Mijn weekend duitsland (de eifel)

Quarkie

Rookie
31 aug 2004
4
0
Moerdijk
Deze week gingen we met schoonvader/vrouw en ik/vriendin met de motor 2 dagen toeren in duitsland.

Ik heb de FJR 1300 gehuurd in een zaak in Bergen op Zoom ik haalde hem zondag avond op en zou hem in originele staat donderdag ochtend om 9:00 terug brengen.
Dit liep iets anders dan gepland, om weer terug gevoel te krijgen met de motor reed ik naar Roosendaal en op het terein van de Daf service plaats stopte ik.
Ik ging hier ff mijn bijzondere verichtingen uitvoeren.
De motor had een vrij platte achterband dit na 10000 kilometer met een metzler band.
Ik merkte dat het rijden van snelle circels de motor ging zoeken hij liep gewoon niet lekker rond, hij richte zich op waarna hij zich weer in de bocht liet vallen, maar ja hier niet te veel aandacht aan besteed.

Ik ben daarna lekker wat kilometer gaan maken en heb zondag en maandag iets meer als 250 a 300 kilometers gereden, dit liep lekker en ja het is echt een hele mooie/goeie machine.

Ik heb dezelfde tocht 2 weken eerder gereden met een bmw R1150RT en je kan ook met die machine super sturen, de beugels van de cilinders reden we aan de grond.

De eerste dag reden we naar aachen en begonnen we de toer.
De eerste dag verliep vlotjes, het plaatsje scheuren noch even aan gedaan en lekker verder gereden.
De machine reed niet heel lekker maar ik dacht dat dit aan mijn bijrijder lag. In de bochten leek of het achterwiel zocht en zich op richte.
Ik zei tegen haar dat ze beter moest meehangen en anticiperen.

Na 700 Kilometer zijn we gestopt en hebben in hotel Maes geslapen.
Voor 28 euro kan je daar met 2 personen goed vertoeven en lekker ontbijten.

We vertrekken om 8:30 en gaan binnendoor richting viande om het was die dag regenachtig het regende niet echt door maar het miezerde.

Om 13:00 gaat het mis we rijden met 60 km waar 90 is toegestaan een hele flauwe bocht door. En voor ik het wist zat ik op mijn knieen aan mijn meisie te vragen of ze pijn had.

Het achterwiel glijd achter me weg ik val en ze valt boven op mij we glijden verder en ik denk *** vangrail. We komen tegen de vangrail tot stilstand mijn vriendin heeft de klap opgevangen met haar schouder en hoofd.

Mijn schoonvader reed voor me op zijn gl1800 deze heeft niks gemerkt en toen er bij ons een aantal auto gestopt waren en vroegen of alles ok waren reden deze door en brachten mijn schoonvader die in de bocht aan het wachten was op de hoogte, deze kwam dus snel terug.

De motor lag 25 meter in de vangrail en zag er niet prettig uit. De vooruit ontbrak en bijde spiegels. Rechterzij kuipen en koffer waren beschadigd.

Ik heb toen gebeld met de KNMV internationaal hulpdienst maar ik had geen europees hulp formulier dus dat ging niet door. Toen maar de motor zaak gebeld en schakelde mij door met de verzekering. Ik moest zelf zorgen dat de motorterug kwam daar teken je voor als je hem huurt.
Toen mijn eigen verzekering gebeld. Ik heb 2 jaar geleden mijn pakket aangepast omdat ik vaker met motor naar het buitenland gaat. Dus ik belde en toen zij ze ja maar je reisverzekering heeft geen motorvoertuigen dekking terwijl ik dit wel gevraagd had die tijd. De polis waren ze dus vergeten aan te passen. Oke toen de sos centrale (overkoepelend orgaan reisverzekeringen) deze gingen alles regelen en zouden mij in 5 minuten terug bellen. 45 minuten later heb ik ze nog maar een keer gebeld: O sorry meneer ik zal nog alles is nalopen ik ben U zo terug. In het eerste gesprek vroegen ze waar de dichtbijzijndste plaats was dat was menningen en dat ze dan daar een sleper gingen bellen die contact met mij zo opnemen waar precies ik stond. Ik bel dus 45 minuten in totaal dus 1,5 uur later nog eens na sos ik kreeg een heel onvriendelijke vrouw aan de foon. Deze zei dat ze me niet konden bereiken en dat de sleper in menigen aan het rond rijden is geweest en deze kosten aan mij berekend zouden worden.

Ze hadden mijn telefoon nummer dus verkeerd ingevoerd!!

Er kwam geen logica uit het gesprek tot ik kwaad werd en zei dat ik na 1,5 nog niets wist en nog steeds in de regen stond. En dat ik wel is geholpen wou worden en de motor naar nederland wou vervoeren. Dat ging allemaal niet. De motor ging naar een expert waarna er een diagnose gesteld zou moeten worden. Als deze bepaalde dat binnen 4 dagen de motor gerepareerd kon worden ik daar zou moeten wachten op de motor. De overnachtingen ed zouden dan wel vergoed worden.

Dit kon dus niet en we zorgen dus zelf dat we vervoer hadden. Mijn schoonvader reed naar huis en haalde een motor aanhanger op deze reed terug en stond 7 uur later weer in duitsland. We hebben al die tijd in een hotel in ralingen gewacht waar we uitstekend geholpen zijn we mochten zelf in hun huiskamer naar de tv kijken.

Om 4:30 stonden we thuis voor de stoep en konden we beurs maar wel naar bed.

Om 9:30 brachten we de motor door naar de zaak waar we hem gehuurd hadden deze vroeg als eerste wat is je ervaring.

Ik zei:

Diversion 600
FJR 1300
GL 1800
R1150RT

Hij zei ja een FJR heeft wel veel meer vermogen dan een goldwing.

Ik vertelde dat de band waarschijnlijk slecht was (vanwege dat zoeken) dit was volgens hem te wijten aan de FJR dit was de motor. De eerdere FJR model 2003 wat ik gereden had stuurde als een mes.

We handelden het financiëel af 3500 euro schade ( ik betaalde 900 euro eigen risico) en hij zei dat het hem meer zou kosten want hij ging dit niet claimen vanwege de premie.

Oke dat is zijn keuze.

De volgende dag spreekt hij op mijn voicemail in of ik hem wil bellen ivm dat het toch te veel ging kosten. Ik kom daar aan en vul het schade formulier in. Hij verteld ook dat er schade was aan voorvork deze was krom???? Deze had helemaal geen klap gehad. Er kwamen gelijk vragen boven zoals was dit al reed hij daarom zo bagger.
Verder waren alle kuip frames krom en moesten alle beugels spiegels rem assen ed vervangen worden het carter deksel was lek.

Totaal 7000 euro schade zonder arbeids uren.

We hebben gelukkig verder zelf niks behalve een beurs gevoel en een gekneusde schouder.

Mensen dit eerder meegemaakt met deze motor of band?
 
Ai ai ai,naar verhaal maar met het betalen van jouw eigen risico is de kous toch gewoon af :?
 
Dat is een nadeel van een motor huren als ik het zo lees. Je moet wel erg goed ingedekt zijn om zelfs naar huis te komen.
Wel lekker dat je verzekering je zo in de kou laat staan, die verzekering zou ik ook in de kou laten staan. Bye bye verzekering, met jullie doe ik geen zaken meer.

Het lijkt me idd ook dat met het betalen van je eigen risico de kous af is, waarom heb je anders eigen risico? Waarom heb je die risico niet afgekocht eigenlijk? (makkelijk lullen natuurlijk achteraf, maar ik heb het ook altijd gedaan.)

Maaruh 7000 euro ex arbeidsuren? Hoe oud was die motor? dan is bijna total loss '(
 
Ja ik had hem wel afgekocht anders had ik 2000 euro mogen betalen.

Nu gelukkig maar "900".

De motor kost nieuw 17000 maar hij was van 18 maart 2004
 
Vreemd verhaal zeg.
Belangrijkste is dat jullie zelf gezond zijn.
maar ik begrijp uit je verhaal dat de motor waarschijnlijk al ee nklapper heeft meegemaakt?
 
Welke kleur had die FJR?

Ben zelf eens bij een niet nader de noemen motorzaak in B.o.Z geweest ivm een proefrit met een FJR. Men liet mij een FJR zien die er smerig bijstond en "zweete" bij de kop. Geen ritje gemaakt.

Gelukkig hebben jullie geen lichamelijke schade.
 
Nou op de eerste plaats Welkom. Niet echt een leuke binnekomer voor je maar ja.

idd vervelend verhaal, jammer ook dat die NOT 'pechverhelping' zo soepel verliep.
Het riekt er een beetje naar dat het verhuur bedrijf je een niet 100% in order motor heeft meegegeven (eerder schade gehad dan wel rotte achterband). Dat is een zeer kwalijke zaak en daar zou ik nog wel een hartig woordje over wisselen met hem als ik jou was. Want je had ook het bokje kunnen zijn, onlangs nog een zeer triest Eifel-topic over geopend.

Als jij nl een feitelijk defecte motor meekreeg, dan is het niet terecht dat jij je eigen risico (geheel) kwijt bent omdat vnafa het begin het risico groter was dat je/de verhuurder daar aanspraak op moest maken, als je begrijpt wat ik bedoel. Hij wachte misschien op een gewillig 'slachtoffer' om extra centen op te strijken.
 
Zelf twijfel ik na het horen dat de voorvork krom was of er idd niet eerder iets mee is geweest.

Mischien dat dat het rare rij gedrag verklaarde, maar ja dat is acher af praat.

Wat kan ik nu nog bewijzen en proberen te achterhalen.

 
7000 euro schade bij een valpartij van 60km/u en alles krom... volgens mij probeert ie je goed te naaien. En 10.000km met een achterband is al vrij veel. Meteen geleerd dat als een motor niet fijn stuurt, je meteen terug moet naar die zaak. Wel balen, maar alles is nog goed gegaan. Idd 900 euro geven en voor de rest kan hij mooi de pot op. Jij hebt aan je deel voldaan.
 
Heel disutabel... idd 900 euro betalen en wegwezen.

Heb overigens zelf hééééél wat keren met een FJR in de Eifel gereden en het ding stuurt idd als een scheermes (ook met twee personen zonder problemen steppen aan de grond gereden (bij droog weer natuurlijk), dus de kans is groot dat de motorzaak een rotte fiets heeft meegegeven :(

Gelukkig voor jullie is het bij motorschade gebleven...



Wat een kl :( teservice van die verzekeraars trouwens :( :( :(
 
Das een flink eigen risico dan, ik betaalde voor een suzuki GSX 400 R (tuurlijk een goedkopere motor) gloednieuw dat wel, een risico van 600 gulden (7 jaar geleden) En heb dat afgekocht naar 300.

Dat de euro alles duurder maakt is waar, maar zoveel?

Kortom een weekend geld uitgegeven en het was nog een flinke domper ook blijkt.
Ik raad het ook niemand aan om nog te gaan huren trouwens, die prijzen die je betaald voor een weekendje incl alles is flink aan de prijs. Als je dat een keer of 4 doet in een jaar kan je een mooi 2e handsje kopen.
 
Nog een opmerking... ik weet niet hoe de motor gevallen is maar die voorvork (50 mm) is behoorlijk sterk. M'n vorige motor is vol in de flank gereden en heeft o.a. een volledige schroef (oefeningswaarde 9.6 :P ) gemaakt. Motor was TL maar aan de vork mankeerde niets...

Bij een schuiver zou hij normaal gezien niet krom mogen zijn.
 
Zelf twijfel ik na het horen dat de voorvork krom was of er idd niet eerder iets mee is geweest.

Mischien dat dat het rare rij gedrag verklaarde, maar ja dat is acher af praat.

Wat kan ik nu nog bewijzen en proberen te achterhalen.
Ik weet niet. Het is natuulijk niet uit te sluiten dat de vork niet ook krom is naar aanleiding van deze valpartij.
Wat je eventueel kan doen is dat je contact opneemt met een officiele motorkeur instantie (taxateur van je verzekering, ANWB-keuringstation, Yamaha monteur/dealer). Onder tussen het verhuur bedrijf belt en zegt dat je twijfel hebt dat je uberhaubt een degelijke fiets hebt meegekregen en daarom samen met 'jouw' expert nog eens naar de fiets wilt kijken omdat als dat het geval is jij niet de volle Eigen risico wilt betalen

Maar ja, geef je niet zoveel kans. Het blijft natuurlijk jouw verhaal dat zegt dat en hij blijft natuurlijk claimen dat de fiets tip-top wwas
 
Gelukkig zijn jullie er zelf goed van af gekomen. Ik vind het echter wel heel erg gemakkelijk om dan achter af maar te zeggen dat de motor zaak je een slechte motor mee heeft gegeven! Je geeft zelf al aan dat de motor tegen de vangrail tot stilstand kwam, met 60 km per uur richt dat aardig wat schade aan....Wij zijn een keer bij Yamaha Nederland geweest, en daar vertelden ze wat het al met je motor doet wanneer hij gewoon van de standaard af valt, dus zo vreemd klinkt dit allemaal niet hoor. Daar bij komt dat je het al hebt over een motor van 17000 euries, tel maar eens op wat je alleen al kwijt bent aan kuip werk e.d. :X
 
Nog een opmerking... ik weet niet hoe de motor gevallen is maar die voorvork (50 mm) is behoorlijk sterk. M'n vorige motor is vol in de flank gereden en heeft o.a. een volledige schroef (oefeningswaarde 9.6 :P ) gemaakt. Motor was TL maar aan de vork mankeerde niets...

Bij een schuiver zou hij normaal gezien niet krom mogen zijn.

En bij een botsing met een vangrail? Wat een :X verhaal zeg. Ik heb vorig jaar ook een flinke schuiver gemaakt met mijn nieuwe motor (dus heeft niet eerder een ongelukje oid gehad!)en die voorvork was wel degelijk krom hoor!!
 
Nou nou, wat een weekend daar in de eifel... :X
Gelukkig zijn jullie nog wel heel, en nu op zoek naar een andere verzekering! Wat een slechte service zeg!
Mijn TDM wordt netjes afgesleept en wordt de komende week thuis gebracht, en dat allemaal dankzij de IRK van anwb :}

ben dit weekend ook gecrasht in de eifel/moezel, ben nu herstellende (3 ribben gebroken en flink wat schade aan motor)
 
En bij een botsing met een vangrail? Wat een :X verhaal zeg. Ik heb vorig jaar ook een flinke schuiver gemaakt met mijn nieuwe motor (dus heeft niet eerder een ongelukje oid gehad!)en die voorvork was wel degelijk krom hoor!!
Daarom ook de vraag hoe hij geschoven heeft... B|
 
Aj, wat een akelig ongeval. Misschien was het alleen maar een kwestie van bandenspanning, wordt nog wel es vergeten door verhuur-boeren? Een band die een eind versleten is stuurt natuurlijk minder fijn maar zou niet direct gevaarlijk hoeven zijn?

Voorvork: Moderne vorken zijn vaak wel dik qua diameter om ze torsie-stijf te maken, maar om daarbij het gewicht niet te hoog te laten worden zijn ze vaak dunwandig en / of butted (dunner in midden dan aan uiteinden) uitgevoerd: Dat betekent dat ze bij een directe impact toch vrij "gemakkelijk" krom worden. Bijkomend probleem daarvan is weer dat ze niet altijd meer goed zijn uit te richten: Ze neigen tot "rimpelen" wat natuurlijk niet bevordelijk is voor soepel inveren en daarom worden ze toch vaak vervangen.

Maar beter een kromme vorkpoot dan een krom been nietwaar? :P
 
Allereerst vind ik het heel erg voor jullie, gelukkig valt de lichamelijke schade mee. Maar ik snap niet zo goed waarom je het platte band verhaal er bij schrijft. Je geeft zelf aan dat je bij de proefkilometers het idee had dat de band plat stond, ook later tijdens de rit in de Eifel voelde de achterband raar. Dan ga je toch spanning controleren? Ik lees nergens dat je die zelf ook nog ff gecontroleerd hebt? Zeker met een vochtig/koud wegdek....
 
Met de banden spanning was niets mis, echter was de metzler band na 10000 km echt flink afgesleten.

De achterband gleed in de bocht weg de motor gleed dus 180 graden gedraaid naar de vangrail.

De bovenkant van de motor raakte dus de vangrail.

Ik zeg ook niet dat het persee aan de motor zal leggen maar toen ik al die dingen hoorde ik wel daarover begon te twijfelen.
 
Da's balen. Gelukkig is de meeste schade alleen blik en plastic.

Gek genoeg hebben veel mensen (ik ook) de neiging om bij een huurmotor of leenmotor anders te reageren op problemen dan bij onze eigen motor. Je hebt vaak de reactie van: zal zo'n vaart niet lopen en: als er écht een probleem was dan was er wel wat aan gedaan....
 
Met de banden spanning was niets mis, echter was de metzler band na 10000 km echt flink afgesleten.

De achterband gleed in de bocht weg de motor gleed dus 180 graden gedraaid naar de vangrail.

De bovenkant van de motor raakte dus de vangrail.

Ik zeg ook niet dat het persee aan de motor zal leggen maar toen ik al die dingen hoorde ik wel daarover begon te twijfelen.
Dus je gaat met een versleten band in de regen rijden op een weg die je niet kent op een motor die je niet kent??? |(

Had je beter even terug kunnen rijden naar de dealer en om een nieuwe band kunnen "vragen"... (lees: eisen) Waren jullie alletwee goedkoper uit..
 
Met de banden spanning was niets mis, echter was de metzler band na 10000 km echt flink afgesleten.

De achterband gleed in de bocht weg de motor gleed dus 180 graden gedraaid naar de vangrail.

De bovenkant van de motor raakte dus de vangrail.

Ik zeg ook niet dat het persee aan de motor zal leggen maar toen ik al die dingen hoorde ik wel daarover begon te twijfelen.

Ahaaaaa! Nu snap ik het "platte achterband"; hij was niet plat als in "leeg", maar hij had nauwelijks profiel over. Sorry, verkeerd begrepen...
Da's dan netjes van die motorzaak :( .
 
Terug
Bovenaan Onderaan