Minder vaak rijden

De laatste tijd besluit ik vaak om tóch niet de motor te pakken voor een plezierritje. Het leven is ook voor mij merkbaar veel duurder geworden waardoor het oppassen is om de eindjes enigszins aan elkaar te kunnen knopen.
Hoewel ik geld reserveer voor het motorrijden vind ik het lastig om het nu te gebruiken. Een “schuldgevoel” denk ik, al is het figuurlijk bedoeld.
Hoe is dat bij andere motorrijders?
Toch snap ik wel een klein beetje wat je voelt denk ik. Het is ook het stukje verantwoordingsgevoel. Ik kan me indenken dat als er dingen in je huissfeer zijn die eigenlijk een paar euros nodig hebben, het zij kinderen, het zij onderhoud aan je huis, het zij simpelweg de energie rekening. Dan kan het voelen als een last om weg te gaan en dus kosten te maken. Als ik naar mezelf kijk dan heb ik het nu nog niet heel slecht. Maar ik kan goed merken dat we iets beter moeten op letten. Als ik niet zou rijden zouden we misschien net een boodschapje meer kunnen kopen bijv. Dus ja. Uitlaatklep is belangrijk. Maar tot waar?
 
Als ik niet ga rijden komt dat door twee oorzaken: tijd en het weer. Dat zijn de enige factoren die me er van weerhouden om op te stappen. Zo kan het voorkomen dat ik maanden niet rij. Weken van huis speelt daarbij ook een belangrijke rol. Zaterdag (Sjabbat) is me heilig en wordt samen met @RobD Aan de motorfietsen besteed. Of het nou logistiek is, een evenement bezoeken, sleutelen, rijden of camperen: daar heb ik nog geen belemmeringen in. Een zomerse dag sleutelen met drank en BBQ is met wat er bijvoorbeeld aan kogelbiefstuk, kabeljauw en rosbief op de grill verdwijnt navenant aan een dag rijden. Het leven is mooi. 😍
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook minder ga rijden. Druk met kids, werk, werkzaamheden aan het huis etc. Het boeit me gewoon minder. Als ik ga rijden dan is het een keer savonds of naar het werk maar niet meer hele dagen weg. Het wordt inderdaad ook steeds duurder, benzine, onderhoud etc. Dan heb je ook nog dat e10 gedoe etc. Ik kan mij voorstellen dat bepaalde mensen het niet meer kunnen opbrengen om te gaan rijden. Ik kan het gelukkig nog veroorloven maar ik hoef niet meer de duurste motor te hebben. Nu heb ik een goedkopere motor gekocht die ik zelf kan onderhouden en zo krijg ik ook weer plezier in het rijden.
 
Je zou nog iets kunnen gaan rijden wat zuiniger is in verbruik, verzekering en met een beetje mazzel onderhoud (of dat zelf grotendeels doen). Nu zou ik niet snel naar 125cc gaan, maar 300-500cc is ook erg leuk, zuinig in verbruik en de verzekering valt ook mee.

Dit jaar heb ik ook weinig gereden op mijn eigen spul, maar de reden daarvan was een extra verdieping die op het huis werd gebouwd (wat veel te lang duurt en nog niet helemaal klaar is na 8 maanden) en een babykamer maken voor #2.
Net als bij anderen moet ik mijn hoofd wel leeg kunnen maken, dus ik zou proberen in financiele nood toch een uitweg te zoeken waarbij ik zou kunnen blijven rijden.

Veel plezier morgen in elk geval. :]
 
Het leven is ook voor mij merkbaar veel duurder geworden
Hoe is dat bij andere motorrijders?
Yup, ik maak me hier ook druk om. Ik heb besloten om de komende maanden weer eens een overzicht te maken van de uitgaven, ik wil weten waar de uitgaven zitten.

In het nieuws zijn angstige berichten over hoge inflatie. Maar inflatie is echt een heel persoonlijk dingetje. Het hoeft niet per sé te zijn dat jijzelf even hard geraakt wordt als de rest van de bevolking.
 
Laatst bewerkt:
Zo lang het kan blijf ik genieten van het motorrijden; dit (en vorig) jaar wel minder gereden, maar dat was niet vanuit financiële overwegingen.
 
Ik heb inmiddels een tijdje geleden mijn motor aangepast aan de hogere levenskosten, omdat ik geen dag zonder de motor kan, misschien kunnen creatieve oplossingen een uitweg bieden ipv schuldgevoelens?
 
Zolang 'The Riding Game" hier op MF actief is zie ik mij niet minder motor rijden. Eerder meer....

20221018_121657.jpg

Net nog even 10 minuten om een puntje te scoren _O-
 
Ik heb het verkeerd geformuleerd zie ik, mijn excuses, ik ben bij toeval op een zeer veel zuiniger, en goedkoper te rijden motor overgestapt en nog wat andere zaken die helaas niet voor iedereen mogelijk zijn.

Ben wel benieuwd waar je eerst op reed en waar nu op.
 
Het heeft bij mij niets met het milieu te maken.
Het is moeilijk uit te leggen voor mij, maar ik ben bang, of verwacht, dat ik dan niet met plezier op de motor zal zitten uit schuldgevoel. Ja, het is een merkwaardige gedachtenkronkel, dat weet ik, maar zo voelt het bij mij nu eenmaal.
De mensen om jouw heen beinvloed je door positief of negatief te denken / voelen. Immers, doordoor worden jouw acties beinvloed. Conclusie: voor de mensen om je heen is zo een gedachte soms niet goed. Dus als je om de mensen om je heen lief hebt, heb jezelf ook lief door minimaal te genieten wat je hebt. Als je ooit over heb (meer dan genoeg), kan je anderen ook blij maken. Je kunt alleen geven wat je teveel hebt. Dat kan qua tijd, geld, aandacht, etc.

Ik zelf heb net een 2de handse motor gekocht? moet ik mij schuldig voelen? Nee, ik heb het broodnodig om op mijn werk te komen. Heb niet gekozen voor een auto, omdat dat qua maandlasten te hoog is voor mij. Benzine verbruik nog hoger.

Er zijn mensen die je een schuldgevoel willen toespreken, dat soort mensen willen alleen dat jij je rot voelt.... mijdt dit soort mensen.....
 
De mensen om jouw heen beinvloed je door positief of negatief te denken / voelen. Immers, doordoor worden jouw acties beinvloed. Conclusie: voor de mensen om je heen is zo een gedachte soms niet goed. Dus als je om de mensen om je heen lief hebt, heb jezelf ook lief door minimaal te genieten wat je hebt. Als je ooit over heb (meer dan genoeg), kan je anderen ook blij maken. Je kunt alleen geven wat je teveel hebt. Dat kan qua tijd, geld, aandacht, etc.

Ik zelf heb net een 2de handse motor gekocht? moet ik mij schuldig voelen? Nee, ik heb het broodnodig om op mijn werk te komen. Heb niet gekozen voor een auto, omdat dat qua maandlasten te hoog is voor mij. Benzine verbruik nog hoger.

Er zijn mensen die je een schuldgevoel willen toespreken, dat soort mensen willen alleen dat jij je rot voelt.... mijdt dit soort mensen.....
Heel mooi verwoord, is ook mijn mening.
 
Mijn enige ritjes vanaf april zijn alleen naar, op en van het circuit.
Ter plaatse even een tank benzine wegblazen.
Moet ik mij nu schuldig voelen?? ;)
 
Eerst op XTZ 750 Super Tenere's , nu op CRF 250 Rally, een motor die ik bij de introduktie totaal niet zag zitten, maar ik vindt 'm nu wel erg fijn, gelukkig heb ik m'n Super Tenere's nog wel steeds.

Dat zal een stuk zuiniger rijden! Ik heb een Kawa ER-6N (1 op 20-22) voor het snellere werk en een Yamaha NMAX 155 motorscooter voor het zuinige werk (1 op 32-36 met gemak haalbaar, kan nog wel zuiniger als het moet). Maar goed, mijn autootje doet ook tussen 1 op 20-23.
 
We hebben hier nog een gs450 staan. 42 jaar oud iets van 35 euro verzekering per jaar. Goedkoper kan je niet rijden. :t

Wel ben ik zelf over gestapt naar een cb500 van 1996, de 2 cilinder dus. Geen idee wat het verbruik is. Maar ik zocht eigenlijk een gooi en smijt fietsje. En dat kan prima met de CB500.
 
Ik doe alle verplaatsingen alleen met de moto en ga dit ook blijven doen. Mijn besparing is de tweede mito welke ik op het oog had, maar nu spijtig genoeg niet ga kopen 🤷‍♂️
 
Nou ja, dit jaar duidelijk toch wat minder kunnen rijden dan me lief is.
Heb een uitkering van het uwv ivm afkeuring. Hoeveel maakt voor het verhaal niet uit. Maar echt zorgeloos......nee.
Maar toch, in juni dit jaar een motor er bij gekocht, betekend extra wegenbel. Verz enz. Plus dat met de nacalculatie ik er achter kwam niet enkel mn spaarcenten opgesnoept te hebben maar ook mn eten voor de komende maanden. 8)7
Overleef ik wel hoor.....
Maar dat betekend wel dat ik nu met dit mooie weer niet extra plezier ritten maken kan. Tja, tis het een of het ander. Ik heb gekozen voor nieuw speelgoed, zij het dat het gebruik er van ff is geminimaliseerd.
Volgende maand beter......
O nee, heb ook al weer een reserve set uitlaten besteld......
En de afgelopen maand moest ik nieuw rubber, anders had het niet goed verloopen de rit naar mn winter stalling...
O vorige week toch wel ff met achteropdame een rondje nw. Brabant gedaan. Dus helemaal zonder zit ik niet hoor, maar het is wel 2x nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Het is nu vooral de benzine prijs die mij thuis houd.
Beide motoren rij ik het liefst E vrij.
Dus word het vaak premium tanken, en dat is nog niet vaak onder de 2 euro. Eerder naar de 2,30. Tegen vorig jaar 1.80 of in België zelfs minder. Maar dan helaas toch E5%.
E0.% is er helemaal niet verkrijgbaar zo ver ik weet.
 
De motor maakt ook echt wel een verschil, ik had eerst een R6 maar ben over gegaan naar Transalp, ww verkeer is zowiezo lekkerder op de Alp maar E5 voor 2.33 tanken is wat fijner als je weet dat je er wat langer mee doet dan de R6 had gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan