Milieuzones waar geen motorfietsen in mogen

Dat klopt omdat je in noodgevallen harder wil kunnen remmen dan dat wordt toegestaan met regeneratie.
Als je echter een beetje beschaaft rijdt met een Tesla doe ca. 200.000km met een setje remblokken.

Maar dat is gewoon het elektrisch equivalent van afremmen op de motor. In een fossiel aangedreven auto of motor rem ik ook nauwelijks.
 
Maar dat is gewoon het elektrisch equivalent van afremmen op de motor. In een fossiel aangedreven auto of motor rem ik ook nauwelijks.
Ja, dat is maar net hoe bang je bent aangelegd. Sommigen moeten ieder jaar hun blokken vervangen en anderen doen 100.000km.
Op de weg zit je wel eens achter zo'n idioot die iedere 3 sec aan zijn rem hangt.
Word je gek van! Linksom of rechtsom of er doorheen, maar wel er voorbij!!
 
Ze leunen op het pedaal, vertragen niet eens... :r
 
Ja, dat is maar net hoe bang je bent aangelegd. Sommigen moeten ieder jaar hun blokken vervangen en anderen doen 100.000km.
Op de weg zit je wel eens achter zo'n idioot die iedere 3 sec aan zijn rem hangt.
Word je gek van! Linksom of rechtsom of er doorheen, maar wel er voorbij!!

Heel herkenbaar. Ik vraag me dan altijd af wat ze er zelf van vinden. Als ze er al bij nadenken bij wat ze aan het doen zijn 🤨
 
Afgelopen voorjaar een weekendje naar Antwerpen geweest op de motor. De LEZ Antwerpen:
  • 1978-er Honda 550 (die 1 op 20 loopt): NEEN, mag er niet in!
  • 2001 Moto Guzzi 1100 cafe racer die net zoveel brandstof verbruikt als een auto: Welkom in Antwerpen!
  • Ik kom op de site van de ANWB wel auto's maar geen motoren tegen.
En een citaat van de Belgische overheid:
De meest vervuilende voertuigen mogen de stad niet meer in. Dit zijn oudere diesels en heel oude benzinewagens. De toegangsvoorwaarden zijn strenger voor dieselwagens dan voor wagens die rijden op benzine, aardgas of LPG. Dieselwagens stoten namelijk meer roet en fijnstof uit.

De toelatingsvoorwaarden zullen strenger worden in 2020 ,in 2025 en vanaf 2027. Klik op de tabbladen bovenaan deze pagina om die strengere toelatingsvoorwaarden te bekijken.

De LEZ geldt 7 op 7, 24 op 24 en voor alle voertuigen: personenwagens, kampeerwagens, bestel-en vrachtwagens, landbouwvoertuigen, bussen (hieronder vallen ook toeristische autocars).


Bron: Slim naar Antwerpen

In dit laatste rijtje worden motorfietsen niet genoemd, dus die mogen de LEZ (Lage Emissie Zone = milieuzone) wel in.
 
  • Ik kom op de site van de ANWB wel auto's maar geen motoren tegen.
En een citaat van de Belgische overheid:
De meest vervuilende voertuigen mogen de stad niet meer in. Dit zijn oudere diesels en heel oude benzinewagens. De toegangsvoorwaarden zijn strenger voor dieselwagens dan voor wagens die rijden op benzine, aardgas of LPG. Dieselwagens stoten namelijk meer roet en fijnstof uit.

De toelatingsvoorwaarden zullen strenger worden in 2020 ,in 2025 en vanaf 2027. Klik op de tabbladen bovenaan deze pagina om die strengere toelatingsvoorwaarden te bekijken.

De LEZ geldt 7 op 7, 24 op 24 en voor alle voertuigen: personenwagens, kampeerwagens, bestel-en vrachtwagens, landbouwvoertuigen, bussen (hieronder vallen ook toeristische autocars).


Bron: Slim naar Antwerpen

In dit laatste rijtje worden motorfietsen niet genoemd, dus die mogen de LEZ (Lage Emissie Zone = milieuzone) wel in.
Dat is wel heel erg vreemd, ik heb mijn kentekens destijds gecheckt op Lage-emissiezone Antwerpen en toen mocht de 78-er (kenteken ZE-80-16) er echt NIET in en de 2001-er wel. Op basis daarvan de Guzzi maar gepakt.

Belgische software??? _O-
 
Het wordt tijd dat er een uniform beleid komt voor dit issue.
Ook met aanduiding die iedereen kan begrijpen. Niet ieder landje, of nog erger, ieder stadje die zijn eigen milieu-regels heeft.

Ik ben niet zo van Europa, maar dit is nu juist een punt bij uitstek om Europees aan te pakken. Maar verkeersregels dat lukt nu juist helemaal NIET. :X
Die lui in Brussel en Strassbourg (vice-versa) vinden het belangrijker om de lengte van een komkommer vast te leggen...............🤪
 
Het wordt tijd dat er een uniform beleid komt voor dit issue.
Ook met aanduiding die iedereen kan begrijpen. Niet ieder landje, of nog erger, ieder stadje die zijn eigen milieu-regels heeft.

Ik ben niet zo van Europa, maar dit is nu juist een punt bij uitstek om Europees aan te pakken. Maar verkeersregels dat lukt nu juist helemaal NIET. :X
Die lui in Brussel en Strassbourg (vice-versa) vinden het belangrijker om de lengte van een komkommer vast te leggen...............🤪
Dat is een feit, het is absurd dat je voor iedere stad de regeltjes moet gaan opzoeken. En de gevolgen als het niet mag, zijn best pittig. Zoals in Italië waar je dan als je pech hebt gewoon 6 bekeuringen krijgt als je in 1 rit 6 zones doorkruist met de verkeerde auto* (weet niet hoe het elders met motoren zit).
 
Een elektrisch voertuig kan de remmen ontzien door de motoren als dynamo's in te zetten. Vrachtwagens kunnen dit ook door kleppen in de uitlaat te sluiten. De grote angst die ik nu heb is het regenereren van Euro6 voertuigen. Bewust roetdeeltjes kleiner maken.... Wie heeft dat bedacht? En je kunt het proces amper beïnvloeden, dus het begint altijd in de binnenstad of als je een parkeergarage inrijdt.,

Niet alleen kleppen in de uitlaat, zit een heel proces aan vast met allerlei gedoe en nog remt het niet best. Retarder daarentegen wel. Die remt op de uitgaande as van de versnellingsbak. Vroeger werd dat magneetrem genoemd, maar ben vergeten hoe het precies werkt.

Regenereren kunnen wij alleen als de vrachtwagens stil staan, moeten we een knop voor bedienen als de auto het aangeeft en dan gaat ie 45 minuten lang op 1400-1500 toeren draaien! Stationair is 500/min en maximaal bij rijden 1500, motorrem 2200. Gaat helemaal nergens over inderdaad. Het zijn wel vaker de motoren die niet zwaar genoeg belast worden die moeten regenereren, zoals 600+ pk bloemenwagens en bij ons de trekkers die met vrachtjes van 5 ton ritjes van 20-50km doen.
 
Dat is een feit, het is absurd dat je voor iedere stad de regeltjes moet gaan opzoeken. En de gevolgen als het niet mag, zijn best pittig. Zoals in Italië waar je dan als je pech hebt gewoon 6 bekeuringen krijgt als je in 1 rit 6 zones doorkruist met de verkeerde auto* (weet niet hoe het elders met motoren zit).
Nog erger....................... Filmpje gezien van Pisa.
Auto's rijden niets-vermoedend een 1-richtingsweg in, waar iets verder ineens een groot bord staat met Zone Limitata. (ZL)
Argeloze buitenlandse auto's die deze weg zijn ingereden kunnen bij het bord geen kant op, dus velen gaan noodgedwongen dan maar verder.
Daarna camera, en............je raadt 't al..................KASSA!

Ik weet nog steeds niet of de Zone Limitata in Italië dan ook geldt voor (buitenlandse) motorfietsen.
Ik was 5 jr terug in veel Italiaanse binnensteden waar ik overal gewoon naar binnen was gereden, ondanks borden ZL.
Toen ik thuis kwam ging ik begrijpen dat vwb milieu niet was toegestaan om in te rijden met ouder voertuig. Ook met stevige boete.
Eerste jaar nadien toch wel een slecht gevoel ervan. Nu 5 jr later nooit iets van vernomen. Dus dan zal het wel los lopen.
Maar of het werkelijk wel of niet was/ is toegestaan is mij tot aan de dag van vandaag nog steeds niet duidelijk.

BTW Wel heel prettig om overal gewoon midden in de Italiaanse stadjes de motor te parkeren.
Veel stadjes liggen boven op een berg. In de bloedhitte van de zomer is dan niet fijn om daar heen te lopen. Laat de motor het werk maar doen!
 
Goedemorgen,

ik rijd een intrudah uit 1994, dus ik dacht laat ik me eens verdiepen in vervuiling en vernieuwing qua motor :)

IK zag dit topic en vroeg me af of er al meer bekent is?

Alvast bedankt voor jullie reactie :)
 
Dat is wel iets wat ik erg mis.
Dat is een site of app waar alle actuele verboden vwb milieu staan vermeld. Ook of dat dan geldt voor motorfietsen.
Heb daar wel eens contact over gehad met de ANWB. Maar die weten het dan ook niet.
Als je door meerdere landen rijdt, zijn overal de verboden weer anders. Geen touw aan vast te knopen!
Ergste vind ik dat ik straks ergens een heel dikke prent (of prenten) oploop zonder dat ik zelf weet/ kan weten dat ik in overtreding ben.

Een stevige bon als ik iets echt verkeerd heb gedaan, dat is 'all in the game'. Beter opletten of je netjes aan de regels houden.
Maar als je het echt niet weet, om dan getrakteerd te worden op CJIB-post dat lijkt me nog veel minder.
Al gebeurd in Italië. Iemand zoekt een parkeer-plek maar kan niet snel vinden. Rijdt mee in een stroom Italiaanse auto's van de plaatselijke bewoners. Rijdt enkele keren rond om toch iets te vinden. Bij thuiskomst meerdere bonnen van dezelfde overtreding. Bij iedere keer de stad in rijden weer een keer KASSA!
Ik heb vorig jaar een bekeuring aangevochten en gewonnen, gewoon (denk ik) omdat ik aan kon tonen dat ik het verbod niet kon ontwijken door de gebrekkige plaatsing van de bebording. En jazeker, de bebording is daadwerkelijk aangepast nu.
 
Dankzij (no pun intended) de Corona lockdown krijgen we nieuwe inzichten in het feit dat het verkeer een veel kleinere invloed op de luchtkwaliteit blijkt te hebben dan geclaimd. De luchtkwaliteit in een aantal Duitse steden is plaatselijk zelfs gedaald / verslechterd op plekken waar de verkeerdruk met 40% is afgenomen. Oeps!
Privacy settings

Het is helaas een typisch AD stukje, dus matig overgenomen van de bron. Heb nu geen tijd om er verder in te duiken... O nee wacht, deze is al wat beter:
Lucht blijft vervuild, ondanks lockdown. Zijn oude diesels dan toch niet zo smerig?

Gaan we nou eindelijk eens reëel kijken naar de gevolgen van zware industrie in dichtbevolkte gebieden? Want ik denk niet dat de troep in de lucht komt door de mensen die gisteren Mexicaans hebben besteld. En daar komt dan nog bij dat ik het nu haastig oprollen van een aantal Duitse milieuzones op juridische basis gedaan wordt. M.a.w, ze zijn bang plat geprocedeerd te worden, in mijn optiek.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog niet meegekregen of die er zijn, maar ik rij wel op een RD uit '83 en dat zou toch één van de eerste zijn die geweerd zou worden.

Zijn er al milieuzones waar motorfietsen geweerd worden? Bij mijn weten zou het in Amsterdam alleen om brommers en snorfietsen gaan.

De ANWB heeft een tamelijk compleet overzicht. Maar de motorfiets wordt daarin niet genoemd



Amsterdam en scooters...
laat me niet lachen..

er wordt hier niets gehandhaafd, rijden nog talloze "lui" rond zonder helm, op t fietspad terwijl dat hier dus niet meer zou mogen..

verder werd er bij het binnengaan van de IJtunnel kentekens gescand, --> richting centrum
werd, is dus VVT,
en werd alleen de voorkant gescand, dus motoren al helemaal niet,
van mij mag jij gewoon met je RD naar 020!

ik dacht dat alleen voor oude diesels een beperking geldt, maar wat weet ik ook niet (meer)
 
ik zou toch senupatient worden als het on topique bleef
In de startpost hou ik wel bij als er veranderingen in het beleid zijn :Y
Da's een mooie nieuwe om te gebruiken: Krijg de senu-en! Had ik nog niet gehoord en met uw permissie te gebruiken?

Hoorde een keer dat iemand zei een Casou gegeten zou hebben, maar dan vegetarisch. Casou-vlees..

*D
 
  • Ik kom op de site van de ANWB wel auto's maar geen motoren tegen.
En een citaat van de Belgische overheid:
De meest vervuilende voertuigen mogen de stad niet meer in. Dit zijn oudere diesels en heel oude benzinewagens. De toegangsvoorwaarden zijn strenger voor dieselwagens dan voor wagens die rijden op benzine, aardgas of LPG. Dieselwagens stoten namelijk meer roet en fijnstof uit.

De toelatingsvoorwaarden zullen strenger worden in 2020 ,in 2025 en vanaf 2027. Klik op de tabbladen bovenaan deze pagina om die strengere toelatingsvoorwaarden te bekijken.

De LEZ geldt 7 op 7, 24 op 24 en voor alle voertuigen: personenwagens, kampeerwagens, bestel-en vrachtwagens, landbouwvoertuigen, bussen (hieronder vallen ook toeristische autocars).


Bron: Slim naar Antwerpen

In dit laatste rijtje worden motorfietsen niet genoemd, dus die mogen de LEZ (Lage Emissie Zone = milieuzone) wel in.
En in de FAQ van die site (die site wordt door de gemeente naar verwezen, dus betrouwbaar).:
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez/FAQ zei:
De motorfietsen vallen niet onder de toegangsvoorwaarden van de LEZ omdat ze nog niet door de ANPR-camera's gecontroleerd kunnen worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan