Mijn voorvork maakt een raar geluid

supervet

2 of 4 cilinders.... allebei dan maar??
15 sep 2003
5.466
3.810
Heerlen
Goedenavond,

Zoals de titel al aangeeft maakt mijn vork een raar "kloink" geluid bij in en uitveren. Het is een vork van een SRAD 750 uit 96 geloof ik. In ieder geval is hij nu gemonteerd in een SV650.
Ik merk eigenlijk niks raars aan de werking van de vork, maar normaal lijkt het me niet.

Het is langzaam een beetje meer geworden, en ik vindt het klinken als een keerring die omslaat ofzo, of die even over een "dood" punt geholpen moet worden. Vork lekt niet.

Filmpje van het geluid

Iemand een idee?

Ik heb nog nooit een USD vork uit elkaar gehaald, gewone vorken vaak zat. Maar dit werkt een beetje anders lijkt me.

Later,

Loek
 
Mijn ervaring op de Yamahas is dat de balhoofdlager-ring die bovenop het balhoofd zit wat ruimte heeft om de kroonpen. Misschien loctite er tussen? Ik heb het altijd zo gelaten. Die ring is ook de enige die niet klem zit
 
Mijn ervaring op de Yamahas is dat de balhoofdlager-ring die bovenop het balhoofd zit wat ruimte heeft om de kroonpen. Misschien loctite er tussen? Ik heb het altijd zo gelaten. Die ring is ook de enige die niet klem zit

Kijk daar kan het idd. ook zitten. Ik voel geen speling in de balhoofdlagering, maar zal het een uit elkaar trekken, is beter dan de vork uit elkaar, dank voor de tip :t
 
Voorvork wel spanningsvrij gemonteerd?
Dus eerst vooras goed vast gezet en daarna paar keer inveren en dan pas de klemmen onder de as vast gedraaid?
Klinkt als een glijbus in de poot met een beetje speling
 
Voorvork wel spanningsvrij gemonteerd?
Dus eerst vooras goed vast gezet en daarna paar keer inveren en dan pas de klemmen onder de as vast gedraaid?
Klinkt als een glijbus in de poot met een beetje speling

Dat weet ik even niet meer uit mijn hoofd.... Ik weet wel dat dat de normale manier van monteren is. Ik kan het zeker nog een keer herhalen, kijken of het veranderd. Maar een glijbus met speling zou vervelend zijn, is een flinke klus :/

Bedankt voor het meedenken!
 
Zou ook de veer zelf kunnen zijn die zich aan de binnen kant "zet". Als je sommige voorvorken flink schut als je ze in je handen hebt kun je ook wel de veren horen, en dat klinkt meteen weer anders als ze gemonteerd zijn.
 
Ik heb lang gezocht naar een klik in de voorkant. Bleek de ring in de binnenpoot te zijn. Waren nieuw en zit meer speling op dan af de oem versie.

Geluid werd hoorbaar na het vullen met olie en abrupt bewegen van de binnenpoot, dus na montage scherpe drempels of een kuiltje in de weg. Bij rustig in/uitveren niets te horen.
 
Ik ga hier toch nog eens reageren _O-

Het "kloink" geluid heb ik nooit weggekregen, in ieder geval niet met de tips van hierboven... Vork werkte verder prima, maar nu lekte er een keerring, dus moest het toch uit elkaar.
En bij het uit elkaar halen zat onderdeel "11" maar in één van beide poten.
1656533815640.png


Het is een heel simpel stalen houdertje dat de cartridge centreert in de onderpoot. "Foutje" van degene die de vork de vorige keer uit elkaar heeft gehad. De vorige eigenaar van de SV650 heeft de vork weggebracht voor andere veren en olie, maar nooit in de motor gemonteerd. Het lijkt er dus op dat die "veringspecialist" is niet zo zorgvuldig geweest;). Het geluid kwam duidelijk uit de poot waar het onderdeeltje ontbrak. Dus ik ga er vanuit dat het nu opgelost wordt met een nieuw onderdeeltje:t

Dan kan het Topic hierna mooi op slot!

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan