Mijne Jawa Perak uit 1951.

IndianScout

Tot ziens , klimaat freaks !
11 mei 2011
2.272
2.154
Hallo


Ik vroeg me af als er meer mensen hier een oude jawa hebben.
 
Laatst bewerkt:
leuk ding!
Er zijn hier wel mee jawa rijders maar die hebben vooral de latere alu-blok type's.
 
Inderdaad een mooie machine.
Ik heb een 634 uit '76 met gietijzeren cylinders.

Die plunjervering is wel mooi hoor! :) Rijdt dat nog een beetje comfortabel?
 
Het rijdt geweldig , maar grote putten of van die ophoogingen in de straat
voelen niet zo geweldig.
 
geweldig tak.... tak....taktak....tak...tak en in de sneeuw.... nou daar zijn de meeste motorrijders allergies voor... leuk dat je het nog berijdt... is iig geen huiskamer modelletje...
maar idd wel zuinig op zijn!
 
160mm remtrommels! Dat is vooral veel en goed vooruitkijken denk ik?
Erg mooi ding hoor!
 
Bedankt voor alle reacties , hij remt inderdaad niet super ,
maar hij gaat ook niet zo hard gelukkig .
 
Superleuke machine!

Rij zelf een 634 met (net als Arjan) gietijzeren cylinders uit 1977.

Veel plezier met je motor!
 
mooie perak.ik heb zelf een perak 250 uit 1950. rijd inderdaad heerlijk je moet geen haast hebben.
maar dat is nou juist de charme van zo'n oude motor. gewoon lekker rondtoeren.
 
dagelijks gebruikt, lage kmstand (6.347.001 and counting) ;)

Leuk dat je er nog dagelijks op rijdt en zo het apparaat in ere houdt!
 
Laatst bewerkt:
Willem , inderdaad , het heeft ook wel wat , iedereen kijkt naar je :P
En bij benzine stations wordt je aangehouden door mensen die het geweldig vinden :)


Had vandaag trouwens kortsluiting , zat een draad tussen de tank / frame geklemt.
Geen idee hoe dat 'Opeens' komt , maar ik heb gelukig weer opgelost.

Is er 1 van deze dagen ook weer een motorbeurs / jawa beurs / jawa bij eenkomst ?
 
Vandaag ook weer wat beleeft '(

Reed vandaag naar me werk
10 meter van me werk plek , BOEM , ratel ratel ratel , BOEM , hele plas olie eronder ;( , ging gelukking niet onderuit. , allemaal metaal restjes op de weg '(

Dus zonet maar even opgehaald met de auto ,
Schade even bekeken ,
Voorste tandwiel miste 4 tandjes af :+
Maar nadat ik het voor tandwiel eraf had , zag ik opeens restjes metaal
met nog 2 kogels in de kogellager van de tandwiel as -O-
Dus dat was het probleem , zonet even blok opgetrokken , ging
nog vrij makkelijk voor zon 60 jaar oud blok
Koppling's lager kon je ook wel 5mm naar onder en 5 mm naar boven drukken ,
Dus die is ook aan vervanging toe :)
Zuiger/cilinder/kop allemaal nog 95% gelukkig , koppeling 100% , als nieuw.
Dus , complete revesie uitvoeren .
foto's komen denk ik nog
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ook weer wat beleeft '(

Reed vandaag naar me werk
10 meter van me werk plek , BOEM , ratel ratel ratel , BOEM , hele plas olie eronder ;( , ging gelukking niet onderuit. , allemaal metaal restjes op de weg '(

Dus zonet maar even opgehaald met de auto ,
Schade even bekeken ,
Voorste tandwiel miste 4 tandjes af :+
Maar nadat ik het voor tandwiel eraf had , zag ik opeens restjes metaal
met nog 2 kogels in de kogellager van de tandwiel as -O-
Dus dat was het probleem , zonet even blok opgetrokken , ging
nog vrij makkelijk voor zon 60 jaar oud blok
Koppling's lager kon je ook wel 5mm naar onder en 5 mm naar boven drukken ,
Dus die is ook aan vervanging toe :)
Zuiger/cilinder/kop allemaal nog 95% gelukkig , koppeling 100% , als nieuw.
Dus , complete revesie uitvoeren .
foto's komen denk ik nog

Een troost, dan hoef je 'm pas weer te reviseren alstie 120 jaar oud is *D
 
Mooi hoor een Perak. Nu kun je niet van Jawa´s houden maar niemand kan ontkennen dat dit een prachtige motor is. Ik heb zelf een 634.
Van een kennis gekocht,een echte Jawa/CZ freak. Die had een Perak,man wat liep -ie mooi. En haalde gewoon soepel de 100.
Helaas niet op gereden,voor mij is zo´n Perak echt te laag, maar een fantastische motor. Hulde dat je ´m rijdend houd...............
 
Laatst bewerkt:
Ik doe mijn best. ik hoop woensdag de keeringen te krijgen , en tandwiel setje ,
lagers zitten al weer erin , versnelingsbak ff goed schoongemaakt .
allemaal SKF c3 lagers , die houden het hopelijk nog een keer 60 jaar uit.
alleen weet iemand nog een nederlands adress voor jawa onderdelen?

En engelen , perak 250 haalt niet 100 ,
dan heeft hij de " niet zo zeldzame " 350 versie denk ik.
ze zijn wel erg laag , maar je went eraan.
foto,s vanavond
 
Leuk die JAWA. Ik heb hem ook gehad was mijn eerste echte motorfiets nadat ik begon op een zundapp KS 100. Die JAWA gebruikte ik om naar school te gaan van amsterdam Noord alwaar ik woonde naar Amsterdam West en dat deed ik via de Coentunnel. Tunnel in reed ik 90 km/h en tunnel uit 70 km/h. Een onovertroffen gepruttel. En je kon lekker lui rijden want als je schakeld ontkoppeld hij zichzelf door een slim mechaniekje.

Maar ja in de jaren 70' was je er nog niet bewust van dat dit een unieke fiets zou worden. Die van mij was trouwens door een goede vriend geschilderd en de tank was geel met zwarte strepen (tijgertank ;-) ). Met een koffer vol onderdelen en een origineel boekje weer doorverkocht.

Ik had er een Bosch spanningsregelaar opgezet incl controle lampje en dat werkte perfect. Misschien dat er hier op het forum nu een lichtje gaat branden omtrent die ouwe JAWA..
 
Laatst bewerkt:
Vandaag blok inmekaar gezet
Olie erin gedaan
Benzine erin ,
1x trappen , en lopen :}

Schrok er zelf van .
Maar hij loopt weer geweldig.
Alleen nu is mijn Voortandwiel nog steeds kapot, dus nog niet rijden
Vandaag met Jaap Hamstra ( jawa specialist) gebeld.
Misschien had hij nog een tandwiel setje liggne

Anders zelf maar wat maken , of gebroken tandjes oplassen ? (iemand ervaring ?)
 
Laatst bewerkt:
Tandwiel opknappen lijkt me geen kinnesinne..

Misschien heeft Leo Schuil in Leeuwarden nog wat voor je liggen. Even google en bellen.
 
Heb een setje gevonden ( via via )
maar ik schrok wel
Zon achtertandwiel , 85 ! euro
voortandwiel 20
ketting 20

Duur setje , maar ik moet het toh hebben :) dus maar besteld
Donderdag binnen hoop ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan