Mille start niet. Help me. :(

LuukV

MF'er
28 nov 2005
114
0
Noord-Brabant
Hallo allemaal,

ik zit nu met mn laptopje naast mijn mille die niet wil starten. Ik dacht dat het misschien de accu was die zwak was, maar met startkabels gebeurt er ook vrij weinig. :X

De startmotor draait gewoon rond zoals ie dat normaal ook doet. Hij slaat alleen niet aan. Toen ik de startmotor iets langer liet draaien (5 sec), hoorde ik ineens een megaknal uit de uitlaat. Ik ga nu het WPHB raadplegen, misschien dat daar nog wat mee te winnen valt. Maar ik zou graag mogelijke diagnoses van jullie horen om me te helpen. :)

Alvast bij voorbaat 1000 dankjes.

Groeten,
Luuk
 
Bougies goed? Maar vindt je 5 seconden starten lang? Dat valt wel mee. Bij een Mille moet je echter niet te lang doorstarten met een zwakke accu. Daar kan je startrelais niet goed tegen...

Stel anders je vraag hier ook eens: www.aprilia-riders.nl
 
Die knal is waarschijnlijk onverbrande benzine geweest, hoeft dus niet erg te zijn.
Maar hoe kan die onverbrande benzine dan ploffen? De motor is koud, dus kan toch niet zomaar ontbranden? :?

Bougies goed? Maar vindt je 5 seconden starten lang? Dat valt wel mee. Bij een Mille moet je echter niet te lang doorstarten met een zwakke accu. Daar kan je startrelais niet goed tegen...

Stel anders je vraag hier ook eens: www.aprilia-riders.nl
Bougies ga ik nu checken.

Maar ik vind 5 seconden wel redelijk lang. Hiervoor heeft ie altijd gestart nadat de krukas 1 keer rond is gegaan, vandaar. Verder start ik nu via mn autoaccu, bedankt voor de tip. :)
 
als je hem doorstart idd met de accu kabels er op anders smelt je start relais samen en stopt je startmotor pas met draaien als je accu leeg is ;)

door starten kan best een seconden of 15/20
zou dit 3x proberen waarbij 1x gewoon geen gas en de andere keren gewoon een klein beetje en kijken wat ze dan wilt/doet

suc6
 
Heb je toevallig iets uit elkaar gehad, of is het spontaan begonnen ?

Geeft je dash een code aan ?

Als je de diagnose stekker in elkaar steekt, welke code staat dan op de rechterzijde van je dash ? (of heb je deze per ongeluk al in elkaar geklikt ?)

Als je contact aanzet, hoor je dan je benzinepomp aanslaan ?

Ff een paar dingen waar je op kunt letten.

Succes
 
Super, het werkt, khad hem 10 sec laten doorstarten, terwijl ik met het gas speelde. Toen ineens bij volgas sloeg die aan. :}

Uber bedankt voor de snelle reacties. *D Snel mn pak aan en nog een ronde maken. })
 
Heb je 'em toevallig de keer daarvoor heel even laten lopen. Ik heb het een paar keer met mijn motor gehad. Even laten lopen (< minuut) en de dag ernaa wilde hij zeeeer moeilijk starten.
Gelukkig heb ik een Yuasa accu en die houdt het erg lang vol, maar toch..
 
Mja, zou idd kunnen. :)



Maar toch een nieuw probleempje. Waarschijnlijk is de accu bijna aan zn eind, want ik stond net bij een stoplicht, en ineens viel ie uit. Ik kreeg m in eerste instantie niet meer aan (startmotor draaide niet eens). Gelukkig gebeurde het 50 meter bij Vos Oss vandaan, dus ik dacht, ik parkeer m daar wel ofzo. Maar toen ik m er bijna heen had geduwd, probeerde ik het nog eens en toen starte die weer ineens..... Wazige poep vind ik dit. |(

Maar in ieder geval, thuis even accuspanning bekeken. 12V, maar op het moment dat ik de startmotor indruk daalt dat meteen naar 9V. Lijkt me niet echt OK.... Met licht aan starten is sowieso niet meer te doen. Kan iemand dit bevestigen?
 
Mja, zou idd kunnen. :)



Maar toch een nieuw probleempje. Waarschijnlijk is de accu bijna aan zn eind, want ik stond net bij een stoplicht, en ineens viel ie uit. Ik kreeg m in eerste instantie niet meer aan (startmotor draaide niet eens). Gelukkig gebeurde het 50 meter bij Vos Oss vandaan, dus ik dacht, ik parkeer m daar wel ofzo. Maar toen ik m er bijna heen had geduwd, probeerde ik het nog eens en toen starte die weer ineens..... Wazige poep vind ik dit. |(

Maar in ieder geval, thuis even accuspanning bekeken. 12V, maar op het moment dat ik de startmotor indruk daalt dat meteen naar 9V. Lijkt me niet echt OK.... Met licht aan starten is sowieso niet meer te doen. Kan iemand dit bevestigen?

Als tie stationair loopt moet je toch 14 volt aan spanning hebben. Wellicht dat de spanningsregelaar kapot is. Is een veelvoorkomend probleem. Het is dan handig om dat te (laten) controleren, het kan nl. ook de dynamo zijn. Als je spanningsregelaar kaduuk is en je zet er een nieuwe accu in, is de kans aanwezig dat je nieuwe accu binnen no time ook overlijdt. Bij een kapotte dynamo zal de stroom vanzelf op zijn. Maar, sommige problemen lossen zichzelf op, zeker bij Italiaanse machines :+
 
Bij stationair lopen was de spanning 13.6V dus dat lijkt me wel goed. Met een kapotte spanningsregelaar lijkt me dat de ECU ook niet meer werkt, en dat het blok dan niet meer loopt.

Verder kan het goed dat de Italiaanse fietsen zichzelf repareren. Dat was vroeger bij mn SR50 DiTechje soms. Als die dat al kan dan moet de mille alles zelf kunnen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik inmiddels heb begrepen is dat niet enkel het voltage....... maar ook de amperes belangrijk is bij de appies.

Er wordt bij het starten nogal wat stroom gevraagd....... dus de hoeveelheid is belangrijker dan de sterkte.......... en waarschijnlijk zelfs beide........

Maar ben op dat gebied zeker geen expert.... en is zeker ook afhankelijk van welk type en\of bouwjaar je hebt.

Heb er zelf (gelukkig) nog maar 1 keer problemen mee gehad. Plaatsing nieuwere accu,
loste het probleem direct op.

Bij starten koude motor..... chocke vol open... blijf van gas af...starten en lopen... chocke dicht regelen tot ca. 2000 toeren..... even warm laten draaien... choke steeds verder dicht regelen.

Bij warme motor... gas iets open..... starten...lopen... gas los (lees dicht).

Bij half-warme motor....... choke stukje open, starten, lopen, vrijwel direct choke dicht.

Werkt bij mijn beide motoren tot op heden feiloos. Wel beide accu's ca. na 1 week stilstaan even aan de (druppel)-lader. Accu's houden nu eenmaal van 'volzijn'.

Is een wat lange post....... maar dit is/zijn mijn ervaringen.

:W
 
Dit kan ook duiden op een slecht startrelais. Die dingen willen nogal eens kapot gaan bij Appies. Vervangen door een exemplaar van Yamaha SZR 660. Heb al eens een nieuw startrelais van Aprilia gehad die uit het schap al kaduuk was... |(
 
Wat ik inmiddels heb begrepen is dat niet enkel het voltage....... maar ook de amperes belangrijk is bij de appies.

Er wordt bij het starten nogal wat stroom gevraagd....... dus de hoeveelheid is belangrijker dan de sterkte.......... en waarschijnlijk zelfs beide........

Maar ben op dat gebied zeker geen expert.... en is zeker ook afhankelijk van welk type en\of bouwjaar je hebt.

Heb er zelf (gelukkig) nog maar 1 keer problemen mee gehad. Plaatsing nieuwere accu,
loste het probleem direct op.

Bij starten koude motor..... chocke vol open... blijf van gas af...starten en lopen... chocke dicht regelen tot ca. 2000 toeren..... even warm laten draaien... choke steeds verder dicht regelen.

Bij warme motor... gas iets open..... starten...lopen... gas los (lees dicht).

Bij half-warme motor....... choke stukje open, starten, lopen, vrijwel direct choke dicht.

Werkt bij mijn beide motoren tot op heden feiloos. Wel beide accu's ca. na 1 week stilstaan even aan de (druppel)-lader. Accu's houden nu eenmaal van 'volzijn'.

Is een wat lange post....... maar dit is/zijn mijn ervaringen.

:W
De starttechniek heb ik inmiddels onder controle. Mijne is vrijwel hetzelfde als je hier beschrijft. Dit is idd een zeer nuttige tip. *D


Over je spanning stroom verhaal: Deze zijn van elkaar afhankelijk. Je startmotor heeft een bepaalde impedantie (weerstand). Volgens de wet van Ohm zal er dus een bepaalde stroom door de motor gaan lopen. Maar aangezien er niet genoeg energie in de accu zit om deze stroom te leveren, zakt de spanning als 'compensatie'. (Dit verhaal is qua theorie niet waterdicht, maar kan je wel een beeld geven.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan