Milieuzone voor motorfietsen in nederland (grote steden zoals adam>

Hoe dan toch, vraag ik me af. ;)
Het moeten uitzonderlijk goede accu’s zijn als dat zo is.
Wat het geval met accu’s is dat het verval ineens intreed, het is geen lineair verloop. Kijk maar naar de accu’s van een mobiel, zo is het oke en lijkt er niks aan de hand en dan in korte tijd is de capaciteit onder de 80% gezakt en is de accu aan vervanging toe.
 
De laatste keer dat ik in topic nog reageer, het niveau van de 'ik weet het toch beter en heb alle oplossingen' is werkelijk bedroevend.

OK en nu wel klaar hier.
Ik had erop gerekend dat je niet klaar zou zijn hier Frank, kan ik die wiskundecursus wel voor overslaan.
 
Elke keer als ik bij de dealer ben voor een firmware update wordt de SOH (en andere data) uitgelezen en naar Energica gestuurd. Nee ik heb dat niet op papier maar kan wel meekijken met de data.
Obv de teruggestuurde data past Energica software aan, bijvoorbeeld dat het veilig was om de max. laadstroom te verhogen van 60 naar 70 A.
Mijn motor is uit 2017, dat heb ik wel op papier en er heeft geen battery-swap plaatsgevonden in de tussentijd.

Energica geeft op wat zij aan degradatie verwachten. Na 1200 laadcycli garanderen ze nog 80% capaciteit.
Dat kun je terugrekenen naar je eigen hoeveelheid gereden kilometers en gebruikte laadcycli. Tegen de tijd dat ik aan die 1200 zit ben ik 15 jaar verder.

Foto: hier werd de SOH uitgelezen.
 

Bijlagen

  • 20200429_082203236_iOS.jpg
    20200429_082203236_iOS.jpg
    310,8 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Elke keer als ik bij de dealer ben voor een firmware update wordt de SOH (en andere data) uitgelezen en naar Energica gestuurd. Nee ik heb dat niet op papier maar kan wel meekijken met de data.
Obv de teruggestuurde data past Energica software aan, bijvoorbeeld dat het veilig was om de max. laadstroom te verhogen van 60 naar 70 A.
Mijn motor is uit 2017, dat heb ik wel op papier en er heeft geen battery-swap plaatsgevonden in de tussentijd.

Energica geeft op wat zij aan degradatie verwachten. Na 1200 laadcycli garanderen ze nog 80% capaciteit.
Dat kun je terugrekenen naar je eigen hoeveelheid gereden kilometers en gebruikte laadcycli. Tegen de tijd dat ik aan die 1200 zit ben ik 15 jaar verder.

Foto: hier werd de SOH uitgelezen.
En hebben ze ook aangegeven wanneer de accu’s afgeschreven zijn?
Is dat ook bij 80% ?
Als ze na 150.000 nog 95% hebben dan, ervan uitgaande dat ze zich net als andere batterijen gedragen, zou je toch 200.000 mogen verwachten en misschien zelfs een beetje meer.
 
Elke keer als ik bij de dealer ben voor een firmware update wordt de SOH (en andere data) uitgelezen en naar Energica gestuurd. Nee ik heb dat niet op papier maar kan wel meekijken met de data.
Obv de teruggestuurde data past Energica software aan, bijvoorbeeld dat het veilig was om de max. laadstroom te verhogen van 60 naar 70 A.
Mijn motor is uit 2017, dat heb ik wel op papier en er heeft geen battery-swap plaatsgevonden in de tussentijd.

Energica geeft op wat zij aan degradatie verwachten. Na 1200 laadcycli garanderen ze nog 80% capaciteit.
Dat kun je terugrekenen naar je eigen hoeveelheid gereden kilometers en gebruikte laadcycli. Tegen de tijd dat ik aan die 1200 zit ben ik 15 jaar verder.
Dat is informatie berekend door software.
Het is lastig om hier een betrouwbare berekening mee te maken.
Daar waar elke minuut telt, zoals bij een ups "uninterruptible power suppy" installatie worden de accu's getest door deze gecontroleerd te belasten en leeg te halen en weer te beladen.

Hierbij word dus de werkelijke capaciteit bepaald en niet de berekende capaciteit.
Ik ben de batterijen nog niet tegen gekomen die Zo geweldig presteren.
Met software kun je alles er mooi uit laten zien.
Ook de ups-en geven op het display altijd een veel betere standtijd dan ze in werkelijkheid halen. Met oudere batterijen soms wel 50-80 procent minder.
 
The proof of the pudding is in the eating. Tot op heden heb ik geen degradatie, ook de temperaturen van afgelopen week hadden maar minimaal invloed.
 
The proof of the pudding is in the eating. Tot op heden heb ik geen degradatie, ook de temperaturen van afgelopen week hadden maar minimaal invloed.
Jij bent er in iedergeval tevreden mee.
Ik hoop dat je er lang plezier van houd.
Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk ( ik weet dat niet zeker ) in het begin maar 80 procent beschikbaar had van het totaal vermogen van de batterij. Hoe ouder de batterij word hoe groter het percentage dat beschikbaar gesteld word.
Ik weet dat er andere systemen zijn die zo het beeld van de kwaliteit van de batterij in stand houden.
Hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn.

Ik wil zeker de boel niet afkraken en gun jou heel veel goede km met je motor.
 
Laatst bewerkt:
Tunnel visie. Je ziet alleen wat je wilt zien omdat je denkt dat het de waarheid is. De emmer en de kraan. Iedereen kijkt naar de emmer. Niemand naar de kraan. Altijd word er naar het verkeer gewezen als het om het milieu gaat. De hoogovens in Ymuiden stoten meer uit als alle voertuigen in Nederland bij elkaar om het plaatwerk te maken voor de nieuwe “duurzame” elektrische auto.

Als we dan toch zo graag naar het verkeer kijken als het om vervuiling gaat dan verbruikt het internet verkeer meer energie dan alle het autoverkeer bij elkaar. Alleen het data center van Microsoft in de kop van Noordholland verbruikt al meer terra watt als de stad Amsterdam. En dat is echt geen groene energie. Dat is maar één van de vele datacenters in Nederland. En elke bit of bite die door een datacenter verpompt wordt gaat weer naar een laptop, desktop, elektrisch voertuig of telefoon die evenredig veel energie verbruikt.

We moeten allemaal van het gas af omdat Groningen verzakt de gaskraan dicht moet en Nederland contracten met Europa heeft afgesloten waar ze niet vanaf kunnen. Er is dus maar 1 uitweg de Nederlander krijgt minder gas terwijl je bijvoorbeeld in Duitsland subsidie krijgt als je een gasaansluiting neemt. Wij moeten dus aan de warmte pomp. Gewoon een omgekeerde Airco. En wat slurp er heel veel energie. Precies een airco.

Hoeveel zonnepanelen we ook neerzetten en heel Nederland vol bouwen met windmolens dan nog levert dat onvoldoende energie op. De productief van al die panelen en molens laten ook een giga grote voetprint achter.

Een goed alternatief is kernfusie. Dat is geen sciensce fiction. Alleen word hier niet op ingezet omdat het geen banen oplevert. Geen economische groei. Kern fusie levert snel heel veel schone groene energie. De eerste kernfusie reactor word/staat in Frankrijk. (geen kern splitsing, geen kern afval)

Wat de batterij betreft. Denk even logisch na. Er is geen enkele batterij op de markt die na 4 jaar nog 50% van zijn originele lading afgeeft. Noem 1 product in jou huishouden wat je al meer dan 4 jaar gebruikt en waarvan de batterij nog minstens 50% van de tijd energie afgeeft als nieuw.

Ik kan je nog veel meer voorbeelden geven als je dat zou willen.

Kijk verder als je dat kunt.

Minder mensen. De rest is symbool politiek.
"Noem 1 product in mijn huishuiden wat na 4 jaar nog minimaal de helft van zijn originele lading afgeeft?"
Geen probleem. Mijn tandenborstel, mijn smartphone, mijn dect-telefoons, en voor de rest gebruiken wij hier niet veel (oplaadbare) batterijen.
Het enige dat duidelijk minder energie afgeeft is mijn serie vibrators, maar die zijn dan ook wel versleten na 4 jaar........ :+

Het datacentrum van Microsoft wordt echt wel voor een groot deel door de windmolens aldaar gevoed.

Tata Steel maakt voornamelijk plaatwerk voor de conventionele auto-industrie, dus dat argument gaat niet op.
Een warmtepomp gebruikt inderdaad wat meer energie dan gas voor het verwarmen van een huis. Maar verwarming is niet echt een luxe, dat is airco dan weer wel.

Kernfusie moet zich eerst nog bewijzen voordat het op grotere schaal toegepast gaat worden. Geen idee of dit de toekomst is....
 
Energica geeft naast de accuwaarde ook een nominale waarde.
Zo heeft de 13.4 kWh batterij een nominale waarde van 11.7 kWh
De 'grote' batterij (sinds modeljaar 2020) 21.5 om 19.8 kWh
Derhalve is "leeg" nooit helemaal leeg. Na "leeg" heb je nog altijd de limp-mode (vergelijk met de reserve op de benzine motor).
Daar zit dus speelruimte (wellicht dat de reserve in de loop der tijd wordt beperkt - dat weet ik niet).

Wat vaak wordt vergeten is dat elektrische motoren al een tijd aan de weg timmeren. Zero loopt al een tijdje mee en Energica is ooit begonnen met het bouwen van racemotoren voor de MotoE. De hoeveelheid testwerk en praktisch (race) gebruik doet Energica al jaren op het circuit en vindt z'n weg rechtstreeks naar de straatmotoren (zoals de recente RS-versie). Aanpassingen van het BMS vinden plaats obv de feedback van zowel de straat- als racemotoren - beiden hebben in de basis dezelfde batterij en aandrijving aan boord.
Zeker vwb Energica zit er daarom een zekere 'robuustheid' in de producten en ontwikkelingen - robuustheid die ik terugzie in mijn eigen ervaringen als dagelijks gebruiker in het Nederlandse klimaat. Ik haal bv nog steeds het opgegeven bereik. En ik zou ook zeker boos zijn als dat na 3,5 jaar al anders zou zijn.
 
Vorige week mijn Prius hybride accu vd auto laten keuren, een zgn health check tbv de garantie.

Capaciteit (interne weerstand,variatie) vd 14 cellen, koeling, etc OK.... geen enkele idee hoeveel procent nog ‘goed’ is, maar belangrijkste voor mij was garantie. Ding is nu 9 jaar oud en ik kan tot 15 jaar laten keuren.

Kortom, tijd zal leren...,
 
Nu we toch op de electo toer gaan....
Hier een plaatje van degradatie van een pakket.
Valt bij deze erg mee, maar sommige hebben het duidelijk veel slechter voor elkaar.


AAF7299A-5654-4044-9F13-78AA16B93993.png
 
Vorige week mijn Prius hybride accu vd auto laten keuren, een zgn health check tbv de garantie.

Capaciteit (interne weerstand,variatie) vd 14 cellen, koeling, etc OK.... geen enkele idee hoeveel procent nog ‘goed’ is, maar belangrijkste voor mij was garantie. Ding is nu 9 jaar oud en ik kan tot 15 jaar laten keuren.

Kortom, tijd zal leren...,
Voor de volledigheid, de batterij van jouw Prius is van het Ni-Mh type, net als van die Honda hybride die hierboven genoemd werd.
Elektrische motoren en -auto’s hebben Li-Ion batterij pakketten. Die hebben heel andere eigenschappen en kun je dus niet echt vergelijken.
 
Hier dus precies hetzelfde, ik was 26.
En ik heb er maar heel even spijt van gehad, namelijk op het moment dat de chirurg zijn scalpel richting mijn zaakje bracht. Toen wilde ik het liefst even weglopen...... :+
Zelfs op de tafel probeerde men nog op mijn gemoed in te werken.
Nee, ik weet het zeker !!

En voor de twijfelaars, avonds draaide ik alweer mijn trainingsrondjes op de crossmotor. Dus voor de ongelofelijke pijnen hoef je het niet te laten.
 
Laatst bewerkt:
Voor de volledigheid, de batterij van jouw Prius is van het Ni-Mh type, net als van die Honda hybride die hierboven genoemd werd.
Elektrische motoren en -auto’s hebben Li-Ion batterij pakketten. Die hebben heel andere eigenschappen en kun je dus niet echt vergelijken.

Ok, wist ik niet maar ik heb ook geen idee wat de specifieke eigenschappen vd beiden typen zijn.

Wat ik vd Ni-Mh gelezen heb is dat de computer de lading tussen de 40-70% gehouden wordt, waardoor er weinig problemen, lees uitval mee zijn...vandaar die 15 jaar garantie. En ik de sprong gewaagd heb om een tweedehandse aan te schaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan