Minder vaak rijden

Wat ga je hier mee verdienen?

Je zegt plezierritjes te willen rijden en daarvoor een 300-400cc te willen aanschaffen.
Wat is een plezierritje? Stel dat is 125km. Verbruik gaat mss van 1:17 naar 1:25. Dus 7 liter vs 5 liter.
Dat is dan €4 euro minder benzine-verbruik.
Hoe vaak ga je dat in 1 jaar doen? Mss 20x Maw nog geen €100 per jaar bespaard op brandstof.

Ik weet niet of je blij gaat worden met zo'n opgevoerde brommerd.
Effe een stuk snelweg om tijd te besparen of een leuke rit gaan rijden in bijv Z.Limburg, waar je eerst 'snel' heen wilt, kan je vergeten.
Het kan wel maar of je blij wordt op de Autobahn?

Nu heb je een motor die je kent, en je weet wat de technische staat is.
Moet je maar afwachten wat je nu gaat krijgen.
Hoe dan ook, aanschaf van een andere motor is sowieso ALTIJD verlies, want de handelaar moet ook brood eten.
Je kan nog heel wat jaartjes VFR rijden voordat je met de vervanging zal gaan 'verdienen'.

Conclusie: NIET doen!
Een lichte motorscooter is ook nog eens MINDER comfortabel dan een VFR800.
 
wat heet minder vaak rijden, op16-6-2018 heb ik de Sevenfifty op 100.000km gezet, nu ruim 4 jaar later staat de teller op 101999 km.
en ik denk dat ik er dit jaar hooguit 400km heb gereden.
niet uit schuldgevoel maar het komt er gewoon niet van, tijd zat dat eigenlijk om het wel te doen.

2019 nog een nieuwe helm gekocht met het idee om weer meer te gaan rijden (oude helm was een beetje op)
dankzij de sponsoring van mijn verkering d'r werkgever een dure helm geworden :+ .
ik was wat :Xrustiger geworden in mijn hoofd dus durfde het rijden weer aan, helaas dus maar weinig :]:] -O-
 
Wat ga je hier mee verdienen?

Je zegt plezierritjes te willen rijden en daarvoor een 300-400cc te willen aanschaffen.
Wat is een plezierritje? Stel dat is 125km. Verbruik gaat mss van 1:17 naar 1:25. Dus 7 liter vs 5 liter.
Dat is dan €4 euro minder benzine-verbruik.
Hoe vaak ga je dat in 1 jaar doen? Mss 20x Maw nog geen €100 per jaar bespaard op brandstof.

Ik weet niet of je blij gaat worden met zo'n opgevoerde brommerd.
Effe een stuk snelweg om tijd te besparen of een leuke rit gaan rijden in bijv Z.Limburg, waar je eerst 'snel' heen wilt, kan je vergeten.
Het kan wel maar of je blij wordt op de Autobahn?

Nu heb je een motor die je kent, en je weet wat de technische staat is.
Moet je maar afwachten wat je nu gaat krijgen.
Hoe dan ook, aanschaf van een andere motor is sowieso ALTIJD verlies, want de handelaar moet ook brood eten.
Je kan nog heel wat jaartjes VFR rijden voordat je met de vervanging zal gaan 'verdienen'.

Conclusie: NIET doen!

Als je rustig aan doet op een XMAX 300 is 1 op 35-37 goed haalbaar. Snelweg op zo'n ding gaat ook prima bij legale snelheden (top 150 km/u ongeveer, maar dat is vergeleken met een VFR800 verre van comfortabel).
Maar je moet inderdaad het een en ander afwegen of het echt de overstap waard is.
 
Hobby kost nu eenmaal geld.

Op de totale kosten van de motor (*) is de hogere benzine-prijs van het laatste jaar maar een heel kleine factor.
Zeker als je bedenkt dat de gemiddelde motor in NL maar 4000 km/jr doet.
Als VB hierboven van 1:17 naar 1:25 is dat 75 liter minder brandstof verbruik.
Bij een benzine prijs van 2021 €1.75 naar nu €2.05 (E10) scheelt dat ca €25 /jr extra brandstofkosten.
Mss is alleen een nieuw achterbandje al €25 duurder geworden?

Dus waar hebben we 't eigenlijk over?

(*) MRB, verzekering, afschrijving, stalling, onderhoud, brandstof / ANWB rekent zelfs ook nog renteverlies aankoopbedrag. 😪
 
Laatst bewerkt:
Als je rustig aan doet op een XMAX 300 is 1 op 35-37 goed haalbaar.
Dat zijn geen reële waarden!
Mss met 75km/h met kramp in de hand op de rechtse baan?? (met gevaar voor eigen leven)

Enne.........................motorrijden is soms toch ook een beetje doorgassen of snel een paar autootjes pakken.
Je hebt niet een motor om op de rijksweg te zitten suffen tussen een truck en een Twingo. (want benzine moet worden gespaard :X )
 
Dat zijn geen reële waarden!
Mss met 75km/h met kramp in de hand op de rechtse baan?? (met gevaar voor eigen leven)

Enne.........................motorrijden is soms toch ook een beetje doorgassen of snel een paar autootjes pakken.
Je hebt niet een motor om op de rijksweg te zitten suffen tussen een truck en een Twingo. (want benzine moet worden gespaard :X )
Ben ook juist van een 500, naar een 1100 overgestapt voor de lange ritten. Want ja, bij 100 of 110 helemaal aan het einde van je gas hangen is ook niet alles om te ontspannen. De 500 is dan wel weer leuk om, met de juiste band door het zand en de modder te banjeren......
Keuze keuze...
Ze blijven, de vaste lasten zijn te overzien.
 
Je kan ook dichter bij huis gaan werken of dichter bij werk gaan wonen. Het hele forensen gebeuren is natuurlijk een complot (waar sommigen nu zogenaamd spijt van hebben),
 
Ik zie dit topic nu net, en haak graag in. Als student zijnde met 2 motoren en een auto probeer ik alsnog zoveel mogelijk met de motor te rijden. Helaas dat de motoren niet bij mij staan maar bij mn pa, dat geeft wel weer een extra drempel maar stap ik toch wel snel overheen. Naast de studie heb ik 2 bijbaantjes, en leen ik alleen de studiekosten (voor t geval mensen wijzen naar de studiefinanciering :P). Rijden doe ik voor mn plezier maar heb wel vaker gedacht om de auto weg te doen, alleen moet ik dan makkelijk bij de motor kunnen om direct op te stappen. Voor nu geef ik niet zoveel uit, dus wanneer ik kan rijden ga ik rijden
 
Ik zie dit topic nu net, en haak graag in. Als student zijnde met 2 motoren en een auto probeer ik alsnog zoveel mogelijk met de motor te rijden. Helaas dat de motoren niet bij mij staan maar bij mn pa, dat geeft wel weer een extra drempel maar stap ik toch wel snel overheen. Naast de studie heb ik 2 bijbaantjes, en leen ik alleen de studiekosten (voor t geval mensen wijzen naar de studiefinanciering :P). Rijden doe ik voor mn plezier maar heb wel vaker gedacht om de auto weg te doen, alleen moet ik dan makkelijk bij de motor kunnen om direct op te stappen. Voor nu geef ik niet zoveel uit, dus wanneer ik kan rijden ga ik rijden
Je bent student: er lijkt een denkfout in je redenatie te zitten.
 
Nu heb ik geen scooter maar denk je dat iemand op een scooter rijd niet hetzelfde rijplezier heeft dan een op een motor.
Denk dan ook dat jij iemand bent die meer asfalt ziet tijdens het rijden dan van de omgeving geniet.
Ik zie zeer weinig asfalt en veel van de omgeving.
 
Dat zijn geen reële waarden!
Mss met 75km/h met kramp in de hand op de rechtse baan?? (met gevaar voor eigen leven)

Enne.........................motorrijden is soms toch ook een beetje doorgassen of snel een paar autootjes pakken.
Je hebt niet een motor om op de rijksweg te zitten suffen tussen een truck en een Twingo. (want benzine moet worden gespaard :X )

Nee hoor 1 op 37 lukt met gewoon wel wat doorrijden.
Op de Tricity 300, dat is lomp gezegd een XMAX 300 met 60 kg meer haalde ik al 1 op 37 met gewoon normale snelheden aanhouden en rustig optrekken. Daarbij ook gewoon de snelweg opgegaan met 105-110 km/u meegereden. Met 60 kg minder kan je dus iets meer het gas opendraaien om op die 1 op 37 te komen en dan gewoon met 120 km/u oid.

Maar draai je echt het gas overal open, ja dan zit je wel op een hoger verbruik, maar nog steeds wel lager dan jouw schatting. Ik pak ook de motor om 'm lekker open te draaien waar het kan, maar dat geldt niet voor iedereen.

Op de rijksweg zitten suffen tussen truck en Twingo moet je doen met een elektrische motor. :P
 
Ik zie dit topic nu net, en haak graag in. Als student zijnde met 2 motoren en een auto probeer ik alsnog zoveel mogelijk met de motor te rijden.
Helaas dat de motoren niet bij mij staan maar bij mn pa, dat geeft wel weer een extra drempel maar stap ik toch wel snel overheen.
Dat herken ik wel.
Mijn FZ staat (droog) voor het keukenraam.
Mijn Blackbird staat in een gehuurde garage niet heel dichtbij huis.

Opstappen op de FZ is in een paar tellen gebeurd. De BB geeft toch meer 'gedoe'.
Dus, tsja dan is duidelijk welke je 't snelste pakt...................:9
De Blackbird pak ik meestal alleen voor dagtrips van gepland boven ca 400km. (maar die doe ik evengoed ook met de FZ)
 
Vandaag de VFR 800 om te genieten van het mooie weer…..op de terugweg lekker aan het gas gehangen met dito versnelling. Zie mezelf op een scooter zoiets niet doen…… :X
 
Mag ik vragen, wat dan de denkfout is in mijn redenatie?
Misschien heb ik het te snel gelezen of begrijp/weet ik niet alle omstandigheden en eventuele afspraken tussen jou en je vader; maar blijkbaar heb je de auto dichtbij je woning geparkeerd terwijl iemand als ik eerder een motor daar neer zou zetten.
 
Misschien heb ik het te snel gelezen of begrijp/weet ik niet alle omstandigheden en eventuele afspraken tussen jou en je vader; maar blijkbaar heb je de auto dichtbij je woning geparkeerd terwijl iemand als ik eerder een motor daar neer zou zetten.
Aahh zo, ja klopt ik mag de motor niet in de voortuin parkeren (er mogen ook geen fietsen etc staan). Dus de auto staat in de straat. Als ik de motor hier neer zou zetten kan ik m niet ergens aan vast maken, plus dat het nogal vol is in de straat dus zou ik de motor ook niet altijd op straat kunnen parkeren
 
Ik zie dit topic nu net, en haak graag in. Als student zijnde met 2 motoren en een auto probeer ik alsnog zoveel mogelijk met de motor te rijden. Helaas dat de motoren niet bij mij staan maar bij mn pa, dat geeft wel weer een extra drempel maar stap ik toch wel snel overheen. Naast de studie heb ik 2 bijbaantjes, en leen ik alleen de studiekosten (voor t geval mensen wijzen naar de studiefinanciering :P). Rijden doe ik voor mn plezier maar heb wel vaker gedacht om de auto weg te doen, alleen moet ik dan makkelijk bij de motor kunnen om direct op te stappen. Voor nu geef ik niet zoveel uit, dus wanneer ik kan rijden ga ik rijden
Studenten zeggen altijd dat ze zo arm zijn. Hoe kan je dan 2 motoren en een auto hebben? En misschien ook nog lekker zuipen en naar festivals wat XTC pilletjes scoren??
 
Vandaag de VFR 800 om te genieten van het mooie weer…..op de terugweg lekker aan het gas gehangen met dito versnelling. Zie mezelf op een scooter zoiets niet doen…… :X

Ook niet op een Aprilia SRV850 or Gilera GP800? Zijn trouwens hetzelfde...
75 pk en gaat zo richting 200 km/u, weegt alleen topzwaar.

Ach, binnenkort rijden we allemaal elektrisch op een deelmotor. :+
 
Dat zijn geen reële waarden!
Mss met 75km/h met kramp in de hand op de rechtse baan?? (met gevaar voor eigen leven)

Enne.........................motorrijden is soms toch ook een beetje doorgassen of snel een paar autootjes pakken.
Je hebt niet een motor om op de rijksweg te zitten suffen tussen een truck en een Twingo. (want benzine moet worden gespaard :X )
Haha ik moest lachen want ik heb een Twingo en rijd daar inderdaad heel suf mee.
Daarom ook een motor. Net iets meer actie.
 
Ook niet op een Aprilia SRV850 or Gilera GP800? Zijn trouwens hetzelfde...
75 pk en gaat zo richting 200 km/u, weegt alleen topzwaar.

Ach, binnenkort rijden we allemaal elektrisch op een deelmotor. :+
Nee, mijn huidige motoren zijn ook mijn laatsten want ze gaan nog jaren mee….. ;)
 
Haha ik moest lachen want ik heb een Twingo en rijd daar inderdaad heel suf mee.
Daarom ook een motor. Net iets meer actie.
Schaam je maar niet!
Overdekt rijd ik in een Opel Agila. Ook niet echt een straat-racer.
Je zit wél droog en de kachel, of airco zorgen voor een goed klimaat.
Na alle sufheid ben je dan blij om op de motor te stappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan