mijn vreemde interesse: elektra, draden en kabelbomen

Mogelijk zit hier wel wat bij:

http://www.caferaceronderdelen.nl/electra/schakelaars/

Een aardige jongen die ook regelmatig op motorforum zit en goede service levert.

Motogadget m-Switch 2 knops 22MM of 7/8" Zwart met RVS Knoppen

Zoiets lijkt we eigenlijk wel wat, niet eerder over nagedacht om zo minimalistisch te gaan. Ziet er wel lekker uit.
Ik zit zelf ook al een tijdje te denken aan een besturing via arduino. Dan zijn twee knoppen meer als genoeg.

Bijvoorbeeld, bovenste knop als groot licht. Onderste knop als startmotor als de motor nog niet loopt, als de motor dan eenmaal loopt wordt het een toeter.
 
Motogadget m-Switch 2 knops 22MM of 7/8" Zwart met RVS Knoppen

Zoiets lijkt we eigenlijk wel wat, niet eerder over nagedacht om zo minimalistisch te gaan. Ziet er wel lekker uit.
Ik zit zelf ook al een tijdje te denken aan een besturing via arduino. Dan zijn twee knoppen meer als genoeg.

Bijvoorbeeld, bovenste knop als groot licht. Onderste knop als startmotor als de motor nog niet loopt, als de motor dan eenmaal loopt wordt het een toeter.

Dat zijn goede knoppen. Het is van het merk motogadget. Zij leveren kwaliteit materiaal. Ze hebben ze ook in een drie voudige uitvoering.
Mein Shop
mswitch3_blbl_solo_800.jpg


of deze
Mein Shop
mswitch_mini_blk_800_1.jpg


Zelf heb ik ooit onderstaande gehad. Hier moet je de knoppen los bijbestellen, maar dan kun je wel kiezen tussen schakelaars on-off-on niet terugverend en/of on-off-on wel terugverend
MF Cycles
mf09481_ml.jpg


Onderstaande heb ik nooit toegepast maar zien er ook goed uit.
Super Smooth Motorcycle Switch Clamps
hand-controls-super-smooth-switch-clamp-2-button-black.jpg

Interrupteur Daytona On-Off, Wats Motor - Café Racer - Scrambler & motos classiques
35099-on-off-switch.jpg

Interrupteur Daytona On-Off, Wats Motor - Café Racer - Scrambler & motos classiques
35100-on-off-switch.jpg


Je moet wel opletten hoeveel stroom ze kunnen schakelen. Voor de meeste zal je ook relais moeten toepassen.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn goede knoppen. Het is van het merk motogadget. Zij leveren kwaliteit materiaal. Ze hebben ze ook in een drie voudige uitvoering.
Mein Shop
[afbeelding]

of deze
Mein Shop
[afbeelding]

Zelf heb ik ooit onderstaande gehad. Hier moet je de knoppen los bijbestellen, maar dan kun je wel kiezen tussen schakelaars on-off-on niet terugverend en/of on-off-on wel terugverend
MF Cycles
[afbeelding]

Onderstaande heb ik nooit toegepast maar zien er ook goed uit.
Super Smooth Motorcycle Switch Clamps
[afbeelding]
Interrupteur Daytona On-Off, Wats Motor - Café Racer - Scrambler & motos classiques
[afbeelding]
Interrupteur Daytona On-Off, Wats Motor - Café Racer - Scrambler & motos classiques
[afbeelding]

Je moet wel opletten hoeveel stroom ze kunnen schakelen. Voor de meeste zal je ook relais moeten toepassen.

Ziet er allemaal wel strak uit.
Op de stroom hoef ik dan niet zo te letten, gebruik dan toch maar een stuurspanning naar de Arduino.
Ik ga eerst maar eens een tekening maken op de computer.
Bedankt voor je bericht.

Wat voor een kwadraat gebruiken jullie meestal?
Bijvoorbeeld naar koplamp / groot licht? 0,75mm2? 1,00mm2?
De lampen zijn ook de enige grootverbruikers.
En dan misschien nog naar de cdi wat dikker.
 
Een vuistregel is voor elke 10Ampère 1mm2. Ik gebruik dan voor de meeste draden van 1mm2 en een zekering van 10Ampère.

Daarbij probeer ik dat slechts ca. 70% van de maximale vermogen wordt aangesloten. Dus op een 10 Ampère zekering zorg ik dat constant slecht 7 Ampère stroomt. Zo hou je rekening met pieken en afwijken in gegevens.

Vaak kun je ook kijken naar de draden die op onderdelen zitten. Als je minimaal dezelfde aderdikte gebruikt zit je goed. Je moet dat wel de zekering ook op aanpassen.

Wat ik vaak zie is dat de massa kabel te zwak of slecht is. Dat zie je bijvoorbeeld als een knipperlicht knippert het achterlicht of varieert en sterkte. Bij de meeste originele bekabeling wordt een deel de massa van een punt van het frame gepakt, maar bij verse gelakte frames en after-market materiaal zijn sommige metalen onderdelen niet of slechts elektrische verbonden met andere metalen delen en heb je een slecht massa verbinding. Daarom sluit ik niet alleen de min van de accu aan op het frame of motorblok, maar gebruik ik ook een massa kabel die ik rechtstreeks aansluit op de accu. De dikte hiervan is ook weer afhankelijk wat je op deze kabel aansluit. Als je 3 groepen die 10 ampère gezekerd zijn op aansluit dan moet de dikte geschikt zijn voor 30 ampère (3mm2).

De CDI gebruik niet heel veel stroom. Ik zou hiervoor kijken naar de originele dikte van de bekabeling, maar meestal is dit ook 1mm2.

Wat wel meestal een dikkere draad nodig heeft zijn spanningsregelaars. Vaak wordt hier 2,5mm2 voor gebruikt.

Ik kom geregeld originele kabelbomen tegen waar 0,75mm2 gebruiken is i.c.m. een 10 Ampère zekering. In het ontwerp verwachten ze niet dat de continu stroom zal toenemen, maar dat bij een defect een kortsluiting hebt. De zekeringen zijn zo ontworpen dat bij kortsluiting deze eerder zullen doorsmelten dan een draad. Het ontwerp is dan ook zo dat de gebruiker niet zomaar het vermogen kan verhogen. Het is niet dat je een stopcontact hebt waar je een waterkoker op kunt aansluiten. _O-

Bij twijfel kun je natuurlijk ook dikkere kabel toepassen dan nodig, maar 1,5mm2 is incl. de mantel ca. 30% dikker dan een 1mm2. En als je een dikker kabelboom hebt dan is 30% een groot verschil.

Waar je ook op moet letten zijn de mechanisch sterkte van de draad. Een 0,25mm2 zal sneller kunnen afbreken dan een 1mm2.

Ik heb geen simpel enkelvoudige antwoord, maar hopelijk is het zo duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat jij de elektriciteit man bent hier, stel ik de volgende vraag maar even.
Heb een nieuw achterlicht die aangesloten moet worden.
Nu zitten er drie kleuren draad aan kun je me zeggen waar deze voor zijn. :?
groen, groen geel en bruin.
Scheelt weer puzzelen als jij dit zo weet. :Y
 
Dat jij de elektriciteit man bent hier, stel ik de volgende vraag maar even.
Heb een nieuw achterlicht die aangesloten moet worden.
Nu zitten er drie kleuren draad aan kun je me zeggen waar deze voor zijn. :?
groen, groen geel en bruin.
Scheelt weer puzzelen als jij dit zo weet. :Y

De kleuren per merk verschillen.
Ik verwacht, groen (remlicht), bruin (massa/ - ) en geel, (achterlicht zelf)

Ik verwacht deze combinatie, maar ik weet het niet zeker en ik zou het even controleren. De draden een stukje strippen en tegen de polen houden van de accu en kijken wat er gebeurd.
 
De kleuren per merk verschillen.
Ik verwacht, groen (remlicht), bruin (massa/ - ) en geel, (achterlicht zelf)

Ik verwacht deze combinatie, maar ik weet het niet zeker en ik zou het even controleren. De draden een stukje strippen en tegen de polen houden van de accu en kijken wat er gebeurd.
Mooi ga het proberen bedankt voor de reactie. :W
 
Ik zou de kabelboom vervanging laten doen door een garage, maar het rare is dat de kabelboom van mijn motor er niet op past volgens hem (bj 1998 kabelboom besteld bij hotparts), ook een kabelboom gekocht van 2000 en die past ook niet.

Die gene gaat nu met vakantie en kan pas maandag 6 juni weer aan mijn motor sleuten. Ben het best wel een beetje zat, koop ik mijn eerste motor is het drie 3 niks en heb ik er niet eens met volle teugen van kunnen genieten.

Nou dan heb je idd sind je 10 gewacht tot je ouder wordt en je eindelijk mag rijden. Nou dit is wel minder hoor..
 
Dat valt inderdaad enorm mee...heb wel een een "zelfbouw" kabelboom gezien in een auto met alleen maar rode en zwarte draden |(

Ik ben absoluut geen held in draadjes knopen, ben al blij als k straks mn nieuwe teller aangesloten krijg, maar zelfs ik kreeg daar moordneigingen van.
 
Wauw!

strak, mijn xj 900 caferacer heeft nog een losse originele kabelboom ernaast liggen, maar dat weggewerkte spreekt mijn wel aan..mmmmmmmz
 
Wauw!

strak, mijn xj 900 caferacer heeft nog een losse originele kabelboom ernaast liggen, maar dat weggewerkte spreekt mijn wel aan..mmmmmmmz

Als je wil dat ik ook een nieuwe kabelboom in jouw xj900 maak dan hoor ik dat graag. Stuur me dan maar een email of prive bericht.
 
Ik zou de kabelboom vervanging laten doen door een garage, maar het rare is dat de kabelboom van mijn motor er niet op past volgens hem (bj 1998 kabelboom besteld bij hotparts), ook een kabelboom gekocht van 2000 en die past ook niet.

Die gene gaat nu met vakantie en kan pas maandag 6 juni weer aan mijn motor sleuten. Ben het best wel een beetje zat, koop ik mijn eerste motor is het drie 3 niks en heb ik er niet eens met volle teugen van kunnen genieten.

Nou dan heb je idd sind je 10 gewacht tot je ouder wordt en je eindelijk mag rijden. Nou dit is wel minder hoor..

Dat is jammer om te horen. Hopelijk kun je snel weer genieten van je motor.
 
Robin, elektrisch aangestuurde turbo voor de martin? XD

Hij heeft tijdelijk een klassieke motor staan waarvan in de jaren '80 beperkte aantallen zijn geproduceerd als circuit klaar wegmotor. Deze wordt omgebouwd tot volledig circuit motor en 1 t/m 3 juli gaat deze op Spa rijden. Hij zal dan ver klaar zijn alleen het frame en kuipdelen zullen waarschijnlijk op een later tijdstip een andere kleur krijgen.

Het is een leuk kabelboom op een circuit motor geworden. Hij werd vandaag ook sinds een lange tijd weer gestart. Hij klonk mooi, als een echte race motor.

Vandaag waren ook de eigenaar, journalist en fotograaf aanwezig. Voor deze motor zijn meerdere reportages gemaakt en nu komt een klein artikel in het blad over het elektra deel van deze motor. Ik ben benieuw hoe het artikel gaat worden. Gelukkig schrijft een journalist dit en niet ik. ;)
 
Dankzij jou heeft hij vandaag weer kunnen brullen en is de kans om de deadline te halen en stuk groter geworden. :Y

Mooi werk geleverd Coen! :}
 
Hi Coentje, ha oma :)

Omdat jij iets hebt met elektra even een vraag voor je....

Ik heb een tomtom rider gekocht waarbij 12V van de accu wordt omgezet naar 5V bij 2A. De trafo zit in de klem waar je de TT op vast klikt en onderin de trafo zit de 12V aansluiting die rechtstreeks van de accu komt.
Nu heb ik geen zin in een los hangend kabeltje als ik de TT niet gebruik, ik wil een DC chassis monteren waar de permanente voedingskabel op komt zodat ik daar mijn TT in kan prikken met een DC stekkertje. Weet jij of dit kan of wordt deze connectie dan te veel belast?

Grt. Rob.
 
Hi Coentje, ha oma :)

Omdat jij iets hebt met elektra even een vraag voor je....

Ik heb een tomtom rider gekocht waarbij 12V van de accu wordt omgezet naar 5V bij 2A. De trafo zit in de klem waar je de TT op vast klikt en onderin de trafo zit de 12V aansluiting die rechtstreeks van de accu komt.
Nu heb ik geen zin in een los hangend kabeltje als ik de TT niet gebruik, ik wil een DC chassis monteren waar de permanente voedingskabel op komt zodat ik daar mijn TT in kan prikken met een DC stekkertje. Weet jij of dit kan of wordt deze connectie dan te veel belast?

Grt. Rob.

Ik verwacht niet dat de connectie te veel belast wordt. Je moet natuurlijk wel opletten of de connector voldoende stroom aankan, maar 2Ampere is niet veel.

Weet je al wat voor aansluiting je wilt gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
ik zat hier aan te denken. Lekker klein en netjes...

full

full


Het chassis kan ik mooi wegwerken in de dash
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan