Ondankbaar rotding . Warme garage, lekkere benzine (98 uiteraard), maar meewerken ho maar.
Historie: Lopend gekocht. Paar dagen lekker terrein gereden (tourritten). Prima te starten, lekker rijden, goed doortrekken, enfin, alles prima.
Toen een paar maanden stilgestaan door weinig tijd. Opnieuw geprobeerd te starten, ging met heel veel moeite. Ik vermoedde toen een vuile carb. Naar een vriend gereden met een motorgarage, wilde hem een grote beurt geven. Onderweg reed hij echt kut - stationair prima, streepje gas ook nog, maar alles tussen 1/4 en vol gas bokken hakkelen en stotteren.
Carb ultrasoon gereinigd, nieuw rubbertje erin, nieuw oliefilter, nieuwe olie, luchtfilter schoongemaakt, maar reed nog steeds bagger. Vonk gecontroleerd - bijna afwezig. Nieuwe bougie hielp niet. Stator eruit gehaald, deze was compleet verbrand, dus opnieuw laten wikkelen. Nieuwe stator erin, probleem nog steeds hetzelfde. Extreem lastig te starten, niet te berijden.
Nu woon ik alweer een tijd in een nieuw huis met meer sleutelruimte, en waar ook veel offroad word gereden, dus wil er nog een gooi naar doen. Met pijn en moeite krijg je hem gestart. Als hij start, loopt hij initieel op choke. Vol choke loopt héél hoogtoerig, maar dat vind ik op zich niet niet vreemd. Gasgeven lukt nog redelijk stabiel tot 3/4 gas. Half choke word het al minder. Zonder choke wil hij nog wel stationair hobbelen, maar elke poging tot gasgeven doet de motor stilvallen. Dus we trekken de sleuteldoos weer open...
Bougie vonkt prima. Is zwart, maar niet nat. Carb eraf gehad - ding is mooi schoon. Voor de zekerheid hoofdsproeier eraf gehad en doorgeblazen met perslucht - alle gaatjes prachtig schoon. Luchtfilter eraf - helpt niet. Overigens viel me daarbij op (geen idee of het relevant is) dat als je de choke uit hebt, de lucht inlaat klep de hele tijd 'kleppert'. Je kunt het horen, maar ook zien omdat het palletje dat hier aan de buitenzijde aan zit (waar de choke tegen duwt als je die open hebt) constant heen en weer draait. De afstelschroef onderaan de carb verder opengedraaid - hielp niet. Draai ik die verder dicht valt hij echter nóg sneller stil bij gas opendraaien (daar waar je normaal de boel nog kunt redden door het gas los te laten als je merkt dat hij stil gaat vallen). Remreiniger voor het starten helpt niet, maar als we dat in de lucht inlaat spuiten bij een stationair lopende motor valt hij direct stil.
Ik ben aan het eind van mijn latijn met dit ding er moet wat klein werk gebeuren om hem weer in orde te hebben (paar losse spaken, nieuwe kettingset en remschijf) maar zoals hij nu loopt zie ik het niet meer zitten hier nog geld of tijd in te steken. Ding heeft een gereviseerd blok, goeie (opnieuw gevulde en gestelde) vering enzo, goeie basis voor een offroad tourfiets (daarom kocht ik hem ook) - maar dan moet ik het blok wel weer goed lopend krijgen.
Iemand de verlossende antwoorden/tips? Goeie vraag van Raymond - het gaat om een XR600R uit 1988.
Historie: Lopend gekocht. Paar dagen lekker terrein gereden (tourritten). Prima te starten, lekker rijden, goed doortrekken, enfin, alles prima.
Toen een paar maanden stilgestaan door weinig tijd. Opnieuw geprobeerd te starten, ging met heel veel moeite. Ik vermoedde toen een vuile carb. Naar een vriend gereden met een motorgarage, wilde hem een grote beurt geven. Onderweg reed hij echt kut - stationair prima, streepje gas ook nog, maar alles tussen 1/4 en vol gas bokken hakkelen en stotteren.
Carb ultrasoon gereinigd, nieuw rubbertje erin, nieuw oliefilter, nieuwe olie, luchtfilter schoongemaakt, maar reed nog steeds bagger. Vonk gecontroleerd - bijna afwezig. Nieuwe bougie hielp niet. Stator eruit gehaald, deze was compleet verbrand, dus opnieuw laten wikkelen. Nieuwe stator erin, probleem nog steeds hetzelfde. Extreem lastig te starten, niet te berijden.
Nu woon ik alweer een tijd in een nieuw huis met meer sleutelruimte, en waar ook veel offroad word gereden, dus wil er nog een gooi naar doen. Met pijn en moeite krijg je hem gestart. Als hij start, loopt hij initieel op choke. Vol choke loopt héél hoogtoerig, maar dat vind ik op zich niet niet vreemd. Gasgeven lukt nog redelijk stabiel tot 3/4 gas. Half choke word het al minder. Zonder choke wil hij nog wel stationair hobbelen, maar elke poging tot gasgeven doet de motor stilvallen. Dus we trekken de sleuteldoos weer open...
Bougie vonkt prima. Is zwart, maar niet nat. Carb eraf gehad - ding is mooi schoon. Voor de zekerheid hoofdsproeier eraf gehad en doorgeblazen met perslucht - alle gaatjes prachtig schoon. Luchtfilter eraf - helpt niet. Overigens viel me daarbij op (geen idee of het relevant is) dat als je de choke uit hebt, de lucht inlaat klep de hele tijd 'kleppert'. Je kunt het horen, maar ook zien omdat het palletje dat hier aan de buitenzijde aan zit (waar de choke tegen duwt als je die open hebt) constant heen en weer draait. De afstelschroef onderaan de carb verder opengedraaid - hielp niet. Draai ik die verder dicht valt hij echter nóg sneller stil bij gas opendraaien (daar waar je normaal de boel nog kunt redden door het gas los te laten als je merkt dat hij stil gaat vallen). Remreiniger voor het starten helpt niet, maar als we dat in de lucht inlaat spuiten bij een stationair lopende motor valt hij direct stil.
Ik ben aan het eind van mijn latijn met dit ding er moet wat klein werk gebeuren om hem weer in orde te hebben (paar losse spaken, nieuwe kettingset en remschijf) maar zoals hij nu loopt zie ik het niet meer zitten hier nog geld of tijd in te steken. Ding heeft een gereviseerd blok, goeie (opnieuw gevulde en gestelde) vering enzo, goeie basis voor een offroad tourfiets (daarom kocht ik hem ook) - maar dan moet ik het blok wel weer goed lopend krijgen.
Iemand de verlossende antwoorden/tips? Goeie vraag van Raymond - het gaat om een XR600R uit 1988.
Laatst bewerkt: