mijnnieuwe span

Spaken zijn onvoorspelbare dingen, ik had op mijn Honda span ook steeds brekende spaken en heb toen een deel vervangen en alles voor zover het mogelijk was op spanning gezet. ging een tijd goed, ben toen zwaarbeladen door Frankrijk mee gereden en zonder sleutelen (behalve aan de tent) teruggekomen. Eenmaal thuis na een paar weken begon het weer, de ene spaak na de andere. Ik heb er uiteindelijk maar een Comstar wiel in gezet (3de generatie) dat blijft heel. Ik denk wel dat het vernieuwen van alle spaken tegelijk het beste is anders blijf je aan de gang.
 
comstar wielen doen het inderdaad perfect

ik ga zelf kijken voor wielen met platen er in gelast,
werkt schijnbaar ook best goed.

ik moet aleen nog op zoek naar een mooie 15" autovelg met de goeie breedte, en even platen laten snijden.

een oud wiel heb ik al klaar liggen waar ik de naaf van kan misbruiken,

hoop dat ik hier vrij snel aan kan beginnen, want mijn achterwiel lagers beginnen te kraken.
 
Comstar OK maar dan kun je beter de eerste serie links laten liggen, ik bedoel die met die stalen spaken. De tweede en derde serie zijn volledig aluminium en de derde serie heeft de spaken naar buiten gebogen.

Losse velgen van een 2CV zijn goed bruikbaar wanneer je met een plaat gaat werken.
het mooiste is om een comstar naaf te gebruiken dan kun je twee dunne platen vastbouten en aan de andere kant vastlassen aan de velg.
Ik heb ook al eens iets gemaakt met stukjes hoeklijn waarmee een ik een soort sterwiel heb vervaardigd, dat is heel goed gelukt en zag er ook goed uit maar het wiel werd te zwaar en was daardoor onbruikbaar. Let op het gewicht!
 
eenden velgen heb ik er thuis nog een stuk of 20 liggen, maar veel met rot aan de binnenkant van de velg, ik zal eens gaan kijken of ik er een fatsoenlijke tussen heb liggen.

ik ben van plan om plaat van 6mm dik te gebruiken,
dat is sterk zat lijkt me, en niet echt overdreven zwaar.

comstar wielen zijn er niet voor een goldwing 1000 volgens mij, maar heb zowiezo een spaakwiel over, dus boor gewoon nieuwe gaten die ik optap naar m6 of m8( net wat er inkan).

eventueel vulbusjes tussen de 2 opstaande randen van de spaken in,om het geheel goed bij elkaar te kunnen trekken, en dan gebeurt er niks meer mee lijkt mij.

ik kijk het gewoon even af bij iemand die zo'n wiel van lbs zijspan techniek (iemand van de kleppenjagers) heeft.

moet best lukken lijkt me
 
Er zijn wel degelijk comstar wielen voor de GL1000, alleen een beetje lastig te vinden. Ze zijn niet echt gewild dus mogen ze niet te duur zijn.
 
Hoi, het is zaakregel matig de spaakspanning te controleren, na een rit verandert dit door het wrikken, alle spaken moeten hetzelfde klinken, vrij helder, als je er met een sleutel tegenaan slaat, als je dit bijhoud scheelt het al veel..
zit er ook een op en neer slag in je wielen?
 
eenden velgen heb ik er thuis nog een stuk of 20 liggen, maar veel met rot aan de binnenkant van de velg, ik zal eens gaan kijken of ik er een fatsoenlijke tussen heb liggen.

ik ben van plan om plaat van 6mm dik te gebruiken,
dat is sterk zat lijkt me, en niet echt overdreven zwaar.

lijkt mij wel degelijk overdreven zwaar.
kijk eens hoe dik de spaken van een comstar wiel zijn.
kijk ook eens hoe dik de spaken van een opgebouwd eml wiel zijn.
als je een dicht wiel met aan weerszijden een plaat maakt is een MM of drie zat dat is ook ongeveer de dikte van draadspaken.
anders word het natuurlijk als je comstar lookalikes maakt dan moet je de dikte van comstarspaken aanhouden en er ook de omgezette kanten aan maken
comstar wielen zijn er niet voor een goldwing 1000 volgens mij
welles
maar heb zowiezo een spaakwiel over, dus boor gewoon nieuwe gaten die ik optap naar m6 of m8( net wat er inkan).
als je vlees genoeg hebt
eventueel vulbusjes tussen de 2 opstaande randen van de spaken in,om het geheel goed bij elkaar te kunnen trekken, en dan gebeurt er niks meer mee lijkt mij.

lijkt mij nogal gevoelig voor speling, ik zou een gl comstarwiel zoeken
 
Ik deel de mening met Halflive dat de Comstar de beste oplossing is, ook als je met twee platen staal wilt werken want dan heb je een goede bevestiging.

Een andere oplossing is wel om de naaf(spaakwiel) glad af te draaien en een schijf van aluminium te maken van 12 a 15mm met een gat waar precies de naaf in past, dit geheel vast (laten) lassen en de eend velg daaraan vast te bouten met heeeel veel boutjes. Halflive heeft het ook zo gedaan bij zijn span...
 
lijkt mij wel degelijk overdreven zwaar.
kijk eens hoe dik de spaken van een comstar wiel zijn.
kijk ook eens hoe dik de spaken van een opgebouwd eml wiel zijn.
als je een dicht wiel met aan weerszijden een plaat maakt is een MM of drie zat dat is ook ongeveer de dikte van draadspaken.
anders word het natuurlijk als je comstar lookalikes maakt dan moet je de dikte van comstarspaken aanhouden en er ook de omgezette kanten aan makenwellesals je vlees genoeg hebtlijkt mij nogal gevoelig voor speling, ik zou een gl comstarwiel zoeken


u hebt gelijk! was maar een gooi.

vlees genoeg denk ik, moet even precies kijken hoe ze dat bij dat andere wiel gedaan hebben
dat zit er al vele km's in en doet het nog steeds goed.

ik ga binnenkort als ik tijd heb eens spieken,
 
Ik deel de mening met Halflive dat de Comstar de beste oplossing is, ook als je met twee platen staal wilt werken want dan heb je een goede bevestiging.

Een andere oplossing is wel om de naaf(spaakwiel) glad af te draaien en een schijf van aluminium te maken van 12 a 15mm met een gat waar precies de naaf in past, dit geheel vast (laten) lassen en de eend velg daaraan vast te bouten met heeeel veel boutjes. Halflive heeft het ook zo gedaan bij zijn span...


dat is nog een veel beter idee, zo leer je nog eens wat hier op het motor-forum ik ga op het bot eens spieken. :}

maar gietaluminium aan gewoon alulichtijzer lassen is dat sterk genoeg? :?

ben in ijzer, rvs wel thuis als ex constructiemeneer maar aluminium heb ik weinig kaas van gegeten,
 
Kijk eens bij de hompage van Halflive, vind ik een zeer elegante oplossing. Wat het lassen betreft is het zaak om dit te informeren bij een lasbedrijf. Misschien is lassen dan ook niet zo'n goed idee, ik besteed dit soort klussen meestal uit aan een construktie bedrijf.

Het is trouwens ook mogelijk om in een GL wiel zwaardere (dubbele) lagers te monteren, er zijn speciale types welke hogere axiale krachten kunnen hebben omdat de rolagers iets taps lopen net als in balhoofdlagers, ze zijn dubbel uitgevoerd om de axiale krachten in beide richtingen op te vangen. Hiervoor is wel wat draaiwerk nodig omdat de lagers breder zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan