Minder vaak rijden

dcf269699ec57d0b315229ebdb2c9713.jpg

Ik zal je de correspondentie tussen ondergetekende, de verschillende verzekeraars en de rechtsbijstand maar besparen. Daar lusten de honden geen brood van.

In het kort:

Expert (letterlijk!):

De oorzaak is met 99% zekerheid te wijten aan (x).

Verzekeraar:

"Ahaaaaa!" })})})

"Uit het rapport van de expert is niet onomstotelijk vast komen te staan dat de oorzaak is te wijten aan "x". :W


Dus ja, ik heb n.a.v. de post van @Mike Schenk maar ff gecontroleerd of het ART slot nog een geldige keuring heeft.
 
Ik zal je de correspondentie tussen ondergetekende, de verschillende verzekeraars en de rechtsbijstand maar besparen. Daar lusten de honden geen brood van.

In het kort:

Expert (letterlijk!):

De oorzaak is met 99% zekerheid te wijten aan (x).

Verzekeraar:

"Ahaaaaa!" })})})

"Uit het rapport van de expert is niet onomstotelijk vast komen te staan dat de oorzaak is te wijten aan "x". :W


Dus ja, ik heb n.a.v. de post van @Mike Schenk maar ff gecontroleerd of het ART slot nog een geldige keuring heeft.
Manuel bedoelde dat het niet duidelijk was waar je op reageerde.
 
Welke stad maakt ook nogal uit. Hier in Den Haag zou ik geen motor buiten willen laten staan in het centrum in de nacht. Niet omdat die gestolen zou worden maar omdat de kans op vandalisme best groot is
Ja vind het hier echt lastig in te schatten. Heb wel een remschijfslot, maar voor diefstal ben ik minder bang. Ben banger voor eventueel vandalisme.
 
De vraag is, hoe vaak rij je motor... Woon werk-verkeer is zoals je zegt beperkt. Ik begrijp dat hij bij je ouders ook niet overdekt staat (dus dat zou anders een reden kunnen zijn om hem binnen te zetten en daar te laten staan)

De kans op vandalisme acht ik ook vrij groot. (in een stad in zijn algemeenheid) maar als je snel je motor wil pakken in de zomer, kan je het overwegen om het eens een maandje te proberen (desnoods alleen in de zomer maanden) Sluit dan voor de zekerheid een WA + verzekering met vandalisme dekking af. (dat haal je er al uit als je 30min moet reizen met het Ov . of de auto ;) )
Als je iedere keer 30 minuten moet reizen zal je de motor namelijk zelden gebruiken.
 
De vraag is, hoe vaak rij je motor... Woon werk-verkeer is zoals je zegt beperkt. Ik begrijp dat hij bij je ouders ook niet overdekt staat (dus dat zou anders een reden kunnen zijn om hem binnen te zetten en daar te laten staan)

De kans op vandalisme acht ik ook vrij groot. (in een stad in zijn algemeenheid) maar als je snel je motor wil pakken in de zomer, kan je het overwegen om het eens een maandje te proberen (desnoods alleen in de zomer maanden) Sluit dan voor de zekerheid een WA + verzekering met vandalisme dekking af. (dat haal je er al uit als je 30min moet reizen met het Ov . of de auto ;) )
Als je iedere keer 30 minuten moet reizen zal je de motor namelijk zelden gebruiken.
Hier staat op 50 meter van waar ik hem mogelijk in de stad zou parkeren altijd een vrij oude Kawasaki, schat tussen de 15-20 jaar oud. Loop er dagelijks meerdere keren langs en heb hem nog nooit op de grond zien liggen, maar dat is geen garantie natuurlijk.

Ben het wel zeker met je eens, vooral in de zomermaanden wil je om bij wijze van 20:00 nog even een rondje rijden, en dat doe je niet als je eerst een half uur naar je motor moet reizen.
Door de weeks is er in het centrum geen hond op straat in de avond/nacht, alleen in het weekend zou dit een issue kunnen zijn, maar dan zou ik dan moeten kijken dat ik de motor naar m'n vriendin of ouders pak als ik me verplaats.
Dat van de verzekering is ook een goeie tip.

En dan nog een andere korte vraag; hoe goed/slecht is het om een motor zonder hoes buiten te parkeren?
Je hoort mensen ook vaak zeggen dat zonder hoes juist beter is, aangezien vocht er dan vanaf waait en niet eronder blijft zitten. In mijn geval zou de hoes namelijk ook nog gestolen kunnen worden wanneer ik op een openbare plek parkeer. Die Kawasaki in de buurt parkeert ook altijd zonder hoes. Heb geen idee hoeveel verschil dit maakt m.b.t. roest etc.
 
En dan nog een andere korte vraag; hoe goed/slecht is het om een motor zonder hoes buiten te parkeren?
Je hoort mensen ook vaak zeggen dat zonder hoes juist beter is, aangezien vocht er dan vanaf waait en niet eronder blijft zitten. In mijn geval zou de hoes namelijk ook nog gestolen kunnen worden wanneer ik op een openbare plek parkeer. Die Kawasaki in de buurt parkeert ook altijd zonder hoes. Heb geen idee hoeveel verschil dit maakt m.b.t. roest etc.
Dat water druppelt overal tussen, het mooiste is onder een afdak of een garage.
Maar zo buiten laten staan is wel zonde. Gaat uiteindelijk toch roesten.
 
@Broos : hangt af welke motor. Tegenwoordig is veel alumimium verwerkt in de onderdelen, of heel goed afgelakte stalen frame, of hele frame van alu. Uitlaat van RVS, bij duurdere modellen standaard. Dan valt we weinig te roesten. Alleen winter en de zout, dat vreet in de alum onderdelen helaas.

Maar zoals je zei over zonde....een liefhebber van dat machinetje zou het stallen. Dat maakt mij geen liefhebber dan. Bij mij krijgt de motor als het regent, een gratis "wasbeurt".
 
Ik ben blij dat ik een eigen garage heb, en ze kan pakken wanneer ik wil. Dus hier geen hoofdpijn of ik de motorfiets in goede staat weer zie….. :}

En ondertussen hier super weer maar geen tijd heb om op de motor te stappen.……misschien vh weekend op mijn rode…..:]
 
@Broos : hangt af welke motor. Tegenwoordig is veel alumimium verwerkt in de onderdelen, of heel goed afgelakte stalen frame, of hele frame van alu. Uitlaat van RVS, bij duurdere modellen standaard. Dan valt we weinig te roesten. Alleen winter en de zout, dat vreet in de alum onderdelen helaas.

Maar zoals je zei over zonde....een liefhebber van dat machinetje zou het stallen. Dat maakt mij geen liefhebber dan. Bij mij krijgt de motor als het regent, een gratis "wasbeurt".
Maak maar eens een handvat open en bekijk de schakelaars.
Water wat bevriest in bijvoorbeeld een gas- of koppelingskabel.
 
En dan nog een andere korte vraag; hoe goed/slecht is het om een motor zonder hoes buiten te parkeren?
Je hoort mensen ook vaak zeggen dat zonder hoes juist beter is, aangezien vocht er dan vanaf waait en niet eronder blijft zitten. In mijn geval zou de hoes namelijk ook nog gestolen kunnen worden wanneer ik op een openbare plek parkeer. Die Kawasaki in de buurt parkeert ook altijd zonder hoes. Heb geen idee hoeveel verschil dit maakt m.b.t. roest etc.
Een hoes beschermd natuurlijk wel.
Maar als het droog is na een regen periode even de hoes eraf en die ( binnen) laten drogen en dan is je motor ook van eventueel resterend vocht af wat eventueel nog onder de hoes zat en niet weg kon.
De hoes eroverheen gooien en weken/maanden zo laten staan zou ik dan weer niet doen.
 
Een hoes heeft twee belangrijke nadelen: (1) bij storm kan die als een zeil werken waardoor je motor omwaait, bij een voorspelde storm zou ik die hoes dus verwijderen, en (2) in een binnenstad is het een gewild object voor daklozen om van de motor te halen en er onder te bivakkeren.
 
Een hoes heeft twee belangrijke nadelen: (1) bij storm kan die als een zeil werken waardoor je motor omwaait, bij een voorspelde storm zou ik die hoes dus verwijderen, en (2) in een binnenstad is het een gewild object voor daklozen om van de motor te halen en er onder te bivakkeren.
(3) als de motor ondanks de hoes toch nat is geworden, bijvoorbeeld door condens, dan droogt 'ie door de hoes minder goed. Dus sneller roest / corrosie onder de hoes op plekken die langer nat blijven.
 
Een hoes heeft twee belangrijke nadelen: (1) bij storm kan die als een zeil werken waardoor je motor omwaait, bij een voorspelde storm zou ik die hoes dus verwijderen, en (2) in een binnenstad is het een gewild object voor daklozen om van de motor te halen en er onder te bivakkeren.
Of je doet de hoes goed om je motor met een spanbandje (of 2) ipv zo'n ruime hoes die bij een beetje wind al bol gaat staan.
Mijn hoes heeft aan de onderkant ook een band en elastiek op voor en achterband.
En je motor niet op de middenbok zetten maar op de zijstandaard dan hangt ie al behoorlijk naar 1 kant én dan het stuur naar links gedraaid voor extra gewicht op de zijstandaard. Uit de vering trekken zodat de zijstandaard nog wat verder spreid.

Je zet je motor toch ook op slot dus kan je je hoes ook wat beveiligen als je denkt dat het risico op diefstal door een dakloze reëel is.
 
Mijn auto verbruikt 1 op 10. Dus rijd juist liever met de motor, want die verbruikt 1 op 20. Met de gekke prijzen van tegenwoordig alleen dit jaar al 250 euro bespaard. Best economisch aantrekkelijk dus.
 
Of je doet de hoes goed om je motor met een spanbandje (of 2) ipv zo'n ruime hoes die bij een beetje wind al bol gaat staan.
Mijn hoes heeft aan de onderkant ook een band en elastiek op voor en achterband.
En je motor niet op de middenbok zetten maar op de zijstandaard dan hangt ie al behoorlijk naar 1 kant én dan het stuur naar links gedraaid voor extra gewicht op de zijstandaard. Uit de vering trekken zodat de zijstandaard nog wat verder spreid.

Ik heb twee keer gezien hoe een motor met de hoes erom en op de zijstandaard, juist naar links over de standaard heen is gevallen. Beide motoren stonden tegen een muur aan. Het kan bijna niet anders dan dat de wind onder de hoes is geslagen en daardoor de motor eigenlijk over de standaard heen heeft getild. We hebben het dan wel over een echte storm, het soort waarbij er ook dakpannen van het dak waaien. Bij verwachting van zo een storm zou ik dus de hoes van de motor verwijderen.

Je zet je motor toch ook op slot dus kan je je hoes ook wat beveiligen als je denkt dat het risico op diefstal door een dakloze reëel is.

Natuurlijk, dat kan, maar ik zou het wel heel erg onpraktisch vinden als ik naast mijn motor ook nog de hoes op slot moet gaan zetten.
 
Ik kan me wel inleven in het schuldgevoel en dat je dan met minder plezier op de motor zit, maar naar wie heb je dat schuldgevoel dan?

Zoveel kost motorrijden nou ook weer niet toch. Tientje in de maand aan wegenbelasting, verzekering ook zoiets? Enige prijzige is brandstof, maar een plezierritje hoeft niet lang te duren, en hoef je toch ook niet elke dag te doen.

Ik heb laatst mijn hele huis doorgespit met troep wat ik denk dat ik nodig heb, maar eigenlijk nooit gebruik. Paar marktplaats advertenties geopend en alles geadverteerd en toch weer een paar duizend euro bij elkaar geraapt aan meuk wat op zolder aan het verstoffen was.
 
Ik heb twee keer gezien hoe een motor met de hoes erom en op de zijstandaard, juist naar links over de standaard heen is gevallen. Beide motoren stonden tegen een muur aan. Het kan bijna niet anders dan dat de wind onder de hoes is geslagen en daardoor de motor eigenlijk over de standaard heen heeft getild. We hebben het dan wel over een echte storm, het soort waarbij er ook dakpannen van het dak waaien. Bij verwachting van zo een storm zou ik dus de hoes van de motor verwijderen.
Oke maar jij gaf 2 belangrijke nadelen van een hoes aan maar dat is geen nadeel van een hoes eerder een uitzonderlijke situatie die eens in de zoveel tijd voorkomt en dan moet je auto ook binnenzetten want anders valt er een boom op.
Dat is dan toch geen belangrijk nadeel vh gebruik van een hoes :)
Natuurlijk, dat kan, maar ik zou het wel heel erg onpraktisch vinden als ik naast mijn motor ook nog de hoes op slot moet gaan zetten.
Ik ook maar ik reageerde alleen maar op jouw 2 nadelen van een motorhoes die ik niet zie of waar je makkelijk wat aan kan doen.
Jij gaf aan dat het tweede nadeel van een motorhoes is dat ie gejat wordt door een dakloze. Daar kun je dan wat aan doen toch als je 'm buiten parkeert.
Ik heb geen slot op mijn hoes en woon in het centrum van Utrecht maar ik heb dat nog nooit meegemaakt en de vele motoren die ik ken die hier staan ook niet.
Maar het kan dat dat in bv Den Haag wel volop gebeurt dat weet ik niet natuurlijk.

Vandalisme is altijd een gevaar maar dat heb je met of zonder hoes. Met hoes zien ze in ieder geval niet gelijk wat voor motor het is dus dat kan toch een voordeeltje zijn lijkt me.
 
(3) als de motor ondanks de hoes toch nat is geworden, bijvoorbeeld door condens, dan droogt 'ie door de hoes minder goed. Dus sneller roest / corrosie onder de hoes op plekken die langer nat blijven.
Je moet een goede hoes kopen.

Die heeft een klep boven in die ademt. Net als bij tenten. Zo een overlappende klep. Als de wind er in blaast gaat het open.
 
let wel op! !

Een hoes kan als vlieger dienen met harde wind… ik heb mijn FJ1200 zien om waaien met zijn 265kg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan