minerale olie of half synthetich

viper45

MF'er
7 feb 2008
49
12
den helder
Best Forum leden,

ik heb een honda cb4560s uit 1987 met nu 78000km op de teller.
volgens de specs moet er motorolie in bv 10w40 se of sf.
ik rijdt ca 140 km per dag woon/werk. :] verbruik aan olie nu half synthetisch ca 1 liter op 5000km.
nu de vraag wat is het beste minerale olie of halfsynthetische olie. :?
het ook een geldt kwestie. mineraal ca 4.5 euro per liter en half syunthetische ca 6 euro per liter.

wat is jullie advies.

MVG Johan :
 
Best Forum leden,

ik heb een honda cb4560s uit 1987 met nu 78000km op de teller.
volgens de specs moet er motorolie in bv 10w40 se of sf.
ik rijdt ca 140 km per dag woon/werk. :] verbruik aan olie nu half synthetisch ca 1 liter op 5000km.
nu de vraag wat is het beste minerale olie of halfsynthetische olie. :?
het ook een geldt kwestie. mineraal ca 4.5 euro per liter en half syunthetische ca 6 euro per liter.

wat is jullie advies.

MVG Johan :

Een CB4560s uit 87 kan prima overweg met minerale olie. Synthetische olie is niet nodig. Gewoon de verversingsintervallen aanhouden volgens het boekje, en een olie gebruiken die volgens het boekje benodigd is (10W40 SE of SF dus)
 
Minerale olie:

Verkregen door raffinage van aardolie.
Ondanks de kwaliteitsverbeteringen door de jaren heen blijft minerale olie een mengsel van koolwaterstoffen, waarin zich enkele van het onverzadigde type bevinden. Door thermische belasting kunnen er ongewenste reacties ontstaan.

Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
1. paraffinische
2. aromatische
3. nafteenbasische en
4. mixed base olie.

De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.

Half-synthetische olie:

Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen.
Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren.
Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

Synthetische olie:

Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant.
De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

Voordelen van synthetische olie zijn:
• de olie veroudert minder snel door gebruik
• de lagere vluchtigheid waardoor bijvullen minder vaak nodig is
• het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat
• door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %)
en het belangrijkste voordeel:
De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop
 
Laatst bewerkt:
synthetische olie is technisch superieur;
een bemerking bij deze lofzang:
synthetische olie heeft een vuiloplossend vermogen, dwz: overal waar je vuilopbouw krijgt zal deze verminderen.

Goed nieuws voor de olie kanaaltjes, maar slecht nieuws voor de olie-dichtingen.
Deze oliedichtingen slijten in naargelang de vuilopbouw, dus als het vuil verdwijnt door de synthetische olie, dan zullen je dichtingen beginnen te lekken (zelf meegemaakt met een hercules K125 BW)

mijn mening: zelfde type olie vervangen als wat aanwezig is in het blok.
als je het niet zeker weet...kijk na in je manual zie wat ze voorschrijven
 
Ik trek mn blok binnenkort open om een lekkage te repareren waarbij ik de meeste afdichtingen vervang. Motor is 20 jaar oud. Kan ik dan zonder problemen synth. olie gaan gebruiken afgezien van de kans op een slippende koppeling?
 
nu de vraag wat is het beste minerale olie of halfsynthetische olie. :?
het ook een geldt kwestie. mineraal ca 4.5 euro per liter en half syunthetische ca 6 euro per liter.
Geld kwestie? €1.50 per liter en verbruik op 5.000 kilometer. :?
Ik had de olie bovendien ondertussen al gewisselt. :+

De standtijd van half synthetische olie is beter.
Dus ook een ouder blok vaart er wel bij. :Y

In de zomer gooide WB altijd Lidl olie in zijn brikken.
Perfecte half synthetische kwaliteit SJ ACEA03-02, 15W40 is geen probleem.
En geld....... tjaaaaaaaa iets van 6 euro voor 4 liter. *O*
Edit: tjaaaaaaaa iets van 6 euro voor 5 liter. *O* *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik trek mn blok binnenkort open om een lekkage te repareren waarbij ik de meeste afdichtingen vervang. Motor is 20 jaar oud. Kan ik dan zonder problemen synth. olie gaan gebruiken afgezien van de kans op een slippende koppeling?
Olie met JASO MA specificatie veroorzaakt geen slippende koppelingen. :)
En 95% van de rest ook niet, maar die zijn er niet op getest.
Let wel op low fuel/economy olieeen, die hebben nagenoeg zeker de toevoegingen die het veroorzaken.

Half syntheet lijkt mij de veilige weg. :Y
Al heb ik met volsyntheet zelf ook geen problemen gehad in een motor van 15 jaar oud
en 70 k op de teller.
 
Minerale olie:

Verkregen door raffinage van aardolie.
Ondanks de kwaliteitsverbeteringen door de jaren heen blijft minerale olie een mengsel van koolwaterstoffen, waarin zich enkele van het onverzadigde type bevinden. Door thermische belasting kunnen er ongewenste reacties ontstaan.

Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
1. paraffinische
2. aromatische
3. nafteenbasische en
4. mixed base olie.

De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.

Half-synthetische olie:

Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen.
Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren.
Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

Synthetische olie:

Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant.
De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.

Voordelen van synthetische olie zijn:
• de olie veroudert minder snel door gebruik
• de lagere vluchtigheid waardoor bijvullen minder vaak nodig is
• het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat
• door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %)
en het belangrijkste voordeel:
De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop

Paar aan/opmerkingen:

2. aromatische
3. nafteenbasische en


Worden zelden gebruikt in motorolie.

Half-synthetische olie:

Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen.


Dit is niet waar. Hier worden de z.g.n. hydrocrack en hydrotreated oils mee bedoeld. Deze olien hebben zo goed als dezelfde eigenschappen als een synthetische olie, maar zijn dit formeel niet. Hydrocrack en hydrotreated oils zijn mineraal. Internationaal gezien is hier veel discussie over, bepaalde merken noemen hun hydrotreated en hydrocrack synthetisch terwijl dit niet zo is.

Half synthetische olie is een mengeling van een minerale en synthetische olie.

De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant.

Nou, dat zou mooi zijn, maar is helaas niet waar. De viscositeits-temperatuur relatie is van een synthtische olie is veel beter dan een mineraal maar verrre van ideaal.

• het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat

Dit is tevens een nadeel. Een blok met 100.000 km die uitlsuitend heet gedraaid op een minerale olie is overschakeling op een syntheet niet gewenst.
 
Olie met JASO MA specificatie veroorzaakt geen slippende koppelingen. :)
En 95% van de rest ook niet, maar die zijn er niet op getest.
Let wel op low fuel/economy olieeen, die hebben nagenoeg zeker de toevoegingen die het veroorzaken.

Half syntheet lijkt mij de veilige weg. :Y
Al heb ik met volsyntheet zelf ook geen problemen gehad in een motor van 15 jaar oud
en 70 k op de teller.

U ook hier :+

Hoe is het met je Lidl olie O-)
 
Alive and kicking. :9~ En hoe bevalt de carrierewissel? ;)
Hoe is het met je Lidl olie O-)
Matig, de Derbi motorscooter loopt op volsyntheet, en de Triumph vereist W60. B|

In de auto gaat olie voor auto's met kilometers. :')

Heb van de week wel 39 liter met toestemming op mijn werk gedumpt.
Sinds vorig jaar augustus heb ik in de motor en auto geen olie meer ververst.
Ik ben aan het afkicken. :+
 
Dag oma!

Even een vraag omtrent het verschil tussen minerale en half synthetische olie.

Mijn motor (Fazer 1000, 2005) heeft een poosje geleden bij een Yamaha dealer een 80.000 beurt gehad (bij de dealer gedaan vanwege het kleppenstellen/controleren). Toen hebben ze uiteraard ook de olie en het filter gewisseld. Later zag ik op de factuur een olie aanduiding staan die afweek van wat ik er altijd zelf in gooide, te weten Bel Ray EXL ipv EXP. Toen ik ging nazoeken wat die EXl dan inhoudt bleek dit een minerale olie (petroleum based) te zijn voor 'performance engines'. Dit zat me niet lekker omdat ie de afgelopen 80.000 km altijd semi synthetische olie had gehad. Uit voorzorg zelf gister maar de boel inclusief filter gewisseld na 2500 km met de minerale olie te hebben gereden.

Voor m'n gevoel is het in ieder geval weer in orde (schakelen ging ook weer soepeler) maar was het ook daadwerkelijk nodig? Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een Diversion prima met minerale olie kan doen maar dat een krachtiger moderner blok zoals de Fazer beter een semi synthetische olie kan gebruiken.
 
Cost effective. :')

De smeerfilmsterkte hoeft niet eens veel lager te zijn.
Standtijd is wel een duidelijk verschil, en bijkomende eigenschappen als sludgevorming etc.

Het zal best voldoen, echter alleen meten is weten.
Dus dubbelblind testen met een andere Fazer voorzien van de goede olie.

Maar verstandige actie. :Y
Een extra versing en naar half syntheet is altijd een goede zaak. :9~

Zit RSV31 al achter de computer? :+
 
Cost effective. :')

De smeerfilmsterkte hoeft niet eens veel lager te zijn.
Standtijd is wel een duidelijk verschil, en bijkomende eigenschappen als sludgevorming etc.

Het zal best voldoen, echter alleen meten is weten.
Dus dubbelblind testen met een andere Fazer voorzien van de goede olie.

Maar verstandige actie. :Y
Een extra versing en naar half syntheet is altijd een goede zaak. :9~

Zit RSV31 al achter de computer? :+
Heb alles voor het fietsje over he, aangezien de inruilwaarde nu belabberd is met deze tellerstand moet ie sowieso nog 40.000 mee (gaat ie denk ik ook makkelijk volhouden, het dubbele ook nog wel).
Maar het zat tussen de oren niet lekker dat er een andere olie in zat, dus daarom maar 50 euro uitgegeven voor nieuwe + filter. En op 10.000 km is dat een minimale uitgave.
 
Best Forum leden,

ik heb een honda cb4560s uit 1987 met nu 78000km op de teller.
volgens de specs moet er motorolie in bv 10w40 se of sf.
ik rijdt ca 140 km per dag woon/werk. :] verbruik aan olie nu half synthetisch ca 1 liter op 5000km.
nu de vraag wat is het beste minerale olie of halfsynthetische olie. :?
het ook een geldt kwestie. mineraal ca 4.5 euro per liter en half syunthetische ca 6 euro per liter.

wat is jullie advies.

MVG Johan :
ga eens een keertje langs http://www.nubomotors.nl/.
Al was het alleen maar voor de gezelligheid.

Ik zou, na de door aangehoorde uitleg van bovenstaande meneer, voor de ½syntheet kiezen, ivm de kwaliteiten t.o.v. de minerale olie :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb alles voor het fietsje over he, aangezien de inruilwaarde nu belabberd is met deze tellerstand moet ie sowieso nog 40.000 mee (gaat ie denk ik ook makkelijk volhouden, het dubbele ook nog wel).
Maar het zat tussen de oren niet lekker dat er een andere olie in zat, dus daarom maar 50 euro uitgegeven voor nieuwe + filter. En op 10.000 km is dat een minimale uitgave.
Ik wil hem idd wel voor een appel en een ei overnemen. _O-

WB rijdt al jaren diverse motoren met uiteenlopende kilometerstanden.
Uitgekakt door de dealer, maar geen olieverbruik en prima in de dagelijkse omgang. :Y ;)
 
Zit RSV31 al achter de computer? :+

Nu wel :+ (moest eerst even de racert :9 op de aanhangert zetten )

Op zich was het niet nodig om te verversen. In de 10.000 km die je rijdt kan een fazer perfect op EXL rijden. Zou je de hele levenscyclus van de fazer met EXL rijden dan merk je wel verschil met de EXP. (vervuiling en standtijd), maar dan nog kan het op zich wel met de EXL mits je maar op tijd ververst en lange stukken rijdt.

Aan de andere kant is een keertje spoelen een hele goed actie. Bij "normaal" verversen blijft er zeker 200 ml olie achter in het blok. Deze olie is geoxideerd, hierdoor zal de nieuwe olie relatief sneller mee gaan oxideren.

Drs. spoelt altijd met verversen :$ , maar ja, ik heb ook een oliebron in mijn tuin 8-)

Ik zwaai af, ben even gummen op een of ander lappie asfalt :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan