Minder toeren op de snelweg met een SH300i van 2004..... wat te doen?

scoopydoo

Rookie
13 mrt 2019
4
2
Hallo allemaal,
Al eerder heb ik wat rondgekeken en gelezen hier; wat een informatie is hier al door jullie allemaal neergezet, petje af!
Net lid geworden omdat ik [te] veel gelezen heb over variateurs, snaren, poelie's en wat al meer om het volgende.
Ik rijd tot volle tevredenheid al een tijdje op bovengenoemd apparaat, zou enkel heel graag wat minder toeren draaien op de snelweg.
Hij is nog helemaal origineel en rijd prima naar mijn smaak, trekt mooi vloeiend op, reageert goed op het gas etc.
WAT is het beste om te doen, andere vario voor [ welke] of originele bus iets afdraaien en ring van halve dikte op de kruktap leggen om het weer in lijn te krijgen....
Graag advies, alvast bedankt!
 
Ik rij al heel lang op 400cc motoren. Inclusief eentje met zijspan.

Zo'n machine heeft die toeren gewoon nodig om de kracht te leveren voor die snelheden.
Je overbrenging aanpassen aan minder toeren zal wel kunnen. Maar behalve het geluid heeft het volgens mij alleen maar nadelen.
Beter een paar oordopjes in op de snelweg. ;)
 
Hallo allemaal,
Al eerder heb ik wat rondgekeken en gelezen hier; wat een informatie is hier al door jullie allemaal neergezet, petje af!
Net lid geworden omdat ik [te] veel gelezen heb over variateurs, snaren, poelie's en wat al meer om het volgende.
Ik rijd tot volle tevredenheid al een tijdje op bovengenoemd apparaat, zou enkel heel graag wat minder toeren draaien op de snelweg.
Hij is nog helemaal origineel en rijd prima naar mijn smaak, trekt mooi vloeiend op, reageert goed op het gas etc.
WAT is het beste om te doen, andere vario voor [ welke] of originele bus iets afdraaien en ring van halve dikte op de kruktap leggen om het weer in lijn te krijgen....
Graag advies, alvast bedankt!
Wat is de reden dat je minder toeren wilt draaien? Verbruik, geluid, trillingen of iets anders?
 
Ik kan me niet voorstellen dat een vario afdraaien geen nadelige consequenties heeft. Of een beproefde aftermarket optie, of eraf blijven.

Voor minder toeren moet je gewoon een zwaardere brommer kopen.
 
ik zou niet weten waarom en wat je aan een vario uberhaupt wil afdraaien, en wat voor effect dat dan zou geven.

zwaardere gewichten doet de vario sneller open gaan en de motor zal dan bij eenzelfde snelheid minder toeren draaien. maar of hij nog vlot gaat optrekken is maar de vraag.
 
Als je de bus waar de vario op draait iets korter maakt komt de snaar hoger aan de voorkant = zwaarder verzet= minder toeren. Dit kan alleen als standaard de snaar in de hoogste stand nog wat ruimte over heeft op voor- en achterpoelie.
Hetzelfde effekt maar dan omgekeerd krijg je bij een versleten [te dunne] snaar..... dan komt de snaar niet hoog genoeg.
Liever ga ik voor een aftermarket oplossing maar er zijn diverse merken en types poelie te koop; de meeste gericht op meer trekkracht. Dat is niet m'n doel.
Ik hoop dus op reaktie van mensen met ervaring met een Malossi of Polini of J. Costa poelie wat betreft de topsnelheid.
 
Je moet je Vario afstand bus niet afdraaien, dan staat je snaar gelijk hoger in de Vario, maar alleen vanuit stationair/stilstand.
Dan gaat je scooter langzamer optrekken de eerste meters, omdat je dan als het ware in een hoge versnellingen start.

Je Vario is goed zoals die gemaakt is.
Deze start open, zodat je snaar zo laag mogelijk ligt, naar maten de toeren/snelheid stijgt word die in elkaar gedrukt totdat die helemaal dicht gedrukt is, en je topsnelheid heb herijkt.

Je hebt wel vario's met een stijlere/hogere wand, die het toeren verloop veranderen, en topsnelheid verhogen, omdat de snaar dan hoger komt, maar als je de toeren wil verlagen op top, dan moet je de primaire/secondaire vertanding aanpassen.
 
mensen maken hetzichzelf graag moeilijk .... het enige wat je daarmee bereikt is dat je het kortste verzet van je vario niet meer gebruikt. er verandert niets, eens de vario wat later dan normaal open gaat is alles weer als ervoor. alleen trek je dan trager op.
lees mijn post nog eens, daar staat iets in over gewichten.
 
Zwaardere rollen (met of zonder zwaardere drukveer) is minder toeren. Maar ook minder toeren onderin. Wat weer resulteert in minder trekkracht, Tenzij je overtoeren maakt. Hoe staat het met het onderhoud?
 
Zwaardere rollen verandert alleen het toeren verloop tijdens optrekken.
Om topsnelheid te rijden moet alles nog steeds even hard draaien/toeren maken.
Daar verandert andere rollen niks aan.
Er is maar 1 gewicht die je moet gebruiken en dat is de juiste, je stelt een Vario in op de powerband van cilinder/uitlaat en niet daaronder of boven.

Met zwaardere rollen kan die zelfs zachter gaan, zelfde geld voor te lichten rollen wat voor overtoeren zorgt
 
dus je wil een langere vertanding (tot daar ok), en om het verlies aan trekkracht te compenseren ga je dan weer lichtere rollen steken zodat de motor meer toeren draait. dat resulteert dan uiteindelijk enkel in een hogere topsnelheid als de motor dat rond krijgt.
 
Duidelijk geval van een andere motor kopen voor op de snelweg dus. De SH300i heeft kracht zat, en met 100km/u gaat het nog heel best. Wil je met het verkeer meekomen moet je 120 rijden ; geen punt maar dat maakt gewoon veel toeren. Primair-secundaire vertanding aanpassen is te ingrijpend om te doen; dan moet alles aangepast worden wat rolletjes/ veertjes betreft. Dat is niet m'n bedoeling.
Binnenkort mooie SH300i te koop.
Bedankt voor het meedenken zover.
 
ik zou niet weten waarom en wat je aan een vario uberhaupt wil afdraaien, en wat voor effect dat dan zou geven.

.
ik heb me lang geleden behoorlijk hierin verdiept en heb diverse (race) trucjes gevonden, waaronder de vario schijven op een iets steilere hoek afdraaien en de variobus iets inkorten. Veel hogere slijtage aan v-snaar, maar langer op max koppel blijven. Wanneer je dan nog voldoende puf in de motor hebt om naar max vermogen te gaan ben je goed bezig
 
ik heb me lang geleden behoorlijk hierin verdiept en heb diverse (race) trucjes gevonden, waaronder de vario schijven op een iets steilere hoek afdraaien en de variobus iets inkorten. Veel hogere slijtage aan v-snaar, maar langer op max koppel blijven. Wanneer je dan nog voldoende puf in de motor hebt om naar max vermogen te gaan ben je goed bezig

de hoek van de vario wijzigen verandert niets aan de overbrenging, enkel hoe snel de riem van positie wisselt, er zijn tal van mogelijkheden om mee te spelen om hetzelfde te bereiken. zonder dat je V-riem snel slijt *O*
hem op koppel houden is eigenlijk nog het simpelste van al : de gewichten bepalen het toerental waarbij de vario open gaat en normaal kies je die voor het toerental van max koppel. dus waarom je daarvoor vario's zou moeten afdraaien is mij een raadsel.

eerst zoek je de juiste drukveer achteraan, eventueel met een andere "koppel-correcteur" (= letterlijke vertaling van het franse "correcteur de couple", zou niet weten hoe het juist in het nederlands noemt, het is de beweegbare schijf van de achterste vario waar sleuven in zitten, en hoe meer koppel er aan de schijf trekt, hoe harder de schijven tegen elkaar gedrukt worden. de schuine sleuven doen hetzelfde als de veer zolang er aan getrokken wordt : de schijven naar elkaar duwen en een "tegengewicht" vormen voor de vario gewichten, en de riem op spanning houden . laat je het gas los, is er geen koppel meer dat aan de schijf trekt waardoor de duwveer de schijven uit elkaar duwt, de vario vanvoor helemaal uit gaat en het toerental van de motor dus zakt, wat iedere straatrijder verwacht. Een racer wil dat niet, die wil altijd direct vermogen hebben en eventueel wat afremmen op de motor, en dus heeft die een sterkere duwveer achter om te voorkomen dat de schijven achter te ver uiteen gaan bij gas los. ideaal een schijf met rechte sleuven, maar dan heb je een heel sterke veer nodig. ).
met de duwveer (en sleuven in de schijf) regel je dus het terug oppakken van de motor na gas los, ideaal op max koppel of iets ervoor.

dan zoek je de juiste koppelingsveren, zodat de koppeling pakt bij een toerental met voldoende vermogen

en dan zoek je de juiste gewichten, zodat de vario helemaal open gaat op het toerental van max koppel. en ipv de hoek van de vario te wijzigen, kan je even goed een andere "grondplaat" (dat schuine ding waartegen de variorollen duwen) met andere hoek kiezen.
en als je de uitleg over de vario achteraan snapt, weet je ook meteen waarom je dat eerst moet juist hebben, omdat de keuze achteraan ook bepaald welke gewichten je vooraan nodig hebt.

en daarna moet de motor zijn werk doen om verder te klimmen van max koppel naar max vermogen.
 
Laatst bewerkt:
de hoek van de vario wijzigen verandert niets aan de overbrenging, enkel hoe snel de riem van positie wisselt, er zijn tal van mogelijkheden om mee te spelen om hetzelfde te bereiken. zonder dat je V-riem snel slijt *O*
hem op koppel houden is eigenlijk nog het simpelste van al : de gewichten bepalen het toerental waarbij de vario open gaat en normaal kies je die voor het toerental van max koppel. dus waarom je daarvoor vario's zou moeten afdraaien is mij een raadsel.

eerst zoek je de juiste drukveer achteraan, eventueel met een andere "koppel-correcteur" (= letterlijke vertaling van het franse "correcteur de couple", zou niet weten hoe het juist in het nederlands noemt, het is de beweegbare schijf van de achterste vario waar sleuven in zitten, en hoe meer koppel er aan de schijf trekt, hoe harder de schijven tegen elkaar gedrukt worden. de schuine sleuven doen hetzelfde als de veer zolang er aan getrokken wordt : de schijven naar elkaar duwen en een "tegengewicht" vormen voor de vario gewichten, en de riem op spanning houden . laat je het gas los, is er geen koppel meer dat aan de schijf trekt waardoor de duwveer de schijven uit elkaar duwt, de vario vanvoor helemaal uit gaat en het toerental van de motor dus zakt, wat iedere straatrijder verwacht. Een racer wil dat niet, die wil altijd direct vermogen hebben en eventueel wat afremmen op de motor, en dus heeft die een sterkere duwveer achter om te voorkomen dat de schijven achter te ver uiteen gaan bij gas los. ideaal een schijf met rechte sleuven, maar dan heb je een heel sterke veer nodig. ).
met de duwveer (en sleuven in de schijf) regel je dus het terug oppakken van de motor na gas los, ideaal op max koppel of iets ervoor.

dan zoek je de juiste koppelingsveren, zodat de koppeling pakt bij een toerental met voldoende vermogen

en dan zoek je de juiste gewichten, zodat de vario helemaal open gaat op het toerental van max koppel. en ipv de hoek van de vario te wijzigen, kan je even goed een andere "grondplaat" (dat schuine ding waartegen de variorollen duwen) met andere hoek kiezen.
en als je de uitleg over de vario achteraan snapt, weet je ook meteen waarom je dat eerst moet juist hebben, omdat de keuze achteraan ook bepaald welke gewichten je vooraan nodig hebt.

en daarna moet de motor zijn werk doen om verder te klimmen van max koppel naar max vermogen.
wat een verhaal om te vertellen wat je wel snapt ipv meer uitleg over het raadsel te vragen.
 
ik zie geen enkel voordeel in vario's met verschillende hoeken voor/achter of hoeken die niet overeen komen met die van de riem, maar als jij meer wet mag je dat altijd delen ;)
je wil een vario met zo groot mogelijk verschil van klein naar groot zolang het vermogen dat trekt. Tegenwoordig zijn alls onderdelen te krijgen lijkt het, maar wanneer je de riem niet max diep en max hoog kan krijgen met bestaande spullen moet je creatief worden. Een honda vision 50cc zonder kymco blok naar de 100 km/u krijgen en normaal laten optrekken vroeg in 1988 nogal wat creativiteit. Geen idee op de bewegende achterschijven nu met andere gleuven geleverd worden, maar ik moest zelf gleuven dichtlassen en nieuwe vrezen zonder documentatie of internet.
 
voor een sprintracer is dat geen probleem, die verandert als het moet iedere race de riem, maar voor een straatrijder lijkt me dat ver van ideaal.

van de vario achteraan draai ik ook steeds een klein beetje af van de kleinste diameter zodat de poulies dichter bijeen komen en het verzet korter wordt en een groter bereik heeft, maar zelf doen we tot 10uurs brommer crossen en dan heb ik toch liefst dat die riem dat 10u uit houdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan