Mikuni 26mm Carb altijd te rijk

Cratyz

Rookie
18 mrt 2017
7
0
Tijdens het afstellen van mijn carburateur (nieuw, Mikuni VM22 26mm) kwam ik erachter dat ik hem niet netjes kreeg lopen, tenzij ik de stationairschroef zo'n 5-6 slagen uit deed. Dit is natuurlijk geen correcte setup.

Echter, een half jaar geleden exact dezelfde carburateur erop gehad en deze liep toen redelijk netjes stationair op 2 slagen uit. Reden van het afhalen destijds, was dat als ik snel het gas omhoog trok vanuit de vrij, de motor leek te verdrinken en afsloeg. Na carb te hebben schoongemaakt heb ik hem laatst er weer opgezet, maar het verdrinken bestaat nog steeds en ik krijg hem nu dus alleen rustig bij 5-6 slagen uit op de stationairschroef.

Wat zit erop:
- Stationairschroef zijkant
- Mengsel schroef tussen carb en spruitstuk
- Choke (staat uit en motor loopt nog steeds erg hoog, tenzij 5-6 slagen uit op de stationairschroef )

Wat heb ik al geprobeerd:
- Luchtlekken gecontroleerd en gerepareerd
- Naald e-clip verplaatst naar bovenste zowel als onderste (blijkbaar heeft dit nog geen effect op het stationair draaien?)
- Filter is zo goed als nieuw en schoon

Ik heb al verschillende handleidingen doorgelezen, maar ik snap niet waarom hij nu zo raar loopt. Iemand tips?
 
maar hij heeft dus een stationairschroef, hoe werkt deze? drukt die letterlijk de gasschuif om hoog?

en de mengsel schroef, 'wij' noemen die de CO schroef. gaat als volgt;

Zet de stationairschroef zo dat de motor stationair blijft lopen, (zorg er voor dat de motor op bedrijfstemperatuur is) draai nu de CO helemaal naar binnen. (en vlak voor dat hij uitvalt iets naar buiten) wacht dan tot de motor rustig word in het draaien. Wanneer hij dat is, draai dan langzaam (dus niet hele slagen tegelijk, maar even een halve slag, even wachten, weer een halve slag. etc.) de CO schroef naar buiten. Net zo ver tot de motor niet meer harder stationair gaat lopen. (draai ondertussen het stationair toeren naar beneden met de stationair schroef. (mocht het te gek gaan) op het moment dat de motor niet meer harder gaat draaien met de CO schroef, dan kan het toeren tal al wel op 3000t/m staan. draai dan het toerental met de stationairschroef naar beneden, zo rond de 1300~1500 toeren.

Wil dit allemaal niet, dan heb je ergens valse lucht :W
 
Tijdens het afstellen van mijn carburateur (nieuw, Mikuni VM22 26mm) kwam ik erachter dat ik hem niet netjes kreeg lopen, tenzij ik de stationairschroef zo'n 5-6 slagen uit deed. Dit is natuurlijk geen correcte setup.

Echter, een half jaar geleden exact dezelfde carburateur erop gehad en deze liep toen redelijk netjes stationair op 2 slagen uit. Reden van het afhalen destijds, was dat als ik snel het gas omhoog trok vanuit de vrij, de motor leek te verdrinken en afsloeg. Na carb te hebben schoongemaakt heb ik hem laatst er weer opgezet, maar het verdrinken bestaat nog steeds en ik krijg hem nu dus alleen rustig bij 5-6 slagen uit op de stationairschroef.

Wat zit erop:
- Stationairschroef zijkant
- Mengsel schroef tussen carb en spruitstuk
- Choke (staat uit en motor loopt nog steeds erg hoog, tenzij 5-6 slagen uit op de stationairschroef )

Wat heb ik al geprobeerd:
- Luchtlekken gecontroleerd en gerepareerd
- Naald e-clip verplaatst naar bovenste zowel als onderste (blijkbaar heeft dit nog geen effect op het stationair draaien?)
- Filter is zo goed als nieuw en schoon

Ik heb al verschillende handleidingen doorgelezen, maar ik snap niet waarom hij nu zo raar loopt. Iemand tips?

Ik weet niet hoe het precies met deze carbs zit masr heb je al eens naar de hoogte van je vlotters gekeken.
Zelf heb ik Mikuni bst36ss op een bandit1200, standaard hoogte (ondersteboven schuin houden zodat de vlotternaalden net aan zijn maar het dempertje niet in is) 14.6mm en de mijne stonden zo rond de 11 en 12 mm.
Dat wil zeggen dat de vlotternaalden pas later de brandstoftoevoer sluiten en de benzine ook veel hoger staat waardoor je motor over het hele toerenbereik rijker gaat lopen.
Of je vlotternaalden sluiten niet meer af.

Succes!
 
Op waar voor fiets zit de carburateur? Is de sproeierbezetting specifiek voor die motor of gewoon het standaard spul en gaan (of niet in dit geval)?

Als je de mengselschroef 6 slagen uit moet draaien om een redelijk lopende motor te krijgen is je stationairsproeier te klein. Uitdraaien = rijker.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens het afstellen van mijn carburateur (nieuw, Mikuni VM22 26mm) kwam ik erachter dat ik hem niet netjes kreeg lopen, tenzij ik de stationairschroef zo'n 5-6 slagen uit deed. Dit is natuurlijk geen correcte setup.

net omgekeerd : ik zou zeggen dat hoe verder de stattionnair schroef uit kan, hoe gezonder het blokje en hoe dichter je bij de ideale afstelling zit.

verder valt er zonder filmpje en zonder zelf te voelen/horen hoe het blok reageert op gas geven en lossen niet veel zinnigs te zeggen.
 
Op waar voor fiets zit de carburateur? Is de sproeierbezetting specifiek voor die motor of gewoon het standaard spul en gaan (of niet in dit geval)?

Als je de mengselschroef 6 slagen uit moet draaien om een redelijk lopende motor te krijgen is je stationairsproeier te klein. Uitdraaien = rijker.

Dat is wel een hele belangrijke vraag aangezien ze nieuw zijn,


Ik neem dat hier word gepraat over de het afstellen van het pilot jet circuit?
Daarvoor is 4 slagen uit wel de max. Anders een maat groter.

Maar er word hier gepraat over de stationair schroef aan de zijkant, zorgt die niet dmv piefje palletje dat de schuif een stukje open word gezet?

Misschien een filmpje maken zodat we kunnen zien en horen *D
 
Op waar voor fiets zit de carburateur? Is de sproeierbezetting specifiek voor die motor of gewoon het standaard spul en gaan (of niet in dit geval)?

Als je de mengselschroef 6 slagen uit moet draaien om een redelijk lopende motor te krijgen is je stationairsproeier te klein. Uitdraaien = rijker.

Niet als het een luchtregelschroef is dan is uitdraaien armer.
 
Carb zit op een 125cc pitbike chinees. De carb zelf komt van E-bay af (link (andere verkoper maar zelfde product: link)

Ik heb zojuist de vlotterhoogte proberen te controleren, door de doorzichtige slang die onder aan de carb hing er naast te houden, en de onderste schroef open te draaien zodat de vlotterkamer leeg loopt gelijk met het niveau van de slang. Het niveau leek me prima, zo'n 2mm onder de rand van de kamer (op het oog, vanaf de buitenkant gemeten). Echter het lijkt me niet gewijzigd te zijn sinds de eerste keer dat de carburateur erop zat (en toen met 2-slagen-uit op de stationair wel goed liep).

Daarna de vlotterkamer leeg laten lopen (valt te proberen toch?) en daarna bike opnieuw gestart.

Zelfde euvel. Dus nogmaals aan de slag gegaan met afstellen van de CO-schroef en stationairschroef (stationairschroef duwt idd simpelweg de gasschuif omhoog bij het indraaien), maar ik kwam wederom uit op zo'n 5 a 6 slagen uit voor de stationair (oftewel de gasschuif hangt bijna helemaal onderaan in de carb). De CO-schroef (tussen carb en spruitstuk) lijkt dit niet te kunnen compenseren.

Dus bij een normale stationairinstelling van 1-3 slagen loopt hij echt superhoog.

Tot slot ook nog een keer luchtlekken gecontroleerd door carb cleaner te spuiten op de verschillende koppelpunten (behalve het luchtfilter), maar ik kon geen wijziging bemerken in het toerental.

Even om uit te sluiten: verschuiven van de clip op de naald heeft geen effect op het stationair draaien toch?
 
Zelfde euvel. Dus nogmaals aan de slag gegaan met afstellen van de CO-schroef en stationairschroef (stationairschroef duwt idd simpelweg de gasschuif omhoog bij het indraaien), maar ik kwam wederom uit op zo'n 5 a 6 slagen uit voor de stationair (oftewel de gasschuif hangt bijna helemaal onderaan in de carb). De CO-schroef (tussen carb en spruitstuk) lijkt dit niet te kunnen compenseren.

Dus bij een normale stationairinstelling van 1-3 slagen loopt hij echt superhoog.

er is geen normale stationnair instelling, enkel een juiste en zoals ik hierboven reeds gezegd heb : je afstelling is nu dus beter dan de vorige keer (voor zover ik kan afleiden uit wat je schrijft).
 
er is geen normale stationnair instelling, enkel een juiste en zoals ik hierboven reeds gezegd heb : je afstelling is nu dus beter dan de vorige keer (voor zover ik kan afleiden uit wat je schrijft).

Ik weet niet met wat voor jets de carburateur geleverd is maar ik kwam ergens tegen dat de carb ook op een 200cc kan dus misschien zijn de jets wel veel te groot.
Heb je ook nog een andere carburateur die er wel op functioneert en wat voor afstellingen heeft die?

Het is heel moeilijk om met een oplossing te komen met onduidelijkheden.

Groetjes Yvo
 
Zelfde euvel. Dus nogmaals aan de slag gegaan met afstellen van de CO-schroef en stationairschroef (stationairschroef duwt idd simpelweg de gasschuif omhoog bij het indraaien), maar ik kwam wederom uit op zo'n 5 a 6 slagen uit voor de stationair (oftewel de gasschuif hangt bijna helemaal onderaan in de carb). De CO-schroef (tussen carb en spruitstuk) lijkt dit niet te kunnen compenseren.
Zoals Janbros al aangeeft, Er is geen "vaste" basisinstelling van aantal slagen van de stationairschroef. Dit is gewoon in/uitdraaien tot het gewenste toerental.
Zo'n basisinstelling is er enkel voor de CO-schroef.
 
pitbike heeft een kickstart. Ik zal morgen de bougie eens eruit halen en kijken wat voor kleur deze heeft na goed te zijn warmgelopen.

Ik heb ook nog een oude carburateur liggen (merkloos?) die bij de pitbike kwam, echter de jet die hierin zit is veel korter en lijkt me niet compatibel met deze carb.

Ik wil de stationairschroef op de carb wel op 5 slagen uit laten staan als hij daarmee prettig stationair loopt, maar het enige probleem wat dan nog resteert is het 'verzuipen' (iig zo klinkt het) als ik vanuit stationair in een keer het gas open trek. Iemand daar een verklaring voor?
 
pitbike heeft een kickstart. Ik zal morgen de bougie eens eruit halen en kijken wat voor kleur deze heeft na goed te zijn warmgelopen.

Ik heb ook nog een oude carburateur liggen (merkloos?) die bij de pitbike kwam, echter de jet die hierin zit is veel korter en lijkt me niet compatibel met deze carb.

Ik wil de stationairschroef op de carb wel op 5 slagen uit laten staan als hij daarmee prettig stationair loopt, maar het enige probleem wat dan nog resteert is het 'verzuipen' (iig zo klinkt het) als ik vanuit stationair in een keer het gas open trek. Iemand daar een verklaring voor?

Ik denk toch dat je andere jets nodig hebt, kijk eens rond op internet of er andere soortgelijke motoren zijn met deze carb en wat voor jetting ze hebben
 
maar het enige probleem wat dan nog resteert is het 'verzuipen' (iig zo klinkt het) als ik vanuit stationair in een keer het gas open trek. Iemand daar een verklaring voor?

het is nergens voor nodig om "ineens de gas helemaal open te trekken" , je verstoort daarmee heel de luchtflow door de carburator. van hoge ga je te plots naar heel lage luchtstroomsnelheid, waardoor er tijdelijk veel minder benzine wordt aangezogen en de motor stil (dreigt te) vallen.


bij een CV carburator mag je dit wel doen, omdat het vacuum daar automatisch de gasschuif regelt.
dure carbu's waarbij je de gasschuif direkt bediend hebben een acceleratiepomp om dit op te vangen (spuiten extra benzine in ).
 
het is nergens voor nodig om "ineens de gas helemaal open te trekken" , je verstoort daarmee heel de luchtflow door de carburator. van hoge ga je te plots naar heel lage luchtstroomsnelheid, waardoor er tijdelijk veel minder benzine wordt aangezogen en de motor stil (dreigt te) vallen.


bij een CV carburator mag je dit wel doen, omdat het vacuum daar automatisch de gasschuif regelt.
dure carbu's waarbij je de gasschuif direkt bediend hebben een acceleratiepomp om dit op te vangen (spuiten extra benzine in ).

Ik wilde net gaan zeggen dat ik dat gewoon kan doen zonder problemen, maar ik heb dan ook CV carbs, wist niet dat dat bij een VM niet kan, weer wat geleerd :)
 
pitbike heeft een kickstart. Ik zal morgen de bougie eens eruit halen en kijken wat voor kleur deze heeft na goed te zijn warmgelopen.

Ik heb ook nog een oude carburateur liggen (merkloos?) die bij de pitbike kwam, echter de jet die hierin zit is veel korter en lijkt me niet compatibel met deze carb.

Ik wil de stationairschroef op de carb wel op 5 slagen uit laten staan als hij daarmee prettig stationair loopt, maar het enige probleem wat dan nog resteert is het 'verzuipen' (iig zo klinkt het) als ik vanuit stationair in een keer het gas open trek. Iemand daar een verklaring voor?
smoren is een betere benaming denk ik (veel te lage gasstroom ineens en daardoor kan er te weinig benzine aangezogen worden) en daar hebben ze nou CV carburateurs of acceleratiepompen uitgevonden. Maar deze maken carbs weer een stukje duurder en dat wordt dus niet geplaatst op een low-budget pitbike. Het is dus gewoon een eigenschap van dit type carburateur en daar zul je mee moeten leren leven, of het gas minder abrupt open draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan