Milieuzone voor motorfietsen in nederland (grote steden zoals adam>

Trouwens, hoe weet je zeker dat je ‘schone elektriciteit’ tankt..... :?

Als je de stekker aansluit kun je toch niet zien dat je aan de windmolen hangt.

Er bestaat ook niet zoiets als "schone" en "vuile" elektriciteit zodra je aan het stroomnet hangt. Je bent net zo afhankelijk van die Duitse bruinkoolcentrale als die Nederlandse windmolen.
 
De mijne ook, bovendien wil ik Ellon Musk nog rijker maken door een nieuwe EV aan te schaffen.
....
Ik ben van mening dat het bij Musk niet om het milieu gaat maar aan zijn eigen portemonee.
Ik neem aan typo? Je spreekt jezelf tegen hier 😅

Trouwens, hoe weet je zeker dat je ‘schone elektriciteit’ tankt..... :?

Als je de stekker aansluit kun je toch niet zien dat je aan de windmolen hangt.

Tuurlijk, het display is groen of grijs dat zie je gelijk 😝

Maar uiteraard kan dat niet er wordt groen en grijs opgewekt.
Je krijgt wat er aangeboden wordt

De truuk is om de verhouding groen/grijs steeds beter te krijgen en dat kan doordat klanten betalen voor groen dat geld wordt gebruikt voor investeringen inkopen enz.
 
Als er groene stroom geleverd word verbrand de kolen/bio-bos brandstof centrale in hetzelfde tempo. Die CO2 word voor het gemak niet meegerekend.
Echt groene energie bestaat nog lang niet.
 
Ik ben het daar zeker niet mee eens. Het hangt er volledig van af hoe de elektriciteit wordt opgewekt waar die auto op rijdt. Dat elektrisch rijden in alle gevallen schoner is dan een verbrandingsmotor is dan ook veel te kort door de bocht.
Dan vergelijk je alleen de uitstoot tussen de kolencentrale en een ICE..
Je vergeet dat er ook een rokende pijp op het industrieterrein nodig is om aardolie te ontleden in benzine, diesel en LPG..

Dus het totaalplaatje (ICE + raffinaderij) vs. (kolencentrale + EV) is het praatje wat IK bedoel..
En dan wint de EV...helaas (?) maar waar.
 
Ik ben het daar zeker niet mee eens. Het hangt er volledig van af hoe de elektriciteit wordt opgewekt waar die auto op rijdt. Dat elektrisch rijden in alle gevallen schoner is dan een verbrandingsmotor is dan ook veel te kort door de bocht.

Alleen in Iran en in Polen wordt er zoveel uitgestoten door de kolencentrales dat een EV er inderdaad niets uithaalt.
In de rest van de wereld heeft een EV dus wel nut en dat wordt alleen maar beter naarmate de elektriciteit schoner wordt opgewekt, en de elektriciteit wordt jaar na jaar steeds schoner geproduceerd.
Een EV wordt over zijn levensduur gerekend dus steeds schoner....

Wat verder meespeelt is het verschil in rendement met een brandstofmotor.
Het gehele proces van opwekking tot verbruik heeft bij een EV een aanzienlijk hoger rendement dan bij een brandstofmotor. Dan kan het gebeuren dat een elektrisch voertuig dat rijdt op relatief vuil geproduceerde stroom toch schoner is gewoon omdat ie er minder van verbruikt.
 
Laatst bewerkt:
Alleen in Iran en in Polen wordt er zoveel uitgestoten door de kolencentrales dat een EV er inderdaad niets uithaalt.

Elektriciteit is geen water. Er komt geen elektriciteit uit het stopcontact die toe te wijzen is aan een bron. Een elektriciteitsnetwerk is een balansnet waarbij alle aangesloten systemen in balans moeten zijn. Wind- en zonneenergie zijn niet reguleerbaar. Om de balans in stand te houden zijn er wel reguleerbare centrales nodig en dat zijn vooral gas-/kolen- en kerncentrales. Omdat het hele Europese hoogspanningsnet met elkaar is verbonden kunnen wij in Nederland dus flink overstappen op wind-/zonneenergie, de balans wordt bewaakt door de landen waar ze nog wel gas-/kolen-/kerncentrales hebben. Dan kunnen we dus wel goede sier maken met onze zogenaamd schone energie, maar dat kan dan alleen dankzij die landen waar ze minder schone centrales hebben staan. Die dan ook nog eens lokaal de vervuiling krijgen.

Prima hoor, je troep naar de buren vegen, maar ga dan niet de buren vertellen dat jij zo goed bezig bent en dat zij smeerpoetsen zijn.
 
Beetje kort door de bocht, MAAR wat je wel goed benoemd is het feit dat we een STABIEL netwerk nodig hebben om onze maatschappij te kunnen draaien. Wind en zonne energie zijn niet stabiel en onafhankelijk van de vraag. Juist de stabiliteit is van levensbelang. Als het ook maar meer dan een paar % afwijkt gaan er systemen afvallen met een domino effect tot gevolg en dan is het donker. De mix van verschillende energie bronnen is nog een hele moeilijke.......
 
Elektriciteit is geen water. Er komt geen elektriciteit uit het stopcontact die toe te wijzen is aan een bron. Een elektriciteitsnetwerk is een balansnet waarbij alle aangesloten systemen in balans moeten zijn. Wind- en zonneenergie zijn niet reguleerbaar. Om de balans in stand te houden zijn er wel reguleerbare centrales nodig en dat zijn vooral gas-/kolen- en kerncentrales. Omdat het hele Europese hoogspanningsnet met elkaar is verbonden kunnen wij in Nederland dus flink overstappen op wind-/zonneenergie, de balans wordt bewaakt door de landen waar ze nog wel gas-/kolen-/kerncentrales hebben. Dan kunnen we dus wel goede sier maken met onze zogenaamd schone energie, maar dat kan dan alleen dankzij die landen waar ze minder schone centrales hebben staan. Die dan ook nog eens lokaal de vervuiling krijgen.

Prima hoor, je troep naar de buren vegen, maar ga dan niet de buren vertellen dat jij zo goed bezig bent en dat zij smeerpoetsen zijn.
Zelfs een Chinese EV die in Polen rondrijdt is nog steeds schoner dan een brandstofauto.

https://www.autointernationaal.nl/2020/04/65061/
 
Ik geef je de oud ijzer prijs wel als je er een zou hebben.
Maar deze is zo weinig waard.
 
Als het heel simpel was had je het al wel begrepen.

Mijn moeder ademt nu ook al de uitlaatgassen van jouw brommer in en jouw dochter die van die van mij. Waarom is het dan egoïstischer als iemand in een EV dat doet, terwijl zijn voertuig onder aan de streep schoner is?


Dit was trouwens mijn laatste comment in dit topic, ik heb geloof ik genoeg redelijke argumenten gegeven en foutieve redenaties weerlegd. Kan er wellicht een klimaatontkennerstopic worden geopend zodat dit soort discussies niet steeds gekaapt worden door ongenuanceerde individuen die onwaarheden roepen?

Tja als het je heet onder je voeten wordt kun je er altijd nog met je staart tussen de benen vertrekken })
Zo is het geen discussie maar probeer jij je wil aan een ander op te leggen.
Maar stap jij gerust in of op je ev met 400V. krachtstroom elektra techniek.
Maar misschien moet je jezelf eens afvragen wrm er in de industrie in besloten ruimtes alleen met accu gereedschap of maximaal 40V gereedschap gewerkt mag worden?
 
Was het maar een discussie. Elke keer als ik de botte onwaarheden hier probeer te nuanceren wordt dat genegeerd en zie ik ze 1 of 2 pagina's verder weer voorbij komen.

Zoals ik je al schreef rij ik ook in een V70 op gas en staan in m'n onderschrift twee motoren met verbrandingsmotor. Oja, en ik heb nog ergens in onderdelen een auto uit '37 staan. Elektrisch rijden is voor mij op dit moment financieel niet aantrekkelijk. Alleen publiek laden te duur, de auto's met voldoende actieradius te duur en m'n fiscaal vriendelijke youngtimer te goedkoop. Ik rij dus helemaal niet elektrisch.

Ik ben geen EVangelist, Fansla of Elon aanbidder. Voor heel veel mensen is elektrisch rijden op dit moment ook nog helemaal niet interessant of veel te duur. Maar die ongefundeerde onwaarheden die steeds maar weer worden gespuid ben ik wel een beetje zat.
 
Maar die ongefundeerde onwaarheden die steeds maar weer worden gespuid ben ik wel een beetje zat.
Over welke fundamentele onwaarheden heb je het dan?
Als het zou lukken elektrische voertuigen te te laden met 100% CO2 vrij opgewekte elektriciteit dan zijn ze inderdaad schoon. Alleen is dat een illusie zolang we in Nederland niet aan kernenergie willen. Dan kunnen wij zoveel windmolens en zonneparken neerzetten als we willen, we worden alleen maar steeds afhankelijker van in het buitenland opgewekte elektriciteit middels gas-/kolen-/kerncentrales.

Op papier zijn we hier dan erg schoon bezig, maar het is dezelfde papieren schijnwereld die we kennen als het gaat om biomassa.
 
Beetje kort door de bocht, MAAR wat je wel goed benoemd is het feit dat we een STABIEL netwerk nodig hebben om onze maatschappij te kunnen draaien. Wind en zonne energie zijn niet stabiel en onafhankelijk van de vraag. Juist de stabiliteit is van levensbelang. Als het ook maar meer dan een paar % afwijkt gaan er systemen afvallen met een domino effect tot gevolg en dan is het donker. De mix van verschillende energie bronnen is nog een hele moeilijke.......

Voor de liefhebber: (klein beginnen en daarna opvoeren)

Tennet Power Flow Emulator

Dat valt best tegen en dit gebeurd idd elk uur, regelen vooruit kijken en balanceren.
 
...
Maar stap jij gerust in of op je ev met 400V. krachtstroom elektra techniek.
Maar misschien moet je jezelf eens afvragen wrm er in de industrie in besloten ruimtes alleen met accu gereedschap of maximaal 40V gereedschap gewerkt mag worden?

Dit kan aan mij liggen maar ik mis even waar het hier omgaat?

Ben je bang voor een schok ofzo?
Denk je nu werkelijk dat de boel niet geïsoleerd is?

Hou eens op met die onzin zeg.
Het is gevaarlijker om een Alibaba usb lader in het stopcontact te stoppen dan op/in een EV te rijden :')

Alles getest en voldoet aan diverse EU eisen. En Oranje kabel -> Afblijven wanneer je er niets van af weet.

En je weet dat de 220V AC spanning aan de andere kant van die USB kabel dodelijk is? En toch zo'n klein ding in het stopcontact stoppen.
Je moet het maar durven.... (iedereen doet het, liefst eentje van 1 euro)

En ja wassen gaat ook gewoon:

 
Over welke fundamentele onwaarheden heb je het dan?
Als het zou lukken elektrische voertuigen te te laden met 100% CO2 vrij opgewekte elektriciteit dan zijn ze inderdaad schoon. Alleen is dat een illusie zolang we in Nederland niet aan kernenergie willen. Dan kunnen wij zoveel windmolens en zonneparken neerzetten als we willen, we worden alleen maar steeds afhankelijker van in het buitenland opgewekte elektriciteit middels gas-/kolen-/kerncentrales.

Op papier zijn we hier dan erg schoon bezig, maar het is dezelfde papieren schijnwereld die we kennen als het gaat om biomassa.

klinkt meer als een politiek probleem van/in NL dan een tekortkoming van techniek.
 
Ik vind het overigens wel zonde dat een discussie over een dergelijk onderwerp word gedaan in dit topic met die onzin OP.

Wie maakt er 1 aan ? ;)
 
Dit kan aan mij liggen maar ik mis even waar het hier omgaat?

Ben je bang voor een schok ofzo?
Denk je nu werkelijk dat de boel niet geïsoleerd is?

Hou eens op met die onzin zeg.
Het is gevaarlijker om een Alibaba usb lader in het stopcontact te stoppen dan op/in een EV te rijden :')

Alles getest en voldoet aan diverse EU eisen. En Oranje kabel -> Afblijven wanneer je er niets van af weet.

En je weet dat de 220V AC spanning aan de andere kant van die USB kabel dodelijk is? En toch zo'n klein ding in het stopcontact stoppen.
Je moet het maar durven.... (iedereen doet het, liefst eentje van 1 euro)

En ja wassen gaat ook gewoon:


Vraag dat maar aan die tesla bestuurder bij Soesterberg. Waarvan het maar goed was dat hij overleden tijdens het ongeval want het heeft 9 uur geduurd voordat ze hem uit het onder hoogspanning staande wrak konden krijgen.
Zelfs tesla amerika wist niet hoe
Of vorige maand nog dat een gecrashte tesla zijn accu pakket tijdens de crash al zijn brandende accupakket kwijt raakte en daardoor een huis in brand vloog omdat een deel van het brandende accupakket door het raam van het huis vloog.
En dan hebben we nog de vele spontaan in brand vliegende ev's.
Het probleem is dat de ev rijders totaal niet beseffen waar ze in/op rijden en hoe potentieel dodelijk die dingen zijn.
In het accupakket zit genoeg energie om je in 1 lichtflits te reduceren tot een hoopje as. Zo wat duidelijker?
 
Over welke fundamentele onwaarheden heb je het dan?
Als het zou lukken elektrische voertuigen te te laden met 100% CO2 vrij opgewekte elektriciteit dan zijn ze inderdaad schoon. Alleen is dat een illusie zolang we in Nederland niet aan kernenergie willen. Dan kunnen wij zoveel windmolens en zonneparken neerzetten als we willen, we worden alleen maar steeds afhankelijker van in het buitenland opgewekte elektriciteit middels gas-/kolen-/kerncentrales.

Op papier zijn we hier dan erg schoon bezig, maar het is dezelfde papieren schijnwereld die we kennen als het gaat om biomassa.


Veel auto’s die in de westerse wereld zijn afgedankt worden verscheept naar Afrika, het eerste dat ze daar doen is alles aan “milieurommel” er af halen, net als sommigen hier doen met een motor uit Californië. De uitstoot van schadelijke stoffen gaat daardoor enorm omhoog.
Jij rijdt hier dus met een schijnbaar schone benzinemotor, je denkt dat je schoon bezig bent met jouw geregelde katalysator terwijl de mensen in Afrika de troep inademen.

Jij gooit dus de troep over de schutting, bij de buren.
 
Over welke fundamentele onwaarheden heb je het dan?
Als het zou lukken elektrische voertuigen te te laden met 100% CO2 vrij opgewekte elektriciteit dan zijn ze inderdaad schoon. Alleen is dat een illusie zolang we in Nederland niet aan kernenergie willen. Dan kunnen wij zoveel windmolens en zonneparken neerzetten als we willen, we worden alleen maar steeds afhankelijker van in het buitenland opgewekte elektriciteit middels gas-/kolen-/kerncentrales.

Op papier zijn we hier dan erg schoon bezig, maar het is dezelfde papieren schijnwereld die we kennen als het gaat om biomassa.
Dat ik dus al meerdere keren heb gezegd dat een EV ook bij de huidige energiemix schoner is. En dat je gelijk hebt, maar dat dat alleen maar bewijst dat er nog heel veel potentie is om de EV nog schoner te krijgen. Benzine voertuigen zitten redelijk aan hun max.
 
Vraag dat maar aan die tesla bestuurder bij Soesterberg. Waarvan het maar goed was dat hij overleden tijdens het ongeval want het heeft 9 uur geduurd voordat ze hem uit het onder hoogspanning staande wrak konden krijgen.
Zelfs tesla amerika wist niet hoe
Of vorige maand nog dat een gecrashte tesla zijn accu pakket tijdens de crash al zijn brandende accupakket kwijt raakte en daardoor een huis in brand vloog omdat een deel van het brandende accupakket door het raam van het huis vloog.
En dan hebben we nog de vele spontaan in brand vliegende ev's.
Het probleem is dat de ev rijders totaal niet beseffen waar ze in/op rijden en hoe potentieel dodelijk die dingen zijn.
In het accupakket zit genoeg energie om je in 1 lichtflits te reduceren tot een hoopje as. Zo wat duidelijker?

Zucht, je check je gegevens niet en laat je voor een aantal gevallen die uiteraard vol uitgelicht worden door de media leiden.
Uiteraard gaat het wel eens mis, dat is niets anders dan bij ICE.
Heb je al eens een google search gedaan daarop.

Maar wel gewoon het risico nemen van de ICE en bij de EV is het ineens eng.

Je kent de wet op behoud van energie neem ik aan?
De 1 kWh van een Accu is het zelfde als 1 kWh van Benzine (je kent het wel 1 kg veren en lood)
Ja de verpakking is anders.

En voor het rijden op een ICE motor kwam je toch zoveel verder?
Dus je hebt meer energie bij je. (veel meer rendement ice is slechter) (in de verbrandingsmotor sowieso)
Om van a naar b te komen heb je toch echt energie nodig is die is voor een ICE motor gelijk aan de EV. Uiteindelijk moet de band draaien.

Besef je wel hoe dodelijk die ICE dingen zijn?
Je hebt een benzine tank bij je die je bij een ontploffing/brand tot een hoopje as kan reduceren.

En weer wordt er éénzijdig alleen naar de EV gekeken en alles bij de ICE is ok, tja.
Het zijn dan niet de groenlinks gekkies denk ik maar je laat je ook lekker beïnvloeden door de ICE lobby.

En ja ik vind de materie best duidelijk hoor.

edit: aanvulling:
BMW 1250 GS 20 liter tank: 1 liter is gemiddeld 9,7 kWh = 194 kWh
Mijn Energica heeft 21,5 kWh waarvan ik er ongeveer 18 kan gebruiken (de rest is bescherming accu zodat deze echt lang mee kan, niet naar 0 en 100% scheelt heel veel in de levensduur zoals nu steeds meer duidelijk wordt een Energica van 5 jaar rijd nog gewoon zonder ellende)

De de "lichtflits bom" op een ICE is 10 maal zwaarder dan de EV. (De accu brand feller en heter en is lastiger te blussen, dat klopt)
En die GS tank zeg maar bij 400 km in de praktijk en ik bij 200 km met maar 10% van de energie. (ja ik ga even normaal uit nee ik haal de 400 km uit de advertentie niet net zoals de BMW ook duurder rijd dan de fabrieksopgave)

Wat maakt dat uit?
Het halve continent word toch al afgegraven voor die superschone groene accu van jou.

Gelukkig komen de accu's van telefoons/laptops/stofzuigers/gereedschap alleen uit het schap van de winkel en niet van een ander continent.
En Shell heeft Nigeria volledig schoon als een paradijs achter gelaten.

Nogmaals een EV lost het milieu probleem niet op, maar diverse studies hebben toch wel aangetoond nu dat de milieu impact in ieder geval minder is dan de ICE.
Alle beetjes helpen en wees je bewust van lobby in diverse media kanalen.

En voor steden zoals Amsterdam om eens voorzichtig terug te komen op het onderwerp is het doordat er geen uitstoot is een stuk prettiger.

Daarnaast waar je ook mee komt:
De EV motor rijd gewoon lekkerder :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan