Mijn ZZR1100-EML

Die boutjes heb ik nog niet losgehaald, maar ik denk dat dat gewoon een vaste passing is. De rest van de boutgaten hebben ook nergens speling.

Dat zou wel de enige verstel mogelijkheid zijn, niet dat ik dat zou willen want het stuurt prima, maar dan is het nogal 'zeker' gebouwd.
 
Die boutjes heb ik nog niet losgehaald, maar ik denk dat dat gewoon een vaste passing is. De rest van de boutgaten hebben ook nergens speling.

Dat zou wel de enige verstel mogelijkheid zijn, niet dat ik dat zou willen want het stuurt prima, maar dan is het nogal 'zeker' gebouwd.

Dat is bij een auto of motor toch nooit verstelbaar?
EML maakt het gewoon in 1 keer goed 8-)
 
Het blijft zo dat met remmen de combinatie met de voorkant in veert, hierdoor wordt bij het EML systeem de naloop groter. Met goede vering is dat minder..voor jaren terug was ik op zoek naar zo'n combinatie met een hayabusa er langs en vond het niet fijn rijden. Het kan zijn dat er een slechte voorveer in zat en daardoor meer in veerde maar de naloop wordt langer bij inveren. Ik denk dat EML daarom het scharnierpunt ook zo ver naar achteren heeft geplaatst. Bovenstaand is gebaseerd op één testrit, verder geen ervaring met de EML naafbesturing.
 
Hmm, dat inveren is bij de mijne amper merkbaar of heel minimaal. Ik heb wel begrepen dat ik een zeer goede voorschokker heb (reiger).
 
Corroderen doet het inderdaad. Is nu 27 jaar oud, vandaag helemaal kaal gemaakt en gespoten. De onderste arm is komende winter aan de beurt, dan laat ik die plaat netjes mee doen (echte spuitert).
 
Hmm, dat inveren is bij de mijne amper merkbaar of heel minimaal. Ik heb wel begrepen dat ik een zeer goede voorschokker heb (reiger).
Inveren?? Als je remt, dan wil de remklauw met het wiel mee. Dus trekt ie aan zn bevestiging. Dus trekt ie aan de draagarm. Dus de draagarm wil.met het wiel mee. Dus wordt de lagering van de draagarm aan de motor omhoog getrokken. Dus de motor duikt niet, hij zou juist uit moeten veren. Echter, door het gewicht van de motor zou ie wel willen duiken. In dit geval is dus 1+1 geen 2, maar juist 0....
 
Inveren?? Als je remt, dan wil de remklauw met het wiel mee. Dus trekt ie aan zn bevestiging. Dus trekt ie aan de draagarm. Dus de draagarm wil.met het wiel mee. Dus wordt de lagering van de draagarm aan de motor omhoog getrokken. Dus de motor duikt niet, hij zou juist uit moeten veren. Echter, door het gewicht van de motor zou ie wel willen duiken. In dit geval is dus 1+1 geen 2, maar juist 0....
En dat geval zou het moment(krachtxarm) van de remschijf gelijk zijn aan het moment in de draagarm. Dat moment(krachtxarm) is de wrijving tussen wiel en wegdek X lengte van de draagarm). En die draagarm is zo groot vergeleken met de halve diameter van de remschijf dat het voorwiel direct blokeerd(bijna geen kracht). Het is dus niet 0. Bij een schommelarm waar de klauw op de schommelarm zit tilt de remklauw de motor wel, de arm van de schommel is naar verhouding minder lang.
 
En die draagarm is zo groot vergeleken met de halve diameter van de remschijf dat het voorwiel direct blokeerd(bijna geen kracht). Het is dus niet 0.

Dat stukje begrijp ik niet.

Wat Kwastert zegt klopt toch, de kracht van de remklauwen op de draagarm tilt de motor uit zijn vering.
Als een soort van mechanische antiduik.
Dit zal niet precies in balans zijn maar het werkt wel degelijk.
 
maar dan heb je geen vering tijdens het remmen? Is dat iets wat je wil?
De vraag is of je het merkt als hij toch al stug geveerd is trouwens.
 
maar dan heb je geen vering tijdens het remmen? Is dat iets wat je wil?
De vraag is of je het merkt als hij toch al stug geveerd is trouwens.
De mijne blijft neutraa bijhet remmen. En vering is er ook nog, tenminste, ik heb in 6000km nooit gemerkt dat er onder het remmen geen vering was.
 
@kwastert Jij rijdt nu toch met 20mm? Dat meet ik bij de mijne ook. Dacht eerst, dat kan nooit zo weinig, maar net je topic doorgelezen en jij hebt dat ook. Met stuurdemper.
 
Ja, van die demper wordt ie rustiger van. Zonder zwaarder te gaan sturen. En zondag toen ik op de duiste snelweg op de terugweg was, heb ik de demper ff een paar klikken zwaarder gezet, en met 140 kmh hierop aan gereden. Dan ligt ie als een blok op de weg,
 
Dat verstelbare lijkt me ook wel wat. Kun je dat gewoon met de hand? Bij de mijne kan ik er ook zo bij.
 
En dat geval zou het moment(krachtxarm) van de remschijf gelijk zijn aan het moment in de draagarm. Dat moment(krachtxarm) is de wrijving tussen wiel en wegdek X lengte van de draagarm). En die draagarm is zo groot vergeleken met de halve diameter van de remschijf dat het voorwiel direct blokeerd(bijna geen kracht). Het is dus niet 0. Bij een schommelarm waar de klauw op de schommelarm zit tilt de remklauw de motor wel, de arm van de schommel is naar verhouding minder lang.
Daar zit hem ook de truuk van EML. Het is die enorm lange arm waardoor hij redelijk neutraal bijft. Als je het op een normale Earles schommel doet kan je de vering compleet tot de eindstop drukken. Dan gaat je voorwiel stuiteren en blokkeren. Ik heb een scootertje gehad met een leading link van 10cm, dat blokkeerde vrijwel direct. 3States zit qua lengte een beetje tussen Earles en EML in maar als ik het filmpje van Kwastert bekijk zou het niet mijn keuze/compromis geweest zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een neutrale rem.
 

Bijlagen

  • pr5820_2.jpg
    pr5820_2.jpg
    15,2 KB · Weergaven: 4
Daar zit hem ook de truuk van EML. Het is die enorm lange arm waardoor hij redelijk neutraal bijft. Als je het op een normale Earles schommel doet kan je de vering compleet tot de eindstop drukken. Dan gaat je voorwiel stuiteren en blokkeren. Ik heb een scootertje gehad met een leading link van 10cm, dat blokkeerde vrijwel direct. 3States zit qua lengte een beetje tussen Earles en EML in maar als ik het filmpje van Kwastert bekijk zou het niet mijn keuze/compromis geweest zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een neutrale rem.
Mijn rem is neutraal
 
Wachten op onderdelen duurt altijd te lang. Maar de naaf weer gemonteerd met 'special tool'.
IMG_20200707_084955.jpg

Dat ging dus prima, het spul erop drukken. En de klauwen hebben erop gezeten (ik wacht op nieuwe blokken).
IMG-20200707-WA0001.jpeg
 
Heb je de klauwen vooraf op druk getest? Bij revisies waar de klauwen gesplitst worden krijgen de mensen ze vaak niet goed dicht.
 
Heb je de klauwen vooraf op druk getest? Bij revisies waar de klauwen gesplitst worden krijgen de mensen ze vaak niet goed dicht.
Nee, heb ik niet. Ik heb de vulplaten ook zelf gemaakt en moet nog zien wat het gaat doen. De klauwen die erop zaten had eml verbreed op dezelfde manier. Plaatje met o-ring in een kamertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan