Miljoen Nederlanders heeft rij-angst

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Miljoen Nederlanders hebben last van rijangst

19 October 2001 12:00

Een kleine miljoen mensen is bang in het verkeer. Bij de meesten slaat de angst toe op de autosnelweg en niet per se - zoals vaak gedacht wordt - na een ongeluk.



(Door Irene Groeneveld) Van de tien miljoen mensen in Nederland die een rijbewijs hebben, is een kleine miljoen bang in het verkeer. Hiertoe behoren automobilisten die onzeker zijn over hun rijvaardigheden, maar ook chauffeurs die al jaren probleemloos aan het verkeer deelnemen en plotseling in de auto worden overvallen door paniekaanvallen, zoals journalist Irene Groeneveld. Een vorm van fobische rijangst.
Ik kijk in mijn achteruitkijkspiegel, de zijspiegel, links over mijn schouder. Ver achter me zie ik kleine stipjes. Als ik logisch nadenk, weet ik dat ik tijd genoeg heb om de vrachtwagen waar ik met tachtig kilometer per uur achteraan rijd, in te halen. Maar ik denk niet logisch. Stel dat die auto\'s achter mij zo hard rijden dat ze al aan mijn bumper kleven voordat ik die reusachtige truck voorbij ben? Stel dat die chauffeur voor mij eventjes in slaap sukkelt en met dat kolossale gevaarte naar links zwenkt en mij en mijn kleine autootje verplettert?

De vreselijkste scenario\'s spoken door mijn hoofd als de auto\'s die net nog maar stipjes waren aan mij voorbijrazen. Veel automobilisten ontwikkelen rijangst op snelwegen, bruggen en in tunnels. Zoals de 29-jarige vrachtwagenchauffeur uit Amsterdam, die afgelopen zomer zijn vrachtwagen voor de ingang van de Beneluxtunnel parkeerde omdat hij een paniekaanval kreeg.

Een vorm van faalangst, concludeert psycholoog J. van den Berg die verbonden is aan het Instituut voor Psychologische Zelfhulp en Ondersteuning in Nijmegen. Voor angstige automobilisten is het volgens hem allengs moeilijker zich in het verkeer te handhaven, omdat medeweggebruikers steeds agressiever rijden en minder ruimte laten om in te voegen, te reageren en te anticiperen.
Mooi allemaal het rijbewijs innemen, miljoen minder weggebruikers en zijn de wegen weer wat rustiger voor ons!! 8-)

Of niet Tineke, als wij zo\'n trage rijder die met 80 links rijdt rechts voorbij blazen, dan zijn wij als asociale hardrijders natuurlijk de oorzaak van files enzo?? |(
 
Mooi allemaal het rijbewijs innemen, miljoen minder weggebruikers en zijn de wegen weer wat rustiger voor ons!! 8-)

Of niet Tineke, als wij zo\'n trage rijder die met 80 links rijdt rechts voorbij blazen, dan zijn wij als asociale hardrijders natuurlijk de oorzaak van files enzo?? |(

kom maar een keer bij mij achterop, dan schijten ze dus alles onder!!
 
Als je sommige lui ziet rijden, kun je het aan hun gedrag op de weg aflezen. Voor een kruispunt wachten terwijl er op 100 meter afstand nog niets aan komt. Kan ik wel of kan ik niet? |( Met 70 invoegen op de snelweg omdat ze niet zo hard durven. Of mensen die al stil staan, die ineens vol op de rem gaan staan bij het stoplicht als je ze van achteren nadert. Als waarschuwing of zo, bang dat ze niet gezien worden? :? :? :?
 
Zowieso de mensen die reeds stilstaan bij een stoplicht en constant op de rem blijven staan, #A: lekker voor je remschijven (NOT) en #B: super irritant als je er achter staat en tegen die rode bouwlampen aan moet staren :(

Ik denk dat er wel waarheid inzit ja, dat \"ze\" gewoon niet durven of in ieder geval supervoorzichtig zijn.......
 
Een vriend van me heeft na 5 keer opgaan zijn rijbewijs gehaald. Zijn zus in 9 keer.

Nu denkt hij dat hij kan rijden (zou ook wel moeten na zoveel keer op en zoveel lessen), maar hij begrijpt het gewoon niet.

Hard gaan rijden als het niet kan, of te langzaam. Ik heb weleens naast hem gezeten en na een kwartier zijn we maar van stoel gewisseld. Hij zag dat ik zo bang was en werd daar zo onzeker van dat ik de rest maar moest rijden.

Ik heb nog nooit iemand naast me gehad die bang werd bij me in de auto.

Ach, als iedereen zo goed kon rijden!
 
Zowieso de mensen die reeds stilstaan bij een stoplicht en constant op de rem blijven staan, #A: lekker voor je remschijven (NOT) en #B: super irritant als je er achter staat en tegen die rode bouwlampen aan moet staren :(

Ik denk dat er wel waarheid inzit ja, dat \"ze\" gewoon niet durven of in ieder geval supervoorzichtig zijn.......

Mensen met een automaat rijden vanzelf weer weg als ze hun voet niet op de rem houden :z ...
 
Rij-angst... da\'s lekker en dan ook nog\'es eeeeeeuwig op links blijven hangen! :j
Vrij baan op rechts of zijn we bang dat ze op rechts weer sneller gaan rijden?
Tsjee twijfelaars, daar erger ik me rot aan!
 
Rij-angst... da\'s lekker en dan ook nog\'es eeeeeeuwig op links blijven hangen! :j
Vrij baan op rechts of zijn we bang dat ze op rechts weer sneller gaan rijden?
Tsjee twijfelaars, daar erger ik me rot aan!
Hehe, mijn vooroordeel over vrouwen wordt hier (gelukkig) onderuit gehaald, er zijn ook vrouwen die weten wat doorrijden betekent! *D
 
Mensen die bang zijn in het verkeer, zouden dat ook moeten zijn want juist daardoor brengen ze zichzelf en anderen in gevaarlijke situaties!
 
Een vriend van me heeft na 5 keer opgaan zijn rijbewijs gehaald. Zijn zus in 9 keer.

Nu denkt hij dat hij kan rijden (zou ook wel moeten na zoveel keer op en zoveel lessen), maar hij begrijpt het gewoon niet.

Hard gaan rijden als het niet kan, of te langzaam. Ik heb weleens naast hem gezeten en na een kwartier zijn we maar van stoel gewisseld. Hij zag dat ik zo bang was en werd daar zo onzeker van dat ik de rest maar moest rijden.

Ik heb nog nooit iemand naast me gehad die bang werd bij me in de auto.

Ach, als iedereen zo goed kon rijden!
nog harder op je borst rammen aub!!! :)
 
Een vriend van me heeft na 5 keer opgaan zijn rijbewijs gehaald. Zijn zus in 9 keer.

Nu denkt hij dat hij kan rijden (zou ook wel moeten na zoveel keer op en zoveel lessen), maar hij begrijpt het gewoon niet.

Hard gaan rijden als het niet kan, of te langzaam. Ik heb weleens naast hem gezeten en na een kwartier zijn we maar van stoel gewisseld. Hij zag dat ik zo bang was en werd daar zo onzeker van dat ik de rest maar moest rijden.

Ik heb nog nooit iemand naast me gehad die bang werd bij me in de auto.

Ach, als iedereen zo goed kon rijden!
Ik heb regelmatig bange lui naast me in het blik... }) En dat na het behalen van zowel motor- als autorijbewijs bij de eerste poging...

Je hoeft maar heel even te proberen een Soebje Impreza 555 bij te houden met een Bravo 1.4 (dan moet je wel wat vlotter de hoek om, glijdend enzo }) ) of effe met een 50 over een drempel te schieten, en passagiers worden al zenuwachtig...

Meest effectief met mijn blik is de hoek een beetje plotseling insturen... Glijdt ie een beetje, maar tilt ie ook effe het binnenste achterwiel op.... Altijd goed voor een verschrikt gezicht... })

... Maar eigenlijk ben ik een hele brave cou... ehh chauffeur... :P

Ken ook wat mensen met rij-angst en die zijn meestal vrouwelijk... No offence to de vrouwen hier, maar deze vrouwen zijn voorzien van een mannetje die bijna altijd rijdt... In de loop der jaren worden de vrouwen daardoor onzeker, omdat ze bijna nooit meer zelf rijden....

Die ene man met rijangst die ik ken, is in Deutschland met 220 of 240 over de kop gegaan... Kan me indenken dat je dan effe wat minder lekker in de auto zit...

Wel apart.... Rijangst bij motorrijders = motor verkopen... Rijangst bij autorijders = onzeker rijgedrag, maar toch rijden.....
 
Een oud gezegde is:
\"de dood rijdt altijd mee\"
Zit als het ware op de achterbank. Ik denk dat de media en de overheden sterk mee werken mensen steeds angstiger te maken. Ergenissen alom.
Vb: Vanmorgen hoorde ik op het nieuws dat de scouting groepen die dus met kinderen optrekken, een rapport moeten schrijven over de terreinomstandigheden waar zij met de kinderen gaan spelen. Bovendien moeten zij nauwgezet bijhouden hoe de gesteldheid is van de speeltoestellen (survival apparaten etc.)Het gaat maar door!
De Europese commissie is bezig de ladders bij beroepsuitoefenaars (glazenwassers en schilders etc) te verbieden. Ik vraag me af hoe ze in de grote steden al die raampjes dan toch schoon krijgen.
 
Ik ben een keer slachtoffer geworden van zo\'n Oma Angsthaas. Reed op mijn motor door de stad als achterste achter een rijtje van 3 auto\'s. Stoplicht springt op oranje. Voorste auto met oma ziet hem nog net op oranje springen en rijdt door. De twee tussenliggende auto\'s gaan op het gas, en ik zit in mijn achterhoofd dat stoplicht ook al te halen. Oma is ondertussen bij de kruisende weg aanbeland, en kan zich nog het op oranje springende stoplicht herrinneren. De angst slaat toe, en ze gaat vol in de ankers. De rest klapt er achterop. Ik ook. 10.000 piek schade aan de brommert.

Jaja, ik weet het ik had natuurlijk meer afstand moeten houden, en netjes op mijn rem moeten gaan toen het licht op oranje sprong, maar toch...
 
Ik ben een keer slachtoffer geworden van zo\'n Oma Angsthaas. Reed op mijn motor door de stad als achterste achter een rijtje van 3 auto\'s. Stoplicht springt op oranje. Voorste auto met oma ziet hem nog net op oranje springen en rijdt door. De twee tussenliggende auto\'s gaan op het gas, en ik zit in mijn achterhoofd dat stoplicht ook al te halen. Oma is ondertussen bij de kruisende weg aanbeland, en kan zich nog het op oranje springende stoplicht herrinneren. De angst slaat toe, en ze gaat vol in de ankers. De rest klapt er achterop. Ik ook. 10.000 piek schade aan de brommert.

Jaja, ik weet het ik had natuurlijk meer afstand moeten houden, en netjes op mijn rem moeten gaan toen het licht op oranje sprong, maar toch...
Les 1: nooit achter auto\'s rijden!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan