Minder motoren verkocht

Dat zou toch ook weer andersom moeten werken als ze het eindproduct verkopen? (alsin: ze krijgen meer Yens terug)

Precies, de Yen is flink gestegen in waarde tegenover de Euro. Daardoor krijgen ze voor jouw Euro's nog maar weinig loon voor hun arbeid, en moeten de prijzen in Euro's dus omhoog.
 
Bpm is er bij een aantal kleine auto's al af en je ziet dat de prijzen voor een nieuwe 0,0 gezakt zijn.

Zal dus weinig helpen anders dan de dealers zijn zakken spekken...
 
De markt is slechter dan voorgaande jaren, dat klopt......
Maar is dat wel zo erg? Ik denk het niet.....

Waarom niet?
Omdat nu de zwakke broeders er tussenuit gaan vallen. En met de zwakke broeders bedoel ik o.a. de dealers die er ofwel een potje van maken, ofwel diegenen die denken dat ze motoren op dezelfde manier moeten verkopen als auto's, met grote showrooms op A-locaties, en verkopers die wenig affiniteit hebben met motoren.

Als je dan bedenkt dat "de Branche" gewend is geraakt aan verkoopaantallen die dubbel zo hoog zijn als 15 jaar geleden, en zich daarop ook hebben ingesteld, dan gaat het hard.
Binnen de branche gaat men er vanuit dat ca. 20-30% van de motordealers het niet gaan halen tot eind 2010, en dan zullen het vooral de middelgrote dealers zijn die het zwaar krijgen. Zij zijn te groot/log geworden om om te kunnen schakelen, en hebben vaak te weinig klantenbinding om ze vast te kunnen houden.
Daarnaast zijn er vrijwel geen dealers meer die meerdere merken motoren mogen leveren, dus hun marktbereik wordt steeds kleiner.
De diverse vertegenwoordigers in de motorbranche zijn vrijwel unaniem in de uitspraken dat er nog velen zullen volgen. Daarnaast beweren de meeste vertegenwoordigers van aftermarket onderdelen en accessoires ook dat het met "hun bedrijf" wel goed gaat. De problemen zitten altijd bij een ander......

Het is wel zo dat de verkoop van nieuwe en vooral gebruikte motoren behoorlijk in een dip zit. Veel dealers hebben veel te veel voorraad in huis. De reparatie en onderhoudsafdlingen doen het daarentegen juist wel heel goed.
De verkoop van onderdelen en accessoires gaat ook prima, veel mensen houden hun motor langer, en willen er dus ook meer aan besteden. Kan een dealer hier succesvol naar omschakelen, dan redden ze het wel.......
 
Zo werkt de economie: soms zijn de meesten optimistisch en kopen we van alles op de pof => gaat het economisch goed en loopt de inflatie op, soms moeten we de rekeningen toch betalen, worden we voorzichtig => economische crisis, faillissementen.
In de autobranch zijn er al behoorlijk wat omgeduveld, het is dus een kwestie van wachten.. Alleen hopen dat die leuke kleine merken het overleven. Heeft toch wel wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan