Minder vermogen na het monteren van een slip-on?

20 mrt 2019
8
0
Utrecht
Mijn Honda Hornet CB600F (2010) geeft volgens de fabriek een 102 pk af...vandaag op de dyno gekomen tot 75 pk... antwoord van de dealer is dat mogelijk mijn Shark exhaust slip-on de oorzaak zou kunnen zijn. Deze zou door een veranderende tegendruk/verhouding lucht/benzine etc bij zo'n 10.000 RPM de stagnatie van het vermogen kunnen veroorzaken, ofwel het motormanagement wat in de war kunnen brengen. Op de uitslag van de dyno is er een mooie rechte lijn te zien tot 75pk (10.000 RPM)....en ineens een vrije val naar beneden en wat pruttelende lijnen verder...het zou opgelost kunnen worden met een Powercommander zeiden ze.

Ik kan me niet voorstellen dat door een slip-on een 27 pk verlies zou kunnen optreden? Voor de rest is alles standaard aan de motor en ik zou kunnen proberen te testen hoe het rijd met de standaarduitlaat, uiteraard ga ik dat doen. Ben benieuwd naar jullie ervaring/mening!
 
De foto is wat wazig, camera van de telefoon werkt half...die rechte lijn gaat tot 75 pk...valt naar beneden en pruttelt wat verder...

1371321
 
De foto is wat wazig, camera van de telefoon werkt half...die rechte lijn gaat tot 75 pk...valt naar beneden en pruttelt wat verder...

Bekijk bijlage 1371321

Ik weet niet of dat zoveel vermogen kan schelen, maar ik zie ook nergens een A/F verhouding.
dat het vermogen eens een procent of 10 in zou kunnen kakken met een of andere hoerieboerie uitlaat zou ik best willen geloven maar dit is wel erg veel.
 
Punt 1, Honda zegt 102pk dat is op zijn allerbest in elkaar gestoken blok en aan de krukas. Dus je mag blij zijn met 90pk aan het achterwiel schat ik zo.

Verder is die grafiek wel erg vaag en lijkt me er meer aan de hand. Maar een run met de OEM demper kan al veel ophelderen.
 
Ik weet niet of dat zoveel vermogen kan schelen, maar ik zie ook nergens een A/F verhouding.
dat het vermogen eens een procent of 10 in zou kunnen kakken met een of andere hoerieboerie uitlaat zou ik best willen geloven maar dit is wel erg veel.

Punt 1, Honda zegt 102pk dat is op zijn allerbest in elkaar gestoken blok en aan de krukas. Dus je mag blij zijn met 90pk aan het achterwiel schat ik zo.

Verder is die grafiek wel erg vaag en lijkt me er meer aan de hand. Maar een run met de OEM demper kan al veel ophelderen.

Dank voor de reacties. Ik ben niet helemaal bekend met alle technische waarden van de vermogenskromme...A/F verhouding? En met de dyno wordt dus het aantal PK aan de krukas gemeten? Een run met de OEM demper levert al veel op inderdaad, ben benieuwd.
 
Punt 1, Honda zegt 102pk dat is op zijn allerbest in elkaar gestoken blok en aan de krukas. Dus je mag blij zijn met 90pk aan het achterwiel schat ik zo.

Verder is die grafiek wel erg vaag en lijkt me er meer aan de hand. Maar een run met de OEM demper kan al veel ophelderen.

Sommige testbanken rekenen terug naar de krukas, of deze kast dat doet???, ik heb geen idee.
Of misschien wil men graag een PC verkopen,
 
Sommige testbanken rekenen terug naar de krukas, of deze kast dat doet???, ik heb geen idee.
Of misschien wil men graag een PC verkopen,

Even uit nieuwsgierigheid, waar kom je vandaan?

Achteraf werd op de computer een berekening gemaakt voor dit Honda model en werd 83 pk aangegeven dus ik denk dan 75 pk op de krukas op deze betreffende dyno. Ik kom uit Utrecht.
 
Je moet wel zeker weten welke waardes je nu vergelijkt.

102 pk volgens Honda en hoeveel heb jij er nu aan het achterwiel?
Of heb jij nu 75 ahw en die 102 van Honda omgerekend is 85?

Ik vermoed dus 75, en omgerekend 83 op de krukas.
Wel wat onduidelijk allemaal.

voor wat betreft je woonplaats, ik was nieuwsschierig of je toevallig niet uit N-H komt, je zou Mad-Racing in noord-scharwoude eens kunnen bellen.
Als ik goed geïnformeerd ben is daar een run op zaterdag gratis.
Zij kunnen de ecu misschien nog flashen ook, of er komt aan het licht dat ie misschien wel begrenst is.
Is het een import fiets? kun je zien op ovi rdw.nl
 
Je moet wel zeker weten welke waardes je nu vergelijkt.

102 pk volgens Honda en hoeveel heb jij er nu aan het achterwiel?
Of heb jij nu 75 ahw en die 102 van Honda omgerekend is 85?

Ik denk 75 aan het wiel en 83 op de krukas....aan het wiel is altijd wat minder dan op de krukas neem ik aan? Dus dan zou het 20 pk verschil zijn, alsnog een hoop verschil.

Ik vermoed dus 75, en omgerekend 83 op de krukas.
Wel wat onduidelijk allemaal.

voor wat betreft je woonplaats, ik was nieuwsschierig of je toevallig niet uit N-H komt, je zou Mad-Racing in noord-scharwoude eens kunnen bellen.
Als ik goed geïnformeerd ben is daar een run op zaterdag gratis.
Zij kunnen de ecu misschien nog flashen ook, of er komt aan het licht dat ie misschien wel begrenst is.
Is het een import fiets? kun je zien op ovi rdw.nl

Ah oke, dank voor de tip! De motor is een import uit Italie, dat gaf de dealer al aan. Ik ga de OEM demper erop zetten en op de dyno laten zetten, mocht het blok dan alsnog een dip geven bij 75 (krukas) dan is er wat anders aan de hand, wellicht begrenst (wel vreemd om bij 75 pk te begrenzen?) of de ECU laten flashen.
 
Is in Italië een begrensde fiets ook niet goedkoper in verzekering of zo, of iets met leeftijd?
Dacht een keer zoiets gelezen te hebben.
Verder worden sommige fietsen via de ecu begrenst, oudere motoren werden vaak technisch begrenst, zoals restricties in carburatie oid, soms zelfs nokkenassen.

Maar goed, eerst maar eens met die standaard uitlaat een run maken.
 
Is in Italië een begrensde fiets ook niet goedkoper in verzekering of zo, of iets met leeftijd?
Dacht een keer zoiets gelezen te hebben.
Verder worden sommige fietsen via de ecu begrenst, oudere motoren werden vaak technisch begrenst, zoals restricties in carburatie oid, soms zelfs nokkenassen.

Maar goed, eerst maar eens met die standaard uitlaat een run maken.

De uitslag na de dyno zal ik even posten, toch benieuwd of die demper echt zoveel effect heeft, kan me niet voorstellen...to be continued...dank!
 
Ik denk 75 aan het wiel en 83 op de krukas....aan het wiel is altijd wat minder dan op de krukas neem ik aan? Dus dan zou het 20 pk verschil zijn, alsnog een hoop verschil.



Ah oke, dank voor de tip! De motor is een import uit Italie, dat gaf de dealer al aan. Ik ga de OEM demper erop zetten en op de dyno laten zetten, mocht het blok dan alsnog een dip geven bij 75 (krukas) dan is er wat anders aan de hand, wellicht begrenst (wel vreemd om bij 75 pk te begrenzen?) of de ECU laten flashen.

Veel maar niet onmogelijk.
Maar die vermogenskromme klopt gewoon niet. Er is sowieso iets aan de hand.

Je zou je cdi nr eens bij Google kunnen invoeren.
 
Dank voor de reacties. Ik ben niet helemaal bekend met alle technische waarden van de vermogenskromme...A/F verhouding? En met de dyno wordt dus het aantal PK aan de krukas gemeten?

Een Dynamometer, kortweg Dyno meet koppel. Het gemeten koppel wordt omgerekend naar vermogen. Bij een motorfiets wordt het koppel aan het achterwiel gemeten. De fabrieksopgave is vrijwel altijd het aantal PK's aan de krukas. Tussen krukas en achterwiel zit een verschil van 10-20% afhankelijk van de transmissie.
Merk op dat slijtage ook zorgt voor een vermogensafname.

Jouw uitdraai laat een heel vreemde dip zien op 10k toeren. Als kapotte onderdelen zijn uitgesloten zou ik idd eerst maar weer eens met de standaard uitlaat proberen.

En verder: op de weg rij je op de motor en niet op de dyno. Als je geen last hebt van de dip, gewoon doorrijden.
 
Een Dynamometer, kortweg Dyno meet koppel. Het gemeten koppel wordt omgerekend naar vermogen. Bij een motorfiets wordt het koppel aan het achterwiel gemeten. De fabrieksopgave is vrijwel altijd het aantal PK's aan de krukas. Tussen krukas en achterwiel zit een verschil van 10-20% afhankelijk van de transmissie.
Merk op dat slijtage ook zorgt voor een vermogensafname.

Jouw uitdraai laat een heel vreemde dip zien op 10k toeren. Als kapotte onderdelen zijn uitgesloten zou ik idd eerst maar weer eens met de standaard uitlaat proberen.

En verder: op de weg rij je op de motor en niet op de dyno. Als je geen last hebt van de dip, gewoon doorrijden.

Kapotte onderdelen zijn inderdaad uitgesloten dus dan zal hopelijk de OEM demper alles weer in verhouding brengen...ik heb er eigenlijk geen last van tijdens het rijden en merkte zelf niks van die dip bij hoge toeren, dan schakelde ik weer op en ging de vaart weer verder. Het is mijn eerste motor dus het is ook nog even wennen en ervaring op doen. Na deze bike wil ik wat zwaarders rijden met wat meer koppel onderin, 2 cilinder heeft de voorkeur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan