Mille laad probleem

Cage

MF veteraan
4 jul 2002
1.180
0
Nijmegen
Hoi vraagje,
Ik heb een mille van 2002 met een laadprobleem.
Er zit al een verse accu in dus daar ligt het probleem niet in, maar kan ook maar
weinig anders vinden.
Ik weet dat die startrelais ook bagger zijn, maar neem aan dat die geen laad probleem veroorzaken.
Al leek het het hoesje over één verbinding wel weg gesmolten, zag alleen geen zwarte plekken, misschien dat vorige eigenaar het relais al vervangen heeft

Tot dusver gemeten en gecontroleerd, de witte ronde stekker van die dynamo naar de spanningsregelaar,
zo ook de berucht bruine (met gele draden) en de witte stekker. Allemaal in goede condities.

Nu heb ik metingen gedaan aan de stekker die bij de spanningsregelaar zitten, volgens de voorschriften
die in werkplaats handboek staan.

1set meting,Op de accu met draaiende motor (kwam net van druppellader),vergeten te meten
Zonder belasting 12,9 V
lamp aan 12,38 V
bij gas geven zakt ie nog verder af


2de meting, alleen de bruine stekker los,meten aan dynamo kant. Op één of andere reden gaf die mV
aan in plaats van gewoon Volt, toeren op 4000 rpm

X G G G
G X 0,074 0,074
G 0,074 X 0,068
G 0,074 0,068 X

3de meting weerstand gemeten, beide bruine en witte stekker los. En kant spanningsregelaar gemeten.

X G G G Gr W/R
G X ∞ ∞ 1,54 ∞
G ∞ X ∞ 1,54 ∞
G ∞ ∞ X 1,54 ∞
Gr ∞ ∞ ∞ X
W/R 1,54 1,54 1,54

edit;zie dat ik hier nog wat moet meten, je moet de + en de - een keer omdraaien, had de waarde
gewoon genoteerd in de tegenovergestelde kolommen, snapte het diagonaal kolommetje al niet helemaal.

4de meting, kwam ik ook ergens tegen.
gele draden aan frame houden moet oneindig zijn, wat ie ook was. Anders zou de spoel kapot kunnen
zijn na wat ik er uit begreep

O en ook nog een tip gecontroleerd, motor laten lopen en dan in ruit of spiegel kijken of de licht
sterkte veranderd tijdens gas geven.
Deze bleef mooi stabiel, dus gebeurde ook niks mee.

Iemand hier nog tips of advies, wat ik zou kunnen doen of moet vervangen om het op te lossen??
 
Zet voor het meten van de spanning van de dynamo de multimeter in de wisselspanning stand, dan zal de waarde ergens tusssn de 60 en 90 volt wisselspanning moeten liggen.

Gezien wat je gemeten hebt, spanningsregelaar kapot.
 
Heej tnx voor je snelle reactie .
Ik vond het al vreemd, ergens inderdaard wissel spanning gelezen.
Maar in de manual stond DCV, dat is toch gelijk stroom of ben ik nu gek.
Dan gaan we maar eens opzoek naar een spanningsregelaar.
 
Hmm ik heb hier een andere digitale versie en die zegt inderdaad a.c.
Ik zal we niet goed wakker geweest zijn, ik heb nu een spanningsregelaar
besteld.
Nu hopen dat ie voor het weekend binnen is, kan ik weer lekker rijden.
Ik laat nog wel even weten of dat hem was.
 
De 2e meting zou je nog eens opnieuw moeten doen met de meter in stand AC om de stator goed te controleren.

De mille staat er NIET om bekend dat er vaak spanningsregelaars stuk gaan. Wél dat de stator vanaf een bepaald bouwjaar te licht is uitgevoerd (en dus uitfikt)

EDIT aanvulling: bij mijn eigen mille van 2001 is de laadspanning stationair ongeveer 13,8-13,9V en als je het toerental verhoogt zakt het ietsje in tot 13.6/13.7

heb het onlangs nog gemeten, bij mij bleek de accu te zijn overleden.
 
Laatst bewerkt:
Meet es op de driepolige stekker of je ook themp verschil meet. Hogere contactweerstand = verlies. De stekkers willen welles wat nukkig worden/zijn.

Solderen van de draden ipv stekker is dan een optie.

F.
 
Is je laadsysteem niet afgezekerd?
Bij ducati en mijn morini iig wel

M.a.w is er geen zekering doorgebrand.?
Zit ergens apart bij het laadsysteem (bij mij 40 A)
 
Laatst bewerkt:
Weer even een update, van het weekend nog eens alles door gemeten.
Conclusies, de draden vanuit de dynamo zitten rond de 70V, give and
take een paar Volt.
Heb ook de spanningsregelaar nog een keer nagemeten ook de andere die ik
had besteld, ook niet echt rare verschillen gemeten.
Het enigste verschil zat bij de metingen van de groene en de rood/witte
draad.
Ik heb de boel er weer op gemonteerd, dus even kijken wat die nu doet.
Blijft het ook wel vreemd vinden dat ie volgens het dash een goede halve
volt minder aan geeft dan op de accu.

Het lijkt me sterk dat het aan een zekering ligt of aan die ronde stekker,
want dan zou die ook bij de spanningsregelaar op de gele draden geen goede waardes aan geven en die zijn goed, zowel de weerstand waardes als de laad voltages zijn goed.

De enigste verschil zoals ik al zei zit hem in de uitgaande groen en rood/witte draad en dat zijn nu de net de draden die volgens mij toch naar de accu gaan en de motor zelf.

Ik zou eigenlijk ook niet weten waar ik het anders in moet zoeken, accu is nieuw (wel 12v, maar
dat is standaard), dynamo geeft goede waardes, spanningsregelaar is door gemeten en valt ook binnen
de grenzen en heb ik nu verwisseld met een andere die iets andere waardes gaf.
Zal het schema morgen of zo een hier posten, dus ga er eigenlijk van uit dat het op gelost is.
 
Even update om te laten weten hoe het ook afgelopen is, voor mensen met het zelfde probleem.
De andere spanningsregelaar was dus de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan