Revolution
MF veteraan
- 2 jun 2001
- 16.917
- 3
Mooi allemaal het rijbewijs innemen, miljoen minder weggebruikers en zijn de wegen weer wat rustiger voor ons!!Miljoen Nederlanders hebben last van rijangst
19 October 2001 12:00
Een kleine miljoen mensen is bang in het verkeer. Bij de meesten slaat de angst toe op de autosnelweg en niet per se - zoals vaak gedacht wordt - na een ongeluk.
(Door Irene Groeneveld) Van de tien miljoen mensen in Nederland die een rijbewijs hebben, is een kleine miljoen bang in het verkeer. Hiertoe behoren automobilisten die onzeker zijn over hun rijvaardigheden, maar ook chauffeurs die al jaren probleemloos aan het verkeer deelnemen en plotseling in de auto worden overvallen door paniekaanvallen, zoals journalist Irene Groeneveld. Een vorm van fobische rijangst.
Ik kijk in mijn achteruitkijkspiegel, de zijspiegel, links over mijn schouder. Ver achter me zie ik kleine stipjes. Als ik logisch nadenk, weet ik dat ik tijd genoeg heb om de vrachtwagen waar ik met tachtig kilometer per uur achteraan rijd, in te halen. Maar ik denk niet logisch. Stel dat die auto\'s achter mij zo hard rijden dat ze al aan mijn bumper kleven voordat ik die reusachtige truck voorbij ben? Stel dat die chauffeur voor mij eventjes in slaap sukkelt en met dat kolossale gevaarte naar links zwenkt en mij en mijn kleine autootje verplettert?
De vreselijkste scenario\'s spoken door mijn hoofd als de auto\'s die net nog maar stipjes waren aan mij voorbijrazen. Veel automobilisten ontwikkelen rijangst op snelwegen, bruggen en in tunnels. Zoals de 29-jarige vrachtwagenchauffeur uit Amsterdam, die afgelopen zomer zijn vrachtwagen voor de ingang van de Beneluxtunnel parkeerde omdat hij een paniekaanval kreeg.
Een vorm van faalangst, concludeert psycholoog J. van den Berg die verbonden is aan het Instituut voor Psychologische Zelfhulp en Ondersteuning in Nijmegen. Voor angstige automobilisten is het volgens hem allengs moeilijker zich in het verkeer te handhaven, omdat medeweggebruikers steeds agressiever rijden en minder ruimte laten om in te voegen, te reageren en te anticiperen.

Of niet Tineke, als wij zo\'n trage rijder die met 80 links rijdt rechts voorbij blazen, dan zijn wij als asociale hardrijders natuurlijk de oorzaak van files enzo??