en uiteindelijk sloeg ie aan. Wel met een grote knal (schrok me kapot) en een hoop rook uit de uitlaat.

om een al lang verhaal wat korter te maken: ik heb 6km gereden, nog meer knallen uit de uitlaat gehoord en had elke keer het gevoel alsof ik zonder benzine stond (van dat schokkerige rijden) Bij elk stoplicht, kruising of langzame bocht sloeg ie af, of moest ik een hoop gas bijgeven. Ik had dan ook het plan om even langs de motorzaak te rijden, maar natuurlijk, ik woon in brabant en er zijn hier mensen die wel carnaval vieren. Helaas niemand die me daar kon helpen. Aangezien ik geen zin had om ergens halverwege mijn geplande ritje stil te staan ben ik maar omgedraaid naar huis.

Ik heb met de choke gespeeld, maar dit hielp niets. Het maakte ook niet zo heel erg veel uit of ik nou 50 reed in zijn 4 of hem wat harder liet werken door in z'n 3 te blijven. Er zitten pas nieuwe bougies in (1 rit mee gereden, toen geen problemen gehad) en verder zou de motor technisch in goeie staat moeten zijn....

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?
 
Da's knap balen als je zo'n mooi weer hebt en ruzie met je motor.

Volgens deze leek zou het best eens kunnen zijn dat je CDI unit overleden is. Heb ik op mijn Virago ook gehad en na revisie doet hij het weer prima. Je kan natuurlijk ook op de sloop kijken voor een ouwetje maar mij leek revisie beter. Dat kan bij een bedrijf in het zuiden van het land (volgens mij zelfs in Braboland maar 'k weet niet meer waar).

Veel succes in ieder geval.
 
Skoepje, jij hebt een 535 as ik me niet vergis?
Idiote vraag, maar staat de knop (aan het stuur) voor reserve benzine in de goeje stand?
(ik heb zelf zo een 535 gehad), de sensor voor reserve gaat soms kapot, en dan krijgt de benzine pomp (ratelratel bij kontakt aanleggen) geen signaal, en val je dus zogezegd zonder benzine. Zet de knop KONSTANT op reserve stand, en de pomp blijft altijd draaien. Dan moet je wel je kmstand in de gaten houden om niet echt zonder benzine te vallen ...
 
Het klinkt alsof je benzine pomp niet helemaal netjes functioneert. En dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik heb dit probleem bij de magna ook gehad, maar bij mij lag het toen aan het feit dat de choke niet goed weer terug ging, als je hem uitgetrokken had. Maw, ik verzoop de motor bij lage toeren.
 
he bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad een virago xv 535 uit '88.

Het starten gaat op zichzelf nog redelijk goed, dat wil zeggen hij maakt in iedergeval contact, dus denk niet dat het aan mijn starthuis ligt. Kan me wel vinden in het verhaal dat mijn choke misschien blijft hangen, maar is dat dan ook merkbaar in de hogere toeren? want dan rijdt ie namelijk ook schokkerig.

dat van de reserveknop (ik heb die aan de rechterkant op het stuur zitten, weet niet of dat standaard is) maar dat haalde niet uit of ik hem op reserve zette of niet. Zelfs dat had ik al uitgeprobeerd omdat ik dat hier ooit gelezen had.

Weet iemand hoe ik zelf kan controleren of mijn benzinekraantje niet helemaal goed functioneerd, of dat het aan de choke ligt? Ik heb wel handige handen, maar geen verstand van motoren, dus een beetje simpele uitleg graag ;)
 
he bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad een virago xv 535 uit '88.

Het starten gaat op zichzelf nog redelijk goed, dat wil zeggen hij maakt in iedergeval contact, dus denk niet dat het aan mijn starthuis ligt. Kan me wel vinden in het verhaal dat mijn choke misschien blijft hangen, maar is dat dan ook merkbaar in de hogere toeren? want dan rijdt ie namelijk ook schokkerig.

dat van de reserveknop (ik heb die aan de rechterkant op het stuur zitten, weet niet of dat standaard is) maar dat haalde niet uit of ik hem op reserve zette of niet. Zelfs dat had ik al uitgeprobeerd omdat ik dat hier ooit gelezen had.

Weet iemand hoe ik zelf kan controleren of mijn benzinekraantje niet helemaal goed functioneerd, of dat het aan de choke ligt? Ik heb wel handige handen, maar geen verstand van motoren, dus een beetje simpele uitleg graag ;)
Je hebt de choke nodig om een koude start te maken.Klep trek je dicht en het benzinemengsel wordt rijker(meer benzineaandelen).Als de motor opwarmt moet de choke lanfzaam terug om je mengsel armer te maken.Als dit niet goed werkt gaat je motor na een paar minuten stoterig rijden als je het gas losdraait en slaat zelfs af.Trek luchtfilter los en kijk of je choke goed werkt.Bij een automatische choke kan de regelaar(bv.wax element) kaduuk zijn .Kijk eens of er grijs/zwarte rook uit de uitlaat komt.Dit duidt op een te rijk mengsel.

Als choke goed is zou ik de ontsteking controleren.Je zult wel elektries hebben dus hiervoor heb je een stroboscoop nodig dus naar de chop.

Greetz
 
Laatst bewerkt:
Tsja... ik hoor al weer een hoop dingen waarvan ik denk: 'Dat kan het natuurlijk ook zijn'. Ik ben alleen bang dat jij daar niet zo veel aan hebt.

Mijn Virago 750 liet merken dat de CDI kapot was doordat één van de cylinders regelmatig uitviel. Dat hield in dat hij moeite had met starten (na wat aandringen liep hij wel) en dat op de meest onverwachte momenten het vermogen ineens een flink stuk minder was.

Uiteindelijk heb ik, na veel gevraag hier op het forum en veel gepruts, de motor toch maar weggebracht. Een gereviseerde CDI kostte mij geloof ik iets van 100 euries.
 
Als je last hebt van een te rijk mengsel door een vast hangende choke is het mogelijk dat hij bij hogere toerentallen (lees: 4000 en hoger) ook schokkerig rijdt, maar dat zou wel minder moeten zijn. Eerder zal de power 'smoren', zodat je boven de (arbitrair, is per motor afstelling anders) 3000 toeren ineens geen vermogen meer hebt.
 
Als je last hebt van een te rijk mengsel door een vast hangende choke is het mogelijk dat hij bij hogere toerentallen (lees: 4000 en hoger) ook schokkerig rijdt, maar dat zou wel minder moeten zijn. Eerder zal de power 'smoren', zodat je boven de (arbitrair, is per motor afstelling anders) 3000 toeren ineens geen vermogen meer hebt.

Zoals jij het beschrijft was het inderdaad gisteren, hogere toeren was ie niet vooruit te branden...

Dus denk dat het dat is, een choke die blijft hangen.....
Ben vandaag weer met de motor weggeweest, in eerste instantie om er toch maar even naar te laten kijken. Maar toen ik hem startte was er een klein knalletje en wat rook uit mijn uitlaat. Verder liep hij netjes. Ik heb vandaag ook geen choke aangeraakt, en ik had nergens last van. Heb mijn tankje leeggereden en ben weer heel thuis aangekomen (oke ik heb dus 90km rondgereden, en vaker mijn hand uitgestoken dan dat ik verwacht had :} )

Is het dan toch wel verstandig om even naar te laten kijken of maakt het niet uit?
 
Bij mijn Virago 1100 heb ik ook zoiets gehad. Raar genoeg zat er iets fout in het mechanisme van mij standaard. Hoewel ik hem uiteraard inklapte voordat ik de versnelling gebruikte cq koppeling los liet, sloeg toch telkens mijn motor af soms zelfs onder het rijden. Na reparatie alles weer toppie. :}

gr, Charly
 
Heb ook nog wel een digi WPH voor je, als je um wil, kost niks, = PDF formaat, mail um je zo toe, maar dan moet je me even mailen o.v.v. XV 535

Bij een CDI kadoek, loopt 1 cyl niet mee, maar ploft en schiet ie niet, daar zit een groot verschil in, als ie knalt, ligt de oorzaak daar niet, dan ligt die bij verkeerdtijdstip brandstof toevoer/vonk , verkeerde dosering brandstof, na-explosie

Chokeplunjers kun je met de vingers terug duwen, maar ook gangbaar en soepel maken met gewoon WD 40
 
Laatst bewerkt:
Zoals jij het beschrijft was het inderdaad gisteren, hogere toeren was ie niet vooruit te branden...

Dus denk dat het dat is, een choke die blijft hangen.....
Ben vandaag weer met de motor weggeweest, in eerste instantie om er toch maar even naar te laten kijken. Maar toen ik hem startte was er een klein knalletje en wat rook uit mijn uitlaat. Verder liep hij netjes. Ik heb vandaag ook geen choke aangeraakt, en ik had nergens last van. Heb mijn tankje leeggereden en ben weer heel thuis aangekomen (oke ik heb dus 90km rondgereden, en vaker mijn hand uitgestoken dan dat ik verwacht had :} )

Is het dan toch wel verstandig om even naar te laten kijken of maakt het niet uit?

Ja, ik zou er zeker even naar (laten) kijken. Want als je je choke straks wel nodig hebt is het prettig als het werkt, niet? Waarschijnlijk zit er vuil aan de stangetjes, waardoor de choke niet meer (voldoende) terug gaat. Ik weet niet hoe de choke stangetjes van de virago lopen, maar ik moet bij de magna behoorlijk moeite doen om ze te kunnen schoonmaken. Good luck :)
 
thx zal morgen toch maar even langs de motorzaak rijden dan. Wel balen zeg, ik heb altijd wel wat met mijn motor...

Ga ze op de vingers kijken hoe ze het doen, weet ik dat ook meteen voor de volgende keer. Mocht het nou niet aan de choke liggen, dan gaan we weer verder zoeken, maar omdat ie het vandaag goed deed heb ik mijn twijfels of het idd ergensanders aan zou kunnen liggen. Maar met mijn luck.... je weet het nooit. (wel weer mooi excuus om de motor te pakken ipv het huishouden te doen ;) )
 
De choke van je XV535 is mechanisch (geen kabels) en je kan prima kontroleren of ie zen werk naar behoren doet, als je tussen de cylinders door kijkt naar de carbs, en tegelijk de choke op en neer beweegt, je kan dan zien of de pinnen waar ie mee verbonden is goed mee in & uit bewegen. Haperen deze, dan kun je best alles es goed doorsmeren met kruipolie ...
 
en ik maar zoeken, zoeken en zoeken waar mijn topic gebleven was :)
Weer gevonden, gelukkig. Als het morgen niet regent dan ga ik even naar de motorzaak, want zoals bij het choppergedeelte al naar boven was gekomen ligt met met alle waarschijnlijkheid aan de choke...
 
Je schreef dat er net nieuwe bougies in zitten? Zijn die wel van het goede type? lijkt erop dat de vonk niet sterk genoeg is (veel stotteren, moeilijk starten, backfire) Laat even de electrodeafstand opmeten en vraag even na of de warmtegraad van de bougies goed zijn.
Een choke die blijft hangen geeft enkel problemen bij een warme motor, tot die tijd heeft de motor de choke nodig om te kunnen blijven draaien. Je bekabeling kan ook slecht zijn, dan is de vonk ook niet sterk genoeg. Als je een electronische ontsteking hebt even de stekkers controleren, en de accuspanning nameten. Het kan ook zijn dat 1 van de polen van de dynamo weg is, dan heb je boordspanning van ongeveer 9 volt en dat zorgt ook voor rare storingen. (heb ik met mijn suus gehad).
De bougies eruit draaien en kijken of hij wel vonkt is geen optie, de ontsteekspanning bij hoge druk (compressieslag) is veel hoger dan bij normale atmosferische druk..
Succes, laat nog even weten wat het was, ben benieuwd!!
 
mijn buurman had dat ook bij zijn virago. Bij talloze keren de batterij laden en bougies verwisselen toch maar laten uitmeten. Uiteidelijk was het de ALTERNATOR die kapot was. redelijk duur 400 euro maar op 2 seconden geplaatst of beter ingeplugd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan