Minder doden door autorijden met licht aan, maar.

Ton-up

MF veteraan
13 mei 2004
11.363
61
Lelystad
Minder doden door autorijden met licht aan

Uitgegeven: 5 juli 2005 16:07
Laatst gewijzigd: 5 juli 2005 18:13

LEIDSCHENDAM/DEN HAAG - Het aantal verkeersslachtoffers kan fors worden gedrukt als autorijden overdag met de lichten aan verplicht wordt. Het aantal verkeersdoden zou met 10 procent kunnen zakken, het aantal ernstig gewonden met 15 procent, meldde dinsdag verkeersorganisatie SWOV op basis van onderzoek voor de Europese Commissie.

In vijf tot acht van de tien ongevallen speelt het niet gezien hebben van de andere weggebruiker een belangrijke rol. Door met licht aan te rijden vergroot de automobilist zijn zichtbaarheid. Daardoor kunnen ongevallen worden voorkomen, aldus de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.


Minder risico's

Daar komt bij dat andere weggebruikers denken dat auto's met lichten aan dichterbij zijn dan in werkelijkheid het geval is. Ze nemen dan minder risico's bij het inhalen of het oprijden van een kruispunt.

Was in 2003 zo'n maatregel al verplicht geweest, dan hadden er 45 verkeersdoden en zeshonderd verkeersgewonden minder zijn gevallen. Dat jaar steeg het aantal verkeersdoden tegen de trend in licht tot 1088. In 2004 daalde het aantal spectaculair tot 881.

Speciale lampen

De SWOV komt met de aanbeveling om automobilisten te verplichten overdag dimlicht te voeren én in nieuwe auto's verplicht moderne verlichting aan te brengen. Tegenover de besparingen in ongevallen en slachtoffers staan kosten, 1 tot 3 procent meer CO2-uitstoot en en een hoger brandstofverbruik. Die worden goedgemaakt als de auto's worden voorzien van speciale lampen met een lager wattage of LED-verlichting. Ook kan overdag de achterverlichting worden uitgeschakeld om brandstof te besparen.

Minister Peijs van Verkeer, aldus een woordvoerster, voelt wel wat voor het voorstel om automobilisten overdag te verplichten de lichten aan te doen. "We moeten wel kijken wat haalbaar is." Wat de techniek betreft ligt een Europese maatregel meer voor de hand.

Kansen

Volgens de woordvoerster zijn de kansen reëel. In sommige Europese landen, zoals Denemarken en Finland, en verder ook Canada en Israël is autorijden met licht aan overdag, al dan niet in beperktere vorm, al verplicht.

Bron: nu.nl.


Worden wij als motorrijders niet letterlijk overstraald als alle blikkers ook dag en nacht dimlicht voeren? :( :]

Hoe zit het met zichtbaarheid en dus (zie hierboven, meer risico's) en minder veiligheid van andere weggebruikers als voetgangers en (brom-/motor-)fietsers? Binnenkort allemaal verplicht van top tot teen in fluoricerende en reflecterende ongein en erger?
Veel motorongevallen worden nu al veroorzaakt door niet-waarnemen van de motorrijder. |(


Of is ook hier weer sprake van verkeersveiligheid is blikkers'veiligheid? |(
 
Zeker weer zo'n uitslag van Maurice zijn kont?

Iedereen weet het al en hij bevestigt het...









Dat ze hem als lijdend voorwerp moeten gebruiken voor operation Deep Impact..Daar helpt zelfs clearasil niet tegen.
 
Van mij mogen ze het verplicht stellen. Als iemand zijn dimlicht aan heeft dan zie je hem echt wel veel eerder bijv. als je wil gaan inhalen. Ik erger me juist rot aan al die lui (liefst in donkere auto's) zonder dimlicht
 
Van mij mogen ze het verplicht stellen. Als iemand zijn dimlicht aan heeft dan zie je hem echt wel veel eerder bijv. als je wil gaan inhalen. Ik erger me juist rot aan al die lui (liefst in donkere auto's) zonder dimlicht

eens
 
Van mij mogen ze het verplicht stellen. Als iemand zijn dimlicht aan heeft dan zie je hem echt wel veel eerder bijv. als je wil gaan inhalen. Ik erger me juist rot aan al die lui (liefst in donkere auto's) zonder dimlicht
:^


Vooral met het mooie zomerweer van afgelopen dagen, Je rijdt met de zon in je snufferd de schaduw in en daar blijkt opeens een auto te rijden die het niet nodig vind z'n lichten te ontsteken |( |( |( |(

Ik ga er trouwens standaard vanuit dat ik niet gezien wordt, maar zou het erg prettig vinden als ik anderen wel kan zien. Dat is imho een stuk veiliger dan er van uit gaan dat ik wel gezien/gehoord wordt door verlichting en/of blèrpijp.
 
Als iemand zijn dimlicht aan heeft dan zie je hem echt wel veel eerder bijv. als je wil gaan inhalen. Ik erger me juist rot aan al die lui (liefst in donkere auto's) zonder dimlicht
Sommige kleuren zie je idd bijna niet aankomen zonder licht.
Vooral hier op die 2-baanswegen op het platteland B|
 
Ik wil dit topic niet kapen...maar wie rijdt er met z'n grootlicht aan? (altijd of alleen overdag)
 
Gaan ze in dit onderzoek weer uit van de omstandigheden in Zweden? Zelfde reden, dat plm 15 jaar geleden het overdag voeren van dimlicht niet verplicht is geworden. En inderdaad, als al die koekblikkers hun licht aan hebben, worden wij niet gezien, dus meer motordoden/gewonden.
 
Ik wil dit topic niet kapen...maar wie rijdt er met z'n grootlicht aan? (altijd of alleen overdag)
Alleen sukkels. Daar is al een topic over. (Over rijden met grootlicht dus, niet dat er geen topic over sukkels zou zijn, meerdere zelfs, maar dat bedoel ik niet denk ik. Snap je wat ik bedoel :? )
 
Rij met de auto en met de motor altijd met mijn licht aan.
 
Gaan ze in dit onderzoek weer uit van de omstandigheden in Zweden? Zelfde reden, dat plm 15 jaar geleden het overdag voeren van dimlicht niet verplicht is geworden. En inderdaad, als al die koekblikkers hun licht aan hebben, worden wij niet gezien, dus meer motordoden/gewonden.
Kan je dat met cijfers staven :?
 
Een aantal jaren geleden waren er al diverse instanties die deze filosofie onderstreepte.
Dus naar mijn mening wordt het wiel opnieuw uitgevonden.
 
als al die koekblikkers hun licht aan hebben, worden wij niet gezien

Ik vind dit onzinnig klinken. Je valt met licht inderdaad op omdat anderen dat niet hebben. Maar dat staat los van zichtbaarheid. Je bent namelijk sowieso meer zichtbaar als je je licht opzet. Al rijden alle autoos met een zoeker (zo'n straalding) van de pliesie op hun dak.
 
Ik vind dit onzinnig klinken. Je valt met licht inderdaad op omdat anderen dat niet hebben. Maar dat staat los van zichtbaarheid. Je bent namelijk sowieso meer zichtbaar als je je licht opzet. Al rijden alle autoos met een zoeker (zo'n straalding) van de pliesie op hun dak.
Ik zie hier een vergelijkbare tegenspraak als in het onderzoek van SWOV: je valt meer op als niemand licht aan heeft en jij wel. --> klopt
Iedereen licht aan--> weg opvallendheid ----> verlichtingswedloop.
En hoe zit het met voetgangers ? (zijn we allemaal ook, als we naar onze voertuigen lopen etc.)
 
Het is weer komkommertijd.

VOlgens mij heb dit onderzoek vorig jaar, en het jaar ervoor en het jaar ervoor en het jaar ervoor ....................... ook al zien langskomen.

Gebruik de zoekfunctie eens, dan zie je dat de kranten ook steeds weer de zelfde ouwe leem uit de kast halen.
 
Het is weer komkommertijd.
(..)
dan zie je dat de kranten ook steeds weer de zelfde ouwe leem uit de kast halen.
Klopt volledig, maar de p*** met de huidige regering (en haar voorgangers) is dat ze dikwijls in de zomer allerlei proefballonnetjes oplaten en na het zomerreces die toch als wet in de De Staatscourant weten te publiceren...
 
Rij met de auto en met de motor altijd met mijn licht aan.

:^
Zelfs op me tupperwarescootahtje altijd licht aan. 8-) Alleen op me trapperfiets niet, maar ik wordt al moe genoeg van dat trappen om dan ook nog eens overdag me licht aan te zetten :P
 
Denk dat het tijd wordt dat iedereen overdag ook de verlichting aanheeft. Tests en onderzoeken over de laatste tientallen jaren tonen steeds weer aan dat het voeren van licht gewoon domweg veiliger is. :Y


[me] Jimmy rijdt zelfs die paar honderd meter naar de supermarkt met licht aan in de koektrommel ;) [/me]
 
Laatst bewerkt:
Je wordt niet minder zichtbaar als iedereen zijn licht aan heeft. Doordat je licht aan hebt, kom je los uit de achtergrond waardoor je dus zichtbaar bent. Of de rest van de weggebruikers hun licht wel of niet aanheeft veranderd daar niks aan.
 
Rij met de auto en met de motor altijd met mijn licht aan.

Ik heb 6 jaar geleden bij me autorijlessen al geleerd dat het veiliger was idd. En werd me tijdens het lessen al eigen gemaakt om me lichten standaard mee aan te zetten, ik vind idd een heel goed id om dat te verplichten :}
 
Van mij mogen ze het verplicht stellen. Als iemand zijn dimlicht aan heeft dan zie je hem echt wel veel eerder bijv. als je wil gaan inhalen. Ik erger me juist rot aan al die lui (liefst in donkere auto's) zonder dimlicht
:^

Worden wij als motorrijders niet letterlijk overstraald als alle blikkers ook dag en nacht dimlicht voeren? :( :]

Hoe zit het met zichtbaarheid en dus (zie hierboven, meer risico's) en minder veiligheid van andere weggebruikers als voetgangers en (brom-/motor-)fietsers? Binnenkort allemaal verplicht van top tot teen in fluoricerende en reflecterende ongein en erger?
Veel motorongevallen worden nu al veroorzaakt door niet-waarnemen van de motorrijder. |(


Of is ook hier weer sprake van verkeersveiligheid is blikkers'veiligheid? |(
10% Minder verkeersdoden... Bij de huidige aantallen is dat iets van 90 per jaar minder. Das net zoveel als het totaal aantal motordoden, ongeveer. Stel dat er bijv. 5 motordoden per jaar bij zouden komen als alle auto's licht voeren (wat ik ten zeerste betwijfel), dan heeft het nog altijd een zeer positief effect op het totaal aantal dodelijke ongevallen en is het dus niet meer dan logisch dat ze dat in zouden voeren.
Je moet imho wel een beetje de realiteit in het oog houden... Als iets veiliger gemaakt kan worden voor motorrijders, zonder dat het voor het overige verkeer onveiliger wordt (zoals bijv. motorvriendelijke vangrails, obstakels aan de buitenkant van een bocht, etc.), moet er zeker alles aan gedaan worden om zoiets ingevoerd te krijgen. Maar je kunt niet verwachten dat een maatregel die het totale verkeersbeeld veiliger maakt niet door zou gaan omdat het misschien wat gevaarlijker zou zijn voor motorrijders.

Verder geloof ik niet dat het er onveiliger op wordt. Ten eerste wordt de kans kleiner dat je een auto oid over het hoofd ziet als je gaat inhalen of een weg opdraait of oversteekt. Zeker met inhalen gaat dat nogal eens mis. Ten tweede val je altijd meer op met licht. Het licht voeren an sich zorgt er al voor dat je beter opvalt. Niet zozeer omdat jij het aan hebt en anderen niet. Ten derde is dimlicht overdag niet verblindend oid. Het is niet zo, zoals 's avonds dat andere dingen wegvallen door tegen het licht in te kijken. Conclusie: ik geloof niet dat het algemeen voeren van licht zou lijden tot meer motordoden. Eerder minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan