Mille wil niet starten, raar geluid

CitizenErased

MF veteraan
13 nov 2001
6.622
25
Oceania
Vandaag een Mille uit 2002 gekocht. De vorige eigenaar had er een jaar niet mee gereden en de accu de laatste 3 dagen aan de druppellader.

Voltage was 12.9V.

Starten geen probleem. Later vandaag ging het soms al moeilijker, soms kwam er geen beweging in de startmotor ... soms wel en dat deed ie het. Ik moest dan eerst de startknop loslaten en opnieuw indrukken.

Maar nu sta ik vanmiddag ergens. Zet hem uit, wil wegrijden en ik hoor een raar geluid. Na een paar keer proberen hoor ik wel weer dat de motor een keer draait, maar hij slaat niet aan (moet een paar keer ronddraaien en zover kwam het niet).

Daarna heeft het starten geen effect meer gehad. Ik hoor alleen een ratelend geluid. Alsof de startmotor niet "grijpt" o.i.d.
Heb er een filmpje van gemaakt en op youtube geplaatst.

Zie hier:

Helaas dus de eerste dag al een probleem. Iemand een idee wat het is? Oh, ik heb mensen gebeld en die hebben geduwd, met z'n tweeen. Alleen was het geen doen. Naar huis gereden en nu maar weer bij de dealer zien te krijgen.


inmiddels is het voltage nu 10.5V. Te laag om te starten waarschijnlijk. Maar is dat nu de oorzaak of is het het gevolg van het vele proberen?

ps: kan iemand een dealer omgeving van Doetinchem aanbevelen. Motoport Zelhem?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook voor de accu. Nieuwe gelaccu's kunnen slecht tegen volledige ontlading. Heb het ook met mijn fazer gehad, daar kon na de 2e winterstop ook een nieuwe accu in omdat ik vergeten was de optimate erop te zetten
 
Ik heb zojuist de verkoper gebeld en hij zegt ook dat het dan de accu is. Voelde zich toch wel verantwoordelijk omdat hij mij een nette motor verkocht en wilde de helft mee betalen. Ik vond dat dan weer niet nodig omdat ik weet dat hij het niet wist. Stelletje goedzakken allemaal hè :).

Maar het wordt dus een nieuwe accu. Kan iemand me een accu aanbevelen? Volgens mij hoorde ik dat men een zwaardere accu aanraad voor de Mille.
 
Ik heb zojuist de verkoper gebeld en hij zegt ook dat het dan de accu is. Voelde zich toch wel verantwoordelijk omdat hij mij een nette motor verkocht en wilde de helft mee betalen. Ik vond dat dan weer niet nodig omdat ik weet dat hij het niet wist. Stelletje goedzakken allemaal hè :).

Maar het wordt dus een nieuwe accu. Kan iemand me een accu aanbevelen? Volgens mij hoorde ik dat men een zwaardere accu aanraad voor de Mille.

een mille heeft een voltage van om en bij de 13.4 nodig om vlot te starten...

er zijn vele goede batterijen, probeer wel alvast Landport te vermijden op een mille... gaan er sneller aan dan de meeste andere..
 
Wat ik heb gelezen is dat het erg slecht is voor een Mille om de startmotor door te laten draaien. Het zogenaamde doorstarten.

In dat opzicht kun je misschien beter een iets zwaardere pakken zodat je altijd genoeg vermogen hebt om in 1 klik te starten.

Dus de originele accu + een paar Ah.

Succes en laat even weten of het gelukt is!

Gr Tim
 
Vandaag een Mille uit 2002 gekocht. De vorige eigenaar had er een jaar niet mee gereden en de accu de laatste 3 dagen aan de druppellader.

Voltage was 12.9V.

Starten geen probleem. Later vandaag ging het soms al moeilijker, soms kwam er geen beweging in de startmotor ... soms wel en dat deed ie het. Ik moest dan eerst de startknop loslaten en opnieuw indrukken.

Maar nu sta ik vanmiddag ergens. Zet hem uit, wil wegrijden en ik hoor een raar geluid. Na een paar keer proberen hoor ik wel weer dat de motor een keer draait, maar hij slaat niet aan (moet een paar keer ronddraaien en zover kwam het niet).

Daarna heeft het starten geen effect meer gehad. Ik hoor alleen een ratelend geluid. Alsof de startmotor niet "grijpt" o.i.d.
Heb er een filmpje van gemaakt en op youtube geplaatst.

Zie hier:

Helaas dus de eerste dag al een probleem. Iemand een idee wat het is? Oh, ik heb mensen gebeld en die hebben geduwd, met z'n tweeen. Alleen was het geen doen. Naar huis gereden en nu maar weer bij de dealer zien te krijgen.


inmiddels is het voltage nu 10.5V. Te laag om te starten waarschijnlijk. Maar is dat nu de oorzaak of is het het gevolg van het vele proberen?

ps: kan iemand een dealer omgeving van Doetinchem aanbevelen. Motoport Zelhem?
Vergeet niet dat ook al heb je 150km gereden en je staat 10min stil, je ALTIJD bij het starten eerst de choke VOL open moet zetten.
Een Aprilia start koud gewoon NIET!

Succes!
 
klinkt als een verrot start relais, als tie nog origineel is vervangen voor een 100A exemplaar van yamaha.

Oh ja niet te lang doorstarten, is slecht voor je start motor!

Als je de accu vervangt, neem dan een zwaarder exemplaar - Yuasa YTX-14BS
 
Laatst bewerkt:
Damn, heb wel veel doorgestart. je blijft dan hopen dat ie het een keer gaat doen, stom ...
Hopen dat hij niet teveel beschadigd is.

Ik denk dat ik maar even langs de dealer ga om het met een andere accu te proberen. Als dat werkt dan is het niet het startrelais toch?

Hoorde dat de eerdere Mille's inderdaad last hebben van een slecht startrelais, geld dat ook voor deze van 2002?

ps: thanks voor de info jongens! :)
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat ook al heb je 150km gereden en je staat 10min stil, je ALTIJD bij het starten eerst de choke VOL open moet zetten.
Een Aprilia start koud gewoon NIET!

Succes!

:?

Dan zou ik je Appie even na laten kijken. Alleen als mijn bike meer dan een week stil heeft gestaan moet de "choke" bijna helemaal open (zelfs dan niet helemaal). Als ik een stukje gereden heb heb ik de "choke" de rest van de dag niet eens nodig :)
 
:?

Dan zou ik je Appie even na laten kijken. Alleen als mijn bike meer dan een week stil heeft gestaan moet de "choke" bijna helemaal open (zelfs dan niet helemaal). Als ik een stukje gereden heb heb ik de "choke" de rest van de dag niet eens nodig :)

ik gebruik ,m ook alleen bij koude motor ... en hang ,m bij langer dan 1 week niet rijden aan de prik

ik start koud met choke vol open maar zonder , n streepje gas, doen jullie dat ook???
 
Als je een mille met de choke vol open start, verzuip je hem behoorlijk snel... en absoluut geen gas geven.
Het is juist andersom.
Als je de choke niet ver genoeg openzet en heeft hij net te weinig puf om aan te slaan, dan verzuip je hem. En idd GÉÉN gas bijgeven!
Eenmaal verzopen is er ook nog wel een truukje.
Gas helemaal open draaien en dan de startknop in drukken. Werkt 100%
 
Het is juist andersom.
Als je de choke niet ver genoeg openzet en heeft hij net te weinig puf om aan te slaan, dan verzuip je hem. En idd GÉÉN gas bijgeven!
Eenmaal verzopen is er ook nog wel een truukje.
Gas helemaal open draaien en dan de startknop in drukken. Werkt 100%


dus met volgeopende gasstand starten??

dan moet je ,m direct daarna wel snel weer dichtdoen :)
 
Net een Optimate4 aangeschaft. Aan de accu gezet.
Hij geeft de accu 0.8A zie ik, het groene lampje brand linksboven en onderin het gele lampje (op de Optimate).

De motor geeft aan dat hij 13.1V heeft. Als ik nu probeer te starten dan draait de startmotor nog steeds niet, alleen dat ratelende geluid.

Had hij het nu moeten doen of moet die accu eerst laden? Heb hem er nu 10 min. aan.
 
Gooi er eerst even een nieuwe accu in, dit is typisch een accu die te weinig vermogen heeft (waarschijnlijk ouderdom, cel kapot etc....!)

Dat je de motor hoort tikken wanneer de accu leeg is is normaal. Dit is het startrelais dat wordt geschakeld en de startmotor hoort dan te draaien, doordat de spanning van de accu zo laag is lukt dat niet en krijgt het relais op zijn beurt weer te weinig spanning en het relais slaat weer uit.... en dit dan vaak achter elkaar en je krijgt wat lekker getik! *O*

Accu proberen nieuw leven in te blazen door flink te laden zal weinig zin hebben in de meeste gevallen. Een nieuwe accu gaat deze klus zeker klaren! :] !!

Succes
 
OK bedankt voor de info. Maar wat mij dan verbaast, de verkoper zei dat de motor een jaar lang niet heeft gereden. Dat hij de laatste drie dagen de accu heeft aangesloten op een druppellader.

Ik heb er die hele dag mee kunnen rijden, en zo'n 5x gestart. Dat ging wel steeds moeizamer.

Maar, de verkoper heeft de accu dus kunnen laden, waarom kan de motor dat dan niet, ik heb al met al zo'n 300km gereden.

Dan gok ik het er maar op dat het de accu inderdaad is, gaat me 83 euro kosten en kan ik niet ruilen. Vandaar mijn vragen :-).

edit: je zegt de spanning te laag is, als ik nu mijn dashboard uitlees dan staat er dat er 13.3V spanning is (met optimate er aan), dat zou toch genoeg moeten zijn. Misschien gaat het niet om de spanning maar de ... euh .. ampere die wordt geleverd (ik zeg maar wat :)). ??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan