Milieuzone voor motorfietsen in nederland (grote steden zoals adam>

Wat ik altijd zo jammer vind aan dit soort discussies, is dat de twee lijnrecht-tegenover-elkaar staande partijen die al snel ontstaan (je bent ergens vóór, of je bent ertegen), ook meteen over en weer beginnen met moddergooien en elkaars visie niet (willen) zien...

Ik geniet van mijn klassiekers, en ben van mening dat niets zó duurzaam is dan proberen zo lang mogelijk met iets te doen..
Mijn oude Snoek heeft zichzelf al 100-den keren terugverdiend door maar door te blijven gaan en mij te behoeden van het kopen van een andere auto...
En ja; zijn ongeregelde LPG-uitstoot zal hoogstwaarschijnlijk slechter zijn dan de rokende centrale die nodig is om een Tesla te laten rijden ( 😉 ), we gaan dan voorbij aan het feit (!) dat het produceren van een auto veel meer energie en uitstoot kost dan dat de bewuste auto zelf ooit zal verbruiken...al rij je er 100 jaar mee.

Ik wil best luisteren en meedenken met andersdenkenden, want ook ik ben ervan overtuigd dat er wat gebeuren moet...het is jammer dat de andersdenkenden mij als ketteraar zien en alles wat ik zeg als kul wegwuiven..
 
Wat ik altijd zo jammer vind aan dit soort discussies, is dat de twee lijnrecht-tegenover-elkaar staande partijen die al snel ontstaan (je bent ergens vóór, of je bent ertegen), ook meteen over en weer beginnen met moddergooien en elkaars visie niet (willen) zien...

Ik geniet van mijn klassiekers, en ben van mening dat niets zó duurzaam is dan proberen zo lang mogelijk met iets te doen..
Mijn oude Snoek heeft zichzelf al 100-den keren terugverdiend door maar door te blijven gaan en mij te behoeden van het kopen van een andere auto...
En ja; zijn ongeregelde LPG-uitstoot zal hoogstwaarschijnlijk slechter zijn dan de rokende centrale die nodig is om een Tesla te laten rijden ( 😉 ), we gaan dan voorbij aan het feit (!) dat het produceren van een auto veel meer energie en uitstoot kost dan dat de bewuste auto zelf ooit zal verbruiken...al rij je er 100 jaar mee.

Ik wil best luisteren en meedenken met andersdenkenden, want ook ik ben ervan overtuigd dat er wat gebeuren moet...het is jammer dat de andersdenkenden mij als ketteraar zien en alles wat ik zeg als kul wegwuiven..
Dit is gewoon een verstandige reactie. Mee eens!
 
@PLR met het eerste deel van je betoog ben ik het helemaal eens. En ook ik kan genieten van een oldtimer of m'n motor. Ben zelf een auto uit 1937 aan het opknappen, da's bepaald geen prius.

Wat betreft de uitstoot bij productie, dat wordt vaak schromelijk overschat. Het is moeilijk om er precieze cijfers van boven tafel te krijgen, maar onderzoeken door gerenommeerde partijen geven vaak aan dat dat omslagpunt al tussen de ca. 30.000 en 75.000 km ligt. Overigens gaan ze, zo lijkt het, ook veel langer dan 5 tot 7 jaar mee. Tesla's van acht jaar oud en 250.000 km op de teller hebben doorgaans nog meer dan 85 procent van hun accu capaciteit.
 
Nouja, ik heb niet de illusie dat we hier wereldse problemen gaan oplossen....ook niet vervuiling in de steden.

Puur uit handigheid ga ik altijd met de fiets naar de stad, scheelt me 5-10 parkeergeld, en die kan ik gebruiken voor benzine in de motor. Kortom, benzine komt wel op.

Ondertussen ben ik wel voorbereid op de toekomst; voor eerst sinds 7 jaar nu nieuwe/auto gekocht met Prius technologie....
 
we gaan dan voorbij aan het feit (!) dat het produceren van een auto veel meer energie en uitstoot kost dan dat de bewuste auto zelf ooit zal verbruiken...al rij je er 100 jaar mee.

Ik wil best luisteren en meedenken met andersdenkenden, want ook ik ben ervan overtuigd dat er wat gebeuren moet...het is jammer dat de andersdenkenden mij als ketteraar zien en alles wat ik zeg als kul wegwuiven..
Ik wil je best gelijk geven, als je gelijk hébt...

En daar mankeert het hier aan want wat je zegt klopt absoluut niet. Het is een grote misvatting die sommigen blijkbaar graag in stand houden.

De produktie van een auto kost aan energie ergens tussen de 10% en 25% van wat ie in zijn hele autoleven aan energie verbruikt, afhankelijk van het type auto en hoeveel er mee gereden wordt.

Dat is een schijntje!
Je denkt goed bezig te zijn door door te rijden met een oud barrel maar het tegendeel is waar.
 
Laatst bewerkt:
@Dizono en @Hybride: er zijn inderdaad meerdere bronnen die iets melden over energieverbruik bij autoproductie, de vraag is welke bron geloof je..
Er is geen discussie te vinden of je bent voor of tegen, en beide kampen willen elkaars mening niet horen..;
Zwarte Piet, elektrisch rijden, Nederlandse foute geschiedenis...nóem maar op.
We hebben een steeds korter lontje en gunnen elkaar steeds minder...

Ik hou me liever bij feiten, en ben bereid met je mening mee te gaan als je met harde feiten kunt komen die mijn mening ontkrachtigen kunnen..
Dan geen feiten uit een bron die een vaststaande uitkomst bevestigen, maar onafhankelijk onderzoek...

De luchtkwaliteit gaat omhoog als we minder gebruikmaken van fossiele brandstoffen, dat moge duidelijk zijn..
2025 of zelfs 2030 uitstoot-vrij is een prachtig, maar onhaalbaar streven...hoeveel Greta's er ook zullen strijden.
Zolang elektrisch nog geen vergelijkbaar alternatief is voor fossiel..zullen de mensen niet (kunnen) overstappen.
 
Wat ik altijd zo jammer vind aan dit soort discussies, is dat de twee lijnrecht-tegenover-elkaar staande partijen die al snel ontstaan (je bent ergens vóór, of je bent ertegen), ook meteen over en weer beginnen met moddergooien en elkaars visie niet (willen) zien...

Ik geniet van mijn klassiekers, en ben van mening dat niets zó duurzaam is dan proberen zo lang mogelijk met iets te doen..
Mijn oude Snoek heeft zichzelf al 100-den keren terugverdiend door maar door te blijven gaan en mij te behoeden van het kopen van een andere auto...
En ja; zijn ongeregelde LPG-uitstoot zal hoogstwaarschijnlijk slechter zijn dan de rokende centrale die nodig is om een Tesla te laten rijden ( 😉 ), we gaan dan voorbij aan het feit (!) dat het produceren van een auto veel meer energie en uitstoot kost dan dat de bewuste auto zelf ooit zal verbruiken...al rij je er 100 jaar mee.

Ik wil best luisteren en meedenken met andersdenkenden, want ook ik ben ervan overtuigd dat er wat gebeuren moet...het is jammer dat de andersdenkenden mij als ketteraar zien en alles wat ik zeg als kul wegwuiven..
Helemaal mee eens, vroeger werd iets gerepareerd, tegenwoordig gooien we het weg.
 
Luchtkwaliteit in de Europese steden is de afgelopen 30 jaar flink verbeterd. Als je vroeger in de binnenstad (Amsterdam) was geweest had je altijd pijn in je kanis van de uitlaatgassen.

Wat er momenteel misgaat is dat elk provinciestadje eigen milieu-regels mag maken.
 
Ik wil je best gelijk geven, als je gelijk hébt...

En daar mankeert het hier aan want wat je zegt klopt absoluut niet. Het is een grote misvatting die sommigen blijkbaar graag in stand houden.

De produktie van een auto kost aan energie ergens tussen de 10% en 25% van wat ie in zijn hele autoleven aan energie verbruikt, afhankelijk van het type auto en hoeveel er mee gereden wordt.

Dat is een schijntje!
Je denkt goed bezig te zijn door door te rijden met een oud barrel maar het tegendeel is waar.
Hier sla je de spijker op z'n kop. Ook een electrische auto kost dus heel veel energie om te produceren. Met name de accu. En zolang die e-auto's zakelijk gereden worden zal men dus snel een nieuwe gaan leasen. Want met contracten van 3 tot 5 jaar gaan ze er gewoon weer uit, en verdwijnen ze naar het buitenland omdat ze daar meer opbrengen. Begrijp me niet verkeerd, ik zo ook graag e willen rijden, maar dit is onbetaalbaar voor mij. Ik rij nu hybride, maar voor het zelfde geld had ik een grotere en nieuwere benzine auto gehad.
 
Die paar oldtimers maken het minder saai op de weg. Ik rijd ook oude barrels van '65 tot' 84 die is modern voor mij.
Bovendien zuipt een BMW X5 meer dan mijn Amazon van '65.
 
Ik wil best volledig elektrisch Tesla willen rijden maar die dingen zijn nu te duur, wellicht over 10 jaar ofzo als mijn huidige en net aangeschafte 10 jaar oude Lexus hybride op is. Ik ben dus al half om...._O-...naast mijn oude meuk..
 
Ik wil je best gelijk geven, als je gelijk hébt...

En daar mankeert het hier aan want wat je zegt klopt absoluut niet. Het is een grote misvatting die sommigen blijkbaar graag in stand houden.

De produktie van een auto kost aan energie ergens tussen de 10% en 25% van wat ie in zijn hele autoleven aan energie verbruikt, afhankelijk van het type auto en hoeveel er mee gereden wordt.

Dat is een schijntje!
Je denkt goed bezig te zijn door door te rijden met een oud barrel maar het tegendeel is waar.

De diverse bronnen noemen "...het equivalent van 5 jaar benzinerijden.." tot " 300.000 km op benzine of 450.000km op diesel".
Dat is geen 10-25% van een totale energieverbruik van een auto...
IK zie weinig auto's 1,5-3 miljoen kilometers halen..
Het doorrijden in "een oud barrel" heeft dan wel degelijk zin.


Nou ben ik niet gek, in ieder geval minder gek dan dat je op eerste gezicht zou zeggen.
Ook ik weet dat veel onderzoeken gedaan worden om een bewijs te leveren naar iets wat je bewezen wilt hebben..
Maw; er wordt vooral blindgestaard op onderzoeken die (on)bewust zaken niet meenemen in hun metingen, waardoor de uitslag subjectief is.
 
Daarom koop ik oude barrels van 5k, goed voor mijn portemonnee en goed voor het milieu. En ik hoef ook geen moeilijke sommen op los te laten waar je toch niet uitkomt.

Bovendien ga ik hier geen ruzie maken.....

Edit, ik ga ff wat boodschappen doen, ff de accu van de auto opladen. Normaliter met fiets maar in het instructieboekje van deauto staat dat je regelmatig ermee moet rijden..dus doe dat dan maar... :+
 
Altijd wordt maar gedaan of een elek. auto uitstootvrij is. NEEEEEEEEEE, ook die produceert CO2.
Alleen doet ie dat niet in de binnenstad, maar 100km verder in de electriciteits-centrale. Zero-emissie is gewoon fake.

Mag je vinden.

Alleen al op de 6 kWh elektriciteit benodigd om 1 liter benzine te maken kan een elektrische auto iets van 40 km rijden, en ik 70.
Mooie bron.... Vast dezelfde waar Trump z’n waarheden vandaan haalt.
 
Wat ik altijd zo jammer vind aan dit soort discussies, is dat de twee lijnrecht-tegenover-elkaar staande partijen die al snel ontstaan (je bent ergens vóór, of je bent ertegen), ook meteen over en weer beginnen met moddergooien en elkaars visie niet (willen) zien...

Ik geniet van mijn klassiekers, en ben van mening dat niets zó duurzaam is dan proberen zo lang mogelijk met iets te doen..
Mijn oude Snoek heeft zichzelf al 100-den keren terugverdiend door maar door te blijven gaan en mij te behoeden van het kopen van een andere auto...
En ja; zijn ongeregelde LPG-uitstoot zal hoogstwaarschijnlijk slechter zijn dan de rokende centrale die nodig is om een Tesla te laten rijden ( 😉 ), we gaan dan voorbij aan het feit (!) dat het produceren van een auto veel meer energie en uitstoot kost dan dat de bewuste auto zelf ooit zal verbruiken...al rij je er 100 jaar mee.

Ik wil best luisteren en meedenken met andersdenkenden, want ook ik ben ervan overtuigd dat er wat gebeuren moet...het is jammer dat de andersdenkenden mij als ketteraar zien en alles wat ik zeg als kul wegwuiven..

Ik herinner me een persconferentie van de "nieuwe" Landrover waarop bekend werd gemaakt dat ze nog duurzamer gingen worden. Nadat het hoongelach was weggestorven, werd er gezegd dat er als enige merk ter wereld nog 70+% van alle geproduceerde auto's nog reed en dat de nummer twee echt een hele grote afstand stond, al weet ik niet meer hoeveel afstand. Toen werd het wel heel stil.
 
De mens is een gewoontedier, en we vinden verandering moeilijk...
Waarom ziet een auto er nog steeds uit als een doos op 4 wielen?
Waarom wil 'DE Harley-rijder' alleen stampende luchtgekoelde V-twins?
Waarom doen we wat we doen op de manier waarop we het doen?

Dat we met fossiele brandstoffen op een dood spoor zitten is intussen wel duidelijk, het wachten is op een echt fatsoenlijk alternatief.
Koude fusie zou het ideaal zijn, maar dat gaat nog járen duren.
Niet omdat de techniek niet op peil is of dat snel zou kunnen zijn, maar omdat de mens het afremt..
Mensen die nu hun geld verdienen in de petrochemische industrie, mensen die op hoog niveau aan touwtjes trekken, mensen die bepalen wat de ander moet of kán doen..

En ik doe eraan mee...NIET omdat ik de voordelen van electrisch rijden niet zie, maar juist omdat ik ook de nadelen ervan zie.
De manier waarop we ons (gaan) verplaatsen zal veranderen, dat is zeker.
 
En alles wat op een persconferentie (of was het een persintroductie met reclamecampagne?) verteld wordt is natuurlijk automatisch waar....

Kijk eens naar dit schema, kijk hoe groot het donkerrode stuk is ten opzichte van de hele balk.


45169F27-8F0F-4AFE-9C56-24C305712530.jpeg


Hier komt het plaatje vandaan:
 
Over 10 jaar meld ik me wel of ik een volledig elektrische auto heb....nu in aanschaf nog veel te duur,

En hopelijk nog vele vliegvakanties als dat corona gedoe afgelopen is....:t
 
Alleen al op de 6 kWh elektriciteit benodigd om 1 liter benzine te maken kan een elektrische auto iets van 40 km rijden, en ik 70.
De werkelijke calorische waardes die heb ik niet direct vergeleken. (incl thermische rendement)
Ook voordat de stroom werkelijk in je accu zit vanaf de 'kolen' die in de centrale worden aangevoerd heeft veel rendementsverliezen.

Wat ik wel weet dat je met een electro-car dan niet in de kou moet rijden.
Wordt in de auto aangegeven restkm's bijv. 100, zet je bij kou dan de verwarming aan dan staat ie ineens nog maar op 60 :X
Een verbrandings-auto rijdt met erge kou altijd nog 95% van de km's tov hogere temp. Maakt niet uit of kachel aan is.
 
Over 10 jaar meld ik me wel of ik een volledig elektrische auto heb....nu in aanschaf nog veel te duur,

En hopelijk nog vele vliegvakanties als dat corona gedoe afgelopen is....:t
Electro-cars worden nu overmatig gesubsidieerd door de overheid en daarom vooral gereden door lease-rijders die vnl naar de bijtelling kijken.
Ga je een electro-car privé rijden dan heb je heel andere rekensommen!

Ik vind vliegen helemaal niet leuk, vooral vanwege al het 'gedoe' voordat je werkelijk in de lucht bent.
Vanaf dat ik thuis de deur uit ga totdat werkelijk wordt opgestegen, kost erg veel tijd en (persoonlijke) energie.
Maar als ik dan uiteindelijk toch vlieg dan voel ik me er zeker niet schuldig over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan