Mikuni BDSR38 op TDM 850 afstellen i.v.m. knallen uit uitlaat

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.668
1.703
Zuid-Holland
Goedenavond,

Rij een TDM 850 4TX uit 2001. Heb er sinds kort Laser Prostocks absorptiedempers op zitten zonder DB killers. Heb de gasnaalden 2 streepjes hoger gezet en het middengebied voelt nu goed aan. Helaas knalt de uitlaat vrij veel bij gas los vanaf het middentoerengebied tot aan stationair. Dit probleem is dus ontstaan nadat ik de nieuwe dempers heb gemonteerd.

Mijn TDM heeft Mikuni BDSR38 carbs. Ik dacht dat het knallen kwam doordat het stationair gebied te arm is afgesteld. Ik heb daarom mijn airbox verwijdert en ben op zoek gegaan naar de mengselschroeven. Zie hieronder de schroeven die ik gevonden heb. Ik heb deze helemaal dicht gedraaid (3 slagen) en ze daarna op 2.25 slag weer open gedraaid. Ik heb namelijk van een specialist uit Friesland begrepen dat het luchtschroeven zijn en verder open = armer.

Na deze aanpassingen liep de motor een stuk langzamer stationair, dit weer naar ruim 1000 toeren gedraaid middels de stationair afstelling. Resultaat is dat de motor koud een stuk minder schokkerig rijdt onderin het toerenbereik, hij pakt soepeler op. Warm is er geen verschil te merken met voorheen, hij was warm altijd al soepel. Hij knalt nog wel als vanouds als ik van het gas af ga.

Dit verbaasd me een beetje en nu heb ik 2 vragen.

Klopt het dat het uitdraaien van de mengselschroeven van een BDSR38 resulteert in een armer stationair gebied en indraaien in een rijker stationair gebied?

Heb ik aan de juiste schroeven gedraaid?

Inkedcarbs_LI.jpg
Inkedmengselschroef_LI.jpg
 

Bijlagen

  • Inkedcarbs_LI.jpg
    Inkedcarbs_LI.jpg
    144,9 KB · Weergaven: 14
het zijn geen luchtschroeven.
uitdraaien is rijker stationair mengsel.
het knallen in de uitlaat komt door een te arm mengsel.
Dan ga ik hem op 3.5 slagen uit zetten om te zien welk effect dit heeft. Is er nog een manier om stationair de beste afstelling van deze mengselschroeven te vinden? De tank, airbox en carbs zelf moeten namelijk los om bij deze schroeven te komen. Het is dus lastig om na elke verandering een proefrit te maken.
Twee slagen uit dus.
Dat zal met een standaard uitlaat zijn.
 
Uitlaat zit zonder pakking bevestigd, stalen taps toelopende krans die in het blok valt. Is ook is niets bij te horen, heb ik stationair gecontroleerd. Daarnaast met remmenreiniger de aansluiting van carbs op blok gecontroleerd, geen verandering in stationair toerental.
 
Ben niet in het bezit van db killers. Oude uitlaten terug monteren (de pro stocks zitten er nu op) is een k*twerk omdat ik dan het hele uitlaattraject moet vervangen, zitten andere voorbochten bij.

Hij knalde minder met de oude dempers maar die dempten ook meer (duh) en dat was dus ook met de oude mengselschroefinstellingen van 3 slagen uit. Dit waren trouwens ook aftermarket dempers. Aangezien ik dus foutief heb aangenomen dat mengselschroef minder ver uit = rijker mengsel staat het stationair gebied nog armer.

Ik denk dat ik de mengselschroeven op 3.5 slagen uit moet zetten en dan hier terug rapporteren.

Blijven 2 vragen over: Als je naar de foto's kijkt, draai ik aan de juiste schroeven? En is er een manier om stationair de beste afstelling van deze mengselschroeven te vinden? De tank, airbox en carbs zelf moeten namelijk los om bij deze schroeven te komen. Het is dus lastig om na elke verandering een proefrit te maken.
 
Nieuwe dempers = afstellen. Dat ga je denk ik niet kunnen oplossen met het draaien aan die schroeven. Hoofdsproeier zal groter moeten en je stationaire mengsel klopt niet. Je gasnaald zal een andere vorm moeten om meer mengsel onderin te krijgen. Dynojet kitje oid en afstellen door de specialist is denk ik de beste oplossing.
 
Uitlaat zit zonder pakking bevestigd, stalen taps toelopende krans die in het blok valt. Is ook is niets bij te horen, heb ik stationair gecontroleerd. Daarnaast met remmenreiniger de aansluiting van carbs op blok gecontroleerd, geen verandering in stationair toerental.
Zit er origineel geen koperen ringetje bij de aansluiting van de bochten op het blok?
 
Blijven 2 vragen over: Als je naar de foto's kijkt, draai ik aan de juiste schroeven? En is er een manier om stationair de beste afstelling van deze mengselschroeven te vinden? De tank, airbox en carbs zelf moeten namelijk los om bij deze schroeven te komen. Het is dus lastig om na elke verandering een proefrit te maken.
Je motor moet warm zijn voordat je gaat afstellen.
je draait de mengsel schroef rijker.
Zet de luchtfilter er weer op, want zonder luchtfilter loopt die armer.
Dan geef je kort gas, en kijk je hoe snel het toerental weer zakt.
Zakt het toerental iets onder ingestelde stationair, en gaat daarna weer naar ingestelde stationair, dan staat die iets te rijk.
Nu ga je 1 kwart slag armer draaien, en weer testen net zo lang tot die niet meer onder stationair zakt, en gelijk blijft staan op ingestelde stationair.
Nu staat die goed.

Toerental die langzaam zakt of blijft hangen is te arm mengsel.

Succes
 
Nieuwe dempers = afstellen. Dat ga je denk ik niet kunnen oplossen met het draaien aan die schroeven. Hoofdsproeier zal groter moeten en je stationaire mengsel klopt niet. Je gasnaald zal een andere vorm moeten om meer mengsel onderin te krijgen. Dynojet kitje oid en afstellen door de specialist is denk ik de beste oplossing.
Grotere hoofd sproeiers erin kun je eerst ff proberen
Half gas (gasnaald) en vol gas (hoofdsproeier) loopt de motor goed. Alleen het stationair toerengebied lijkt te arm. Heb dus nog geen reden om aan andere hoofdsproeiers te denken.
De oude uitlaat is zonder deze ringen los gekomen. Dus die ringen hebben daar nooit gezeten of zitten nog in het blok en heb ik op deze manier onwetend hergebruikt. Ik heb een foto gemaakt van de oude bochten (nieuwe zijn vergelijkbaar) en even een filmpje van hoe hij klinkt bij de aansluiting. Ik hoor geen getik of gesis, zie ook niets opspuiten of gebeuren als ik met een spuitbus op de aansluiting van uitlaatbochten op blok spuit.

bochten.jpg


Je motor moet warm zijn voordat je gaat afstellen.
je draait de mengsel schroef rijker.
Zet de luchtfilter er weer op, want zonder luchtfilter loopt die armer.
Dan geef je kort gas, en kijk je hoe snel het toerental weer zakt.
Zakt het toerental iets onder ingestelde stationair, en gaat daarna weer naar ingestelde stationair, dan staat die iets te rijk.
Nu ga je 1 kwart slag armer draaien, en weer testen net zo lang tot die niet meer onder stationair zakt, en gelijk blijft staan op ingestelde stationair.
Nu staat die goed.

Toerental die langzaam zakt of blijft hangen is te arm mengsel.

Succes

Dat wordt dan een beetje een hoerenklus. De manier waarop het toerental terugvalt naar stationair is niet verandert ondanks mijn aanpassingen, hij staat dus niet heel erg arm of rijk. Ik ga hem eerst een stuk rijker zetten (heb hem namelijk dus de verkeerde kant op gedraaid en armer gezet), dan testen of hij nog mooi terug naar stationair valt en dan testen of hij rijdend niet meer klapt.
 
Vandeweek nog wat gereden, ook een ander op mijn motor laten rijden. Zag gele vlammen in de einddemper als ik er achter reed, dit was met de schroeven op 2.25. Heb de schroeven vandaag van 2.25 naar 3.25 gezet. Het allerergste geklapper is weg, maar hij rommelt nog steeds wel een beetje. Denk dat ik dit gewoon ga accepteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan