Milieuzone voor motorfietsen in nederland (grote steden zoals adam>

14 dagen geleden een ritje door Nederland gedaan van bijna 500km en dat in 5,5uur. Succes met welke ev dan ook :W
Het is een kwestie van tijd maar ik ben er van overtuigd dat we dat een keer gaan halen, misschien wel meer ook. Misschien iets met wisselstations voor batterij pakketten. Over honderd jaar zijn alle benzine stations vervangen.
 
Klopt, maar op gaat het sowieso, daarnaast wordt het steeds duurder om uit de grond te halen.
En gevaarlijker, ik zie nu al spanningen rond de noordpool, groenland enz. iedereen wil wel wat, zeker de grootmachten.



Eens, er zullen meer veiligheidssystemen moeten komen in accu's en dat zal er vast komen.


Jehova gedrag is sowieso irritant, dat zit ook bij de ICE kant ;)
In het midden blijven is zoveel beter.

Ik probeer wel zo neutraal mogelijk te blijven.
Ja klopt, de EV is niet heiligmakend en zeker nog niet geschikt voor iedereen.

Maar, de EV is zeker geen speeltje meer en je hebt er zogenaamd niets aan en het rijd ook niet. Die stellingen zijn echt achterhaald.
Mijn Energica past perfect bij mijn doelstellingen en stuurt heerlijk. Je gaat op een andere manier rijden.
Het koppel is ook verslavend. Het rijd gewoon anders. Dat ligt je wel of niet.



Zou idd een slechte zaak zijn. Eens.
Maar ok de EV daalt snel en de ICE wordt duurder dus het omslag punt komt er wel.

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat zeker bij motoren de oude ICE beestjes er nog jaren en jaren zullen zijn.
Dus daar zou ik me niet druk om maken.

Wel om al die afsluitingen idd en daar ben ik ook faliekant tegen, ondanks dat ik er met mijn EV minder last van heb.
Mocht ik er in de toekomst eentje kunnen betalen zonder op de rest van mijn kwaliteit van leven in te moeten leveren dan komt er hier ook één. Ik weet nog van jaren geleden toen de eerste nog verzonnen moest worden dat ik het er met mijn vrouw over had. Die versnelling lijkt mij best leuk. Het is alleen geen doel voor mij, het komt zoals het komt.
 
Ze kappen er bossen voor in Zuid Amerika, groen hout komt met groene zeilboten hierheen. We hebben echt groene stroom voor iedereen.
En voor de accu's graven ze een groen regenwoud af goed bezig! En maar hard optrekken want dan rijd hij zo groen.
Blijf geloven in het knollenland maar zet er eerst groen voor dan is het goed en kom je in de groene hemel.
En als je links af slaat, kom je bij GroenLinks uit ;)
Maar toch denk ik dat we uiteindelijk na deze groene kronkelweg genomen te hebben, op een betere wereld uit komen.
Maar innovatie gaat nou eenmaal niet gelijk goed.
maar tot die tijd, Benzine stoken tot de laatste druppel :]
 
14 dagen geleden een ritje door Nederland gedaan van bijna 500km en dat in 5,5uur. Succes met welke ev dan ook :W

Waarom zou ik dat willen?
Je roept nu veel te zwart wit en dat is het niet.

Ik heb al eerder gezegd dat op dit moment een EV niet geschikt is voor iedereen.

Wil je met een toerbuffel 500 - 600 km p/d toeren door Europa zou ik ook geen EV kopen.
Koop lekker een FJR 1300 oid. dat zijn de machines daarvoor, een Fireblade is daar ook niet voor ondanks ICE.

Dat wil niet zeggen dat het niet kan, maar het is een hoop geregel vooraf. Niet mijn ding.
Marchel rijd mee met de The Dutch 1000
Dus ja je kunt gewoon 1000 km in een dag in Nederland rijden met een Energica.

Niet mijn ding, een houten reet enz, maar het kan dus wel.

Laat mij lekker een toerrit door Nederland maken.
Zo'n 160 km binnendoor, dan heb ik er 2 uur opgezeten. Lekker eraf beentjes strekken en bakkie koffie (met appeltaart :9 )
Hij heeft dan een half uurtje snelgeladen en ik kan zo weer 160 km verder en zo de dag door.
(Het aantal laadpalen gaat snel, elk restaurant heeft er straks wel een paar, ff zoeken op de app: gaan)

Perfect voor een af en toe toertocht en woon werk is ook perfect.
Dus ja EV past mij goed.

En ga je achter Itchy Boots aan door Rusland enz enz ja koop lekker geen EV want dat gaat hem niet worden.
Maar voor de gemiddelde rijder in Nederland is het al een uitstekend alternatief.

Ok de prijs is dan wel weer een ding, maar dat gaat komen, tweede hands ook.
Een dikke nieuwe Duc (of BMW) is ook niet voor iedereen weggelegd

ICE heeft natuurlijk nu voor iedereen een model ook een voordeel
De keuze in EV is nog beperkt, maar het komt. duurt ff ;)

edit: Mijn Honda CrossTourer kon ook makkelijk 500 km in 5,5 uur rijden. Nooit gedaan geen behoefte aan en ik heb er wel 130.000 km opgezet.
 
Laatst bewerkt:
En vind ik ze nog steeds lelijk.

Smaken verschillen:

1606688207748.png


😍🥰😍🥰

ok mijn kleurstelling mooier :+
 
Ja, stel je voor dat je er 6 uur over zou doen. In de tijd dat jij hier de Boomer aan het uithangen bent had je al wel een paar keer kunnen laden.

Ik ben nooit voor mijn plezier onderweg maar alleen woon/werk of achter onderdelen aan of familiebezoek. Dus ik wil gewoon niet gedwongen een half uur stil moeten staan onderweg.
Had eerder een Volvo v70 met een kleine lpg tank en wat heb ik dat ding vervloekt. Altijd maar plannen dat je op tijd kon tanken.
Heb nu 1 met een tank waar 65ltr lpg in gaat en met een verbruik van 1op9 kan ik ruim 550km in 1keer rijden. Of de hele cyclus op en neer naar mijn werk zonder te tanken. Heerlijk
 
Ik ben nooit voor mijn plezier onderweg maar alleen woon/werk of achter onderdelen aan of familiebezoek. Dus ik wil gewoon niet gedwongen een half uur stil moeten staan onderweg.
Had eerder een Volvo v70 met een kleine lpg tank en wat heb ik dat ding vervloekt. Altijd maar plannen dat je op tijd kon tanken.
Heb nu 1 met een tank waar 65ltr lpg in gaat en met een verbruik van 1op9 kan ik ruim 550km in 1keer rijden. Of de hele cyclus op en neer naar mijn werk zonder te tanken. Heerlijk
Je maakt de klassieke denkfout.

LPG kun jij alleen tanken bij een LPG tankstation, dat zal meestal niet naast de deur zijn. Je moet er voor omrijden, stoppen, wachten, meestal ook nog betalen en eindelijk kun je verder vanaf waar je eigenlijk niet wilde zijn.

Met elektrisch rijden heb je daar geen last van; je laadt thuis, ‘s nachts, en je vertrekt ‘s morgens altijd met een volle “tank”.
Heb je een lange rit dan laad je op de bestemming en alléén als dat niet (voldoende) lukt kan het zijn dat je onderweg moet stoppen bij een snellader. Maar ook daar hoef je hem niet helemaal vol te laden, genoeg om thuis te komen is genoeg. Dan laad je de rest thuis wel weer als je ligt te slapen.

Maar voorlopig zou ik gewoon LPG blijven rijden.
 
Je maakt de klassieke denkfout.

LPG kun jij alleen tanken bij een LPG tankstation, dat zal meestal niet naast de deur zijn. Je moet er voor omrijden, stoppen, wachten, meestal ook nog betalen en eindelijk kun je verder vanaf waar je eigenlijk niet wilde zijn.

Met elektrisch rijden heb je daar geen last van; je laadt thuis, ‘s nachts, en je vertrekt ‘s morgens altijd met een volle “tank”.
Heb je een lange rit dan laad je op de bestemming en alléén als dat niet (voldoende) lukt kan het zijn dat je onderweg moet stoppen bij een snellader. Maar ook daar hoef je hem niet helemaal vol te laden, genoeg om thuis te komen is genoeg. Dan laad je de rest thuis wel weer als je ligt te slapen.

Maar voorlopig zou ik gewoon LPG blijven rijden.

Lpg tank vol gooien en betalen duurt hooguit 6 minuten en langs de snelweg zijn genoeg tankstations en heb ook nog 70ltr benzine.
Zie mijzelf al aan komen bij mijn pa met een verlengkabeltje om de batterij op te laden. Die man wordt gek want dat kost hem teveel geld en geeft struikelgevaar voor de wandelaars op de stoep.
Kom op ev rijden is echt armoedig en onbeholpen.
 
....
Kom op ev rijden is echt armoedig en onbeholpen.

Je maakt even een uitstapje naar het auto-forum zie ik.

Maar je stelling is armoedig en onbeholpen.

Ik wil niemand overtuigen om EV te gaan rijden, dat moet je echt voor jezelf uitmaken.
Maar kom dan wel met valide en normale argumenten.
(En een Tesla LongRange haalt ook 550 km, en met de autodrive stap je ook nog eens heel uitgerust uit. ;) )

Op dit moment is volgens mij dit de status: (motor uiteraard)

- modelreeks is uiteraard minder bij EV, bij ICE heb je keuze te over.
En ja bij EV zijn er nu ook steeds mooiere modellen, maar de keuze zoals bij ICE is er gewoon nog niet.

- volwassen motor?
Ja echt wel, de nieuwste machines meten zich zeker met de ICE machines, bekijk de promo 2020 Energica maar eens:

- Bereik en dan vooral op de snelweg.
Valt nog wel tegen wanneer ik eerlijk ben. Dit kan een probleem zijn.
Ook ik wil tijdens woonwerk verkeer uiteraard onderweg niet tanken (stekkeren). Nu verbruikt elke EV op de snelweg meer en ook ik rij liever 130 dan 100 O-):X
Wanneer je dan 100 km snelweg heen moet en ook weer terug dan wordt het met billen geknepen rijden. En dat wil ik ook niet.
Gas wanneer nodig. Op het werk laden lost dit op maar dat kan ook niet iedereen.
In mijn ogen een valide argument om nog even te wachten. Bereik wordt ongetwijfeld nog beter.

Andere kant, wat @Hybride ook al zegt, ik tank dus nooit meer. 's morgens staat hij lekker vol in de garage geen omkijken meer naar.
Geen gedoe bij een tank, geen aanbieding van de dag, niet iemand die voorkruipt, heerlijk dat mis ik niet.

Laden thuis moet wel een optie zijn, kan bij sommigen ook een probleem zijn. Maar een 220V stopcontact is genoeg. Thuis hoeft het niet snel. En met de stroom lager zetten (kan uiteraard) merk je er niets van en kan je wasmachine blijven draaien zonder dat de zekering er uit klapt.
Maar ik kan me voorstellen bij appartementen enz dat je hier een uitdaging hebt.

- Bereik tijdens toeren
Is gewoon goed, wanneer je de snelweg mijd kom je echt veel verder. En wanneer ik gemiddeld 80 km/h reken voor toeren (dat is al snel, meestal is het gemiddelde lager) dan wil je na 2 uur wel een bakkie en dan kun je snelladen. (160 km is geen enkel probleem, vakantie rit, toerrit het kan gewoon)

Ook eerlijk, je moet wel voorbereiden en/of telefoon app hebben, zoek een restaurant met een laadpaal en kijk of die vrij is (app laat dat zien)
Dus meer geregel, ja dat klopt.

- Prijs.
Ja die is gewoon hoog en dat is zeker voor de particulier helemaal niet grappig. En dure Duc zie je ook niet veel.
Wachten op zakken (begint al) en tweedehandsjes.

- Onderhoud.
Vele malen goedkoper dan ICE en elektriciteit is qua lopende kosten ook veel goedkoper.

- Rijbeleving
Tja anders dan ICE, niet meer schakelen en het geluid is ook weg. En ik kan me echt voorstellen (dat had ik ook) dat dit meespeelt in de beleving.
Maar het constante koppel altijd en overal, het spelen met de regeneratie in lange bochten enz. geeft een heel andere rij beleving die ik ook heel erg leuk vind.
Het is anders maar fun kun je er zeker mee hebben. (en ja een stoplichtsprint is geweldig O-))

En milieuwinst?
Ik vind hem lastig, de uitstoot is simpel die is er niet dus je bent overal welkom, ook omdat je geen lawaai hebt.

Het totale plaatje is lastiger, grondstoffen, accu's en stroom. Ik denk wel zeker beter dan ICE maar hoeveel vind ik lastig.
Heel veel variabelen.

Kortom, EV rijden is zeker niet meer armoedig en onbeholpen.

Maar een volwassen alternatief aan het worden.
En inderdaad nog niet voor iedereen, dat snap ik ook heel goed.
Maar het is er, het blijft en ik denk dat het er meer worden. Het wachten is op meerdere modellen, Kawa, Honda ze gaan komen.

Mooier en eerlijker kan ik het niet maken volgens mij.

En ja even on-topic: Ik mag gewoon Amsterdam in :+ (wanneer ik dat zou ik dat willen... )

Het rijden is echt anders voor de omgeving.
Je ziet mensen verbaasd kijken en op dijkjes krijg je zowaar een duimpje omhoog ipv een middelvinger, ook wel weer eens leuk.

bashen (wederzijds) heeft echt geen nut.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nooit voor mijn plezier onderweg maar alleen woon/werk of achter onderdelen aan of familiebezoek. Dus ik wil gewoon niet gedwongen een half uur stil moeten staan onderweg.
Had eerder een Volvo v70 met een kleine lpg tank en wat heb ik dat ding vervloekt. Altijd maar plannen dat je op tijd kon tanken.
Heb nu 1 met een tank waar 65ltr lpg in gaat en met een verbruik van 1op9 kan ik ruim 550km in 1keer rijden. Of de hele cyclus op en neer naar mijn werk zonder te tanken. Heerlijk
Tja, dan verschillen we daar dus over van mening. Ik heb ook een V70 met 40 liter-ringtank en sta dus elke 350 kilometer te tanken. Ik rij nooit op benzine omdat ik niet uit kom en hoef ook zelden te tanken bij een hele dure pomp (dat verschil kan bij LPG zo 40% zijn). Met veel km's weet je al snel waar je voordelig kunt tanken en tussen de 300 en 350 km kom ik eigenlijk altijd wel ergens langs. Natuurlijk was een grotere tank handig geweest, maar ervaar het niet als vervelend. Ook niet als ik twee keer op een dag moet tanken. Laat staan dat ik het ding vervloek.

Ook voor mij is op dit moment een elektrische auto niet haalbaar. Binnen mijn budget vallen alleen modellen met een te kleine actieradius en omdat ik door mijn woonsituatie ben veroordeeld tot laden aan een publieke laadpaal is de ouwe Volvo op gas al snel nog een stuk voordeliger. Dus ook ik stap nog niet over. Maar dat wil niet meteen zeggen dat EV kut is en nooit wat gaat worden. Alleen mijn overstapmoment is nog niet aangebroken.
 
Het is winter he, bij veel staat de tweewieler in de stalling en wordt er geblikt. Daar komt denk ik nog bij dat de vraag of elektrisch rijden interessant is voor veel mensen veel relevanter is als het om auto's gaat dan om motoren.

Een motor heeft als groot nadeel dat de aerodynamica een veel grotere rol speelt. Een beetje motor is misschien max. twee keer zo zuinig als een auto. Een elektrische auto heeft al snel voor tussen de 500 en 800 kilo aan batterijen dus als je dezelfde range wil, dan moet je dus 250 tot 400 kilo aan accu's meenemen en daarvoor is in een motor simpelweg geen plek. In verhouding tot de afmetingen van het voertuig heeft een motor gewoon een gigantische luchtweerstand en dat heeft een grote impact op het verbruik en in het geval van een elektrische motor de actieradius.

Om elektrisch rijden onder motorrijders populairder te maken zijn denk ik accu's nodig met een grotere energiedichtheid. Dat is eigenlijk de enige optie om tot meer range te komen, tenzij we in een soort van gestroomlijnde zetpil op twee wielen willen gaan rijden...

Ik heb al meermaals zitten rekenen of een elektrische auto uit kan, een elektrische motorfiets heb ik eigenlijk nog nooit overwogen. Past niet bij m'n gebruik en kan de kosten niet verantwoorden. Ook hier wil dat niet zeggen dat ik nooit de overstap denk te maken. Vast wel, ooit.
 
En hoe nu verder....

Ik weet het wel:


Vanmorgen mijn hybride bij de garage achtergelaten voor de 1 Kwh accu check. (en tweetal gratis updates).

Met de motoren nog nooit meegemaakt dat er updates waren, kortom oude meuk van vroeger was een stuk eenvoudiger en duidelijk beter naar mijn mening.

En voorlopig ook schoner want ze staan de komende 3 maand ofzo op stal.
 
Waarom gaan dit soort topics altijd over auto's? Zijn er geen echte motorrijders meer op MF?
Komkommer tijd...ik heb gisteren slechts de optimate op de vfr ff aangesloten. Tevens de TomTom eraf gehaald want daarvan was de accu ook bijna leeg.

Trouwens vraag me af wat de bijdrage aan vervuiling van motoren zijn, promielen?
 
- voorlopig is er genoeg overcapaciteit op het net om een aardige groei van het EV park toe te laten
Even wat inside informatie want deze misvatting blijft maar opduiken. Op het 380kV net (de koppeling met Engeland) is inderdaad nog capaciteit. Maar op alle onderliggende netten (en dat zijn er heel veel,150kV, 50kV, 20kV,10kV LV) is er een chronisch tekort aan capaciteit / materiaal en mensen om het te ontwerpen en te bouwen) Dus heb AUB niet de illusie dat we genoeg capaciteit hebben. Dat hebben we namelijk echt niet, en dat wordt de komende 10 jaar ook niet opgelost, wat iedereen ook roept in Den Haag.
 
Even wat inside informatie want deze misvatting blijft maar opduiken. ... Dat hebben we namelijk echt niet, en dat wordt de komende 10 jaar ook niet opgelost, wat iedereen ook roept in Den Haag.

Je weet dan 10 jaar in de techniek een eeuwigheid is?

Ja er zijn inderdaad grote problemen, die waren er sowieso de vraag stijgt en onze infra was ook aan modernisering toe. Die staat al een poosje namelijk
Dus er moet flink geïnvesteerd worden. En men is er nu ook dagelijks mee bezig.

Problemen komen er ook aan de "voedende" kant alle zon en windenergie moet "weg/verbruikt" kunnen en er komt zoveel bij dat dat ook problemen gaat geven inderdaad.

Er moeten dus meerdere oplossingen komen:
Zoveel mogelijk dichtbij verdelen, niet meer het klassieke denken van centrale en het net op, maar probeer het in je wijk / stadsdeel op te lossen.
Zonnepanelen die de buurman voeden bv omdat daar de droger aanstaat
Een EV die niet gebruikt wordt via slimme software laten terugladen op het net.
Accu's in huizen, Accu's bij tussenstations er lopen diverse proefprojecten

De zogenaamde vraagsturing, mijn EV kan ook perfect opladen in een 2,5 uur. Wanneer ik kan aangeven wanneer ik hem nodig heb (dat kan hij ook zelf leren) kan hij ook mooi laden op een tijdstip dat er overcapaciteit is op het net.
Ik doe het nu al zelf, de motor laden/wassen/drogen zoveel mogelijk bij zonneschijn, mijn eigen zonnepanelen gebruik ik dan optimaal.

Alles moet op de schop, gebruik en infra en inderdaad daar wordt druk aan gewerkt. (ik zit er ook midden in ;))
Erg leuk en uitdagend.

En eens, veel hobbels en kosten dat is minder. En er zal her en der nog wel eens wat mis gaan.

Maar ik denk persoonlijk dat het een heel eind gaat lukken, dat zwarte denken dat de komende 10 jaar alles misgaat gaat er bij mij niet in.

edit:
Er komen her en der steeds meer slimme projecten zie bv: Giga Storage Rhino Batterij
Er zal altijd wel ondernemers die er geld in zien en met slimme oplossingen komen.
Sommige kansloos, sommige kunnen misschien echt bijdragen en nieuwe oplossingen geven.
 
Laatst bewerkt:
Het geeft ook mogelijkheden. Nu worden windmolens best vaak stilgezet omdat er te veel aanbod is en je een windmolen makkelijker stil legt dan een kolen- of gascentrale. Als vehice2grid serieuze vormen aan gaat nemen, dan kunnen die perfect als buffer optreden. Als ze weten dat ze de komende tijd nog niet weg hoeven kunnen ze ook weer wat energie terug leveren aan het net als er juist een piekvraag is.
 
Het lijkt steeds meer op een reclame topic. Het is geweldig en er gaat af en toe wat verwaarloosbaars mis.
Volgens mij is de input van groene energie nog steeds verwaarloosbaar, de getallen worden groot gegoocheld met de vuil- en houtstook.
Enne waren er 10 jaar terug geen windmolens?
Poepoe wat een ontwikkeling de afgelopen 10 jaar. Hier in Haarlem staan de enige 4 molens al langer dan 10 jaar stil.
 
Klopt, we lopen heel erg achter in Nederland als het om groene stroom gaat. En als je mensen hoort roepen over ca. 15-20% groene energie, dan is daar biomassa en bioethanol in onze benzine ook in meegerekend en da's natuurlijk allesbehalve groen. Dus ja, de stroom in Nederland kan én moet beter.

Maar dat is een beetje een andere discussie. Ook met de huidige energiemix en productie van elektriciteit en accu is een elektrisch voertuig schoner dan eentje met verbrandingsmotor. Er is alleen dus nog veel meer winst te behalen als we ook aan de productiekant stappen zetten.
 
Het lijkt steeds meer op een reclame topic. Het is geweldig en er gaat af en toe wat verwaarloosbaars mis.
...

Alles van vroeger is beter, echt?

Vertel het maar dan, achterover zitten en niets doen neem ik aan?

En ja ik weet dat het misbruikt wordt en er hufters inzitten die alles voor de centen doen. Groen -> verdienmodel.

En mocht je het niet weten, die zitten ook in de olieindustrie, misschien nog wel erger.
Hufters heb je overal en altijd.

We moeten toch vooruit, meedenken zou beter zijn dan alleen maar afbranden en niets doen.
En nee op een oude bak rijden van 65 jaar oud is geen oplossing? Of wil je die ook aan iedereen geven? (ik denk dat er niet genoeg zijn om eens te beginnen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan