Minder doden door autorijden met licht aan, maar.

Je wordt niet minder zichtbaar als iedereen zijn licht aan heeft. Doordat je licht aan hebt, kom je los uit de achtergrond waardoor je dus zichtbaar bent. Of de rest van de weggebruikers hun licht wel of niet aanheeft veranderd daar niks aan.
"

In bepaalde gevallen absoluut onjuist.
Wanneer je tussen een file door rijdt en jij hebt je licht aan en de atomobilisten niet, dan val je daartussen op.
Wanneer iedereen zijn licht aanheeft ziet een automobilist voor je, wanneer hij in zijn spiegel kijkt, alleen maar koplampen en niet meer dat een van
die lichtjes van een motorfiets is!
 
Ik vind dus niet dat ze het verplicht moeten stellen, weer een wet er bij. En ja ik rijd dus altijd met licht aan, zowel koekblik als brik. Maar af en toe rijd ik met mijn brik ook met licht uit als mijn accuutje het weer even moeilijk heeft, dus dan krijg ik gelijk een prent. Of als ik met mijn overdekte boxer, na tijdje stilstaan ff de accu op wil laden dan rijd ik ook zonder licht.

En als mijn dynamo het begeeft rijd ik zeker zonder licth, kan ik in ieder geval nog thuis geraken.

Gewoon met lessen er op hameren en de wijzen onder ons rijden toch met licht aan.
 
"

In bepaalde gevallen absoluut onjuist.
Wanneer je tussen een file door rijdt en jij hebt je licht aan en de atomobilisten niet, dan val je daartussen op.
Wanneer iedereen zijn licht aanheeft ziet een automobilist voor je, wanneer hij in zijn spiegel kijkt, alleen maar koplampen en niet meer dat een van
die lichtjes van een motorfiets is!
:^ Dat is dus 1 van de redenen waarom ik running lights zou willen gebruiken.
 
ik vind het een goed "plan" van de regering. erger me er elke dag aan als ik iemand zonder licht ineens in mn spiegel op zie duiken. personen met licht zie je gewoon al van veel verder aankomen.

verbaas me er ook telkens weer over hoeveel mensen er met slecht zicht (stromende regen bijvoorbeeld) toch nog geen licht aan hebben. in zulke situaties moet het iig verplicht zijn...
 
ik vind het een goed "plan" van de regering. erger me er elke dag aan als ik iemand zonder licht ineens in mn spiegel op zie duiken. personen met licht zie je gewoon al van veel verder aankomen.

verbaas me er ook telkens weer over hoeveel mensen er met slecht zicht (stromende regen bijvoorbeeld) toch nog geen licht aan hebben. in zulke situaties moet het iig verplicht zijn...
:^ En daarachter rijdt dan weer een kneus met alle verlichting aan die er op die koektrommel te vinden is, dus mistlampen voor en achter. Met name die dubbele mistachterlichten vind ik vreselijk irritant, net of er telkens geremd wordt.
 
Fuck het milieu, zolang de regeringen steeds maar blijven verdienen aan de verkoop van fossiele brandstoffen!
Licht of geen licht? Who cares? mensen doen uiteindelijk maar wat in het verkeer....

Voorlopig denk iedereen: daar heb je hem weer?!?!, geeft alleen maar aan waar de mensen dan met hun ged88 zitten....

En idd, tussen files steekt een motor natuurlijk af als die als enige zijn licht aan heeft.
's nachts moet iedereen zijn licht aan hebben maar aangezien iedereen wel is een keer iets niet doet wat niet mag, zijn voor de motorrijder ook wel weer oplossingen te bedenken om het veiliger te maken.
Begint een beetje op het 3e remlicht gezwets te lijken.
 
Ze hebben toch al eens onderzocht dat het juist gevaarlijker was met licht aan te rijden, speciaal voor de (motor-)fietsers. :(

En het kost extra brandstof. Absoluut onzinnig, jaren geleden al een stevige discussie over gehad en mijn standpunt is rotsvast, Geen licht overdag.

Bovendien zie je op dit gebied juist een grote discipline bij donker weer/regen, polderwegen enz. dat men daar en dan massaal het licht wel aandoet.
Waarom dan een wet maken. Onzin.

Kan Mr. Spee :X weer een punt aan de bonnenmachine toevoegen. |( |(

Wees nou slim en ben daar niet voor, schijnveiligheid!

En hoe veilig kunnen we dan :] fileren/ doing a Moses, door een zee van geparkeerd dimlicht?

Er is altijd wel een onderzoek te vinden die zegt wat jij vindt, maar ja.

Onderzoek heeft aangetoond dat 99% van de seriemoordenaars vroeger pindakaas heeft gegeten.. ik ben voor een pindakaas verbod... ;)

En ik ga er sowieso van uit dat ze me niet zien, dus ben er wel blij me dat ik de rest dan iig wel goed kan zien. Aan dat licht.

Groot licht nooit aan overdag en heel af en toe 's nachts, je kan geen afstand en snelheid meer inschatten dan.
 
Citaat uit het SWOV rapport:

Heeft MVO ook minpunten?
MVO-gebruik heeft nadelen. Als de lampen branden wordt de dynamo extra ingeschakeld waardoor meer brandstof wordt verbruikt. Per auto is het meerverbruik weliswaar gelijk, maar relatief gezien zijn er grote verschillen. Bij een zuinige personenauto met een verbruik van 6,7 l per 100 km (1:15) is het meerverbruik door MVO 3%. Het meerverbruik is 2% voor bijvoorbeeld een personenauto die 10 l/100 km (1:10) gebruikt en 1% voor een vrachtauto met een verbruik van 33 l/100 km) (ETSC, 2003). Meer brandstofverbruik geeft ook meer uitstoot van schadelijke stoffen hetgeen slechter is voor het milieu.
Gemiddeld 0,07 liter per uur als je je licht aan hebt.
Ik zie die dus niet terug in die 3% die zij voorrekenen.

En als je je verbruiksmeter bekijkt zie je ook niks veranderen, idem met ramen open rijden scheelt het nagenoeg niks.

Hoe ze bij die berekeningen komen weet ik niet , maar volgens mij doen ze een worst case scenario toepassen op de tests.
 
:^
Ook ik rijd altijd met licht aan en heb al vaker beweerd om desnoods motorrijders met een andere kleur licht uit te voeren. Dit is overigens ook zelf te doen, dus...

En idd, bij Volvo is standaard het licht aan, ookal staat ie op 'uit' (in dat geval kan het groot licht niet gebruikt worden).:^

En voor tussen de files doorrijden heb je nog je knipperlichten.
In alle andere gevallen zijn voertuign met lichten aan beter zichtbaar.
 
En voor tussen de files doorrijden heb je nog je knipperlichten.
In alle andere gevallen zijn voertuign met lichten aan beter zichtbaar.
En als je je auto, motor, bakfiets of truck geparkeerd hebt ben je weer voetganger, zelfs op rollerskates of skateboard. :X :X
 
shit, het bier is sneller op dan ik d8,

Ik ga me niet helemaal aankleden om ff op de motor boodschappen te doen.
Ik stap er zo op en ga wel ff op mijn teenslippers dat korte stukje.....
 
Jezus Christus, het begint hier steeds meer op belgenland te lijken. Omdat ze het daar niet klaarspeelden om de snorfietsjes 25km/uur te laten rijden, verplichtten ze iedereen maar om een helm op te zetten. Resultaat: opa van 75 die 15km/uur pruttelt moet een helm op. Hier doen ze juist hetzelfde. Men slaagt er niet in om de koekblikkers een normaal rijgedrag bij te brengen ( sorry dat ik generaliseer) dus moeten de onschuldigen maar zorgen dat ze beter zichtbaar zijn. Wat een achter de feiten aanhollen. Wanneer straks iedereen licht aanheeft treedt het gewenningseffect op en hebben we evenveel ongelukken. Men zou beter eens onderzoeken bij hoeveel ongevallen met als reden " ik had hem niet gezien" er eerder sprake is van " ik reed te snel en lette niet op want mij boem-boem-boem van 300 watt stond te bulken en ik trok net aan mijn shaggie en mijn mobieltje ging net.
Maar neen, liever de eenvoudigste weg, redeen wie zich redden kan !!!!!!!!!
 
Ze doen maar, in het begin zal het wel helpen maar na een tijd treed gewenning op en dan haalt dat volgens mij ook weer niet veel meer uit.
Kunnen ze weer extra boetes gaan schrijven als er mensen zonder licht rondrijden, de staat zal er zeker bij winnen maar de rest ...
Mijn wagen kan ik laten aanpassen dat de lichten automatisch aangaan bij het starten dus van mij zullen ze alvast niets verdienen.
 
als ik met mijn potje op de weg zit (helaas heb je dat met je werk en zo) heb ik ook gewoon mijn licht aan. net als de grote meerderheid.
ik kan niet zeggen dat ik dan de motoren slecht zie. behalve die ezels die op de motor geen licht voeren.

laat ze maar lekker de lampjes aanzetten. scheelt ook weer iets om het mileu(k)sneller naar de knoppen te helpen.

was er ook niet een proef met remlichten op de helm???? :?
 
J**** C*******, het begint hier steeds meer op belgenland te lijken.

'(
Vind je het heel erg om een klein beetje rekening te houden met diegenen die in Hem geloven, en het dus wat anders neer te zetten? Op een forum met zoveel duizend leden ben ik vast niet de enige die dit als vervelend ervaart.

OK? *D
 
full


ik heb mijn voorberijd
 
Die foto's erbij spreken inderdaad wel boekdelen. Als je dit ziet weet je meteen waarom verplichting geen handig idee is.
:^
licht1.jpg



licht2.jpg


Bij slecht prima, maar anders...
En dit is dan nog alleen maar een tweetal afbeeldingen van een verlichte :] , laat staan als je wandelt, op je harlie-trapperson zit etc...

En welk nut dient dimlicht overdag in de file van/voor/door auto's?
 
Naar mijn mening mag het ook verplicht gesteld worden dat zowel auto's als motoren verplicht de juiste verlichting moeten voeren. Begin er langzamerhand strontziek te worden van die mensen die niet de moeite nemen om het knopje even om te zetten. Zelfs met het weer van afgelopen dagen, stromenede regen, zicht van bijna niks, op bijvoorbeeld de N50 of weg Kampen - Dronten, en plotseling zie je op het wegdek naast je een auto verschijnen. Hebben zulke mensen wel enig benul?? Heb zelf altijd en eeuwig de verlichting aan, gaat vanzelf na het starten van zowel auto als motor, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

En de meerderheid heeft nu toch wel z'n lichten aan dus of we het nu allemaal verplicht de verlichting voeren of niet, als motorrijder word je er naar mijn bescheiden mening echt niet beter door gezien. Gewoon je licht voeren en je maakt het iig de ander al een stuk gemakkelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan