Minder motoren verkocht

gizmo88

MF veteraan
10 jun 2003
4.633
0
hoorn
AMSTERDAM - De verkoop van nieuwe motorfietsen is in de eerste helft van dit jaar met bijna 15 procent gedaald. In totaal werden er 9853 stuks verkocht tegen 11.566 stuks in dezelfde periode in 2008.

Dit blijkt uit cijfers die de branchevereniging RAI en dataverzamelaar RDC maandag hebben bekendgemaakt.

Volgens een woordvoerder van RAI leed de verkoop onder de economische recessie. ,,Mensen blijven langer op een ouder model zitten, kopen een gebruikte motorfiets of stellen de aankoop van een nieuw exemplaar uit.''




Ook het koude weer in de eerste maanden van dit jaar had een negatieve invloed. Het verkoopseizoen kwam daardoor laat op gang, aldus de woordvoerder.


Suzuki

Traditioneel worden de meeste motorfietsen in de periode maart-juni verkocht. Afgelopen maand zakte de verkoop echter ook met 15 procent tot een totaal van 1521 stuks. De best verkochte merken waren Suzuki (280 stuks), Honda (225 stuks) en BMW/Yamaha (beiden 171 stuks).

De branche heeft nu haar hoop gevestigd op het naseizoen. Volgens RAI wordt het echter moeilijk om nog een inhaalslag te maken. De branche verkocht de afgelopen jaren jaarlijks zo'n 16.000 motorfietsen.

RAI maakte vorige week al bekend dat de autoverkoop in de eerste zes maanden van dit jaar met 26 procent was gedaald.

© ANP
 
Tja, gek toch... de marktleiders verhogen allemaal de prijzen en niet zo'n beetje ook. Voor de prijs van een beetje motor koop je inmiddels ook een leuke middenklasse auto.

Maar het ligt uiteraard aan de recessie....... :X
 
Moeten ze nog meer prijsverhogingen doorvoeren, verkopen ze helemaal niks meer :(

helemaal met jullie eens, maar we kunnen ook allemaal op een Amerikaan gaan rijden.
Die worden nu dus goedkoper, dus zal ook een beetje met de wisselkoers te maken hebben. Rij zelf Honda en zal dat ook wel blijven doen, dus dat voordeel gaat mijn neus ook weer voorbij ;(
 
blijft er meer over voor degene die wél n motor willen kopen
ik zeg, ideaal

Dan zeg ik: vooral dóen.......
Je kunt nú al elke kleur of uitvoering kiezen die je wil hebben. Geen wachtlijsten, alleen een steeds hoger aankoopbedrag.....
 
Jah, eindelijk is de klant weer koning.......

Ze kussen je voeten........
 
Is toch nog 1 van die 280 Suzuki's mijn aandeel voor dit jaar ;)
Maar met de hogere prijzen vrees ik inderdaad ook dat men nog minder gaat verkopen.
 
Weten jullie waarom de prijzen van Japanse motoren omhoog gaan ?

Japan moet wat grondstoffen alles importeren denk aan metalen bijv. Omdat de Yen tov van andere munten onderuit is gegaan moeten ze veel meer Yens betalen voor de grondstoffen. En ja dat moet doorberekend worden in de prijzen van de door hen gemaakte motoren.
 
Weten jullie waarom de prijzen van Japanse motoren omhoog gaan ?

Japan moet wat grondstoffen alles importeren denk aan metalen bijv. Omdat de Yen tov van andere munten onderuit is gegaan moeten ze veel meer Yens betalen voor de grondstoffen. En ja dat moet doorberekend worden in de prijzen van de door hen gemaakte motoren.

Dat zou toch ook weer andersom moeten werken als ze het eindproduct verkopen? (alsin: ze krijgen meer Yens terug)

Waarschijnlijk zal de tweedehands markt wel lekker aantrekken. Ook hebben motorzaken nu kans om meer te verdienen met onderhoud.
 
Tja, gek toch... de marktleiders verhogen allemaal de prijzen en niet zo'n beetje ook. Voor de prijs van een beetje motor koop je inmiddels ook een leuke middenklasse auto.

Maar het ligt uiteraard aan de recessie....... :X

recessie zorgde er in de eerste instantie voor dat er meer motoren werden verkocht zou goedkoper zijn dan auto rijden...
 
nou ja, als we in nederland de BPM nou gewoon afschaffen net als in bijna alle andere landen (geloof alleen sweden of finland o.i.d. nog) dan scheelt dat toch weer een 19.4 %.... leuke korting dacht ik zo.
 
nou ja, als we in nederland de BPM nou gewoon afschaffen net als in bijna alle andere landen (geloof alleen sweden of finland o.i.d. nog) dan scheelt dat toch weer een 19.4 %.... leuke korting dacht ik zo.

Zeker.

Dream on...... dacht jij nou écht dat Vadertje staat, als ze dat al ooit laten vallen, die poet dan niet ergens anders terughaalt?
Ik herinner me zo'n 20 jaar geleden een collega die de aankoop van z'n auto uitstelde omdat de BPM er af zou gaan. Stond in alle kranten..... :X
 
BPM eraf heeft desastreuze gevolgen voor de waarde van de handelsvoorraad. Als het er al af gaat, is dat telkens in kleine stapjes. Maar ik vrees overigens dat de importeurs en dealers deze gelegenheid meteen zullen aangrijpen om met dezelfde stapjes de prijzen te verhogen.
 
Zeker.

Dream on...... dacht jij nou écht dat Vadertje staat, als ze dat al ooit laten vallen, die poet dan niet ergens anders terughaalt?
Ik herinner me zo'n 20 jaar geleden een collega die de aankoop van z'n auto uitstelde omdat de BPM er af zou gaan. Stond in alle kranten..... :X

Dan rijdt hij nu bijna belastingvrij dus....
O-) O-)

En voor de rest.

Tsja. Even afwachten welke grote motorfabrikant als eerste omdondert. Bijna alle multinationals zijn ingericht op groei. Dan kan het heel snel gaan als je [eufemisme] negatieve groei [/eufemisme] meemaakt.
 
Wanneer men in deze tijd van recessie, negatieve klanken en onzekerheid nog 85% van de normale omzet behaalt is dat nog niet eens zo slecht. Er zijn branches die daar alleen maar van kunnen dromen.

Tis maar hoe je het brengt..........
 
Wanneer men in deze tijd van recessie, negatieve klanken en onzekerheid nog 85% van de normale omzet behaalt is dat nog niet eens zo slecht. Er zijn branches die daar alleen maar van kunnen dromen.

Tis maar hoe je het brengt..........

:^


Denk dat de 2e hands markt meer stil ligt door al het aanbod. Nieuw verkoop gaat redelijk door ondanks alle "ellende".

Maar het blijft hoofdzakelijk een hobby aankoop, woonwerkverkeer is nog te verwaarlozen in deze branche.
 
Terug
Bovenaan Onderaan