Minder vermogen zonder begrensing?

nab123

MF'er
16 apr 2010
59
0
Hallo mede motorrijders en sleutel maniaken,

Ik heb onlangs mijn motorrijbewijs gehaald, maar moet de komende 2 jaar op 25kW rijden. Ik heb hier geen problemen mee, en dit topic gaat dan ook niet over hoe je hem moet terug tjoenen. Dat hoefde namelijk helemaal niet, en dat is juist het vreemde!

Ik heb een honda NTV 650 "94 gekocht van mijn vader. Deze motorfiets heeft oorspronkelijk 37kW (zo staat hij ook op kenteken), maar mijn vader had er 4 jaar geleden grotere inlaat rubbers in gedaan zodat de motor 42kW zou moeten hebben. Volgens mijn vader had deze ook gelijk meer power en merkte hij het verschil.

Omdat ik maar op 25kW mag rijden, heb ik de motor naar een zaak gebracht om deze op het gas te laten knijpen. Ik kreeg er ook netjes een verklaring en uitdraai van. Echter kreeg hij de motor niet hoger dan 21-22kW, dus haalde hij het schroefje er maar helemaal uit. Blijkt het dat 'ie maar 22,6kW aan maximaal vermogen heeft.

Enig idee hoe het kan zijn dat een motorfiets die eigenlijk 42kW zou moeten hebben, maar 22,6kW heeft?

Ik rijd nu gewoon op een 'lichte motorfiets' dus heel erg vind ik het niet, maar wel behoorlijk vreemd. Ook lijkt het me handig straks als ik mijn zwaar rijbewijs krijg, dat ik weet hoe ik de brommer weer op 42kW krijg.

specs:

Motor: Honda NTV 650cc uit 1994, volgens cataloog 37kW maar met grotere inlaat rubbers +/- 42kW.
Begrensing: noppes, niets, geen begrensing.
Max vermogen: 22,6kW @ 6814,0 RPM
Max Torque: 47,5 Nm @ 2652,5 RPM
Vermogentestbank type: Tovami 400


cheers,
Niels
 
Hoi Niels,
Ik denk toch dat er een restrictie in jouw motor zit, zeker gezien het feit dat het maximale koppel al bij 2652rpm geleverd wordt.
Zijn die grotere rubbers echt wel groter ipv kleiner?
Is de sproeierbezetting wel origineel?
Aan de andere kant: als de motor goed loopt, zeker met je lichte rijbewijs niks aan doen.
 
De inlaat rubber zijn duidelijk groter, en voor zo ver wij weten zijn de carburateurs ook gewoon origineel. Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid dat de eigenaar voor mijn vader het 1 of het ander heeft verwisselt.

We hebben ook nog officiele 25kW inlaat rubbers voor een deauville liggen. Voor mijn motor zijn er officieel geen setjes te verkrijgen omdat deze te oud is, maar het blok is precies hetzelfde als in de deauville. Toen deze inlaat rubbers (die duidelijk veel kleiner zijn) erin zaten had de fiets maar 17,7kW. We hadden de inlaat rubbers weer vervangen met de extra grote rubbers om hem daarna op het gas te laten begrensen.


Misschien ook nog handig om te weten:
De motor heeft twee jaar stil gestaan na een lange tijd gebruikt te zijn voor woon-werk verkeer(een jaar of 2-3). We moesten de carburaterus even schoonmaken en de accu vervangen. Daarna draaide de motor gewoon weer zonder rare kuuren, geluiden of andere eigenschappen. Ook hebben we gelijk de olie vervangen.

Mijn vader heeft de motor altijd goed onderhouden en netjes de onderdelen vervangen wanneer deze er aan toe waren.
 
Als de motor maar zo weinig vermogen heeft ,dan zijn er maar
2 mogelijkheden,of hij is inderdaad begrenst,dat moet makkelijk te controleren
zijn,Honda,s worden meestal begrenst door kleinere inlaatrubbers ,er
zit dan een plaatje in het rubber met een kleinere doorlaat,gewoon alles contoleren,
de rubbers, en of de gasschuiven wel helemaal open kunnen.
Is dat allemaal goed dan heb je een motorisch probleem,kan zijn door
overmatige slijtage of dat er ergens iets niet goed afgesteld staat bv
de klepspeling,defecte ontsteking kan ook nog als bv de vervroeging niet
meer werkt.
Kotom er zal het nodige onderzoek gedaan moeten worden,want dit
vermogen is voor een standaard ntv veel te laag.
 
Laatst bewerkt:
De inlaat rubber zijn duidelijk groter, en voor zo ver wij weten zijn de carburateurs ook gewoon origineel. Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid dat de eigenaar voor mijn vader het 1 of het ander heeft verwisselt.

We hebben ook nog officiele 25kW inlaat rubbers voor een deauville liggen. Voor mijn motor zijn er officieel geen setjes te verkrijgen omdat deze te oud is, maar het blok is precies hetzelfde als in de deauville. Toen deze inlaat rubbers (die duidelijk veel kleiner zijn) erin zaten had de fiets maar 17,7kW. We hadden de inlaat rubbers weer vervangen met de extra grote rubbers om hem daarna op het gas te laten begrensen.


Misschien ook nog handig om te weten:
De motor heeft twee jaar stil gestaan na een lange tijd gebruikt te zijn voor woon-werk verkeer(een jaar of 2-3). We moesten de carburaterus even schoonmaken en de accu vervangen. Daarna draaide de motor gewoon weer zonder rare kuuren, geluiden of andere eigenschappen. Ook hebben we gelijk de olie vervangen.

Mijn vader heeft de motor altijd goed onderhouden en netjes de onderdelen vervangen wanneer deze er aan toe waren.
Ik lees dat de carbs open zijn geweest.
Heb je ook de gasschuiven met de membranen eruit gehaald?
Als de membranen niet goed gemonteerd zitten, gaan de gasschuiven maar gedeeltelijk open. Je kan dan eigenlijk maar "half gas" geven.
 
Als het wat droger weer is dan zal ik de bougies nog even controleren en kijken hoe de ontsteking is.

Ik dacht dat de gasschuiven gewoon helemaal open konden, maar dit moet ik dan maar even nakijken dan.

Kan het ook nog zijn dat de carburateurs toch niet helemaal goed staan afgesteld? Het toerental is stationair wel gewoon stabiel, maar ik kan me voorstellen dat ze nog een kleine aanpassing nodig hebben. Maar dat kan toch geen verschil van 20kW veroorzaken?

edit:
@ RR: We hebben van 1 carburateur de gasschuif en membraan eruit gehaald, deze waren gewoon goed en schoon dus voor de rest niets mee gedaan. Als het goed is zit alles weer goed op zijn plaats. Zelf ben ik een beginner in de sleutel wereld, mijn vader heeft wel wat ervaring maar ook niet gek veel. We hebben echter alles gewoon via het handboek van Haynes gedaan. Ook zag het er gewoon goed uit en alles paste meteen!
 
Laatst bewerkt:
Hebben ze bij die vermogensmeting ook een lambda meting gedaan? (A/F ratio). Het zou best kunnen dat je benzine /lucht afstelling zover zoek is dat er gewoon geen vermogen uit komt. Dit kan overigens ook heel schadelijk zijn!.
 
Hebben ze bij die vermogensmeting ook een lambda meting gedaan? (A/F ratio). Het zou best kunnen dat je benzine /lucht afstelling zover zoek is dat er gewoon geen vermogen uit komt. Dit kan overigens ook heel schadelijk zijn!.

A/F 1 Min = 25.2 Air/Fuel at 7333.9 rpm. Max = 25.4 Air/Fuel at 7048.6 rpm.

Zijn er bepaalde kenmerken aan de motor tijdens het rijden die een slechte benzine/lucht afstelling als oorzaak hebben? Ik merk namelijk niet echt iets vreemds op tijdens het rijden, maar aan de andere kant ben ik dan vrijwel onervaren.

]RG-gamme schreef op 12 mei 2010 @ 12:51:Staan de carbs ook goed synchroon?,is ook belangrijk dat die goed
staan.

Ons synchroniseer setje is niet echt het beste wat er is, dus dit is lastig te zeggen. Voor de rest draait ie gewoon stabiel +/- 1100 toeren stationair. Volgens de handleiding van Haynes is een onstabiel toerental bij het stationair draaien een karakterestiek verschijnsel van niet goed gesynchroniseerde carburateurs. Dus ik kan wel aannemen dat deze goed staan, toch?
 
Of de meting is niet goed gegaan, of je motor staat VEEL te arm!

Een te arm lucht/brandstof mix, wat houd dat precies in? Dat er te weinig lucht is voor een volledige verbranding?

Is het erg om hem zo te laten staan, of kan er schade ontstaan? is het niet goed voor het blok?

Of wordt het verbruik van brandstof alleen groter? (wat natuurlijk ook niet leuk is, maar dan weet ik tenminste dat het blok niet zomaar schade oploopt)

Hoe kan ik dit eventueel aanpassen?
 
Te arm is te weinig brandstof voor de hoeveelheid lucht die erin komt.

Te arm is schadelijk. Gaten in je zuiger, verbrande kleppen etc.

Dit klopt niet!

Zelfs als de zooi niet synchroon staat loopt hij gewoon rond het max. vermogen.

Zou toch richting de goede afstelling denken, als de carbs goed in elkaar zitten.
 
Te arm is te weinig brandstof voor de hoeveelheid lucht die erin komt.

Te arm is schadelijk. Gaten in je zuiger, verbrande kleppen etc.

Dit klopt niet!

Zelfs als de zooi niet synchroon staat loopt hij gewoon rond het max. vermogen.

Zou toch richting de goede afstelling denken, als de carbs goed in elkaar zitten.

ouch, klinkt als een dure grap als ik er teveel mee rijd. Ik laat hem dan wel even een tijdje staan, totdat de carburateurs weer zijn nagekeken.

In het handboek staat bij 'poor performance or no power at high speeds' ook het kopje 'Air/fuel mix'.. ik ga dat wel even rustig nalopen en alles stap voor stap afstrepen.

Als dit nagelopen is dan kom ik wel weer even terug! In ieder geval bedankt voor de snelle en hulpzame reacties :Y
 
tja, beetje jammer inderdaad. Ik vroeg nog aan hem wat of het probleem kon zijn waarom die minder vermogen had, maar dat kon van alles zijn zei die.

Het was verder ook alleen een afspraak om hem op 25kW te zetten, niet om de motor verder af te stellen of na te kijken. Maar dan zou zoiets wel opvallen zou je denken, en dan kan je het altijd even melden.

Maar goed, het is niet zo gegaan dus het heeft ook geen nut meer om er verder over te klagen. Ik ga zo even de motor nakijken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan