Minder doden door autorijden met licht aan, maar.

vanaf nu: iedereen met blauwe zwaailichten en sirenes rijden, dan zal iedereen héél goed gezien worden. (dat is toch de reden waarom "prioritaire" voertuigen met zwaailichten en sirenes rijden)
 
Is toch al een heel oud onderzoek???? Ikheb ALTIJD mijn licht aan, met de motor zeker, dat kan niet uit. En dat van die meer motordoden is natuurlijk volledig aangenomen. Kwestie van alle motoren met geel of een mengeling van geel/wit/violet licht en de auto's met wit licht, en je valt enorm op.
Verder zijn blijkbaar een hoop automobilisten erg dom. Met dit grauwe regenachtige weer, tussen de bomen in een grijze/donkere auto en dan zonder licht |(
Ik hoorde dat Volvo's sowieso altijd het licht aan hebben?
 
Van mij mag het, ik rij altijd met licht aan zowel op :] als in blik.
Wel zou ik het een goede zaak vinden als running lights op de :] worden toegestaan. Volgens mij word je dan toch beter herkend als :]
 
Oh jee, dan moet ik na gaan denken.

Nu doet mijn auto de lichten vanzelf aan als het donker is of regent.
Een auto die dat soort dingen zelf gaat doen hoef ik niet. Ik wil niet dat de techniek dingen voor mij gaat bepalen. Kan altijd uitvallen. Je hoort zoveel verhalen dat die dingen te laat inschakelen.
En gewoon continue aan is een stuk veiliger. Ook al rijd je zelf in het licht, als de achtergrond donker is en je auto ook, val je nog niet goed op voor het overig verkeer.
 
Van mij mogen ze het verplicht stellen. Als iemand zijn dimlicht aan heeft dan zie je hem echt wel veel eerder bijv. als je wil gaan inhalen. Ik erger me juist rot aan al die lui (liefst in donkere auto's) zonder dimlicht
:^ Ik heb liever dat ik m'n tegenstandersliggers zie dan dat ik ze niet zie. Rij zelf ook altijd met m'n lichten aan op de motor en in de auto.


Hmm, lichttopics beginnen op zwaai- en kledingtopics te lijken :P
 
Ze hebben toch al eens onderzocht dat het juist gevaarlijker was met licht aan te rijden, speciaal voor de (motor-)fietsers. :(

En het kost extra brandstof. Absoluut onzinnig, jaren geleden al een stevige discussie over gehad en mijn standpunt is rotsvast, Geen licht overdag.

Bovendien zie je op dit gebied juist een grote discipline bij donker weer/regen, polderwegen enz. dat men daar en dan massaal het licht wel aandoet.
Waarom dan een wet maken. Onzin.

Kan Mr. Spee :X weer een punt aan de bonnenmachine toevoegen. |( |(

Wees nou slim en ben daar niet voor, schijnveiligheid!

En hoe veilig kunnen we dan :] fileren/ doing a Moses, door een zee van geparkeerd dimlicht?
 
Nou een grotere reden om voor motoren ander licht toe te passen. We scheiden ons toch zo graag af van de menigte?
 
Ze hebben toch al eens onderzocht dat het juist gevaarlijker was met licht aan te rijden, speciaal voor de (motor-)fietsers. :(
Ze schijnen ook onderzocht te hebben dat een hommel volgens de theorie van de aërodynamica niet kan vliegen :P
 
Is toch al een heel oud onderzoek???? Ikheb ALTIJD mijn licht aan, met de motor zeker, dat kan niet uit. En dat van die meer motordoden is natuurlijk volledig aangenomen. Kwestie van alle motoren met geel of een mengeling van geel/wit/violet licht en de auto's met wit licht, en je valt enorm op.
Verder zijn blijkbaar een hoop automobilisten erg dom. Met dit grauwe regenachtige weer, tussen de bomen in een grijze/donkere auto en dan zonder licht |(
Ik hoorde dat Volvo's sowieso altijd het licht aan hebben?
:^
Ook ik rijd altijd met licht aan en heb al vaker beweerd om desnoods motorrijders met een andere kleur licht uit te voeren. Dit is overigens ook zelf te doen, dus...

En idd, bij Volvo is standaard het licht aan, ookal staat ie op 'uit' (in dat geval kan het groot licht niet gebruikt worden).

Je wordt niet minder zichtbaar als iedereen zijn licht aan heeft. Doordat je licht aan hebt, kom je los uit de achtergrond waardoor je dus zichtbaar bent. Of de rest van de weggebruikers hun licht wel of niet aanheeft veranderd daar niks aan.
:^
 
Laatst bewerkt:
Heb ook altijd verlichting aan. Gebeurt maar zelden dat ik het vergeet.

Vandaag effe zitten tellen: A28 tussen Leusden-Zuid en Amersfoort, 15 auto's zonder verlichting :X

En dat met dat grijze, regenachtige weer....
 
Ze schijnen ook onderzocht te hebben dat een hommel volgens de theorie van de aërodynamica niet kan vliegen :P
Dat betrof toch Mercedes G-klasse en de Hummer? :?
Een gemiddelde Bijlmerflat heeft een betere luchtweerstandscoefficient (3 x woordwaarde) :+ :+
 
Ze schijnen ook onderzocht te hebben dat een hommel volgens de theorie van de aërodynamica niet kan vliegen :P
_O- _O- _O-

En er is onderzocht dat je procentueel minder kans op blesures is als je met alcohol de skipise afgaat en op je plaat gaat, dus de volgende keer op wintersport voor het skien zuuuipuuuuhh :W
 
En het kost extra brandstof. Absoluut onzinnig, jaren geleden al een stevige discussie over gehad en mijn standpunt is rotsvast, Geen licht overdag.

Bovendien zie je op dit gebied juist een grote discipline bij donker weer/regen, polderwegen enz. dat men daar en dan massaal het licht wel aandoet.
Waarom dan een wet maken. Onzin.
Dat extra brandstof verhaal is er echt een voor de boomknuffelaars, die 50w die die lampen verbruiken is ongeveer 0.067 pk oftewel je motor merkt er niet echt veel van.

Die discipline valt hier in het westen juist heel erg tegen, als je overdag door de schipholtunnel rijdt, rijdt de helft zonder licht.

[me]GasNaald heeft altijd zijn licht aan.[/me]
 
ze komen bij mij ook in het rijtje van onderzoeken:

door 1 glaasje wijn verminder de kans op kanker met 5%
Ah, ok, dus je moet een fles wijn meenemen in de auto ivm de fijne roetdeeltjes van diesels, om de zoveel kilometer een slok uit de fles om het schadelijk effect van de roetdeeltjes teniet te doen ;)
 
Dat extra brandstof verhaal is er echt een voor de boomknuffelaars, die 50w die die lampen verbruiken is ongeveer 0.067 pk oftewel je motor merkt er niet echt veel van.
Citaat uit het SWOV rapport:

Heeft MVO ook minpunten?
MVO-gebruik heeft nadelen. Als de lampen branden wordt de dynamo extra ingeschakeld waardoor meer brandstof wordt verbruikt. Per auto is het meerverbruik weliswaar gelijk, maar relatief gezien zijn er grote verschillen. Bij een zuinige personenauto met een verbruik van 6,7 l per 100 km (1:15) is het meerverbruik door MVO 3%. Het meerverbruik is 2% voor bijvoorbeeld een personenauto die 10 l/100 km (1:10) gebruikt en 1% voor een vrachtauto met een verbruik van 33 l/100 km) (ETSC, 2003). Meer brandstofverbruik geeft ook meer uitstoot van schadelijke stoffen hetgeen slechter is voor het milieu.
 
Alsof 1088 verkeersdoden veel is. Ook als je het per inwoner bekijkt heeft nederland bijna het laagste getal van Europa.
 
Fuck het milieu, zolang de regeringen steeds maar blijven verdienen aan de verkoop van fossiele brandstoffen!
Licht of geen licht? Who cares? mensen doen uiteindelijk maar wat in het verkeer....
 
Terug
Bovenaan Onderaan