Minder vermogen bij koud weer

Louis63

Die hard MF'er
2 dec 2007
813
1
Ik rijd (ondermeer) een Harley Electra Glide uit 1991.
Het zijn geen snelheids monsters en rond de 140 houdt het normaal gesproken wel op.
Met koud weer (en dan heb ik het over minder dan 10 graden) wordt het snel minder en onlangs reed ik bij 5 graden niet harder meer dan 120 km/h.
De motor is voorzien van de CV carburateur.
Zou het iets kunnen zijn van arm mengel door de koude lucht? of slecht mengen van benzine en lucht? :?
 
theoretisch moet je met kouder weer meer vermogen hebben.
loopt de motor verder goed?
het zou natuurlijk ook bevriezende carburateurs kunnen zijn.
slecht mengen is onzin.
(te) arm mengsel kan wel met koud weer, hoe kouder de lucht des te armer het mengsel.
 
Laatst bewerkt:
theoretisch moet je met kouder weer meer vermogen hebben.
loopt de motor verder goed?
het zou natuurlijk ook bevriezende carburateurs kunnen zijn.
slecht mengen is onzin.
lijkt me een goeie, zo'n harlie met zijn grote emmers staat behoorlijk te trekken aan zo'n klein gaatje.
ik zou ook verwachten dat hij ook beroerd stationair gaat lopen en afslaan.
er zijn niet veel mensen die 's winters met een harlie rijden, niet veel mensen zullen er dan ook last van hebben.
 
lijkt me een goeie, zo'n harlie met zijn grote emmers staat behoorlijk te trekken aan zo'n klein gaatje.
ik zou ook verwachten dat hij ook beroerd stationair gaat lopen en afslaan.
er zijn niet veel mensen die 's winters met een harlie rijden, niet veel mensen zullen er dan ook last van hebben.


Daarom zit er ook een choke op een Harlie, en die had ik idd nodig vanochtend (en vanmiddag).

Daarnaast staat ie standaard redelijk arm (af fabriek), en een koude motor blijft een koude motor....
 
Zet er eens bij hoeveel kilometertjes per rit je maakt in dit seizoen; ik denk dat een dikke machine minder dan 50km hoogst onprettig vindt.


serieus ik vind het goed klinken allemaal en ik twijfel er niet aan dat je er veel verstand van hebt dus begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat een gemiddeld mens een ritje van meer dan 50km hoogst onprettig vind aan een stuk in dit seizoen.... Dan zouden er volgens mij echt een hoop motoren naar de klote gaan met dit weer, en zou de motor swinters dus ook tot ongelofelijk onhandig woon-werk-regio vervoersmiddel maken....

50 km,... .dan moet ik doorrijden tot hilversum en terug als ik ff boodschappen wil doen.
 
Laatst bewerkt:
serieus ik vind het goed klinken allemaal en ik twijfel er niet aan dat je er veel verstand van hebt dus begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat een gemiddeld mens een ritje van meer dan 50km hoogst onprettig vind aan een stuk in dit seizoen.... Dan zouden er volgens mij echt een hoop motoren naar de klote gaan met dit weer, en zou de motor swinters dus ook tot ongelofelijk onhandig woon-werk-regio vervoersmiddel maken....

50 km,... .dan moet ik doorrijden tot hilversum en terug als ik ff boodschappen wil doen.
50km is helemaal niet ver, ook niet als het een beetje vriest.
het voorkomt wel dat je allerlei kool en condens in je motor krijgt.
je motor gaat er niet direct stuk van maar hij loopt op termijn toch niet lekker meer.
 
Nu het echt tegen het vriespunt is mag de HD lekker in de garage aan de druppellader.
Maar zodra het weer een beetje uit te houden is, moet ie van stal.
Ze staan behoorlijk arm afgesteld over het algemeen en je zou met grotere sproeiers aan de gang moeten om er meer benzine door te krijgen.
Dat je meer dan 50 kilometer moet rijden lijkt me vergezocht.
Echt goed op temperatuur komen heeft een motor met lucht koeling over het algemeen best moeite mee.
Dat choke verhaal zal ik de volgende keer eens uitproberen.
(ik houdt het weerbericht strak in de gaten)
 
Of het minder vermogen geeft bij kouder weer weet ik niet, m'n MZ blinkt nooit uit in vermogen :-)
(Dit is dus een 300 cc eencyl tweetakt)
Ik merk wel dat de motor bij zo'n 110 ernstig begint te pingelen bij deze temperaturen.
Als ik dan de choke vol open trek ( op deze carburateur wordt er dan een extra benzine-opening vrijgegeven naar de aanzuigbuis) is het pingelen over, en blijft de motor draaien. Over het verbruik wil ik dan even niet nadenken....
Normaal kan ik al na 1 of twee minuten, bij lagere toeren, de choke niet opentrekken want dan verzuipt de motor.
Dit is allemaal vrij logisch. koude lucht is dichter, dus het mengsel wordt armer.
Misschien kun je op jouw fiets ook eens experimenteren met de choke een beetje open als het koud is?
Grotere sproeiers kan natuurlijk ook, maar dat is een hoop uitzoekerij, en tegen dat je dan weet welke sproeier bij welke temperatuur nodig is, slaat het weer om en kun je opnieuw beginnen!
Je kunt ook je rijstijl aanpassen: als ik 100 rij is er geen gepingel. En dan ben ik hooguit 5 minuten later thuis.
Dus maar eens uitproberen wat jou het beste bevalt.
Groeten,
Eduard
 
In theorie zou je voor elke weerstomstandigheid je carbs opnieuw af moeten stellen. Omdat dit voor de normale mens niet doenbaar is wordt er een compromis gesloten. Bij koud weer heb je een hogere luchtdichtheid en heb je dus meer benzine nodig om dezelfde mengselverhouding te krijgen. Als je motor al arm staat onder normale omstandigheden (lees warmer) dan loopt ie dus nog armer bij koud weer. Je zou eens kunnen kijken naar je bougie als je een stuk volgas hebt gereden. Bij arm is ie dan spierwit en bij optimaal kofie met melk kleur.

Maar bevriezende carbs is idd ook een mogelijkheid al doe me dat meer denken aan benzine bij op gevoel en afslaan voor het stoplicht.
 
Koude lucht bevat naar verhouding meer zuurstofdeeltjes. Warme lucht "beweegt" meer, waardoor er in een bepaalde hoeveelheid minder deeltjes "passen". Kijk maar naar een turbomotor, die met een intercooler meer vermogen levert.

Dat betekent dat je naar verhouding bij koud weer dus iets meer vermogen zou moeten hebben, mits er ook voldoende benzine in het mengsel zit om de extra hoeveelheid lucht te kunnen "gebruiken".
De afstelling van de carbs/injectie is altijd een compromis, waardoor dat niet altijd gebeurt.
 
Vroeger..... op mijn zundappie had je van die verstelbare spoeiers.
Kan je platliggend op je tank tijdens het rijden gewoon aan verstellen voor het beste resultaat.
Mijn poegie die ik daarvoor had, had dat ook.
Goede oude tijd :/











Ach. ik zit maar wat te mijmeren :z
 
Had ik ook, zo'n Puchje met verstelbare sproeier.
En maar stellen aan dat ding...... op lange rechte stukken steeds een héél klein beetje meer dicht draaien......

Bij een controle alles in één keer open zetten...... :+
 
In koude lucht zitten er naar verhouding inderdaad meer zuurstofdeeltjes. De motor zuigt hetzelfde volume lucht aan als in de zomer. Dus meer zuurstof in de winter met dezelfde hoeveelheid benzine resulteert in een armer mengsel. Het vermogen daalt, waardoor je verder het gas open gooit om het vermogen te compenseren.

Een logische beredenering? Verklaart in ieder geval het hoger verbruik in de winter bij mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan