mijn zoon vindt het niet leuk meer

gt550

MF veteraan
6 nov 2004
2.166
660
Hart van Brabant
Graag zag ik jullie mening over het volgende probleem. We hebben sinds 8 jaar een zoon en een zijspan. De eerste jaren (vanaf ong. 9 maanden) was hij razend enthousiast om ermee op pad te gaan. Dikke pret, vakantie enzo. Tot op een dag in zijn vierde jaar. Een drukkend warme dag, speeltuin, veel schommelen, koud appelsap, pappa die net een zijspan-VRO had gedaan en 'ns lekker ging vegen, vervolgens veel dun braaksel door de bak heen en een jaar later nog verdroogde rozijnen tussen de zitting uit pulken. Na die keer heeft hij er nooit meer echt lol aan beleefd. Hij gaat mee, maar dan heb je het ook gehad. Zijn jongere broer, inmiddels 4, vindt het nog steeds prachtig. We hebben van alles geprobeerd. Walkman, spelletje, gameboy, speciale lichte en goed ventilerende skihelm, speciaal kussen gemaakt om comfy te zitten,enzovoorts. Het is dat hij nog te jong is voor vieze films, anders zouden we dat ook nog proberen misschien. Hij is overigens nooit meer ziek geweest, het was puur een "cumulatie van negatieve factoren" zullen we maar zeggen. Na die tijd zijn we nog wel eens op vakantie geweest met het span, maar hij kon er niet echt meer van genieten. We hebben overwogen om de boel te verkopen, want van de opbrengst zouden we een heel aardige solofiets kunnen aanschaffen. Ik heb echter de laatste tijd wat gezondheidsproblemen, die mogelijk op langere termijn kunnen leiden tot wat mindere validiteit en een zijspan is dan de laatste mogelijkheid om motor te blijven rijden. Dus hij blijft nog even. Wie van jullie heeft misschien iets dergelijks ook meegemaakt en heeft er een oplossing voor gevonden? Ik wacht jullie reacties met spanning af.
 
misschien hangt de lucht van het overgeven nog in het bakje :? :X

maar ik heb zo niet 1,2,3 een oplossing. het zal wel jammer zijn als je voor 1 persoon de motor verkoopt terwijl de rest van het gezin er wel veel plezier aan beleeft. heb je hem wel gevraagd WAT hij niet leuk meer vind? voelt het raar in zijn maag? houd ie gewoon niet meer van motoren? vind ie 't niets dat ie zo laag bij de grond zit? voelt ie zich kwetsbaar? of heeft ie 't juist benauwd in de zijspan? of misschien voelt ie wel dat hij jullie volledige aandacht heeft als ie zegt dat hij het niet meer leuk vind en geniet hij van de aandacht die hij daarmee krijgt en vind ie stiekem die zijspan geweldig ;)


als je daarop een antwoord hebt, kun je misschien het probleem bij de kern aanpakken en proberen hem weer enthousiast te krijgen door er zelf heel enthousiast over te praten, maar hem vooral niets op te leggen.
mwah..misschien heb je dat allemaal al geprobeerd. lijkt me in ieder geval wel een vervelende situatie. heel veel succes met het nemen van de juiste beslissing.
 
Heeft de jongen al wel eens met een tweewieler meegereden? Stel dat hij dat nou leuk(er) vindt, dan gloort er nog een sprankje hoop. Nu nog met jou, later eventueel met iemand die zo vriendelijk is mee te rijden met hem achterop; nog later (en dat hopen we allemaal natuurlijk) op zijn eigen fiets.
 
Ik sluit me aan bij de vorige spreker..
vraag eens een keertje echt door, dan komt het hoge woord
er zeker een keertje uit.
mocht het zo zijn dat hij het meerijden in een span echt
niet leuk meer vind dan kun je het proberen door naar wat
leuke dingen toe te gaan die hij leuk vind om te doen.
dan denk ik aan: naar een pretpark gaan met de motor, naar
een dierentuin of zo..
dan komt het plezier van het "bakkie "zitten vanzelf weer terug..
 
je hebt waarschijnlijk alles bedacht. Ook een tabeltje of pleister tegen wagenziekte? Oordoppen ? Kon hij goed naar de weg kijken tijdens het rijden? Ik zou nog effe doorzetten en niet gelijk de boel aan de wilgen hangen..
groet, KP
 
Ik zou zeggen, neem em alleen mee astie mee moet. Dus niet met een zondags ritje ofzo, maar wel op 'n vakantie of naar een ander doel.

En zorg dat je dan op vakantie zeker ook andere dingen doet dan alleen rondrijden. Dan is 't voor hem gewoon vervoer & wrsch. niet meer of minder leuk dan met de auto. Dat ie niet (meer) de hele tijd zit te glunderen onderweg is natuurlijk jammer, maar je jongste doet dat nog wel & zelf vind je 't ook nog gewoon leuk. ;)

Als je er verder geen enkele nadruk op legt & em op die manier gewoon mee neemt heb je zelfs redelijk kans dat ie over een aantal jaren juist degene is die jouw gaat uitdagen om je rijvaardigheden eens flink te showen. ;) 'scheuren pap!' 8-)
 
Tja, alleen in dat bakkie zitten is natuurlijk ook niet 'je van het'.

Misschien moet je hem eens laten rijden, en ga jij in het bakkie! Dat lost eventuele minder valide problemen in de toekomst ook op!















:+


nee zonder gein, ik vond de oplossing van het pretpark e.d. heel erg goed. Als het kind er geen plezier meer aan beleeft is het moeilijk om dat weer aan te zwengelen. Ik denk dat het nu belangrijk is om er voor te zorgen dat het hem niet gaat tegenstaan.

Succes ermee! Lijkt me namelijk fantastisch om met een zoon of dochter in de toekomst te rijden!
 
Bedankt voor de al gegeven reacties. De meeste dingen hadden we uitgeprobeerd, maar dat geeft niks, gewoon blijven posten. Ik heb inderdaad al met de gedachte gespeeld een stevige zitplaats achterop te maken voor hem. Kan net met 8 jaar. We hebben het er ook uitvoerig met hem over gehad, ik heb wel wat ervaring in het praten met kinderen. Hij beseft ook wel dat wij het erg leuk vinden en dat hij daar niet de spelbreker van moet zijn. Blijven schrijven graag!
 
Bedankt voor de al gegeven reacties. De meeste dingen hadden we uitgeprobeerd, maar dat geeft niks, gewoon blijven posten. Ik heb inderdaad al met de gedachte gespeeld een stevige zitplaats achterop te maken voor hem. Kan net met 8 jaar. We hebben het er ook uitvoerig met hem over gehad, ik heb wel wat ervaring in het praten met kinderen. Hij beseft ook wel dat wij het erg leuk vinden en dat hij daar niet de spelbreker van moet zijn. Blijven schrijven graag!

Daar ben ik het helemaal niet mee eens, dat kind moet geen gevoel van spelbreken hebben. Het is juist goed voor hem om te kunnen bepalen wat hij wel of niet leuk vindt. Niet alleen op dit gebied maar ook in de toekomst wat betreft andere situaties.

Als hij er echt geen schik meer van heeft dan zal je naar andere oplossingen moeten zoeken, maar ik denk niet dat het goed is dat hij zichzelf als spelbreker ziet en tegen wil en dank dan maar mee gaat.
 
Mischien een tippie dat je wellicht ook al hebt geprobeerd; een intercom zodat je kan communiseren (of is dit speciaal voor Ural/dnepr communini....)met je oogappel.
 
niet meer meeneme :+

of met de auto op vakantie

ik vin daje um moeilijk kunt "dwingen" want zo is het eigelijk, ben zelf ook nog maar een jonge zoon (20) en kan nie bepaalt zegge dat ik ut altijd leuk vond om mee te "moeten"...
 
Mischien een tippie dat je wellicht ook al hebt geprobeerd; een intercom zodat je kan communiseren (of is dit speciaal voor Ural/dnepr communini....)met je oogappel.
Dit had ik inderdaad ook nog in gedachten, is alleen weer een aardige investering waarvan je niet zeker weet of het rendement opbrengt. Misschien maar 'ns op Marktplaats ofzo zoeken, of een dagje lenen van iemand.
 
Daar ben ik het helemaal niet mee eens, dat kind moet geen gevoel van spelbreken hebben. Het is juist goed voor hem om te kunnen bepalen wat hij wel of niet leuk vindt. Niet alleen op dit gebied maar ook in de toekomst wat betreft andere situaties.

Als hij er echt geen schik meer van heeft dan zal je naar andere oplossingen moeten zoeken, maar ik denk niet dat het goed is dat hij zichzelf als spelbreker ziet en tegen wil en dank dan maar mee gaat.

Dat is democratie - de meerderheid beslist! Geintje! Zo zwaar ligt het nou ook weer niet. Overigens vind ik wel dat als drie leden van een gezin iets leuk vinden, dat de vierde zich daar af en toe maar naar moet schikken (ong. 2000 km per jaar, zeg 15 ritjes in een seizoen de laatste jaren - moet m.i. kunnen). Voor zijn toekomst is het ook goed dat hij leert dat hij niet altijd zijn zin kan krijgen. Voor mij b.v. hoeft de Efteling dus ech nie, maar ik ga ook mee (onder protest, dat wel.....). En dan McDonaldsm het voorgeborchte van de hel, Aaaaaaaaaargh!!!!
 
niet meer meeneme :+

of met de auto op vakantie

ik vin daje um moeilijk kunt "dwingen" want zo is het eigelijk, ben zelf ook nog maar een jonge zoon (20) en kan nie bepaalt zegge dat ik ut altijd leuk vond om mee te "moeten"...

Let maar op, als je 50 bent denk je met weemoed terug aan die ritjes (geintje, je hebt best wel gelijk). Het is niet zo dat ik hem krijsend en trappend de bak in moet vouwen, ik wilde gewoon eens wat meningen peilen, vaak zie je op MF hele leuke ideeën. Overigens gaan we al een paar jaar met auto en klapkar weg, dus dat is al geregeld.
 
Hij heeft inmiddels wel door dat als-ie een beetje desinteresse heeft/veinst, overladen wordt met leuke speeltjes, dus als ik hem was hield ik dat lekker vol :)

Even zonder dollen, hoe is het met de uitlaatgas-situatie in de bak. En dan niet alleen wat je wel kan ruiken, maar vooral wat je niet ruikt, koolmonoxide dus. De concentratie daarvan blijkt in een zijspan soms op te kunnen lopen tot ongezonde waarden, zeker voor kinderen. In heel hoge concentraties merk je dat wel (misselijk, duizelig, suf), maar in wat mindere hoeveelheid geeft het een soort algemeen onbehagelijk gevoel, zonder dat dat meteen lichamelijk merkbaar is.

Sommige -duitse- zijspanbouwers doen standaard een CO meting voor de combinaties die ze bouwen.

In de praktijk blijkt dat de CO-concentratie soms op hoofdhoogte hoger is dan dieper in de bak, dus kan het aan je lengte/zithoogte liggen of je er veel last van hebt.
 
Hij heeft inmiddels wel door dat als-ie een beetje desinteresse heeft/veinst, overladen wordt met leuke speeltjes, dus als ik hem was hield ik dat lekker vol :)

Even zonder dollen, hoe is het met de uitlaatgas-situatie in de bak. En dan niet alleen wat je wel kan ruiken, maar vooral wat je niet ruikt, koolmonoxide dus. De concentratie daarvan blijkt in een zijspan soms op te kunnen lopen tot ongezonde waarden, zeker voor kinderen. In heel hoge concentraties merk je dat wel (misselijk, duizelig, suf), maar in wat mindere hoeveelheid geeft het een soort algemeen onbehagelijk gevoel, zonder dat dat meteen lichamelijk merkbaar is.

Sommige -duitse- zijspanbouwers doen standaard een CO meting voor de combinaties die ze bouwen.

In de praktijk blijkt dat de CO-concentratie soms op hoofdhoogte hoger is dan dieper in de bak, dus kan het aan je lengte/zithoogte liggen of je er veel last van hebt.

Goeie suggestie! Ja dit is mij bekend. Ik zou graag een keer een CO meting laten doen, maar dan moet ik naar het Euro-Gespann Treffen. Hier in NL is mij niemand bekend die dat doet. Nadat ik van bak gewisseld was (van Tour naar GT) heb ik er zelf in gezeten en ik merkte dat er af en toe iets in kwam. Heb daarop de uitlaatpijpen wat verlengd. Lelijk, maar doeltreffend want er was niets meer te merken. Heb ook nog iemand mee laten rijden en zich klein laten maken in de bak en hij rook ook niets, alleen af en toe als de wind van de motor over de bak waait bij stilstand voor een verkeerslicht b.v. En bij flink afremmen op de motor ruik je af en toe wat carterdamp. Heb nu wat spullen verzameld om een ventilatiemogelijkheid te maken, om alles uit te sluiten. Overigens is die misselijkheid maar 1 keer voorgekomen, dat lag echt aan die situatie.
Toch bedankt voor deze zinnige reactie!
 
Goeie suggestie! Ja dit is mij bekend. Ik zou graag een keer een CO meting laten doen, maar dan moet ik naar het Euro-Gespann Treffen. Hier in NL is mij niemand bekend die dat doet. Nadat ik van bak gewisseld was (van Tour naar GT) heb ik er zelf in gezeten en ik merkte dat er af en toe iets in kwam. Heb daarop de uitlaatpijpen wat verlengd. Lelijk, maar doeltreffend want er was niets meer te merken. Heb ook nog iemand mee laten rijden en zich klein laten maken in de bak en hij rook ook niets, alleen af en toe als de wind van de motor over de bak waait bij stilstand voor een verkeerslicht b.v. En bij flink afremmen op de motor ruik je af en toe wat carterdamp. Heb nu wat spullen verzameld om een ventilatiemogelijkheid te maken, om alles uit te sluiten. Overigens is die misselijkheid maar 1 keer voorgekomen, dat lag echt aan die situatie.
Toch bedankt voor deze zinnige reactie!
Het probleem bij CO is dat je het niet ruikt.
De meeste (grotere) brandweerkorpsen hebben een CO-meter, misschien dat je die een keertje kunt lenen ? Alternatief zou kunnen zijn om een CO-melder voor in huis in het span te leggen en te kijken (beter gezegd te luisteren) of die reageert. (Of een hond in de bak, die zijn er ook gevoelig voor..)
 
Die hebben we sinds een half jaar. Ze is al mee geweest en vond het leuk. Weet je hoe de hond reageert als er CO in de bak komt?

Martin Gauss vragen ?
Nee, weet ik niet, anders dan dat ik met mijn boerenverstand bedenk dat als een hond er last van heeft, hij of zij op zoek gaat naar een plekkie in de bak waar de CO minder is (ooit een fraaie anekdote gelezen van een hond die helemaal in de neus van de bak kroop, en bij verandering van bak opeens met z'n kop in de wind ging hangen..)
Maar misschien is er op dit forum iemand die (op z'n werk) een CO-meter heeft, dat lijkt me een betere methode...
 
over die CO meting.
wij hebben in de meterkast een gasmelder hangen, ook hebben wij een rechtstreekse buis ( rond 125 mm) verbinding met de garage naar de meterkast.
nou hebben wij in het verleden veel meldingen gehad zonder reden, man laten komen van het gas omdat wij dachten dat we een gas lek hadden.
wat blijkt. iedere keer als ik een motor in de garage had laten lopen kregen we even later s'avonds of zelfs s'nachts een melding.

dus koop een gas melder op 12v of batt. als er die zijn, weet het niet zeker.
 
over die CO meting.
wij hebben in de meterkast een gasmelder hangen, ook hebben wij een rechtstreekse buis ( rond 125 mm) verbinding met de garage naar de meterkast.
nou hebben wij in het verleden veel meldingen gehad zonder reden, man laten komen van het gas omdat wij dachten dat we een gas lek hadden.
wat blijkt. iedere keer als ik een motor in de garage had laten lopen kregen we even later s'avonds of zelfs s'nachts een melding.

dus koop een gas melder op 12v of batt. als er die zijn, weet het niet zeker.

Da's misschien wel een idee. We hebben van die rookmelders en ik dacht dat je ook CO-melders had van hetzelfde type op batterijen. Bedankt. Zo zie je maar, met een aantal reacties kom je toch een stukje verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan