Milieuzone voor motorfietsen in nederland (grote steden zoals adam>

Ik heb het over de elektriciteit die nodig is voor de bewerkingen van de olie tot benzine. Dus nog niet eens de benzine zelf.

Dat is 6 kWh per liter, en dan komt de energie in de olie zelf er nog bij. Als je alles meerekent is het absurd hoe onrendabel een benzinevoertuig is.

En nog een mooi artikel over een elektrische auto in de winter:

 
Electro-cars worden nu overmatig gesubsidieerd door de overheid en daarom vooral gereden door lease-rijders die vnl naar de bijtelling kijken.
Ga je een electro-car privé rijden dan heb je heel andere rekensommen!

Ik vind vliegen helemaal niet leuk, vooral vanwege al het 'gedoe' voordat je werkelijk in de lucht bent.
Vanaf dat ik thuis de deur uit ga totdat werkelijk wordt opgestegen, kost erg veel tijd en (persoonlijke) energie.
Maar als ik dan uiteindelijk toch vlieg dan voel ik me er zeker niet schuldig over.
Uiteraard draait het om geld.....andere redenen verzint men erbij.

Moet zeggen dat het met vliegen lekker vlot gaat. Wij plakken een nachtje ervoor met parkeren en dan ben je een dagje onder de pannen. Huurauto ophalen gaat verder perfect.

Ik laat het gewoon allemaal op me afkomen, kost me geen energie en als een vd laatsten het vliegtuig instap...en ook uitstap. Kun je aan de koppen van reizigers zien dat ze gestrest zijn...vermakelijk gewoon.
 
Die paar oldtimers maken het minder saai op de weg. Ik rijd ook oude barrels van '65 tot' 84 die is modern voor mij.
Bovendien zuipt een BMW X5 meer dan mijn Amazon van '65.

Eens met dit: Die paar oldtimers maken het minder saai op de weg
Ik mag er ook graag naar kijken.

Maar qua uitstoot en verbruik?
bv BMW X5 PHEV heeft een uitstoot van 77 gr/km jou volvo voor euro0 gaat daar dik en dik overheen.
Daarnaast kan deze 1 op 30 halen bij goed rijgedrag (hybride)

Een oude vrieskist verbruikt ook gigantisch veel tov een nieuw A+++ model.

Hou daar rekening mee, jou stelling gaat niet op.
 
Het ging me puur om brandstof verbruik, 1 op 10 haal ik met gemak ook bij 130 op de autobahn . Dat is met zo'n x5 lastig, ja op papier wel natuurlijk. En ik rijd uiteraard op LPG dus sowieso minder CO2 uitstoot en meer H2O.
 
Moet zeggen dat het met vliegen lekker vlot gaat. Wij plakken een nachtje ervoor met parkeren en dan ben je een dagje onder de pannen. Huurauto ophalen gaat verder perfect.

Ik laat het gewoon allemaal op me afkomen, kost me geen energie en als een vd laatsten het vliegtuig instap...en ook uitstap. Kun je aan de koppen van reizigers zien dat ze gestrest zijn...vermakelijk gewoon.
Vliegen dat gaat echt niet altijd vlot. Tot 1000km van huis kan je beter in de auto stappen.
Vorig jaar ging ik 10.30h de deur uit, om om 01.30h 's nachts in mijn hotel in Ubeda te komen. (via Malaga)
In 15h tijd ben ik met de auto (MIJN eigen auto!!) ook al een stuk in Spanje. Geen gedoe, gewoon thuis de hele zooi in de kofferbak en gassen!
Maar idd Zuid Spanje is iets sneller met vliegtuig. Zuid Frankrijk is al beter met de auto of motor!

Ja, ik stap ook altijd op allerlaatste moment in. Sommigen staan al een half uur voor tijd bij de gate...........en dan al dringen(?) ......... :X
Maar bij landen, zeker bij een groot vliegtuig, duurt 't wel effe vanaf moment wielen op de grond totdat je werkelijk eruit bent.
Als je pech hebt gaan ze bij landen ook nog klappen......................:( Grrrrrrrrrrrrr, liefst duik in dan onder mijn stoel!
 
Het ging me puur om brandstof verbruik, 1 op 10 haal ik met gemak ook bij 130 op de autobahn . Dat is met zo'n x5 lastig, ja op papier wel natuurlijk. En ik rijd uiteraard op LPG dus sowieso minder CO2 uitstoot en meer H2O.

Praktijk cijfers bij autoweek met vele gebruikers geven 1 op 13,3 aan dus ook beter.
En dit voor een zwaardere auto. Dus er worden met de euro norm echt stappen gemaakt.
 
Dit topic ging toch over stedelijke milieuzones in relatie tot motoren?
Niet dat de topic post echt leesbaar was, maar wel iets van die strekking ;)
mijn eerdere reactie over vervuilende voertuigen was deels wel gemeend, het gaat nu namelijk over het gebruik in een stad.
In het buitenland vind ik het erg fijn als je gewoon door de stad, of iig het oude stadscentrum kan lopen zonder mogelijk voor je sokken gereden te worden.
In Coimbra heeft men bovenop de berg waarop de stad gebouwd is een (kleuter)school of zoiets zitten (ja ook een universiteit) , maar al die blagen worden dus gewoon met de normale auto daar opgehaald door straatjes die 20 cm breder dan de auto's zijn.
Naast dat gebouw waar iedereen moest zijn stond een electrische stadsbus te wachten.

linksom of rechtsom blijft de grootste oorzaak van de meeste problemen de gemakzucht van het merendeel van de mensen.
Dat 'men' over 10 jaar gewone auto's wil verbieden is , mijn inziens, 1 vd vele meldingen/prikkels in mensen vast te laten wennen aan het idee of om ze er over te laten denken.
ik zou met mijn ton kostende tesla ook niet door die straatjes willen rijden (sommige doen dat wel hoor :P ) , maar als er straks de electrische fiat panda achtig iets is die iedereen kan betalen zal het merendeel die kopen, of daar nou benzine diesel elektriciteit of kernafval in gaat, als het maar makkelijk en goedkoop is.
 
Eens met dit: Die paar oldtimers maken het minder saai op de weg
Ik mag er ook graag naar kijken.

Maar qua uitstoot en verbruik?
bv BMW X5 PHEV heeft een uitstoot van 77 gr/km jou volvo voor euro0 gaat daar dik en dik overheen.
Daarnaast kan deze 1 op 30 halen bij goed rijgedrag (hybride)

Een oude vrieskist verbruikt ook gigantisch veel tov een nieuw A+++ model.

Hou daar rekening mee, jou stelling gaat niet op.

Als je zoals mij op het platteland woont en hoofdzakelijk autoweg en autosnelweg kilometers maakt dan heb je niets aan die hybride techniek.
Rij denkelijk nog geen 5% van mijn 35.000 kilometers per jaar onder de 50km/u. Sterker nog dat rijd ik alleen maar als ik daar toe gedwongen wordt })
Mensen vergeten dat er buiten de randstad ook nog huizen, wegen en mensen zijn. Onze beleidsmakers ook
 
Als je zoals mij op het platteland woont en hoofdzakelijk autoweg en autosnelweg kilometers maakt dan heb je niets aan die hybride techniek.
Rij denkelijk nog geen 5% van mijn 35.000 kilometers per jaar onder de 50km/u. Sterker nog dat rijd ik alleen maar als ik daar toe gedwongen wordt })
Mensen vergeten dat er buiten de randstad ook nog huizen, wegen en mensen zijn. Onze beleidsmakers ook

Klopt maar dat zie je in de cijfers ook: 1 op 30 volgens papier dat is kansloos natuurlijk
Maar autoweek praktijk zijn toch echte gebruikers en die geven 1 op 13,3 en dat is een heel stuk slechter idd maar best goed voor zo'n vrachtwagen :') als de X5. (en boven de Volvo Amazone)

Daarnaast verbruikt die bak erg veel op korte stukjes wanneer moeders even naar de winkel gaat (vaders pakt altijd de fiets O-))
Dat kan dan wel vol elektrisch en dat scheelt echt veel ineens.

Ik heb niets tegen oldtimers, in tegendeel, maar nieuwere auto's en zeker de huidige generaties zijn echt wel veel zuiniger en lager in uitstoot.
Ze zijn leuk om in te rijden, maar ik denk toch echt dat het argument dat het voor milieu beter is niet opgaat.

Voor sommige dingen misschien wel, maar voor auto's en elektro apparaten niet.
 
Zolang de overheid 2takt kettingzagen en bladblazers gebruikt ga ik met mijn elektrische bakfiets met een 2takt generator voor nood in de bak door de milieuzones.
 
Klopt maar dat zie je in de cijfers ook: 1 op 30 volgens papier dat is kansloos natuurlijk
Maar autoweek praktijk zijn toch echte gebruikers en die geven 1 op 13,3 en dat is een heel stuk slechter idd maar best goed voor zo'n vrachtwagen :') als de X5. (en boven de Volvo Amazone)

Daarnaast verbruikt die bak erg veel op korte stukjes wanneer moeders even naar de winkel gaat (vaders pakt altijd de fiets O-))
Dat kan dan wel vol elektrisch en dat scheelt echt veel ineens.

Ik heb niets tegen oldtimers, in tegendeel, maar nieuwere auto's en zeker de huidige generaties zijn echt wel veel zuiniger en lager in uitstoot.
Ze zijn leuk om in te rijden, maar ik denk toch echt dat het argument dat het voor milieu beter is niet opgaat.

Voor sommige dingen misschien wel, maar voor auto's en elektro apparaten niet.
Ik ben van een Ford cougar 2.5 V6 170pk gegaan naar een Seat Leon 1.4 Ecotsi 150pk
En hoe gaaf het was om de 2.5v6 te horen was het verbruik dat niet. Als ik mijn best deed om zuinig te rijden kwam ik net aan 1 op 11.

De Leon rijdt fijner is iets sneller, maar als ik deze op zijn start trap haal ik de 1 op 11 niet eens
En als ik normaal rijdt haal ik de 1 op 16 met gemak.

En dan heb ik de uitstoot nog niet eens vergeleken.

Zeker de laatste 10 jaar zijn er veel stappen gezet met de ice motoren.
 
Nou die stappen vallen nogal mee van 1 op 10 met een bak uit '65 naar 1 op 13,5 in 2020 en daar 55 jaar over doen poepoe wat een giant leap.
 
Laatst bewerkt:
Niet dat de topic post echt leesbaar was, maar wel iets van die strekking ;)
mijn eerdere reactie over vervuilende voertuigen was deels wel gemeend, het gaat nu namelijk over het gebruik in een stad.
In het buitenland vind ik het erg fijn als je gewoon door de stad, of iig het oude stadscentrum kan lopen zonder mogelijk voor je sokken gereden te worden.
In Coimbra heeft men bovenop de berg waarop de stad gebouwd is een (kleuter)school of zoiets zitten (ja ook een universiteit) , maar al die blagen worden dus gewoon met de normale auto daar opgehaald door straatjes die 20 cm breder dan de auto's zijn.
Naast dat gebouw waar iedereen moest zijn stond een electrische stadsbus te wachten.

linksom of rechtsom blijft de grootste oorzaak van de meeste problemen de gemakzucht van het merendeel van de mensen.
Dat 'men' over 10 jaar gewone auto's wil verbieden is , mijn inziens, 1 vd vele meldingen/prikkels in mensen vast te laten wennen aan het idee of om ze er over te laten denken.
ik zou met mijn ton kostende tesla ook niet door die straatjes willen rijden (sommige doen dat wel hoor :P ) , maar als er straks de electrische fiat panda achtig iets is die iedereen kan betalen zal het merendeel die kopen, of daar nou benzine diesel elektriciteit of kernafval in gaat, als het maar makkelijk en goedkoop is.
Eerst maar eens wat doen aan de vliegtuigen, stink tankers, cruiseschepen en Tata steel, daarna kunnen we wel eens verder kijken......
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd in een bak uit '65 die rijd 1 op 10.
En bedankt dat je mij kortzichtig vind🤗Jij gelooft kennelijk de milieu onzin die de auto lobby je voor kauwt.

(Maar het is wel 55 jaar ipv 65 btw. Mijn fout in jaren tellen)

Maar om weer on topic te blijven is het bizar dat alle motoren (of is het motors?) Over 1 kam worden geschoren terwijl koekblikken per type worden ingedeeld. Al die zuipende SUV krengen lijken zo te voldoen aan de "regels".
 
Laatst bewerkt:
Een tweetaktmotortje van 49cc stoot misschien wel relatief veel koolwaterstoffen uit, maar niet veel CO2. Dat kan namelijk niet. Belgen maken blijkbaar hun eigen Belgenmoppen.

CO2 dat hier uitgestoten wordt merk je niets van, we willen het beperken omdat het anders een globaal probleem wordt, goed beschouwd is het dat al.
Die tweetaktolie die een blauwe walm van onverbrande troep achterlaat is wél een lokaal probleem, dat zou je toch op een idee moeten brengen.
 
CO2 dat hier uitgestoten wordt merk je niets van, we willen het beperken omdat het anders een globaal probleem wordt, goed beschouwd is het dat al.
Die tweetaktolie die een blauwe walm van onverbrande troep achterlaat is wél een lokaal probleem, dat zou je toch op een idee moeten brengen.
Moderne 2 takten zoals die van Husqvarna en KTM hebben een elektronische oliepomp en roken niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan